![]() 12.10.2007 00:43:04 | |
---|---|
Tekniikka tulee sit luonnostaan perjaatteessa, mutta kantsii ehottomasti kiinnittää huomiota ettet jännitä mistää kohtaa,.. Näin on. Rennolla otteella, mutta kriittisesti omaa soittoa kuunnellen. ..ja niinku muut täällä selittää että "höpöhöpö unoha vippaskonstit" niin silti kylmä fakta on se, että jos tekniikkas on alusta asti perseestä ni eipä se sua pitkälle kehitä jos treenaat paskalla tekniikalla. Eli ota joku metallirumpumaikka vaikka näin alkuun tsiigaamaan sun basarointitekniikan. Eihän se bassorummun polkaiseminen sentään mitään ydinfysiikkaa ole. Tuolla ensimmäisellä neuvolla (luonnostaan ja rennosti) alkuun pääsee vallan mainiosti. Rumputunneille kannattaa toki mennä, mutta ei Hahtoa kannata kustantaa katsomaan pelkkää bassorummun polkemista. "Mulkkujen kanssa ei tehdä päivääkään töitä" - Mato Valtonen | |
![]() 12.10.2007 05:59:51 | |
Meikäläisen aina kaikkia vituttava neuvo mutta tärkeä IMO: 16-raajapari harjotusta tässäkin kehiin! (ihan myös tasapainon kehittämisen vuoksi) Joka päivä tuo ekaksi alkuun. Sitten lähet vetää 16-osia peruskompilla, soita kantapäät alhaalla tai ylhäällä, ihan miltä itestäs tuntuu. Ajatuksena ihan jees, mutta kyllä minä jalostaisin hieman. Ensin opetellaan ne kaikki 16-osien eri variaatiot (4-osia ja 8-osia unohtamatta) ihan vaan käsillä ja kallossa kunnolla. Pädi rules tässä/kin! Kun tämä sitten alkaa sujua niin ei muuta kun peruskomppia soittamaan ja basarilla läpi sama rupeama. Jos on tuplat, niin sitten vasuriakin vaan kehiin pikkuhiljaa. Mikähän se nyt taas olikaan niistä Chaffee:n kolmesta kirjasta, jossa on lukematon määrä näitä komppeja, joita voi alkaa veivaamaan kun perusteet on kunnossa. Suosittelen. niinku muut täällä selittää että "höpöhöpö unoha vippaskonstit" niin silti kylmä fakta on se, että jos tekniikkas on alusta asti perseestä ni eipä se sua pitkälle kehitä jos treenaat paskalla tekniikalla. Ajatuksena nuorekas ja raikkaan bad, mutta kyllä ne perusteet vaan kannattaa käydä läpi. Ei tehdä rumpujen soitosta mitään noitatiedettä, siihen pätee hyvin pitkälti täysin samat lainalaisuudet kuin kaikkeen muuhunkin oppimiseen. Pyörä on jo keksitty. Sometimes more is more | |
![]() 12.10.2007 15:18:53 | |
16-raajapari harjotusta tässäkin kehiin! (ihan myös tasapainon kehittämisen vuoksi) Joka päivä tuo ekaksi alkuun. Varmaan löytyisi haullakin,mutta kysytään nyt tässä,että millainen tuo 16-raajapariharjoitus on? Joo'o | |
![]() 12.10.2007 15:48:21 | |
Tekniikka tulee sit luonnostaan perjaatteessa, mutta kantsii ehottomasti kiinnittää huomiota ettet jännitä mistää kohtaa, ja niinku muut täällä selittää että "höpöhöpö unoha vippaskonstit" niin silti kylmä fakta on se, että jos tekniikkas on alusta asti perseestä ni eipä se sua pitkälle kehitä jos treenaat paskalla tekniikalla. Jos nyt basarin treenauksen kylmistä faktoista puhutaan, niin ihan ensimmäiseksi sen jalan pitää oppia tietämään, mitä se on tekemässä. Siis ensin treenataan motoriikkaa. Sitten kun jalka tottelee päätä on aika siirtyä tekniikkaan. Opettajasta on aina hyötyä, mutta perse edellä ei kannata puuhun mennä. On järjetöntä ottaa metalligurulta basarinpolkutekniikkaoppitunteja, jos aivan perusasiatkin on vielä hakusessa. | |
