![]() 25.11.2005 16:15:29 (muokattu 25.11.2005 16:16:38) | |
---|---|
Itse järjestelin tuon lukion sillä tavalla, että käyn sen neljässä vuodessa. Tämä ihan vain sen takia, että haluan panostaa soittamiseen _kunnolla_. Mielestäni tein ihan oikein, koska nyt soittamiseen jää aikaa tosi paljon. Kuutena päivänä viikossa tulee reenattua 3-5 tuntia + bänditreenit ja soittotunti kerran viikossa. Olen myös laatinut itselleni viikko-ohjelman, jonka mukaan reenaan ja kyllä on kehitystä tapahtunut viime kesästä (jolloin aloitin ns. kovemman reenauksen). EDIT. typo metallia Kemistä: UNIC | |
![]() 01.12.2005 23:03:45 | |
mun käsinopeus nousi mukavasti sähkörumpujen ja nopeiden kappaleiden treenauksen myötä. Jazz on hankalaa, mutta jotku perusjutut luonnistuu. Hyvää treeniä myös. Huomasin yks päivä yllättäen että bändi olis hyvä olla olemassa. Slayerin biisejä on kiva soittaa. oon myös koettanu treenaa tota käden nopeutta kovaksi, mutta käsi oudosti väsyy :D miten mulla on semmonen juttu et ku soittelee pidempään nii yhtäkkiä alkaa menee huonommin, onko muilla? sit on näit päivii joina menee vituilleen ja sit näit huonoi päivii... mites tästä tämmönen lista tuli. ilmoitti South_of_Heaven | |
![]() 02.12.2005 12:16:56 | |
miten mulla on semmonen juttu et ku soittelee pidempään nii yhtäkkiä alkaa menee huonommin, onko muilla? sit on näit päivii joina menee vituilleen ja sit näit huonoi päivii... mites tästä tämmönen lista tuli. Jep, huonompia päiviä on välillä kaikilla. Ei kai se niin ihmeellistä ole. Esim rankan duunipäivän jälkeen kroppa ja mieli on jo suht väsynyt ja se vaikuttaa rumpujen soittoon heti. Vaikka miten treenaisi niin aina tulee päiviä kun "mikään ei vaan suju". | |
![]() 02.12.2005 14:14:14 | |
Jep, huonompia päiviä on välillä kaikilla. Ei kai se niin ihmeellistä ole. Esim rankan duunipäivän jälkeen kroppa ja mieli on jo suht väsynyt ja se vaikuttaa rumpujen soittoon heti. Vaikka miten treenaisi niin aina tulee päiviä kun "mikään ei vaan suju". Eilen oli juuri tällainen päivä. Luulen, että johtuu väsymyksestä, mutta tuntui kyllä ettei onnistu yhtään. Onneksi näitä päiviä ei nykyään ole ollut kovin tiheään tahtiin. metallia Kemistä: UNIC | |
![]() 12.12.2005 15:27:41 | |
tämmönen on auttanut aika pirusti. itsellä on reelfeelin pädi jossa on mielestäni vähän liikaa pomppua joten pidän siinä pyyhettä tai paitaa päällä taitettuna. ensin single stroke roll minuutin kiihdytys, pidä 30 sek huipputempo, ja minuutin lasku paradiddlet RLRR LRLL, LLRL RRLR, RLLR LRRL doublet,triplet ja paradiddle-diddle double stroke roll flam accent, swiss triplet, flam paradiddle ja kaikille sama kiihdytys ja lasku homma. sit eri tempoissa metronomin kanssa samat. pitäs toimia. | |
![]() 12.12.2005 21:41:39 | |
Käsien aksenttinopeutta ja pompun hallintaa voi treenata soittamalla paradiddlen käännöksiä siten, että aksentti on aina ensimmäisellä lyönnillä. Siis: 1) O v o o V o v v 2) O v v o V o o v 3) O o v o V v o v 4) O v o v V o v o En tiedä mistä puhun. | |
![]() 12.12.2005 23:44:12 | |
