Aihe: Pistäkää ääninäytettä soitostanne 3
1 2 3 4 5134 135 136 137 138399 400 401 402 403
markkuliini
03.07.2013 15:03:05 (muokattu 03.07.2013 15:09:58)

ferodoz: Ilmeisesti pihafestari kyseessä? pienenpieni tuulenvire heittää kyllä uskomattoman kauas kaiutinlinjasta suurimman osan ylä-äänistä, kunnon tuulesta puhumattakaan.

Tuo on kyllä totta. Itse en kuullut Steely Danin keikalla muutama vuosi sitten Stockholm Jazzeissa pelleistä juuri mitään, noin 50 metrin päässä lavasta kevyessä tuulen vireessä. Tai siis välillä ne palas ja sitten välillä katosi.
En kyllä muista millanen sää eilen oli, onhan siitä jo 12 tuntia!
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
markkuliini
03.07.2013 15:08:47 (muokattu 03.07.2013 15:10:23)

Speedy: Joo elä juokkaan enempää, jos muutaman hörpyn jälkeen alkaa jo mikit lennellä..;)

Hah! Joo, taustalaulumikki telineineen otti pienen lennon raiserilta alas, kun käänsin sen vähän liian voimallisesti pois naaman edestä. Pitkä puomi ja huono kulma yhdistyi ja rysk ,mutta onneksi oli 57, joten eipä haitannut hirveästi.

Nojjoo, Cheekin kerkesin viimesen biisin nähä, se saatto ehkä ollakkin 90dB, mutta en kyllä usko että mikään (pää)bändi on tuohon pystynyt kykenemään.. Tosin maltillisilla volilla tuolla mennäänkin, pystyy hyvin kuuntelemaan ilman tulppia keskellä kenttää.. Nyt olin aika miksauskopin edessä, suoraan kajari linjalla, eli pellit olis luullu kuuluvan jos kuuluu..=I

Mä kävin kuuntelemassa Cheekiä 2 metriä subbasista eikä tuntunut missään, toki siinä on line-arrayt korkeammalla, mutta juuri tuosta kokemuksesta johtuen kysyin dB-rajoista ja se paljastui 90:ksi (olisko ollut vartin keskiarvolla).
Toki ymmärrän sen hyvin, koska siinä on ihan vieressä paljon kerrostaloja joiden pihalla nyt siis joka kesä, parhaaseen aikaan, on yli viikko joka ilta isot bileet.
Speedy
03.07.2013 16:06:57

markkuliini: Tuo on kyllä totta. Itse en kuullut Steely Danin keikalla muutama vuosi sitten Stockholm Jazzeissa pelleistä juuri mitään, noin 50 metrin päässä lavasta kevyessä tuulen vireessä. Tai siis välillä ne palas ja sitten välillä katosi.
En kyllä muista millanen sää eilen oli, onhan siitä jo 12 tuntia!

En muista minäkään, järven rannallahan varmasti aina tuulee, muttei pahemmin tainnu.. Mutta en kyllä huomannut että olisi tuulen efektiä ollu disuissa.. Toisaalta Hintsasen hitsaus tuli ainakin osittain samoista PAsta, pellit tuli lujempaa.. Siellä taisikin olla 2002set..=l
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
Laakstr
03.07.2013 22:16:13
markkuliini: ...
Tuo on siinä mielessä vähän ongelmallinen paikka että dB-raja on 90, minkä pelkästään jo kovaa laulava yleisö saa aikaan. Bändejä pitää soittaa aika hiljaa siis, mutta pitääpä sanoa miksaajalle terkui. ;)

Himoksella ei nuin alhaista db rajaa tainut olla :) Harmi kun en osunut parhaimpaan mahdolliseen kuuntelupaikkaan ja siellä kyllä yleisö veti mukana koko ajan ja kovaa. Jopa niin kovaa et jouduin välin kurkkimaan et soitellaanko siellä hiukan "kevyemmällä kädellä" - ei kuitenkaan taidettu näin tehdä? Siitä aikaa kun olen edellisen kerran Koon nähnyt ja nyt nähneenä myönnän et harmittavan kauan. Teillä homma toimi nautittavan hienosti! Kiitokset ja kumarrus!
Aika hätäinen... Mutta aina on kuitenkin iloinen yleisilme päällä
JanneO
03.07.2013 23:59:57
Laakstr: Himoksella ei nuin alhaista db rajaa tainut olla :) !

