Aihe: Soittaminen klikin kanssa keikoilla
1 2
risto reipas
28.01.2007 16:18:01

Mikähän olisi paras vaihtoehto? Itse olen ajatellut digitaalista klikkiä ja korvanappeja, mutta peittääkö soittamisesta tuleva melu klikin nakutuksen, eli pitääkö klikin ääntä vahvistaa? Olen nähnyt sellaisenkin virityksen, jossa korvanappien päälle tulevat korvatulpat. Kuulokkeita en suostu lavalla päähäni laittamaan! Olen kuullut, että jotkut käyttävät myös minidisciä digitaalisen klikin sijasta. Miten se onnistuu? Voisiko joku kertoa kokemuksistaan.
Strumbali
28.01.2007 18:11:29
Shuren korvamonitorit ja kovalevynauhuri on olleet käytössä. Nauhurilta tulee myös kosketin osuuksia yms. Pidän helpompana soittaa taustojen kanssa, kuin pelkän klikin kanssa. Parhaiten homma toimii, kun treenaa soittamaan kappaleen oikein tempoon. Klikkiä ei sen jälkeen oikeastaan tarvitse edes enään kuunnella. Klikin kanssa soittoa joutuu reenaamaan, jotkut enemmän toiset vähemmän. Olen minä nähnyt miten kokeneempikin kaveri jättää klikin pois soundchekin aikana. Jotkut käyttävät myös perkussiotyyppisiä klikkiraitoja. Ovat sitä mieltä, että niihin on helpompi soittaa. Kokeile.
ettäjotta
risto reipas
28.01.2007 22:42:58

En ole oikein tekninen ihminen ja menin vähän ulalle, eli voitko vääntää rautalangasta. Tarkoitatko kovalevynauhurilla juuri minidisciä vai mitä? Nauhurissahan on pakko olla muistipaikat, josta sit valitaan aina halutun biisin tempo ja mahdolliset kosketinosuudet jne vai miten se menee? Niin ja missä hintaluokassa nuo laitteet pyörivät?
wavelength
28.01.2007 23:09:16

Kovalevynauhuri = esim. isommat iPodit, Creative Zen ym.
Strumbali
29.01.2007 08:54:28 (muokattu 29.01.2007 09:25:06)
Minidisc ei kuitenkaan ole kovalevynauhuri. Siinähän äänitetään niille levyille se matsku. Rautalankaa vääntäen ;)

Semmoista räkki- tai kotistereomallin MD-soitinta olen nähnyt käytettävän keikalla. Niistä "taskumalleista" kommentoisin, että ne voi olla vähän hankaliakin pienen näytön ja näppäinten suhteen. Voisin kuvitella huitasevani väärän kipaleen pyörimään.

Ihan omalta kohdalta käytössä on tämmöinen http://www.tascam.com/Products/dp01.html (eli halvin mahdollinen tämmöistä lajia) Tuon heikkous verrattuna joihinkin malleihin on se, että näyttö ei ole valaistu ja onpa se nyt sitten muiltakin ominaisuuksiltaan vähän mopomalli.

Jos sinä ihan pelkkää klikkiä haluat pyörittää, niin sehän onnistuu kuulokeliitäntäisellä metronomilla tai rumpukoneella. Noi Shuren (E2) kuulokkeet lähtee sieltä sadan euron tuntumasta, mutta kyllä ne on ihan toimivia. Erityisesti piuha on riittävän pitkä (1,5 m) ja vahvempi, kuin jossain halvemmissa (esim. Koss) kuulokkeissa. Mulla on erikseen sitten luurit reenikäyttöön. Niitä on mukavampi käyttää, kun saa nopeasti päähän ja pois.

Ainiin ja jos noita taustoja meinaa käyttää, niin jotenkin se nauhoitus pitää hoitaa siten, että klikin saa pois siitä ulostulevasta matskusta. Meillä se tarkoittaa klikin panorointia vasemmalle puolelle ja ulos PA:han otetaan vain oikea puoli nauhurista.

Ja vielä vielä semmoinen homma, että toistenkin soittajien pitää sitten pysyä tempossa, vaikka klikki tuleekin vain sinulle. Samoin kaikki efektit on hyvä säätää sitten tuon tempon mukaan kohilleen. Ehkä pirullisinta on se, että joku toinen soittaja kiilaa, kun itselle nakuttaa klikki taustalla. Miksaajille tuosta klikkiin soittamisesta on hyötyä, jos haluavat (jaksavat) säätää omia efektejään tempoon, niin se on mahdollista.
ettäjotta
grind
29.01.2007 14:12:46 (muokattu 29.01.2007 14:13:31)
Noi Shuren (E2) kuulokkeet lähtee sieltä sadan euron tuntumasta, mutta kyllä ne on ihan toimivia. Erityisesti piuha on riittävän pitkä (1,5 m) ja vahvempi, kuin jossain halvemmissa (esim. Koss) kuulokkeissa. Mulla on erikseen sitten luurit reenikäyttöön. Niitä on mukavampi käyttää, kun saa nopeasti päähän ja pois.

