Aihe: Mitä treenaat tällä hetkellä?
1 2 3 4 512 13 14 15 1621 22 23 24 25
markkuliini
15.11.2013 12:30:28

wavelength: Itse pyrin päin vastoin tulemaan mahdollisimman tietoiseksi muiden soittajien timesta ja samalla pitämään omani jämäkästi paikallaan -- vähän samaan tapaan kuin soittaisi metrononin kanssa, jonka ajattelee laskeutuvan kuudestoistaosasynkoopille, mutta vain pienemmässä mittakaavassa. Useimmilla on kuitenkin suht konsistentti tempokäsitys, oli se sitten luonteeltaan etu- tai takakenoista. Täysin epätaimissa hösääjät ovat tietysti toinen juttu... :)

No joo, ehkä me puhutaan kuitenkin tavallaan samasta asiasta. Itse tarkoitin tuolla nimenomaan klikkitilanteita. Kyllähän sitä on erittäin tietoinen muitten timesta silloin, mutta sen ei vaan pidä antaa vaikuttaa. :)
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
wavelength
15.11.2013 13:17:31

tomboarmageddon: Yks nimeltämainitsematon artisti halusi itse aina laskea biisit käyntiin ja irvisteli sitten , että on liian hidas tai nopee:) bäkkärillä sitten vielä jankutti. Pakko oli vain kohteliaasti yrittää sanoa että sähän itse lasket ne tempot, mutta ei kuitenkaan ottanut tätä pikkuseikka huomioon. Ois vaan pitäny lähteä sopivaan tempoon silti. Tommosissa tilanteissa on aika vaikeaa olla kovin joviaali:)

Monilla laulajilla se temponlasku ei ole oikeaa tempoa nähnytkään, vaan on pikemminkin semmoinen "än-yy-tee-NYT!"-henkinen ratkaisu. :)
tiukkapipo
16.11.2013 03:11:56
tomboarmageddon: Yks nimeltämainitsematon artisti halusi itse aina laskea biisit käyntiin ja irvisteli sitten , että on liian hidas tai nopee:) bäkkärillä sitten vielä jankutti. Pakko oli vain kohteliaasti yrittää sanoa että sähän itse lasket ne tempot, mutta ei kuitenkaan ottanut tätä pikkuseikka huomioon. Ois vaan pitäny lähteä sopivaan tempoon silti. Tommosissa tilanteissa on aika vaikeaa olla kovin joviaali:)

Ai tätä tapahtuu sitten vähän edistyneimmissäkin piireissä? On ollut joskus hermot vähän koetuksella kun solisti on laskenut tempot samalla tapaa, biisi alkaa instrulla ja laulun alkaessa solisti huomaa että tempo on väärä, ja kääntyy sitten sanomaan että laahaa, mikä ilmeisesti hänen sanavarastossaan tarkoittaa hidasta tempoa. "Laahauksen" estämiseksi sitten hän roimii muutenkin kaikki keskitempoiset jatkuvalla etukenolla menemään, jolloin varmasti tulee laahaamisen tunne. Rokettibiisit vedänkin turhautuneena usein niin nopeasti kuin lähtee, eipä ehdi solisti ottaa etukenoa, hyvä kun ehtii artikuloida kaikki sanat, eikä sitten bändi laahaakaan missään mielessä.
Ja jossain erittäin harrastelijamaisissa äänityshommissa on tullut vastaan että instruja on soitettu pohjiksi useita raitoja rytmillisesti vähän sinne päin, ja oletuksena tuntuu olevan että kun siihen päälle soittaa rummut, niin rumpuraita kvantisoisi muiden raitojen "pienet heitot" kohdalleen.

Tavallaan lohduttavaa kuulla että ammattiympyröissäkin jotain samanlaista ilmenee - jonkinlaista Zen-valaistumista odotellessa...
Kinuri
16.11.2013 12:45:06
Täytyy kertoa omat kokemukset laulajien kanssa työskentelystä. Aloitin keikkailun 80-90-luvun taitteessa, pääosin tura puolella mutta jonkin verran myös rokki touhuissa. Joskus oltiin bändinä ravintolassa ns. house bändinä jossa artisteja kävi usein, jopa viikon aikana. Nuotteja oli osalla, harvalla nykymittapuun mukaan siedettävät. Artistien kirjo oli laaja, tangopaavoista rokkikukkoihin. Osa heistä oletti automaattisesti että kvintetti kuullostaa 10 henkiseltä bänditä, bändi osaa luonnollisesti kaikki biisit ja rumpali tempot. Aina ei edes tiedetty kuka tulee, esim. kerran piti tulla Tapani Kansan mutta tulikin joku muu, onneksi. Tapsa-academyn käyneet tietää mistä puhutaan. Ei ollut internettiä mistä biisejä olisi voinut opetella etukäteen. Ne joko tiesi tai ei. Jos ei tiennyt, piti osata käyttää korvia ja näytellä.

