jussiohman 27.11.2006 02:36:26 | |
---|
Ruvennut hieman vaivaamaan tämmönen asia. Siis kun tätä kolmeen menevää hum-pap-paa valssia soitetaan ja vanhukset pyörii lattialla, niin jotkut rumpalit soittaa ihan selvästi sen kakkosen vähän liian aikaiseen. Tiedättekö. Että periaatteessa oikein mennään yks-kaks-kol, mutta ei kuitenkaan aivan täysin tasaisesti. Kakkosen ja kolmosen väli on hieman pidempi kuin ykkösen ja kakkosen. Ihan vaan kyse sekunnin murto-osasta, mutta kuitenkin niin että hieman oudolle tuntuu. Kuulenko aivan omiani vai onko tää joku humppamuusikoiden jippo? Your life is monitored |
fox 27.11.2006 02:43:46 (muokattu 27.11.2006 02:55:37) | |
---|
Kuulenko aivan omiani vai onko tää joku humppamuusikoiden jippo? Jippu..eiku jippo.. saa mukavaa draivia jos vetäsee vaikka "yks-jakaks-kol" jos tuota meinaat.. Mutta on oltava skarppina, jos ei tanssi-kansa pysty riittävällä eleganssilla (ja taitoansa osoittaen) tanssaamaan, tulee rumpalille ns. "noutaja".. En suosittele jazz-valssia ainakaa naputtelemaan.. 8) Edith Piaf: tuolla toisaalla juttua jatkoimme.. Se kakkonen tulee tuollee pienellä kiilauksella, ettei oo mikään parilyönti eikä ghosti.. Jos sitte tää lisäyskään selventää.. |
jussiohman 27.11.2006 03:02:07 | |
---|
Joo, nyt selkis kun rautalangasta väänsit. Täytyykin alkaa treenaamaan tollasta "notkahdusta". Tiä vaikka joskus löytää ittensä ruotsin laivalta smokki päällä sutimasta :) Your life is monitored |
arse 27.11.2006 03:09:14 | |
---|
Kuulenko aivan omiani vai onko tää joku humppamuusikoiden jippo? Se on nimenomaan humppamuusikoiden kiero jippo. Niin kiero, että humppamuusikot itse eivät edes myönnä koko ilmiön olemassaoloa. Kyseessä on pienenpieni fraseerausjäynä, joka saa valssin lentämään kepeästi ja ilmavasti poistaen sen poljennosta jäykän sotilaallisen raskauden. Tätä valssinyrjähdystä ei missään nimessä kuitenkaan kannata opettelemalla opetella - se tulee, jos on tullakseen, kullakin omalla tavallaan. Kepeyttä lisää kakkosen hienoinen painottaminen siellä jossain pään sisällä. |
Epämuusikko 27.11.2006 13:21:49 | |
---|
Onko tämä se peljätty ja parjattu Wieniläisvalssi? "Soita Wienervalssia, älä jazzvalssia!", joskus ope mulle huusi. Ota siitäkin sitten selvää. TOTO on parhaimmillaankin TOTOa.
Bustard #1 |
wavelength 27.11.2006 13:52:11 | |
---|
"Soita Wienervalssia, älä jazzvalssia!", joskus ope mulle huusi. Ota siitäkin sitten selvää. Viineri on suora ja nopea, jazz taasen hidas ja keinuva. Vähän kuin juna vs. muulivankkuri. |
jussiohman 27.11.2006 14:48:31 | |
---|
Viineri on suora ja nopea, jazz taasen hidas ja keinuva. Vähän kuin juna vs. muulivankkuri. Tana kun menee monimutkaseks.. Mää laitan ramoja soimaan. Your life is monitored |
Speedy 27.11.2006 16:11:14 (muokattu 27.11.2006 16:12:36) | |
---|