Ei tainnu olla kun kuului la - su välisenä yönä puoli kahdelta mökä meille tänne kotiin, matkaa se 10 kilsaa himokselta. Ei mua haitannut, mutta emäntä oli karheana kun sillä oli herätys 4.30 eikä saanut oikein unta :D
Lähettäjä: "rumpujoppari R***i" Lähetetty: 18.10.2010 02:40 Otsikko: Re: Tori: Sabian B8 Pro Karavaani kulkee iloisesti rallatellen eteenpäin, vaikka koirat, persaukiset ja kateelliset räksyttävätkin.
Jape Muusa
04.07.2013 06:39:00

http://www.youtube.com/watch?v=nzLeSPv07BI

Liveveto Lappeenrannan rautatieasemalta viime sunnuntailta.
Pahoittelen äänityksen laatua.
En se minä ollut!
Laakstr
04.07.2013 09:16:23
JanneO: Ei tainnu olla kun kuului la - su välisenä yönä puoli kahdelta mökä meille tänne kotiin, matkaa se 10 kilsaa himokselta. Ei mua haitannut, mutta emäntä oli karheana kun sillä oli herätys 4.30 eikä saanut oikein unta :D

Tuosta meitin on hankala Markkuliniä syyttä kun oli Eput lavalla :)

Oli muuten huonoin veto Epuilta minkä muistan nähneeni
Aika hätäinen... Mutta aina on kuitenkin iloinen yleisilme päällä
Epämuusikko
04.07.2013 15:23:45
Hehee, promomatskua alkuvuoden keikalta. ajassa 3.15 ps. tykittelyä.

http://www.youtube.com/watch?v=s_MUFZaB3nM
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
markkuliini
04.07.2013 15:37:36

JanneO: Ei tainnu olla kun kuului la - su välisenä yönä puoli kahdelta mökä meille tänne kotiin, matkaa se 10 kilsaa himokselta. Ei mua haitannut, mutta emäntä oli karheana kun sillä oli herätys 4.30 eikä saanut oikein unta :D

:D Hahaa!
Joo, meidän keikka loppui jo puolilta öin. Eppujen miksaaja on kyllä ajanut bändiä perinteisesti aika hiljaa, mutta asutteko just veden toisella puolella tms.? En käyny tsekkaan yleisön puolelta niiden keikkaa kylläkään, en tiedä kuka oli puikoissa.
Vallu-Veke
04.07.2013 17:18:06
Epämuusikko: Hehee, promomatskua alkuvuoden keikalta. ajassa 3.15 ps. tykittelyä.

Lastumäki on vauhdissa :)
Tankero
04.07.2013 18:50:10
Epämuusikko: Hehee, promomatskua alkuvuoden keikalta. ajassa 3.15 ps. tykittelyä.

Hyvin pölisee.
Humppajyrä
Linnunlaulupuu
04.07.2013 21:59:24

My god what cannoning! Sä oot kyllä paha jätkä.
"Sitten tuli monia hittejä leijat ehkä suukon antaa saan viimeiseen mieheen"
hollmi-5
04.07.2013 22:11:10

Kunnon laittoa rumpalilta varsinkin...
Soundit, piuhat ja kajarit.
Danko
04.07.2013 22:59:21

huhtikuun levyjulkkarikeikka (50min) lyhentämättömänä, tosin ekat 15sek kameran omalla mikillä koska miksaaja ei ollut skarppina: http://www.dailymotion.com/video/k7MoREQDF7WFN241a2x
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
mukis
05.07.2013 09:50:19

markkuliini: Kaija juhannuskeikalta rumpukamera-matskua.
Tuo yleisön mökä on kyllä melkoista, adrenaliinin erityksen kanssa saa olla tarkkana. Pakko sanoa, että oon kyllä tosi iloinen että saan olla tuossa mukana!
Lopussa perunat laitetaan laariin, jos täällä on tiluhenkisiä paikalla. :D

http://www.youtube.com/watch?v=v0NY2DBhYSc

Mä oon varmaan ainoo, kuka ei saa tästä mitään irti..