![]() 12.10.2007 17:40:42 (muokattu 12.10.2007 17:54:29) | |
On järjetöntä ottaa metalligurulta basarinpolkutekniikkaoppitunteja, jos aivan perusasiatkin on vielä hakusessa. Heheh, kyllä. Mutta mites, kun niin monelle se tuplien polkeminen ON yhtä kuin rumpujensoiton perusasiat? ;) EDIT: Joo, anteeksi nuoriso. Täällä pappakerho kokoontuu. Puhumme peruskompeista ja vertailemme lääkkeitämme... .fhgkjlsdfgnakjlrghkjdf!!! | |
![]() 13.10.2007 01:16:32 | |
Heh, nimenomaan, ehkä nyt kuitenkin keskitytään tässä aiheessa siihen että kyse on basarinpoljennan perusteista ;) | |
![]() 13.10.2007 01:41:59 (muokattu 13.10.2007 01:54:41) | |
Heh, nimenomaan, ehkä nyt kuitenkin keskitytään tässä aiheessa siihen että kyse on basarinpoljennan perusteista ;) jep. mut nuo onkin yllättävän tärkeitä juttuja. mielellään näkisin & kuulisin jonkun 15323323 km/h basareitaan polkevan metallijäbän, jonka soundaa muhkeelta ilman ilman triggereitä. noi heeltoet kaikki karsii vähän tatsista. paras soundi lähtee kuitenkin aina yksittäisellä polkaisulla. vaikka tekniikka on tuottaa nopeella temmolla paljon, niin silti se soundaa huonommalta kuin että saman tuottaa kahdella erillisellä iskulla. esim tuplabasarit 2 iskua eri jaloilla soundaa aina paremmalta kuin tuplapolkaisu. vaikka kuinka hioo ja optimoi tekniikkaansa niin fysiikan lait tekee asiat mahdottomaksi. energiaa kuluu aina siihen ekaan iskuun ja sitä on vähemmän käytettävissä seurausiskuilla. sama esim möllerissä, kolmen sarja lähtee kyllä mutta siitä tulee väkisin vahvasti ensimmäiselle aksentoituva. temppuhan on sitten oppia piilottamaan mahdollisimman hyvin tuo tosiasia. samoin olisin kovasti kiinnostunut näkemään sellaisen metallimiehen, joka saa komppeihin tällasta munaa http://www.youtube.com/watch?v=F8AmB2N4XGo http://www.youtube.com/watch?v=4KfZ … related&search=Gerald%20Heyward sanotaan nyt vaikka että pelkästään basarin osalta, koska kädet olis ihan liikaa vaadittu. jos otetaan vielä huomioon, että kuinka paljon monet tuplaspedumiehet treenaavat ihan pelkkää basaria, niin ei pitäis olla mahdoton tehtävä. Vaan tässäkin lajissa soundi, dynamiikka ja tatsi on kaikki kaikessa. | |
![]() 13.10.2007 02:24:20 (muokattu 13.10.2007 02:42:25) | |
Eli ota joku metallirumpumaikka... Takerrun nyt pieneen yksityiskohtaan, mutta olkoon... Miksi bassariharjoitteluun pitäisi ottaa juuri metallirumpumaikka? Mun mielestä bassarin hallinta on jokaiselle settirumpalille tärkeää, genrestä riippumatta... Oli käytössä sitten single tai tupla, jazz tai metalli, haasteita löytyy varmasti. Itse tykkään pistellä menemään ihan singlellä - pääosin siksi, että en oikein osaa soittaa, jos toinen jalka ei voi kontrolloida haitsua. Nyt olen pitkästä aikaa kokeillut