Maantieteellisyys kunniaan.. Olen kuullut puhuttavan tuosta "tyylistä" myös Englantilaisena valssina.. Wienin-valssiakin joku sille on tarjonnut, mutta munkin käsityksen mukaan se on nopeahkompi.. Ja englantilaisella käsittääkseni tarkoitetaan hidasta, kolmimuunteista valssia, ei kuitenkaan suoranaisesti jazz.. Ehkä kyseessä onkin ns. suomalainen valssi..;) Humppa-Keijot ovat olevinaan pro ja soittavat letkeästi jazzahtavaa valssia, siis omasta mielestään.. Tuo juttu on musta ihan ok, mutta jos se menee kokoajan samaa tahtia niin kuullostaa aika ontuvalta.. Mutta kuten sanottua, niin joillekkin se tulee luonnostaan ja joillekkin ei.. Kuullut yhden joka ei kuulemma osannu soittaa normaalisti 2:sta ja 3:sta..=I Edit: Niin ja jazz-valssia sen varsinaisessa sananmerkityksessä ei varmaan tanssimusiikissa käytetäkkään.. Tai ainakin harvemmin.. Perus Taavetit sitä osaa tanssia.. "All I think about is time and groove" J. Porcaro |
sutikomppi 27.11.2006 16:32:44 | |
---|
Ruvennut hieman vaivaamaan tämmönen asia. Siis kun tätä kolmeen menevää hum-pap-paa valssia soitetaan ja vanhukset pyörii lattialla, niin jotkut rumpalit soittaa ihan selvästi sen kakkosen vähän liian aikaiseen. Tiedättekö. Että periaatteessa oikein mennään yks-kaks-kol, mutta ei kuitenkaan aivan täysin tasaisesti. Kakkosen ja kolmosen väli on hieman pidempi kuin ykkösen ja kakkosen. Ihan vaan kyse sekunnin murto-osasta, mutta kuitenkin niin että hieman oudolle tuntuu. Kuulenko aivan omiani vai onko tää joku humppamuusikoiden jippo? Joo kyllä tiedän. Kyse on tällöin tavallaan jazz-valssista. Ei se kyllä käy perinteiseen valssiin. Et kuule omiasi. Sanoisin tuon painotuksen olevan epäsopiva ja väärä, suomalaiseen valssiin. Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla. |
markkuliini 27.11.2006 22:44:48 (muokattu 27.11.2006 22:47:40) | |
---|
Ruvennut hieman vaivaamaan tämmönen asia. Siis kun tätä kolmeen menevää hum-pap-paa valssia soitetaan ja vanhukset pyörii lattialla, niin jotkut rumpalit soittaa ihan selvästi sen kakkosen vähän liian aikaiseen. Tiedättekö. Että periaatteessa oikein mennään yks-kaks-kol, mutta ei kuitenkaan aivan täysin tasaisesti. Kakkosen ja kolmosen väli on hieman pidempi kuin ykkösen ja kakkosen. Ihan vaan kyse sekunnin murto-osasta, mutta kuitenkin niin että hieman oudolle tuntuu. Kuulenko aivan omiani vai onko tää joku humppamuusikoiden jippo? Tuo tapa helpottaa valssiaskeleiden sovittamista valssin rytmiin yllättävän paljon. Tanssijoiden takia tuo fraseeraus on kehittynyt. Huomasin asian eräissä häissä vieraana ollessani, ja kun seuralainen pakotti tanssimaan niin huomasin tuon askelten ja nilkuttavan rytmin yhteyden. Ei sillä ole käsittääkseni oikein mitään tekemistä jazz-valssin kanssa. Mielestäni se sopii valssin soittoon oikein hyvin jos sen osaa tehdää hienovaraisesti ja turhaa alleviivaamatta. www.vasamayhtye.com |
Epämuusikko 27.11.2006 22:55:27 | |
---|
*Jä-tät-tää, jä-tät-tää...* TOTO on parhaimmillaankin TOTOa.
Bustard #1 |
Youni 28.11.2006 13:47:49 (muokattu 28.11.2006 13:48:36) | |
---|
Mun käsittääkseni jazzvalssi on jotain tällaista: SD---x--x-- BDx-------- Rdx-xx-xx-x Tuo hieman epätasainen valssi on omiaan keskitemmon duurivalsseissa. Ykköselle paino, snaret sitten kevyemmin ja juuri hieman epätasaisesti, mutta ilman muuta hallitusti. Joka tahdin ei ole tarkoitus olla erilainen :D "Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä."
