markkuliini 19.06.2007 09:02:29 | |
---|
Kanttilyöntejä soittaessa tasalaatuisuus kärsii selvästi. En usko että kukaan pystyy pitämään soundia samana koko biisin ajan, etenkään fillien aikana. Myös volumetason vaihtelu on ongelma, jos osa iskuista ei osukaan rimiin tai osuu eritavalla.
Ei se helppoa olekaan, mutta treenikysymys lähinnä tuo. |
Einherjar 19.06.2007 13:45:39 | |
---|
Kanttilyöntejä soittaessa tasalaatuisuus kärsii selvästi. Ei se mahdottomia haittaa välttämättä, mutta panosta reenatessa siihen, että kepin kärki osuu koko ajan mahdollisimman keskelle kalvoa, niin soundin pitäisi tasoittua ihan sopiviin mittoihin. Se mikä tuohon kanttilyöntiin tekee tuhoa helposti on virvelin vire. Jos virveli kuulostaa vireiseltä, mutta toinen puoli ruuveista on löystynyt (toinen puoli siis ylikireällä -> kuulostaa vireiseltä, muttei ole) tulee soundiin ihan järkyttävän kova 'peng'-sointi. Kun virveli on tasaisessa sekä hyvässä vireessä ja iskut osuvat (kanttiin sekä) mahdollisimman keskelle kalvoa, niin sitä sivuääntä ei tule. Atakki vain lisääntyy ja löysillä vireillä virveli alkaa lätisemään hienosti. Itse ainakin äänimiehenä pidän kanttisoundista (ja siitä että virveli/rummut on vireessä), enkä mene ehdottelemaan tavallista soittoa, mikäli soittotila antaa myöten. Sitäpaitsi PA:n läpi soitettaessa normi-isku ilman kanttia kuulostaa yleensä paremmalta kuin rimshot. Tämä on ihan äänimiehen ammattitaidosta kiinni ;) "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja |
Analuuk 19.06.2007 14:42:35 (muokattu 19.06.2007 14:45:08) | |
---|
Itse ainakin äänimiehenä pidän kanttisoundista (ja siitä että virveli/rummut on vireessä), enkä mene ehdottelemaan tavallista soittoa, mikäli soittotila antaa myöten. Makuasioita sanoi koira, kun jne... Tärkeintä on kuitenkin se, että jos soittaa kanttilyöntejä, niin soittaa niitä sitten koko keikan ajan (ellei musatyyli merkittävästi vaihdu). Muuten miksaajalla on hankala paikka pöydän takana, kun osa lyönneistä ei kuulu ja osa tulee liikaa yli. Itse olen todennut varmemmaksi säätää soundi normaalin iskun mukaan ja välttää kanttilyöntejä keikalla ja varsinkin studiossa. Hyvästä virvelistä hyvällä vireellä lähtee kyllä tanakka soundi ilman kanttiakin, kunhan lyö aina keskelle rumpua ja tarpeeksi kovaa! Heh, kattokaa nyt miten keskittyny ilmekin!! http://muusikoiden.net/dyn/users/17208.jpg Jos ei kulje, niin soitetaan kovempaa! |
Niq 19.06.2007 14:50:43 (muokattu 19.06.2007 14:51:37) | |
---|
Muuten miksaajalla on hankala paikka pöydän takana, kun osa lyönneistä ei kuulu ja osa tulee liikaa yli. Ei ole jos miksaajalla on räkissä kompressori. Ei siis semmonen mistä tulee paineilmaa vaan semmonen joka tasottelee ääntä sillee sopivasti. (Ei voi liian teknisesti puhua, ollaan kuitenkin rumpupalstalla.. ;)) "I have a cunning plan" -Baldrick |
Einherjar 19.06.2007 23:09:47 | |
---|