tuplapedaalia, kun lähdin mukaan Death-coverprojektiin, mikä on tarjonnut myös uusia mielenkiintoisia haasteita mulle. Ajattelin tässä heittää ilmoille erään TODELLA hyvän bassarin kontrolliharjoituksen, jotta tarjoaisin myös keskustelun alottajalle jotakin (tämän harjoituksen suuntaista vinkkiä on jo annetukin tässä keskustelussa, mutta tässä harjoituksessa riittää tekemistä kaiken tasoisille soittajille) : Aseta ensin metronomi sopivaan lukemaan. Kokemattomalle soittajalle suosittelen n. 50 bpm. Kannattaa laittaa 8-osat naputtamaan, sillä muuten voi tulla taimin kanssa siinä määrin ongelmia, ettei bassariharjoittelusta tule mitään. Tämän jälkeen aletaan soittaa käsillä perusbiittiä, eli haitsuun 8-osia ja virveliin kakkosta ja nelosta, sekä haetaan timefiilis kondikseen. (Tämän harjoituksen huno puoli on se, että joko bassarijalka ei ole tarpeeksi nopea, tai taimi on niin huono, ettei tätä pysty kunnolla toteuttamaan, mutta kannattaa joka tapauksessa ainakin kokeilla). kädet jauhavat samaa kuviota koko harjoituksen läpi. Sitten itse asiaan: Harjoitus on luonteeltaan pyramidimainen. Jokaista numeroitua vaihetta soitetaan neljän tahdin ajan. Soita bassarilla biitin alle 1. Neljäsosia 2.Neljäsosatrioleita 3.Kahdeksasosia 4. Kahdeksasosatrioleita ( Haitsu: Bassari= 2:3- Polyrytmi) 5. Kuudestoistaosia 6. Kuudestoistaosatrioleita siten, että jokaisen triolin ensimmäinen isku jää bassarilla soittamatta ( hyvää tuplaiskutreeniä) = OBBOBBSBBOBB ( S= virveli) 7. Kolmaskymmenneskahdesosia siten, että 1. 32-osa=haikka, 2. 32-osa= tauko 3. 32-osa = bassari 4. 32-osa= bassari: ELI: ti-tatati-tatati-tatati (Ta= Bassari, Ti= Haikka jne...) Joku kykeneväinen voisi ystävällisesti selittää paremmin, korjaan sitten vaikka tähän viestiin. Hyvää tuplaiskutreeniä myös. 8. Kolmaskymmeneskahdesosien jälkeen sama rumba takaisin päin,eli kuudestoistaosatriolit, kuudestoistaosat jne, kunnes pelkät kädet jauhavat. Homman idea on siis aloittaa hitaasti ja lopettaa hitaasti. Tässä harjoituksessa tärkein huomion kohde on iskujen tasaisuus - pyri siis soittamaan neljäsosat samalla voimakkuudella kuin kolmaskymmeneskahdesosat. Tämä harjoitus on kuisallisen vaikea suorittaa täydellisesti alusta loppuun, sillä se koettellee bassarijalan lisäksi myös timeä ja independenssiä, mutta sinnikäs harjoitttelu palkitsee, kuten aina. Muista myös kokeilla soittaa rideen niin, että haikkajalka polkee neljäsosat, off-beatit ja vaikka mitkä. Pahoittelen mahdollisesti epäselvää selitystä, mutta tää on oikeesti perhanan hyvä basari-/ komppitreeni! Other moneyish | |
![]() 14.10.2007 17:37:27 | |
menee ehkä hieman off-topik, mutta muistan aikanaan erään ystäväni harjoitelleen heti alusta saakka niin päättäväisesti tuplilla vetämistä, että ei oikeastaan koskaa edes käyttänyt haitsua jalalla ollenkaan -eikä muuten juuri käytä vieläkään... oon kuitenkin siinä määrin kai "vanhanaikainen", että tuon haikkapuolenkin kohdalla iso rooli on sillä vasemmalla nilkalla. Hello Cleveland!!!! | |