Ja missään tapauksessa ei oo kyse rummuttamisen laadusta, arvostan markkuliinin ammattimaista tatsia ja jäätävän kovaa treenietiikkaa todella paljon. Ja ymmärrän, et on salettiin hyvä fiilis saada tuollainen "työpaikka" isoilta lavoilta.

Mut ite en vaan kestä tuota musaa. Ei pysty. Ja (mulle) käsittämättömästä kokonaisuudesta repäisty yksittäinen rumpuraita ei myöskään toimi, vaikka teknisesti kaikki onkin kohdallaan.

Toivottavasti väsäät joskus, vaikkapa ihan sivutoimisena, jotain omaa matskuu, uskon, et siinä vois olla mullekin enemmän jännitettä!
Raiskataan kaikkea mikä 70-luvulla oli hyvää.
mukis
05.07.2013 09:53:59

Kovaa settiä! Ei ehkä ihan mua lähinnä olevaa musaa, mut heti alko kyl vähän jännittään, kun laitoin pyöriin.. :) Lähtisin kyllä kuunteleen livenä!
Raiskataan kaikkea mikä 70-luvulla oli hyvää.
Speedy
05.07.2013 10:37:31 (muokattu 05.07.2013 10:38:08)

mukis: Mä oon varmaan ainoo, kuka ei saa tästä mitään irti..

Joo en minäkään.. Lähtiessä mietinkin että jaksaako kehata lähteä, kaikki biiseistä ei kuitenkaan ole hyviä eikä niissä ole kauheasti kuunneltavaa, mutta tiesin että ainakin yksi hyvä soittaja on kehissä.. Ja juttua olin kuullut että bändi on hyvä ja kuullostaa hyvälle, niin miksipä ei..=)

Ei nyt liity asiaan, mutta mun mielestä tämä on jännä ilmiö.. Niin kuin Kookin ihmetteli, "että mitä tekee täällä 30 vuoden jälkeenkin" niin niin minäkin, tosin hän ei ehkä samasta syystä kuin minä..=) Suurin osa yleisökannasta ei ollu sillon vielä syntynytkään, viisi vuotta sitten suurin osa piti Kaija Koon musiikkia iskelmänä, eli automaattisesti paskana.. Sitten joku jossain päätti, että "vanhat" iskelmä artistit kuten Paula Koivuniemi, Katri Helena, Kaija Koo, Lea Laven jne. on kuuminta hottia.. Sitten ne kiertää kaikkia nuorisorockfestareita ja teinit on ihan banaaneina.. Ei sillä että siinä nyt olisi mitään huonoa, päin vastoin. Ihmettelen vain miten sokeasti tavan kuuntelija kansa on vedettävissä - tarpeeksi moni ja vaikutusvaltainen henkilö/taho kun sanoo että tämä on nyt hyvää niin kaikki uskoo.. Onneksi junia ja asemia on paljon..=)
markkuliini
05.07.2013 11:04:29

mukis:
Toivottavasti väsäät joskus, vaikkapa ihan sivutoimisena, jotain omaa matskuu, uskon, et siinä vois olla mullekin enemmän jännitettä!

Oonhan mä toki toiminut biisintekijänäkin jo noin 10 vuotta. Tällä hetkellä on hiljainen kausi menossa, en tee biisejä vaan keskityn täysillä rumpujen soittoon. Mutta siis yritin aikoinani eka omalla bändillä (jossa siis soitin rumpuja ja tein biisit), mutta havaitsin aika nopeasti että teen mielummin muille esittäjille. Ei mulla montaa julkaistua ole, mutta tää on esim. mun säv. ja san.
https://myspace.com/rajaton/music/song/venelaulu-50569598

Tuskin täällä nyt hirveästi Rajaton-faneja on, mutta biisinteko-bisneshän toimii niin että kun annat biisis eteenpäin, niin et hirveän paljoa pysty vaikuttamaan siihen kuka sen sitten levyttää. Kys. bändi on siinä mielessä hyvä, että keikkailevat paljon, ja tekevät konsertteja ulkomailla yms., mikä kerryttää teosto-tuloa
markkuliini
05.07.2013 11:49:45

Speedy: Joo en minäkään.. Lähtiessä mietinkin että jaksaako kehata lähteä, kaikki biiseistä ei kuitenkaan ole hyviä eikä niissä ole kauheasti kuunneltavaa, mutta tiesin että ainakin yksi hyvä soittaja on kehissä.. Ja juttua olin kuullut että bändi on hyvä ja kuullostaa hyvälle, niin miksipä ei..=)