Osa artisteista ilmoitti suoraan, ettei osaa laskea. Toiset kertoivat että ota vähän nopeampi mitä lasken, tai toisin päin. Kaiken maailman käsimerkit oli luonnollisesti käytössä. Toiset artistit olivat ammattilaisia ja eivät välittäneet kun toiset taas eivät ymmärtäneet välittää. Puhumattakaan niistä seurojentalojen laulukilpailun voittajista, jotka olivat niin hyviä laulajia omasta mielestään mutta eivät osanneet laulaa bändin mukana yhtään, komppi kääntyi ja sävellajit muuttui. Toinen luku sinänsä ovat soittavat taiteilijat, jotka eivät aina ilmoita edes biisiä, sävellajia tai muuta oleellista tietoa kanssa soittajille, lähtevät vain soittamaan. Epävarmemmat artsit sättivät bändiä lavalla yleisön edessä. Kerran, olikohan Levillä, kiinnityksen loppupuolella basisti ja solisti alkoi painimaan kesken keikan. No taisi se kiinnitys sitten loppuakkin siihen.

Nykypäivänä kovin moni asia ei ole muuttunut. Useimmilla on hyvät koneella tehdyt laput käsin tuhrattujen kopionkopion sijasta. On artisteja jotka ymmärtävät musiikista ja osaavat sopeutua. Sitten on taas näitä "artisteja" joita kaiken maailman Idolsit syytää, joilla ei ole musiikista yhtään mitään käsitystä. Lauletaan ja näytetään kuin Britney Spears, tai keneksi "puetaan", mutta siihen se sitten jää.

Puhuin nyt nimeen omaan noista ns. paremman luokan eturivin laulajista, 20-vuoden takaa ja noin viimesen vuoden ajalta. Jos kaikki artistit ja laulajat olisivat muusikoita niin kuin me muutkin, olisi työskentely helppoa. Monella tuppaa artistius kihahtamaan hattuun ja he kuvittelevat olevansa kuninkaita. Vaikka toisaalta ovatkin, ilman artistia ei olisi bändilläkään keikkaa. Paljon on myös hyviä artisteja erityisesti muutama vanhan liiton herra solisti on jäänyt mieleen. He laskevat biisin käyntiin, antavat rakenteen elää ja ohjaa bändiä niin hyvin että jos bändi soittaa ohi niin sitten on bändissä vika. Toisin kuin eräs idols tähti tuli laulamaan viime kesänä jossain tapahtumassa täältä tulee tähti takki auki soitellen sotaan tyylillä pari biisiä. Ilman nuotteja kun olihan ne biisit soineet radiossakin. Oli onneksi covereita ja bändi ne tunsi. Toisen biisin loppua soitettiin varmaan viisi minuuttia, kertsin kiertoa ensin pelkällä kompilla nelisen kertaa kunnes kitaristi seivasi ja alkoi vetämään sankarisooloa varmaan kymmenen kiertoa. Tyttö vain lopetti laulamisen ja seisoi kuin tikku paskassa koko sen ajan hievahtamattakaan. Meillä bändin kanssa toimi ajatus kuin juna ja ajateltiin näyttää realiteetteja artistille bändin johtamisesta, jos ei merkkiä tule niin ei sitten lopeteta. Parastahan tässä on se että eihän se itse mitään tajunnu, tai ei ainakaan kehdannu myöntää.
Kimd
16.11.2013 14:35:24 (muokattu 17.11.2013 14:43:18)
Tällä hetkellä treenaan enimmäkseen paradiddlejä, ghost noteja ja latino komppeja.

Ps. Toivottavasti kutsu fast shown jazz jameihin saapuu nopeasti
marktark
17.11.2013 12:53:55
Kimd: Tällä hetkellä treenaan paradiddlejä, ghost noteja ja latino komppeja.

Lisää vielä "enimmäkseen" niin pääset jo Fast Show'hun ! :)
Play that song, not the instrument.
markkuliini
20.11.2013 22:20:08

markkuliini: Oon viimeaikoina treenannu metronomin kanssa, koettaen löytää ongelmatempoihin apua, niin että kuulisin paremmin kun alan kiihdyttämään tai hidastamaan. Jostain syystä esim. 110 bpm ja 135 bpm tienoilla on tempokohdat joista meinaan hidastaa hieman.