-Moderaattori |
rm_wispila 28.11.2006 14:57:18 | |
---|
Tuo tapa helpottaa valssiaskeleiden sovittamista valssin rytmiin yllättävän paljon. Tanssijoiden takia tuo fraseeraus on kehittynyt. Huomasin asian eräissä häissä vieraana ollessani, ja kun seuralainen pakotti tanssimaan niin huomasin tuon askelten ja nilkuttavan rytmin yhteyden. Minusta kaikki perinteiset tanssit menevät rumpalivinkkelistä jotenkin kummallisesti. Saan vastaavalla tavalla tanssiin joutuessani aina kommentointia rytmiikasta. Rumpalina kun kuulemma pitäisi olla rytmi hallussa, mutta minusta kyllä tuo tanssi ei mene oikeasti edes rytmissä. Siksi pyrinkin välttämään tanssimista mahdollisimman paljon. Kapulakieli = rumpalien oma kieli. |
markkuliini 28.11.2006 15:07:46 | |
---|
Minusta kaikki perinteiset tanssit menevät rumpalivinkkelistä jotenkin kummallisesti. Pitää tämäkin paikkansa. www.vasamayhtye.com |
Sonormies 28.11.2006 15:58:25 | |
---|
Rumpalina kun kuulemma pitäisi olla rytmi hallussa, mutta minusta kyllä tuo tanssi ei mene oikeasti edes rytmissä. Siksi pyrinkin välttämään tanssimista mahdollisimman paljon. Welcome to the club! "Mulkkujen kanssa ei tehdä päivääkään töitä" - Mato Valtonen |
paice60 28.11.2006 19:27:29 | |
---|
Joo kyllä tiedän. Kyse on tällöin tavallaan jazz-valssista. Ei se kyllä käy perinteiseen valssiin. Et kuule omiasi. Sanoisin tuon painotuksen olevan epäsopiva ja väärä, suomalaiseen valssiin. Hyvin sanottu. Soittakaa vaan ne tahdit kohdalleen ilman jätättämistä. Ihan pienen väli-iskun voi pistää ennen kakkosta, mutta ei liian lujaa ja siltikin se pitää tulla kohdalleen. Ärsyttää kun rumpalit ottaa sen iskun joko eteen tai taakse. Taitaa olla joku koulukunta juttu. Miks´ mä oon täällä? |
sutikomppi 29.11.2006 12:10:46 | |
---|
Hyvin sanottu. Soittakaa vaan ne tahdit kohdalleen ilman jätättämistä. Ihan pienen väli-iskun voi pistää ennen kakkosta, mutta ei liian lujaa ja siltikin se pitää tulla kohdalleen. Ärsyttää kun rumpalit ottaa sen iskun joko eteen tai taakse. Taitaa olla joku koulukunta juttu. Keikalla soittaessa nuo kaksi viimeistä iskua rumpalin kanssa ottaa myös kitaristi. Kosketinsoittaja silloin tällöin. Monet hanuristit komppaavat myös tuon 2 ja 3 sen. Kyllä iskujen pitää tulla yhtäaikaa, sehän nyt on selvä. Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla. |
Jami 29.11.2006 12:19:39 | |
---|
Taitaa olla joku koulukunta juttu. Näitä "koulukuntajuttuja" tuntuu olevan eniten meillä kouluja käymättömillä soittajilla. Tämä valssin epäkeskoisuus on yksi tyypillisimpiä. Luullaan että se keinuu paremmin. Yks korneimmista luuloista on että rokki svengaa sitä paremmin mitä nopeampaa se soitetaan. Ja tietysti loppua kohden vielä kiihtyen. Yks pahimmista luuloista on että kun rumpali soittaa etukenoisesti ja basisti kenaa vielä enemmän eteen niin sitten kulkee. Suurimpana ongelmana mä oon kokenu saada iskut just eikä melkein kohdalleen. Oon huomannu että mitä paremmin tuossa onnistuu niin sitä paremmin kulkee. Nyanssointia voi sitten tehdä esim. valssissa soittamalla kakkonen kevyemmin, kolmosta vähän painottaen ja ykkönen voimakkaimmin. Aika-arvoista en tinkisi. Mutta enhän mä mistää mitää tierä. Vasta 35vuotta tanssimusaa soittajana harjoitelleena. Fletarehtaa ne häjyysemmäkki! |
sutikomppi 29.11.2006 12:22:42 | |
---|
Tuo tapa helpottaa valssiaskeleiden sovittamista valssin rytmiin yllättävän paljon. Tanssijoiden takia tuo fraseeraus on kehittynyt. Huomasin asian eräissä häissä vieraana ollessani, ja kun seuralainen pakotti tanssimaan niin huomasin tuon askelten ja nilkuttavan rytmin yhteyden. Ei sillä ole käsittääkseni oikein mitään tekemistä jazz-valssin kanssa. Mielestäni se sopii valssin soittoon oikein hyvin jos sen osaa tehdää hienovaraisesti ja turhaa alleviivaamatta. Makuasioita. Mun mielestä näiden valssin iskujen pitää tulla juuri kohdalleen. On se muuten kauhean kuuloista. Jazz- valssissa peltikomppi tietysti on erilainen mutta virvelin painotus on juuri tuon tyyppinen. Vaikea tietysti sanoa näitä juttuja. Pitäis olla setin takana tietty. Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla. |
jussiohman 29.11.2006 13:48:51 (muokattu 29.11.2006 13:49:57) | |
---|
Yks pahimmista luuloista on että kun rumpali soittaa etukenoisesti ja basisti kenaa vielä enemmän eteen niin sitten kulkee.. Pakko sano tähän että mä nimenomaan olen sitä mieltä että rokki kuulostaa paremmalle keula hivenen pystyssä kaahaten kuin kellontarkasti kompaten. Ja tohon valssiin vielä, syksyllä Viroon risteillessä jouduin todistamaan laivabaarissa pahimman mahdollisen esimerkin tällaisesta jä-tät-tää kompista. Aivan liian irvokkaasti kuului se notkahdus rumpalin soitossa. Se ei kuulostanut miltään muulta kuin laahaamiselta. Sitä oli ikävä kuunnella. Your life is monitored |