Aihe: Teema ja variaatiot 1 | |
---|---|
![]() 02.12.2006 04:19:51 | |
Suoritanpa keskustelunavauksen aiheesta "teema ja variaatiot". Soitellessani kolmatta tuntia putkeen puolen yön jälkeen alkoi mieleeni juolahdella yhtä sun toista, kuten esimerkiksi turhiksi osoittautuneita nukkumaanmenosuunnitelmia. Rupesin kehittelemään erilaisia käsijärjestyksiä ja orkestraatioita miettien, millaisten muutosten kautta jokin simppeli rytmikuvio muuttuu joksikin ihan muuksi. Koko homma lähtee liikkelle ihan ruohonjuuritasolta, eli vuorokäsin soitetuista kahdeksasosanuoteista virveliin. Rytmi ei voisi juuri yksinkertaisempi olla, mutta silti siinä on potentiaalia vaikka mihin. Miten tätä rytmiä voi muuttaa, jotta siihen tulisi jonkinlaista "melodiaa", rytmistä vaihtelua? Lähin ja ilmeisin vaihtoehto on tietysti aksentointi. Korostamalla tiettyjä lyöntejä voi luoda peruspoljennon päälle toisen, itsenäisen rytmin. Näinkin yksinkertaisella tempulla saa näennäisen simppelistä alkutilanteesta todella monimutkaisia aksenttikuvioita; kaikki on kiinni soittajan mielikuvituksesta ja taidoista. Toinen ilmeinen vaihtoehto rytmin muokkaamiseen on lyöntien levittäminen koko setille. Ensinnä käsiteltyjä aksenttirytmejä voi käyttää tässä hyödyksi siten, että aksentit soitetaan virveliin, tomeihin, symbaaleihin, bassorumpuun tai jopa poljetaan haitsulla, ja muut lyönnit haamuiskuina virveliin. Tosi hurjat kaverit voi sitten tiluttaa sen single stroke rollin tomeilla ylös ja alas, mutta ei nyt puhuta siitä sen enempää.. Sotketaan pakkaa muuttamalla käsijärjestystä, esimerkiksi siten, että rytmikuvio on jatkuvaa O V V O V V O V V O V V -ripellystä. Pointtina on oikeastaan ajatus kolmen lyönnin toistuvasta kuviosta, joten käsijärjestystä voi lähestyä esimerkiksi semmoiselta suunnalta, että vasurit jalalla/jaloilla ja oikeat käsillä -- ja tietysti myös päinvastoin. Juttua voi edelleen mutkistaa iskujen tuplauksilla, amerikkalaisittain diddleillä. Esimerkiksi äskeisestä O V V O V V -käsijärjestyksestä voisi vääntää OO V V OO V V -hässäkän, ja koska tämä koko kirjoitus käsittelee asioiden variaatioita, voidaan saman tien levittää tuo uudenkarhea tuplalyönti niin leveäksi että pahaa tekee: O O V V O O V V tasaisina kahdeksasosina. Tässä vaiheessa viimeistään käy selväksi, että klikki kannattaa heittää mäkeen; ideana on siirtyä vapaasti ja asteittaisesti muuttaen rytmistä toiseen. Jos morfaus on tuttu käsite, niin siltä sen pitäisi kuulostaa.. Mutta palataanpa aiheeseen: tämänkin käsijärjestyksen voi myös ajatella jalat/kädet -jakona, eli oikean käden lyönnit annetaan jaloille ja vasurit käsille. Portnoy-fillit, täältä tullaan.. Yksi hauskimmista variaatiotekniikoista on rytmisen fraseerauksen muuntelu. Palataanpa alun vuorokäsirytmiin, tarkemmin sanottuna tasan neljään lyöntiin, O V O V. Mukava jippo on tehdä kahdesta vuorolyönnistä flami, joten äskeinen O V O V muuttuukin vaikkapa muotoon oV O V. Tähän asiaan liittyy myös aika-arvojen muuntelu. Jos kahdeksasosista O V O V tehdään neljäsosan mittainen flami ja kaksi kahdeksasosaa oV O V, voi nämä kolme lyöntiä tietysti soittaa pelkkinä kahdeksasosina. Tätä kuviota kun jauhaa uudestaan ja uudestaan, syntyy hauskan kuuloinen polymetri (kolme kahdeksasosaa neljän neljäsosan päälle). Kuvion voi myös soittaa kahdeksasosatrioleina -- miksei myös kuudestoistaosatrioleina. Ei muuta kuin Stick Controlin kimppuun; laitetaan käsijärjestykset hyötykäyttöön! | |
![]() 02.12.2006 10:41:30 | |