![]() 14.10.2007 21:38:53 | |
jep. mut nuo onkin yllättävän tärkeitä juttuja. mielellään näkisin & kuulisin jonkun 15323323 km/h basareitaan polkevan metallijäbän, jonka soundaa muhkeelta ilman ilman triggereitä. noi heeltoet kaikki karsii vähän tatsista. paras soundi lähtee kuitenkin aina yksittäisellä polkaisulla. vaikka tekniikka on tuottaa nopeella temmolla paljon, niin silti se soundaa huonommalta kuin että saman tuottaa kahdella erillisellä iskulla. esim tuplabasarit 2 iskua eri jaloilla soundaa aina paremmalta kuin tuplapolkaisu. vaikka kuinka hioo ja optimoi tekniikkaansa niin fysiikan lait tekee asiat mahdottomaksi. energiaa kuluu aina siihen ekaan iskuun ja sitä on vähemmän käytettävissä seurausiskuilla. sama esim möllerissä, kolmen sarja lähtee kyllä mutta siitä tulee väkisin vahvasti ensimmäiselle aksentoituva. temppuhan on sitten oppia piilottamaan mahdollisimman hyvin tuo tosiasia. Heetkola... Ensinnäkin, mun käsittääkseni extreme-metallissa käytetään lähes aina triggereitä, lueppa Kai Hahdon haastattelu basarisoundin "tukkoon" menemisestä nopeissa tempoissa poljettaessa. Tarviiko siitä edes lähteä keskustelemaan että joku sälli kuulostaa munattomalta ilman trigsuja nopeasti poljettaessa? Sitäpaitsi, mitä väliä? Metalli on metallia enkä usko että sulla on kovin montaa esimerkkiä antaa tähän vastaväitteeksi. Kerran pyysin Heikki Saarta (Northerin rumpali) polkemaan ilman triggereitä heeltoella nopealla tempolla (oli muistaakseni reippaasti yli 200bpm 16-osia) ja jos olisin laittanut silmät kiinni niin en varmasti olisi erottanut normipoljennasta. Eli reenaus kysymyksiä, ja mun mielestä aika lässynpälää tommoset ihme analysoinnit, tekniikka kun tekniikka, triggereitä kuitenkin kannattaa käyttää kun kyse on runttausmusiikista. | |
![]() 15.10.2007 14:29:38 | |
Heetkola... Ensinnäkin, mun käsittääkseni extreme-metallissa käytetään lähes aina triggereitä, lueppa Kai Hahdon haastattelu basarisoundin "tukkoon" menemisestä nopeissa tempoissa poljettaessa. Tarviiko siitä edes lähteä keskustelemaan että joku sälli kuulostaa munattomalta ilman trigsuja nopeasti poljettaessa? Sitäpaitsi, mitä väliä? Metalli on metallia enkä usko että sulla on kovin montaa esimerkkiä antaa tähän vastaväitteeksi. Kerran pyysin Heikki Saarta (Northerin rumpali) polkemaan ilman triggereitä heeltoella nopealla tempolla (oli muistaakseni reippaasti yli 200bpm 16-osia) ja jos olisin laittanut silmät kiinni niin en varmasti olisi erottanut normipoljennasta. Eli reenaus kysymyksiä, ja mun mielestä aika lässynpälää tommoset ihme analysoinnit, tekniikka kun tekniikka, triggereitä kuitenkin kannattaa käyttää kun kyse on runttausmusiikista. Heh, nimenomaan, ehkä nyt kuitenkin keskitytään tässä aiheessa siihen että kyse on basarinpoljennan perusteista ;) Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus! | |
![]() 16.10.2007 15:47:26 | |