Voi olla että tämä sivusto on ollut jo otteeseen jos toiseen tällä foorumilla esillä, mutta laitan kuitenkin: http://www.tigerbill.com ja sieltä kohta online drum lessons, jossa kaikenlaista löpinää nopeuteen liittyen. "Mielummin reilusti metsään, kun arasti paskaan". -Alexander Kuoppala | |
![]() 16.12.2005 18:31:38 | |
Ite oon vasta viimeaikoina tajunnu että kapulaote on oikeesti myös tosi ratkaseva tekijä nopeuteen. Ainakin minulla. | |
![]() 16.12.2005 18:50:02 | |
Ite oon vasta viimeaikoina tajunnu että kapulaote on oikeesti myös tosi ratkaseva tekijä nopeuteen. Well duh. :) En tiedä mistä puhun. | |
![]() 18.12.2005 20:03:59 | |
Luulen että tuo jotenkin pohjautuu siihen että komppi on enemmänkin sisäistetty hc-punkista, sillä tuskin Slayer oli hirveästi polkkaa tai vielä vähemmän humppaa kuunnellut kun teki Show no mercyn, hehe! Yksi erikoinen mättökomppihan olisi vielä D-beat, mutta se on vaan vähän hiton hankala selittää. Crusti touhuissa kuitenkin se yleisin komppi joka menee suunnilleen niin että virveli kuten skankissa, basari puolitetaan ja oikea käsi menee joko vuorotellen virvelin kanssa tai melkein jotenkin oudosti kolmijakoisesti väännellen. Tai no en tiedä, punkkarit sen ovat keksineet, tuskin ne ovat edes sitä miettineet... Dischargen rumpali Tezz ton kompin on rummuttelua opetellessaan keksinyt. Dischargesta se D-beat, tai Disbeat nimityskin tulee. D-beatissä ainakin on aksentteja. D-beatissä kuuluu jotenkin se rumpalin oma tatsi, ainakin mun mielestä, enemmän kuin noissa blastbeateissa. Varmaan just siks että se on vähän kiero beatti. D-beat menee noin: S:|--X---X---X---X-:|| K:|o--o-o--o--o-o--:|| Saako tässä keskustelupalstassa jotenkin tasaleveän fontin tekstiin? Nyt toi näyttää vähän hämäävältä. Alkuperäisessä d-beatissa oikean käden iskut tuli aina samaan aikaan basarin kanssa, mutta nykyään kuule ainakin yhtä usein että oikealla kädellä soitetaan sekä basarin että vasurin iskut. Nykyään soitetaan usein ihan vitun nopeasti, mut alunperin ei ole ollut ihan mahdottoman nopeaa.. Aika hitaasti soitettuna toimii mun mielestä paremmin. Välillä kuulee aika svengaavaakin D-beatia. Toimii hyvin mm. grindcoressa --------------
http://pohjalla.net | |
![]() 18.12.2005 20:20:56 | |
Dischargen rumpali Tezz ton kompin on rummuttelua opetellessaan keksinyt. Dischargesta se D-beat, tai Disbeat nimityskin tulee. D-beatissä ainakin on aksentteja. D-beatissä kuuluu jotenkin se rumpalin oma tatsi, ainakin mun mielestä, enemmän kuin noissa blastbeateissa. Varmaan just siks että se on vähän kiero beatti. D-beat menee noin: S:|--X---X---X---X-:|| K:|o--o-o--o--o-o--:|| Saako tässä keskustelupalstassa jotenkin tasaleveän fontin tekstiin? Nyt toi näyttää vähän hämäävältä. Alkuperäisessä d-beatissa oikean käden iskut tuli aina samaan aikaan basarin kanssa, mutta nykyään kuule ainakin yhtä usein että oikealla kädellä soitetaan sekä basarin että vasurin iskut. Nykyään soitetaan usein ihan vitun nopeasti, mut alunperin ei ole ollut ihan mahdottoman nopeaa.. Aika hitaasti soitettuna toimii mun mielestä paremmin. Välillä kuulee aika svengaavaakin D-beatia. Toimii hyvin mm. grindcoressa Onkos tää nyt sit tää perinteinen kakkamakkara-kakkamakkara-kakkamakkara-kakkamakkara -komppi? Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Myytävänä Yamaha "Recording Custom" 9000 GA rumpusetti sekä LP practice conga! | |