Riittääkö noissa E2:ssa vaimennus kuinka pitkälle rumpujen soittoa ajatellen? Voiko verrata esim. perinteiseen joulukuusitulppaan?
Strumbali
29.01.2007 14:32:42
Riittääkö noissa E2:ssa vaimennus kuinka pitkälle rumpujen soittoa ajatellen? Voiko verrata esim. perinteiseen joulukuusitulppaan?

Ei niissä ole mainittu desibelejä, muistaakseni, eli eivät sinällään lupaa mitään. Enkä lupaa minäkään. Olen minä niillä tullut toimeen ja kuulo on säilynyt. Siellä tulee paketissa useampia eri päitä ja itse olen aina käytänyt niitä kumisia versioita. Niissäkin voi olla eroja.

Oliko E3:nen sitten ainakin semmoinen malli, joka käy myös joidenkin valettujen tulppien kanssa yhteen. Nykyisellään käytän noita vain keikoilla = harvoin. Huono puoli noissa minusta on se, että jos hymyilee, tuppaavat pullahtamaan korvista ulos. Ja soittaessahan on aina hauskaa. ;) Saa muitakin merkkejä mainostaa, nämä on vain näitä minun kokeilemiani.
ettäjotta
grind
29.01.2007 14:49:12
Ei niissä ole mainittu desibelejä, muistaakseni, eli eivät sinällään lupaa mitään. Enkä lupaa minäkään. Olen minä niillä tullut toimeen ja kuulo on säilynyt. Siellä tulee paketissa useampia eri päitä ja itse olen aina käytänyt niitä kumisia versioita. Niissäkin voi olla eroja.

Jep, kokeilemaan pitäis melkein siis päästä.

Oliko E3:nen sitten ainakin semmoinen malli, joka käy myös joidenkin valettujen tulppien kanssa yhteen.

Kalliiksi tulee tämä kuulonsuojaus... Näihin hintaluokkiin nämä etymoticit lupaavat aika hyvää vaimennusta:

http://www.etymotic.com/ephp/epcomp.aspx

Huono puoli noissa minusta on se, että jos hymyilee, tuppaavat pullahtamaan korvista ulos.

Se ei haittaa, me kun soitetaan niin synkkää musaa.
Strumbali
29.01.2007 15:00:26 (muokattu 29.01.2007 15:06:37)
Se ei haittaa, me kun soitetaan niin synkkää musaa. No ei passaa irvistääkään, taas pullahtaa. ;)

Kyllä ne E2:set mun mielestä ihan kohtalaisesti vaimentaa. Toki tarpeen, tilanteen ja budjetin mukaan. Joo, noi etymoticin vaimennukset riittää varmasti, jos korvaan vain istuvat. Shuressa se asettelu tulee kuitenkin niin, että piuha tulee korvan yli ja tulpat ei sikäli kyllä missään vaiheessa varsinaisesti tipahda. http://www.shure.com/PersonalAudio/ … rphones/HowToUseEarphones/index.htm
ettäjotta
Niq
29.01.2007 15:40:55 (muokattu 29.01.2007 15:42:55)

Kaverilla on nuo Shuren E2 ja valittaa kun ei pysy korvissa. Itselläni taas on Etymoticin kuusitulpat(hinta n. 20e) joihin on filtterin tilalle tökätty Koss Sparkplugit (hinta n. 25e). Pysyy korvissa ja soundi mitä mainioin. Käytän yleensä vielä siinä päällä peltoreita, koska meillä on treeniksellä kaikki mikitettynä ja on helpompi rakentaa balanssi näin, kun ei vuotoa ole käytännössä ollenkaan.

Toimii myös ilman peltoreita, kuulee suht. hyvin kaiken mitä ympärillä tapahtuu ja selkeästi myös sen mikä tulee kuulokkeista. Itse vaan tykkään säätää täysin balanssin sen suhteen mitä kuulen, joten siksi peltorit päälle on oma valinta. Voi valita kuunteluvoluuminsakin täysin, jolloin ei ala korvat soimaan vaikka lahkeet lepattaakin. :)
"I have a cunning plan" -Baldrick
WyW
29.01.2007 16:11:02

Kaverilla on nuo Shuren E2 ja valittaa kun ei pysy korvissa. Itselläni taas on Etymoticin kuusitulpat(hinta n. 20e) joihin on filtterin tilalle tökätty Koss Sparkplugit (hinta n. 25e). Pysyy korvissa ja soundi mitä mainioin. Käytän yleensä vielä siinä päällä peltoreita, koska meillä on treeniksellä kaikki mikitettynä ja on helpompi rakentaa balanssi näin, kun ei vuotoa ole käytännössä ollenkaan.

Mulla on ollu tää sama konsepti studiossa käytössä ja on ollu viimosen päälle ok. En tiä sit miten komiaa olis vetää jollain oikeesti tarkoitukseen tehdyillä vermeksillä, mutta noillakin pärjää ainakin studiossa.