Treeni menee niin että soitan mitä vaan komppia tavoitteena maksimaalinen groovaus ja tasaisuus. Ensin metronomissa 4-osat.
Sitten kun soitto tuntuu sen kanssa lepäävän, vähennän metronomin klikkejä niin että kuulen vain tahdin ykkösen. Taas soitan kunnes kunnes lepää.
Sitten vähennän vielä joka toisen klikin, ja nyt kuulen vain joka toisen tahdin ykkösen.

Tässä vaiheessa alkaa kuuntelemaan omaa soittoa ihan uudella tavalla ja todella tarkkaan, ja tulee tietoiseksi omista taipumuksistaan. Ja tietoisuus on parhaimmillaan niin tarkkaa, että horjuntaan puuttuu ennen kuin sitä edes kuulee. Olen tämän monesti nyt treeniäänitykseltä huomannut. En siis huomaa soitossa jälkikäteen mitään kuprua, vaikka tiedän että soittaessa luulin hieman horjuvani.
Viimeinen versio on soittaa samaa tempoa ilman klikkiä ja koettaa pitää se mahdollisimman vakaana ja koettaa kuunnella soittoaan yhtä intensiivisesti kuin harvan klikinkin kanssa.

Yleensä vietän 10-20 minuuttia per kierros, eli nuo kaikki yllä mainitut yhdessä tempossa.

Vaikka esim. vain joka toisen tahdin ykkösellä oleva klikki voi kuulostaa ensialkuun pelottavalta, niin avain on siinä että siihen ei hypätä heti, vaan edetään pikkuhiljaa, eli asteittain klikkiä harventamalla. Ja sitten kun harvoissakin klikeissä alkaa groovata, niin se tekee soittoitseluottamukselle todella hyvää!

Pakko sanoa tähän väliin että tää on ollut todella hyvä ja tehokas treeni! Olen treenannu tätä melkein joka päivä nyt pari viikkoa ja parina viime päivänä on treeniäänityksistä poistunut lähes kaikki epätoivottu kiilaus/hidastelu. Komppeihin on löytynyt ihan uudella tavalla lepoa ja tasaisuutta, eikä esim. 1 klikki/tahti tunnu ollenkaan vaikealta.
Myös bändisoittotilanteissa olen ollut paremmin niskanpäällä, ja enemmän tietoinen siitä kuka jäsen nojaa minnekin, ja oma paikka timessa on ollut paljon helpompi löytää ja pitää.
Toivottavasti muutos on pysyvä.
Suosittelen!
wavelength
21.11.2013 07:23:15

markkuliini: Pakko sanoa tähän väliin että tää on ollut todella hyvä ja tehokas treeni! Olen treenannu tätä melkein joka päivä nyt pari viikkoa ja parina viime päivänä on treeniäänityksistä poistunut lähes kaikki epätoivottu kiilaus/hidastelu. Komppeihin on löytynyt ihan uudella tavalla lepoa ja tasaisuutta, eikä esim. 1 klikki/tahti tunnu ollenkaan vaikealta.
Myös bändisoittotilanteissa olen ollut paremmin niskanpäällä, ja enemmän tietoinen siitä kuka jäsen nojaa minnekin, ja oma paikka timessa on ollut paljon helpompi löytää ja pitää.
Toivottavasti muutos on pysyvä.
Suosittelen!

Tätä on tullut sovellettua vuosien varrella vähän kaikkiin harjoituksiin, mutta valitettavan on / off -meiningillä. Onhan tuo erittäin tehokasta! Komppitouhut asettuvat hyvin tempoon, mutta fillit ja soolofraasit tahtovat karata edelleen. Treeniä treeniä...
Vallu-Veke
23.11.2013 14:44:52
Oman soolo "demon" tekemistä.
Mukavaa hommaa. Pari biisiä on malliksi työn alla. Äsken keksin hyvät kompit ja vähän filli-ideaa. Hain tempot, jne. Pitää hioa vielä.
Bändin kanssa ei tunnu olevan koskaan aikaa tehdä kovinkaan kummoisia rumpusovituksia. Setissä hirvee litania kälysiä biletysbiisejä. Tulin puskista bändiin ja saman tien soittamaan. Laput oli apuna ensin. Ne ekat vedot on vähän niin kuin lihasmuistissa. Huonot sovitukset vedin sukkana hatusta. Pirun hankala niitä sovittaa uusiksi.
Tämä yksin kotona-juttu onkin tuhannesti mieluisampaa, kun voi rauhassa miettiä.
Äänitystekniikassa on kyllä hieman hakemista ja siinä, missä järjestyksessä minkäkin raidan tekee. No kokemusta tulee kantapään kautta.
statistiÖ
27.11.2013 15:18:23