![]() 18.12.2005 20:33:24 | |
Jep. Toi on just se komppi. Tai oikeestaan toi kakkamakkara komppi olis mun mielestä sellasta aika hidasta, mieluummin lattiatomilla soitettua, perus d-beatia. Kakkamakkara-tempolla soitettuna d-beat onkin mun mielestä parhaimmillaan. --------------
http://pohjalla.net | |
![]() 18.12.2005 22:24:44 | |
Jep. Toi on just se komppi. Tai oikeestaan toi kakkamakkara komppi olis mun mielestä sellasta aika hidasta, mieluummin lattiatomilla soitettua, perus d-beatia. Kakkamakkara-tempolla soitettuna d-beat onkin mun mielestä parhaimmillaan. Miusta D-beatti alkaa oikeestaan vasta sitten kuulostaa itseltään kun se menee ihan kohellukseksi, eli soitetaan nopeammin kuin osataan. Tosin toimiihan se tiukastikin soitettuna ja on parhaimmillaan todella murskaavaa tulittamista. Dropdeadin toka LP ja Dischargen Hear Nothing, See Nothing, Say Nothing kuunteluun niin lähtee pahimmat pölyt korvien välistä. Ja genrepuritaanina pitää kyllä sanoa etten enää nykypäivänä mielellään kuuntele D-beattia grindcoressa, vaan ainoastaan crustissa. Grindin se tekee jotenkin liian rullaavaksi ja kadottaa siitä sellaisen tietynlaisen kömpelönkulmikkaan massiivisuuden. Poikkeuksiakin on joissa yhdistelmä toimii. Ja puolustukseksi D-beatille on sanottava että kyllähän se on edelleen komppi joka edes jotenkin pystyy haastamaan skankin. Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium. | |
![]() 21.12.2005 04:01:33 (muokattu 21.12.2005 04:24:03) | |
paradiddleistä kun on ollut juttua, itse lämmittelen sitä enimmäkseen kolmeen: RLR/RLR/LLR/LRR/LRL/LRL/RRL/RLL/RLR/RLR/LLR/LRR/LRL/LRL/RRL/RLL ... basso ykköselle ja aksentit tuplaiskujen ensimmäiselle. | |
![]() 27.12.2005 18:02:29 | |
Todella hyviä ohjeita...Sinussa on ainesta rummun soiton opettajaksi jos et jo ole :D Ei sitä koskaan tiedä... | |
![]() 02.01.2006 09:23:13 | |
Liittyy tää nyt vähän tähän nopeuteenkin mutta miten pitäisi alkaa harjoittelemaan tuplilla? Siis lähinnä kantapäät ilmassa vai maassa. Pystyn kontrolloimaan soittoa paremmin kantapäät maassa, mutta ei pysty soittamaan niin nopeasti.. Kun taas kantapäät ilmassa basarin ääni kuuluu kovempaa ja ehkä pystyy soittamaan nopeammin. Mutta jalkojen hallinta on ihan jossain. Monet soittaa kantapäät ilmassa, niin en tiedä onko se sitten parempi tekniikka. Tää on ehkä vaikeasti ymmärrettävää mutta kumpaa pitäisi alkaa enemmän harjoittelemaan? ..Päärynäjuoma on parasta huumetta.. | |
![]() 02.01.2006 11:26:07 | |
Liittyy tää nyt vähän tähän nopeuteenkin mutta miten pitäisi alkaa harjoittelemaan tuplilla? Siis lähinnä kantapäät ilmassa vai maassa. Pystyn kontrolloimaan soittoa paremmin kantapäät maassa, mutta ei pysty soittamaan niin nopeasti.. Kun taas kantapäät ilmassa basarin ääni kuuluu kovempaa ja ehkä pystyy soittamaan nopeammin. Mutta jalkojen hallinta on ihan jossain. Monet soittaa kantapäät ilmassa, niin en tiedä onko se sitten parempi tekniikka. Tää on ehkä vaikeasti ymmärrettävää mutta kumpaa pitäisi alkaa enemmän harjoittelemaan? Tuplilla kantapäät ilmassa. Mutta ei kannata unohtaa kantapäät maassa soittamistakaan. Siis itse soitan aina tuplilla kantapäät ilmassa ja singlellä ilmassa tai maassa riippuen musasta ja volyymista. | |