Mä en kyllä tiedä mistä porukka puhuu ku puhutaan näistä 16 osasista sun muista :) Mä en oo koskaan noita oikee sisäistäny eikä oo sinänsä ollu tarvettakaan tuolla kitaransoittelun puolella mut ehkä nyt pitänee niihin tutustua enemmän. Tuntuu et tää rumpujen soittelu on maailman helpoin soitin. Ei siinä tarvi ku rytmitajua ja koordinaatiota joita molempia mulla on melkeinpä ihan luonnostaan. Ei tarvi ku tunteja soitteluun ja tekniikan kehittelyyn. Joo en mä Hahdolta vielä varmaa tässä vaiheessa mitään tunteja ottaiskaan vaikka samassa kylässä asutaan. Tuon setin tosin Hahto on pystyttäny paikalliseen musaliikkeeseen ja asettanu tomit sun muut paikoilleen et niissä ainaki on se Hahdon öö taika.. henkisesti mukana ;P Eikö se pelkästään tuo jo lisäarvoa noihi mun rumpuihin? :D Heh heh.. Meidän rumpali on auttanu vähä alkuun mun soittelussa ja itsenäisestiki pystyy sitä opetteleen aika hyvin näköjään mutta kyllä mä sen opettajan varmaan hankin jossain vaiheessa ja varsin pian varmaan, mikäli paikallinen sossu ei ole perseestä (joka kuitenkin on) For those who can't be without the music! | |
![]() 16.10.2007 17:04:40 | |
Mä en kyllä tiedä mistä porukka puhuu ku puhutaan näistä 16 osasista sun muista :) Mä en oo koskaan noita oikee sisäistäny eikä oo sinänsä ollu tarvettakaan tuolla kitaransoittelun puolella mut ehkä nyt pitänee niihin tutustua enemmän. Kyllä kai kitaristinkin pitää nuottien aika-arvot tuntea? Vai pitääkö? 1 kokonuotti = 2 puolinuottia = 4 neljäsosaa = 8 kahdeksasosaa = 16 kuudestoistaosaa Ehkei noilla ole niin suurta merkitystä, jos on pelkästä rämpyttelystä kysymys. Mutta jos haluaa soittaa vähän monipuolisempaa komppia, niin voi olla ihan hyödyllistä, jos osaa puhua asioista selkeillä termeillä. Kokeneempien on ainakin helpompi antaa neuvoja. Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään. S.M.A.K. | |
![]() 16.10.2007 17:20:02 | |
Kyllä kai kitaristinkin pitää nuottien aika-arvot tuntea? Vai pitääkö? Kyllä kai, ehkä, en mä oikein tiiä :) Kyllähän porukka niistä on joskus varmaa jotain puhunu mut mä en oo tehny niillä tiedoilla mitään. Mä oon yleensä soittanu biisit niin ku ne pitää soittaa ja siinä se. Mun ei oo koskaan oikeestaan pitäny sisäistää mitään laskemisia sun muita, tai ei oo pitäny tehä niiden eteen oikeestaan mitään. Esim. en oo koskaan kitaralla harjotellu ees metronomin kanssa vaikka sitäki neuvoa ollaa tyrkytetty. Mutta se olen vain minä.. :) For those who can't be without the music! | |
![]() 16.10.2007 18:32:40 | |
Kyllä kai kitaristinkin pitää nuottien aika-arvot tuntea? Vai pitääkö? Kitaristeilla on vain kaksi aika-arvoa, tavallinen ja maailman nopein. | |
![]() 16.10.2007 21:01:22 | |