Jos kahdeksasosista O V O V tehdään neljäsosan mittainen flami ja kaksi kahdeksasosaa oV O V, voi nämä kolme lyöntiä tietysti soittaa pelkkinä kahdeksasosina. Tätä kuviota kun jauhaa uudestaan ja uudestaan, syntyy hauskan kuuloinen polymetri (kolme kahdeksasosaa neljän neljäsosan päälle). Kuvion voi myös soittaa kahdeksasosatrioleina -- miksei myös kuudestoistaosatrioleina. Tuohan on käytännössä flam accent, ellen erehdy. Siinä tosin käsijärjestys vaihtelee, mutta rytmi on juuri sama. Minulla on ollut jo pitkän aikaa mielessä kaksi aksenttikikkaa, joita en valitettavasti (?) ole vielä onnistunut tunkemaan mihinkään kappaleeseen: OvovoVovov OvOvOvoVovoVov Ideana on siis soittaa näitä kuudestoistaosasekvensseinä 4/4:n päälle virveliin. Ensimmäinen on viisi- ja toinen seitsenjakoinen. Ensimmäisessä aksentit toimivat ehkä parhaiten tomeissa tai jopa crasheissa. Toinen kuulostaa hyvältä pelkän virvelinkin kanssa. Eipä noissa mitään kovin ihmeellistä ole, mutta laitoinpa nyt kuitenkin tänne, kun liittyvät jossain määrin aiheeseen. Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään. S.M.A.K. | |
![]() 02.12.2006 12:04:46 | |
Minulla on ollut jo pitkän aikaa mielessä kaksi aksenttikikkaa, joita en valitettavasti (?) ole vielä onnistunut tunkemaan mihinkään kappaleeseen: OvovoVovov OvOvOvoVovoVov Ideana on siis soittaa näitä kuudestoistaosasekvensseinä 4/4:n päälle virveliin. Ensimmäinen on viisi- ja toinen seitsenjakoinen. Ensimmäisessä aksentit toimivat ehkä parhaiten tomeissa tai jopa crasheissa. Toinen kuulostaa hyvältä pelkän virvelinkin kanssa. Nämä ovat mukavia. Itse olen soitellut tuollaisia juttuja käsijärjestyksillä OvOvvOvOvv ja OvOvOvvOvOvOvv, eli käytännössä oikean käden johdolla. Homma pysyy mielestäni tuolloin paremmin hanskassa. | |
![]() 02.12.2006 12:40:30 (muokattu 02.12.2006 12:48:39) | |
Minulla on tuo vitonen ollut treeneissä näin: VoovvOvvoo .Tämä tosin taisi olla jossain ihan oppimatskuissakin, kuvittelin itse keksineeni sen. Soittoon se on vaikea soveltaa, ja onhan tuo muutenkin aika hankala. ettäjotta | |
![]() 02.12.2006 13:14:37 | |
Minulla on tuo vitonen ollut treeneissä näin: VoovvOvvoo. Tämä tosin taisi olla jossain ihan oppimatskuissakin. Tuohan on Five stroke roll ilman taukoja ja aksentilla aloitettuna. Käsijärjestyksiä analysoidessa tulee huomanneeksi miten monet eri asiat ovat yhteydessä toisiinsa, ja miten monilla eri tavoilla rudimentteja ja tuttuja likkejäkin voi muokata setille. Esim: Six stroke roll ja Paradiddle Diddle ovat periaatteessa samaa kauraa: O vvoo V / OvvooV / Ovvoo / Vovvoo Vovvoo Kesken unieni (!) päähäni välähti, että tunnettu "Blushda"-likki on itse asiassa Flam Paradiddle (aloitettuna aina oikealla flamilla), jonka aksentit on muutettu: vO v o o vO v o o / vovoo vovoo / V oV oo V / oV oo V oV oo V ... Suosittelen kaikille tuttujen likkien purkamista tasaiseksi jonoksi lyöntejä ja näiden "dissektiojen" tarkkaa pohdiskelua ja sormeilua. Tällä tavoin löytää ja keksii mitä hauskempia kuvioita. | |
![]() 02.12.2006 13:49:14 | |
Krhm... dissektio = paloittelu, palat. Ihan vain niille, jotka eivät tienneet. (kiitos tohtori.fi ;) ettäjotta | |
![]() 02.12.2006 23:48:29 (muokattu 02.12.2006 23:56:49) | |
Krhm... dissektio = paloittelu, palat. Ihan vain niille, jotka eivät tienneet. (kiitos tohtori.fi ;) dissektoin erään gadd-kompin aikoinaan amiksen lopputyöhöni. olin ylpeä. Muuten en siitä läpyskästä juuri lainkaan. EDIT: niin kai se on: rumpujen soitto on joko a) yhtä aikaa lyötyjä iskuja), b) vuorotellen eri aikaan lyötyjä iskuja), c) kaksi tai enemmän iskua per raaja putkeen, tai d) monta iskua putkeen kahdella tai useammalla raajalla. Luulisi olevan helppoa. VAAN VITTU EI! TOTO on parhaimmillaankin TOTOa.
Bustard #1 | |
![]() 03.12.2006 00:29:07 | |
Kesken unieni (!) päähäni välähti, että tunnettu "Blushda"-likki on itse asiassa Flam Paradiddle (aloitettuna aina oikealla flamilla), jonka aksentit on muutettu: Jea. Tuo VoVoo tai VooVo kuulostaa sekin Blushdalta, jonka flam on soitettu löysästi. ODOMANKOMA BOO ADZEE
OBOO KYEREMA | |
![]() 03.12.2006 04:17:48 | |
Luulisi olevan helppoa. VAAN VITTU EI! Älä muuta sano. Ikä ja terveys menee tämmöisten turhakkeiden parissa, prkl! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)