![]() 02.01.2006 12:35:01 | |
Liittyy tää nyt vähän tähän nopeuteenkin mutta miten pitäisi alkaa harjoittelemaan tuplilla? Siis lähinnä kantapäät ilmassa vai maassa. Pystyn kontrolloimaan soittoa paremmin kantapäät maassa, mutta ei pysty soittamaan niin nopeasti.. Kun taas kantapäät ilmassa basarin ääni kuuluu kovempaa ja ehkä pystyy soittamaan nopeammin. Mutta jalkojen hallinta on ihan jossain. Monet soittaa kantapäät ilmassa, niin en tiedä onko se sitten parempi tekniikka. Tää on ehkä vaikeasti ymmärrettävää mutta kumpaa pitäisi alkaa enemmän harjoittelemaan? Kannattaa nyt soittaa molemmilla tekniikoilla kunnes alkaa oma tyyli löytymään. Itse tuossa tilanteessa varmaan soittelisin kantapäät ilmassa, kyllä sen kontrollin pitäisi ajan myötä ruveta löytymään. Tosin mm. John Longsthreth soittaa tuolla kantapäät maassa tyylillä, eli nopeaan pääsee molemmilla kun malttaa vaan treenata. Soittamalla se itselleen paras tyyli löytyy sieltä, eli paljon treeniä vaan. | |
![]() 07.01.2006 21:31:29 | |
Ja tohon vielä sen verran että jos istut liian lähellä settiä, niin saattaa käydä se ongelma kun mulla kävi, että soitan päkijöillä, ja tavallaan rutistan kaiken voiman siihen, se nimenomaan estää sen nopeuden, jolloin nilkkatekniikkaa ei tule hyödynnettyä. Mulla on vieläkin toi tekniikka aikalailla hakusessa, kuitenkin sen jälkeen kun kaveri neuvoi että säärien kannattaa olla loivassa kulmassa niin on tullut tota nopeuttakin nopeemmin lisää. Tosin mulla toi nopeus kehittyy perkeleen hitaasti, hitaissakin jutuissa jalat tuntuvat väsyvän nopeasti. Ja välillä ei oikein vieläkään tiedä että "soitankohan nyt oikealla ja parhaalla mahdollisella tekniikalla". Heeldowninakin tulee harjoteltua. | |
![]() 08.01.2006 12:38:24 | |
Tuohon kantapäätä ilmassa vai maassa asiaan sanoisin, että ennemmin ilmassa. Minulla ainakin nilkan koukistaja väsyy nopeasti jos soitan kantapäät maassa. Kun aloitin kantapäät maassa tuntui helpommalta, mutta pienen harjoittelun jälkeen oppi kyllä hallitsemaan toisenkin tekniikan. Yksi juttu, mikä kannattaa huomioida jos on tuplapedaali. Tuplapedaalin akselihan hidasta aina jonkin verran. Ihanteellinen olisi varmasti kaksi samanlaista bassaria ja samanlaiset pedaalit. Silloinhan pedaalit olisivat täysin tasavertaiset, eikä kumpikaan jätättäisi toista. Jos kuitenkaan ei halua tuplabassaria tai siihen ei ole rahaa, kannattaa asettaa tuplapedaali niin, että akseli on mahdollisimman suorassa ja pedaalit samansuuntaisesti. Ainakin minulla tämä nopeutti ja tasoitti soittoa todella paljon. En nyt ole varma onko tästä joku maininnut jo topicissa. Itse pidän myös pitää pedaalin jousia suht kireällä. Monet tutut soittavat aivan löysällä, mutta mielestäni pedaaleista menee silloin touchi kokonaan. Vasarat eivät palaudu tarpeeksi jämäkästi jolloin iskuista tulee kämyisiä läsähdyksiä. Tämäkin siis kannattaa huomioida, että löytää oman tyylin. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)