Ei nyt liity asiaan, mutta mun mielestä tämä on jännä ilmiö.. Niin kuin Kookin ihmetteli, "että mitä tekee täällä 30 vuoden jälkeenkin" niin niin minäkin, tosin hän ei ehkä samasta syystä kuin minä..=) Suurin osa yleisökannasta ei ollu sillon vielä syntynytkään, viisi vuotta sitten suurin osa piti Kaija Koon musiikkia iskelmänä, eli automaattisesti paskana.. Sitten joku jossain päätti, että "vanhat" iskelmä artistit kuten Paula Koivuniemi, Katri Helena, Kaija Koo, Lea Laven jne. on kuuminta hottia.. Sitten ne kiertää kaikkia nuorisorockfestareita ja teinit on ihan banaaneina.. Ei sillä että siinä nyt olisi mitään huonoa, päin vastoin. Ihmettelen vain miten sokeasti tavan kuuntelija kansa on vedettävissä - tarpeeksi moni ja vaikutusvaltainen henkilö/taho kun sanoo että tämä on nyt hyvää niin kaikki uskoo.. Onneksi junia ja asemia on paljon..=)

Koon musiikista on pakko sanoa se, että en missään nimessä kategorioisi sitä iskelmäksi. Mutta en toisaalta osaa sanoa mitä se on, tavallaan se on ihan oma ilmiönsä.
Olennaista on se, että Koohan teki tosi pitkään musiikkinsa miehensä kanssa kahdestaan, ja vasta ihan viime levyillä on käytetty ulkopuolisia biisintekijöitäkin. Ja se kahdestaan tekeminen toi biiseihin ihan oman maailman, jossa on vaikutteita niin rockista kuin iskelmästäkin, mutta myös esim. progesta ja kansanmusasta. Esim.joitain vanhoja biisejä on aika kinkkistä opetella koska rakenteet noudattaa varioivaa laulumelodiaa ja ovat siten epäsymmetrisiä, esim. eka A-osa 7 tahtia, toka A-osa 8 tahtia. Harmoniat eivät myöskään usein noudata kaikkia "perinteisiä sääntöjä", ja biiseissä moduloidaan tosi paljon, usein kolmekin kertaa/biisi, ja oudolla tavalla ja epätavallisissa kohdissa. Ja sen takia biisin pää-sävellajia on usein vaikea määrittää. Etenkin tuuraajabasistit ovat olleet välillä aika hukassa, kysyvät lavalla että "mikäs sävellaji tää olikaan?", ja muut sanovat vaan että "miten sen nyt ottaa, mutta eka sointu on Hm".
Mutta kaikki tuo outous peittyy vahvojen melodioiden alle, eikä musan konepellin olevaa haastavuutta tavallinen/satunnainen kuuntelija huomaakaan, eikä siis pidäkään.
En siis väitä, että Koon musa olisi jotain erityisen haastavaa sinänsä, mutta jos sen niputtaa samaan kastiin vaikka Paulan, Katrin tai Lea Lavenin kanssa, niin se vain osoittaa ettei tunne sitä kovin hyvin. Iskelmää sanan perinteisessä mielessä ei ole, olen käynyt saman keskustelun monen (ja myös itsenin kanssa), joten tää on aika tuttu aihe. Kaikki jotka ovat tsekanneet tädin tuotantoa, ovat tulleet tähän samaan johtopäätökseen.

Ja myöskin iskelmä-musan puolella operoineena, ja Kaijan kanssa 5 vuotta soittaneena voin sanoa, että tädiltä puuttuu ihan täysin sellainen iskelmäpuolelle tyypillinen liiallinen miellyttämisenhalu, ja Koo menee aika kapinapohjalla sellaista vastaan. En tiedä suostuisiko Katri Helena menemään Turmion kätilöiden keikalle feattaamaan, ja vain sillä ehdolla että hänellekin maalataan täysi death metal-maski. :D

Myöskin tekstipuolella on aika paljon tosi epäiskelmällistä ja omintakeista kamaa, ellei sitten halua ajatella niin että Koon musa on noussut mainstreamiin, ja sen maneereja on alettu käyttämään iskelmässäkin.