Muuten miksaajalla on hankala paikka pöydän takana, kun osa lyönneistä ei kuulu ja osa tulee liikaa yli. Juu, niin kuin tuossa jo mainittiin, kompressori on ratkaisu siihen. Lisäksi mikserissä on liukuja äänenvoimakkuuden säätöä varten. Siitä miksaamisestahan äänimies yleensä palkkansa saa. :) Biisikohtaiset snaren voluumin vaihtelut ei haittaa mitään. Ei ole myöskään ongelma, vaikka voluumi vaihtuu reilustikkin biisin osien välillä, mikäli se seuraa biisin dynamiikkaa. Jos koko ajan vaihtelee voluumi, niin sitten vain laitetaan kompuraa ja tasotellaan hieman. Hyvästä virvelistä hyvällä vireellä lähtee kyllä tanakka soundi ilman kanttiakin, kunhan lyö aina keskelle rumpua ja tarpeeksi kovaa! Mutta eihän sen voluumin pitäisi ihan hirveästi kanttilyönnillä nousta? Tekniikkaa vaan kuntoon, niin sen saa vaikka tasan samalle voluumille, kun tavallisen iskunkin. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja |
DrmBug 19.06.2007 23:12:27 | |
---|
Jep. Kuten moni on jo todennut, sen rimshotin voi lyödä myös hiljaa... ODOMANKOMA BOO ADZEE
OBOO KYEREMA |
K.Suninen 26.06.2007 11:12:42 | |
---|
Jep. Kuten moni on jo todennut, sen rimshotin voi lyödä myös hiljaa... Näinhän se on. Soitan kans ihan poikkeuksetta kaikki aksentit rimshotilla. ja sit kans tykkään vetään rimshotin niin että kapulan pää osuu ihan rummun reunaan, niin lähtee sellanen soivampi "kajahdus". |
Niq 26.06.2007 11:16:18 | |
---|
Näinhän se on. Soitan kans ihan poikkeuksetta kaikki aksentit rimshotilla. ja sit kans tykkään vetään rimshotin niin että kapulan pää osuu ihan rummun reunaan, niin lähtee sellanen soivampi "kajahdus". Mä sanon tätä reggae-lyönniksi. :) "I have a cunning plan" -Baldrick |
Chunga 26.06.2007 12:08:34 | |
---|
Näinhän se on. Soitan kans ihan poikkeuksetta kaikki aksentit rimshotilla. ja sit kans tykkään vetään rimshotin niin että kapulan pää osuu ihan rummun reunaan, niin lähtee sellanen soivampi "kajahdus". Paras virveli-isku mitä on! Kuulostaa hyvin tehtynä aivan mielettömän hyvältä. Paitsi joskus olin Giant Robotin keikalla, jossa rumpali löi kaikki iskut tuolla tavalla ja miksaaja taisi käyttää korvatulppia, minä en. Auts. Reggae- tai Dubi-iskuks mä tätä kans kutsun ;-) ei voi mennä pieleen! |
J. Cool 03.07.2007 01:07:40 | |
---|
Enää soitan 95% lyönneistö rimshotteina. :) rosaaannnnaaaaa tsi-PA-tsi tsi-PA-tsi PAPA-tsi tsi-PA-si. ja pajatso. no joo heikko läppä mut niin on happikin. |
wavelength 03.07.2007 06:13:07 | |
---|
rosaaannnnaaaaa tsi-PA-tsi tsi-PA-tsi PAPA-tsi tsi-PA-si. Ää, ei ghostit ole lyöntejä, vaan hyväilyjä. :) |
J. Cool 03.07.2007 12:35:01 | |
---|
Ää, ei ghostit ole lyöntejä, vaan hyväilyjä. :) hahaha tää ehkä vois mennä läpi purdien sanomana. |
Rumba-Ali 03.07.2007 12:39:59 | |
---|
Poikittainen maila :-) "Pitkä päätyyn ja perään", tuumas kitaristi, kun vähän hämärästi timessä olevan fillin heitin. "Noniin. Tuohan kuulosti ihan paskalta." -nimim. -Jere-
"Hö, Mitä te tuommosia sointuja mietitte. Soittaisitte bassoo niinku minä. Son joko täplän kohalta tai ei täplän kohalta." -H.R; U.I.C. |