Kyllä kai, ehkä, en mä oikein tiiä :) Kyllähän porukka niistä on joskus varmaa jotain puhunu mut mä en oo tehny niillä tiedoilla mitään. Mä oon yleensä soittanu biisit niin ku ne pitää soittaa ja siinä se. Mun ei oo koskaan oikeestaan pitäny sisäistää mitään laskemisia sun muita, tai ei oo pitäny tehä niiden eteen oikeestaan mitään. Esim. en oo koskaan kitaralla harjotellu ees metronomin kanssa vaikka sitäki neuvoa ollaa tyrkytetty. Mutta se olen vain minä.. :) Rytmi on erottamaton osa kaikkea musiikkia. Nuottien aika-arvot ovat apuväline sen rytmin hahmottamiseen ja paperille kirjoittamiseen. Ei ole sellaista soitinta, jonka hallinta ei parane rytmiin perehtymisellä. Metronomi; kaiva se sieltä kaapista vaan... Senkin käyttöön tulee kunnolla järkeä vasta kun nuottien aika-arvot ovat tuttuja. Kuinkas se menikään; "Vain apinat eivät lue käyttö-ohjeita". Tämä ei ollut vi****lua sinulle, vaan pyrkimys valottaa näiden hommien hyödyllisyyttä. Sometimes more is more | |
![]() 16.10.2007 22:33:36 | |
Mä en kyllä tiedä mistä porukka puhuu ku puhutaan näistä 16 osasista sun muista :) Mä en oo koskaan noita oikee sisäistäny eikä oo sinänsä ollu tarvettakaan tuolla kitaransoittelun puolella mut ehkä nyt pitänee niihin tutustua enemmän. Tuntuu et tää rumpujen soittelu on maailman helpoin soitin. Ei siinä tarvi ku rytmitajua ja koordinaatiota joita molempia mulla on melkeinpä ihan luonnostaan. Ei tarvi ku tunteja soitteluun ja tekniikan kehittelyyn. hyvä provo. melkeen menin. | |
![]() 17.10.2007 11:31:00 (muokattu 17.10.2007 11:32:38) | |
Rytmi on erottamaton osa kaikkea musiikkia. Nuottien aika-arvot ovat apuväline sen rytmin hahmottamiseen ja paperille kirjoittamiseen. Ei ole sellaista soitinta, jonka hallinta ei parane rytmiin perehtymisellä. Metronomi; kaiva se sieltä kaapista vaan... Senkin käyttöön tulee kunnolla järkeä vasta kun nuottien aika-arvot ovat tuttuja. Kuinkas se menikään; "Vain apinat eivät lue käyttö-ohjeita". Tämä ei ollut vi****lua sinulle, vaan pyrkimys valottaa näiden hommien hyödyllisyyttä. Eiku se menee niin et manuaaleista katotaan mikä meni vikaan :) Tosiaan, musiikkihan on rytmiä. Mä en oo neekereiden vihaama valkonaama joka napsauttaa sormia väärässä kohtaa. Mä en vaa koskaan oo opiskellu noita termejä et mitä ne tarkottaa. Voi olla et mä osaan ne, mutta kun en oo koskaan aikasemmin nähny niitä minkää erityisen kontekstin kanssa joka olis mua koskenu. Esim. jonku biisin opettelu tabeista tai korvakuulolta ni ei siinä olla sanottu koskaan et teoriassa se on näin ja näin. Aika rankkaa tekstiä tuolla:"EXTRA PRACTICE: This will become your favorite beat, if you have the stamina to master it! " Huhhuh kun on kamala komppi :) Mä kokeilin tuota eilen ensimmäistä kertaa ja melkein sain sen jo nappiin soitettua kohtalaisella temmolla. Kamalaa siinä on mulle ainaki se jos se pitäis soittaa paljo nopeemmin :) For those who can't be without the music! | |
![]() 17.10.2007 11:54:52 | |
edes puoliammattilaistason bändeissä on aika vähän käyttöä soittajalle, joka ei tiedä, mikä on neljäsosanuotti. | |
![]() 17.10.2007 12:06:49 | |
edes puoliammattilaistason bändeissä on aika vähän käyttöä soittajalle, joka ei tiedä, mikä on neljäsosanuotti. Siis joka ei oikeesti tiedä, vai ei ole ennen joutunut käyttämään koko termiä? For those who can't be without the music! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)