"Siwan kassaneidin ilta matelee
Karhupuistossa pilveen nousee Jesse 13 vee
Cellan ovella hilseet bleiseristään pyyhkäisee
Runoilija se örisee: Miks vitussa ne sanoo mun sortuneen
Ihmiskuvaan ohueen
Alppilan aamuyö näkee harmaata unta
Vitivalkoista tykkilunta satelee Serena perheen alkutalveen
Haihtui alta Jessen kuningasten valtakunta
Ikuista on vain rakkaus, mitä nyt vähän vaihtuu sen kohteet"

Lavenia en ole nähnyt perinteisillä rock-festareilla, Katriakaan en juuri ollenkaan. Oikeastaan Paula on ainoa joka on päässyt niille.
Kaijaa sinne ei ole kukaan "taikasormi" sinänsä nostanut, vaan vahvat livekeikat ja yleisöt ovat vakuuttaneet keikkajärjestäjät vuosien saatossa. Pidän Koon suosiota ansaittuna ja itse saavutettuna, ja jos esim. hänen suosiota pitää analysioida vaikka nyt nuorten tyttöjen keskuudessa, niin musiikin lisäksi kyse on vahvan itsetunnon omaavan naisen roolimallista. Täti on lavalla ihan rohkeasti oma viisikymppinen, vähän pyöreä itsensä ja se todistaa nuorille sen, ettei menestyäkseen tarvi välttämättä mahtua median syöttämään kapeaan ulkonäkö- tai ikähaarukkaan. Ja se on monille nuorille tärkeää muovisessa pop-kulttuurissa.

Se mikä itseäni ärsyttää Koon tuotannossa on etenkin alkuaikojen tuotanto, monet sinänsä hyvät biisit on tuotettu oudosti, ja usein sovitettu soundaamaan liian kiltiltä, jopa iskelmältä välillä. Toisaalta tuo oli varsin tyypillistä Suomessa 90-luvulla, mutta silti.

Tulipa pitkä kirjoitus, mutta on aihekin lähellä. :D
Summasummarum, saa olla tykkäämättä, mutta ei oo iskelmää. En mäkään Koota kotona kuuntele. Ei se musa mitään rytinääkään ole, mutta suosionsa perustuu johonkin määrittelemättömyyteen ja harmailla raja-alueilla operoimiseen. Ehkä se on tuonut uralleen mahdollisuuden yllättää, ja 30 vuoden uralla sellainen on ihan hyvä optio.
Speedy
05.07.2013 12:20:07

markkuliini: Koon musiikista on pakko sanoa se, että en missään nimessä kategorioisi sitä iskelmäksi. Mutta en toisaalta osaa sanoa mitä se on, tavallaan se on ihan oma ilmiönsä.

No on se minusta iskelmää.. Toisaalta nykypäivänä iskelmän ja ei-iskelmän raja on aika häilyvä.. 90-luvun iskelmä on eri asia kun 2010-luvun iskelmä, toisaalta sama pätee mihin tahansa muuhunkin musiikki genreen. Mutta PMMP, Jenni Vartiainen, Chisu jne. ei ole iskelmää. Mamba on iskelmää, vaikka joskus on luettukkin suomi-rockiksi, Yö taitaa olla nykysin iskelmää vaikka joskus oli suomi-rockia.. Koon tuotantoon en oikeastaan ole perehtynyt muuten kuin niihin ensimmäisiin hitteihin ja nyt viimeisimpiin.. Mutta silti omassa kategoloinnissani joutuu iskelmä laariin..=) Tai siis entinen iskelmä-artisti, en muista miten aiemmin mainitsin - nykyisin ehkä enemmän sitten suomipop-artisti?

30 vuotta enemmän tai vähemmän huipulla on kyllä hatunnoston arvoinen suoritus.. Ne "iskelmä paikat" vähenee, jos meinaa elää ja pysyä pinnalla on mentävä sinne missä raha ns virtaa. Muistaakseni KH ja Laven sitä yritti, mutta ei siinä onnistunut yhtähyvin kuin jotkut muut.. Toisaalta muistan parinkin "iskelmäartistin" suunnitelleen rockfestarien valtaamista n. 10 vuotta sitten, Paula ehti ensin ja korjasi potin - muut yrittää päästä vanavedessä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)