Livenä ei o tarvinnukkaa klikkailla viä ku ei o taustanauhoi.
The music of the future will not entertain - It's only meant to repress and neutralise your brain -> Pofony | last.fm
Analuuk
29.01.2007 21:00:04 (muokattu 29.01.2007 21:21:14)
Paras systeemi, mitä rahalla saa, on korvan mukaan valetut tulpat ja niihin liitettävät kuulokkeet. Olen käyttänyt nyt kolme vuotta Elacinin tulppia, joihin hommasin sekä 15dB, että 25dB:n filtterit. Niistä voi sitten valita tilanteen mukaan sopivat.

Tällä hetkellä mulla on kokeilussa kaverilta Finfonicin kuulokkeet, jotka asennetaan tulpan sisään filtterin paikalle (ne sopivat myös Elacinin tulppiin). Ne eivät päästä ääntä läpi, joten käsittääkseni ne vaimentaa niin paljon kuin mahdollista (n.40dB). Täytyy sanoa että helkkarin hyvä systeemi, jos monitorointi pelaa kunnolla. Parasta olisi, jos voisi itse miksata bändin (myös itsensä), klikin sekä taustanauhan korvaansa sopivaksi (eli oma mikseri rumpujen viereen). Näin ne isot pojat taitaa tehdä...

Elacin tulpat yksillä filttereillä vaan maksaa melkein 200€ (itse sain tulpat ilmasiks intissä), lisäfiltterit 80€ ja Finfonicin kuulokkeet n.100€...
Jos ei kulje, niin soitetaan kovempaa!
Progressor
29.01.2007 21:05:09
Elacin tulpat yksillä filttereillä vaan maksaa melkein 200€ (itse sain tulpat ilmasiks intissä), lisäfiltterit 80€ ja Finfonicin kuulokkeet n.100€...

Pientä korjausta tuohon: Finfonicin kuulokkeiden hinnat ovat yrityksen kotisivujen mukaan alkaen 148 €.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
Analuuk
29.01.2007 21:15:57 (muokattu 29.01.2007 21:19:28)
Pientä korjausta tuohon: Finfonicin kuulokkeiden hinnat ovat yrityksen kotisivujen mukaan alkaen 148 €.

Joo... niinpä näkyy. Kaverini muisti kai nappuloiden hinnan väärin, koska on saanut omansa lahjaksi.

Näyttää siltä että suojainten hinnat ovat nousseet. Ryhmäalennus on kuitenkin melko tuntuva ja olen kyllä ollut ihan hemmetin tyytyväinen omiini. Paljon mukavampi käydä katsomassa keikkojakin kun on kunnon tulpat. Ja loppujen lopuksi, yksi ilta "turvetta" sedille ja tädeille, ja tulpat on maksettu! =D
Youni
30.01.2007 13:28:17

Jos pääsen armeijan soittokuntaan, niin saan ilmaiset ammattilaistulpat?
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Hakki
30.01.2007 14:25:43
Mä soitan klikin kanssa keikoilla. En ole jaksanut kovin paljoa asiaan panostaa, joten käytän perus-Vic Firthin luureja ja metronomia joka roikkuu vyölenkissä. Tempot joutuu biisien välillä säätämään käsin, joka tuottaa pimeässä vähän hankaluuksia. Pitäisi varmaankin vaihtaa vähän parempaan systeemiin, vaikka tuo esteettinen kysymys ei ole mulle ollut koskaan mikään ongelma. Mulla menee korvat todella nopeasti täyteen moskaa ahtaiden korvakäytävien takia ja lääkäri suosittelikin että en käyttäisi korviin työnnettäviä tulppia mielellään kovin paljoa.
while(true) {play(metal);} | Ablaze In Hatred - Deceptive Awareness nyt kaupoissa. www.ablazeinhatred.com | Kaikki tänään päättyy...
Epämuusikko
30.01.2007 14:44:16

jepjep. suosittelen.
Grooving hard or hardly grooving. Bustard #1
Youni
30.01.2007 15:07:05
jepjep. suosittelen.

Paperit on menneet jo ajallaan, toivottavasti pääsen tulppaetuun kiinni :D
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Analuuk
30.01.2007 16:06:18

Kyse oli pienestä ammattilaissoittokunnasta, johon ei nykyään oteta varusmiehiä, koska varuskunta on lakkautettu (tosin soittokunta kuulema säilyy, ainakin toistaiseksi). Lahdessa varusmiessoittajat taitavat saada tulpat puoleen hintaan... Tästä en tosin ole ihan varman. Siellä niistä kuitenkin ainakin jotain joutuu maksamaan.
hollmi-5
01.02.2007 09:34:22
Kaverilla on nuo Shuren E2 ja valittaa kun ei pysy korvissa. Itselläni taas on Etymoticin kuusitulpat(hinta n. 20e) joihin on filtterin tilalle tökätty Koss Sparkplugit Minulla on Shureissa kuusitulpat. Kestää hyvin korvissa ja muutenkin olen niihin oikein tyytyväinen.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)