8-osien polkeminen hihatilla, kaikkien lyöntien kohdilleen laittoa, laskemista, legatointi. Muu osa setistä menisi huomattavasti reippaampaan tempoon kuin hihat. Koko homma siis jumittaa perusleirillä, mikä ei toisaalta huono juttu, koska sen minkä opettelee huolellisesti, taitaa parhaiten joskus. Hihatinpolkemisen myötä päädyin säätämään soittoasennon painopistettä.
¤ RLRR LRLR RLRR LRLR ¤ Jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ Egg in my drums ¤
markkuliini
06.12.2013 11:52:07

Vielä updeittiä tuohon aiemmin kuvailemaani treeniin. Samat fiilikset jatkuu isosti!
Eilen oli kolmas keikka peräkkäin jotka tuntui parhaalta ja helpoimmalta keikalta ikinä.
Enough said. :)
jazzmies
06.12.2013 15:21:18
Keikkamyyntiä ja promootiota.
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
tomboarmageddon
07.12.2013 12:34:36
Mä testailin kans tota Markkuliinin klikkijuttua. Heti tuntui auttavan mullakin. Pitää tehdä tuota kärsivällisesti enemmänkin.
Tuo koko klikkihomma on mulle kyllä joku kirous .En oo varmaan ikinä saanu groovaamaan klikin kans komppia kunnolla. Saan soitettua silleen että natsaa tarkasti klikkiin mutta kankeeta meininkiä. No ehkä mä vielä opin...tai sitte en:)
Tartsi77
10.01.2014 14:37:55
Tuli tossa katseltua taas Jojo Mayerin Secret Weapons, ja huomasin taas vaihteeksi lukuisia virheitä omassa tekniikassa. Pitäis kattoo tätä 1 x kk. Aina sieltä jotain uutta löytää.
Tällä hetkellä treenaan ihan peruslyöntejä hyvällä tekniikalla, minimi lihastyöllä padiin. Lisäksi olen ottanut tavoitteeksi siivota oman single stroke rollin siedettävän kuuloiseksi. Tällä hetkellä tuntuu taas siltä että olis juuri aloittanut rumpujen soiton Jojon touhuja tiiraillessa. Motivaatio kyllä on huipussaan, vaikka perusjuttuja vetelee.
Koko ajan taustalla oon kahlannut tuota rudimenttalista rituaalia, jonka ehkä saan jonkinlaiseen kuosiin parin vuoden kuluttua.
Kaikenlainen puristus pitäis saada soitosta pois, sen takia mä tota tekniikkaa niin paljon treenailen.
Rudimentaalinen rituaali.
Strumbali
11.01.2014 13:45:27 (muokattu 11.01.2014 13:47:39)
Gleen Hughes - don't let it slip away biisin komppia. Lähtötilanne oli sen verran kankea ja svengaamaton, että meinaa usko loppua. Täytyy nauhoitella viikonlopun aikana, niin sitten tietää.

http://open.spotify.com/track/5SE3Vsh5WWWYdwO2we5MTH
Mä en sanonu, että sä sanoit!
sahkuifk
12.01.2014 23:56:41
Alphavilleä, tykkään bändistä ja suosittelen treeniksi.
Silloin pitää puskee kun reikä on ruskee.
Drakomorphos
15.01.2014 16:41:13
Zepukoiden Good times, bad times. Pakko opetella nuotilleen miten studioversio menee, muutoin rokkipoliisit tulee ja pamputtaa.
TJORMA
15.01.2014 17:07:29
Nyt on onneksi vähän treenivaihdetta päällä ja hyvä koutsaajakin. Perustekniikkaa: aksentointi, basarijalan tuplaiskut ja sitten vähän polyrytmiosastoa, joka on osoittautunut yksinkertaisuudessaan haasteeksi. Jos ei muuta, niin tuntee olonsa äärimmäisen tyhmäksi :)
-Tammikuussa on hyvää se, että ehtii soitella-
Strumbali
26.01.2014 12:45:23 (muokattu 26.01.2014 16:45:07)
Tänään Meshuggahin Bleedin basarikuvion opettelua ja sitten haluais oppia jotain New Orleans tyyppistä takapotkuilua. Netistä luuraamaan ja treenaamaan...
Ainiin ja lopuksi tietysti yhdistän nämä kaksi asiaa. :P ..sitten joskus hamassa tulevaisuudessa. Bleedia saakin treenata vähän pitempään.
Mä en sanonu, että sä sanoit!
wavelength
29.01.2014 10:09:14

Jazzmiehen häärumpalivideosta (ja toki vähän muustakin) innostuneena perinteisiä Syncopation-sovelluksia jazzstandardien melodioita laulaen. Hämärää hommaa...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)