Aihe: Harjoituksia vasemmalle kädelle?
1 2
Mr. Sly
04.01.2007 00:52:07
Eli ongelmana on vasemman käden laiskuus ja ranteen jäykkyys.

Settiä olen soittanut reilut kymmenen vuotta. Nyt kymmenen vuotta liian myöhään hommasin sitten treenipädin ja rupesin naputtelemaan rudimenttejä. Huomasin kuinka paljon jäykempi ja laiskempi vasen käteni on verrattuna oikeaan. Settiä soittaessa en ole tätä juurikaan huomannut, mutta nyt laitoin asian merkille.

Ongelman huomaa selvimmin tuplaiskuissa tai trioleissa, joissa oikea käsi toimii kaikilla nopeuksilla selvästi rennommin.

Eli. Onko olemassa harjoituksia, joilla saisi treenattua toista kättä tehokkaammin?
Venyttelyt auttaa varmaankin tuohon jäykkyyteen, mutta ranteen rentous soittaessa tulee varmaan treenillä. Kiitos jo etukäteen.
"Keep it simple, stupid!"
Kukkis 77
04.01.2007 00:56:21

Duunaa kaikki jutskat mitä normisti teet oikealla, niin vasemmalla. Esim hampaiden pesu, tiskaaminen, leivän voitelu jne.

Ja tietysti treeniä vaan pirusti.
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin" - Aki Kaurismäki
Klooni
04.01.2007 09:02:00
Padia, padia, padia ja padia, soita open handedina settiä.
Itse yritän opetella vasemman käden käyttöä, ja siinä samalla kordinaatiota, vaihtamalla kompeissa käsien rooleja keskenään vuorotahdein, siis joka toisella tahdilla oikea käsi soittaa haikkaa joka toisella vasen.
Narcosynthesis
04.01.2007 09:40:08

Itse sain tosi hyvän treeniohjeen(joka tosin vaatii vähän vaivaa), kun kyselin samankaltaisista ongelmista Helloweenissa, Metaliumissa, Spitfiressä jne. soittaneelta metallirumpaliguru Mark Crossilta. Mark neuvoi yksinkertaisesti kääntämään koko setin "vasenkätiseksi". Aluksi meinasi mennä hermo, mutta jos on hyvä pohjatekniikka, niin aika nopeasti tuolla metodilla saa jalkoja ja käsiä balanssiin keskenään.

Kannattaa kokeilla!
kampela
04.01.2007 10:28:32

Itse sain tosi hyvän treeniohjeen(joka tosin vaatii vähän vaivaa), kun kyselin samankaltaisista ongelmista Helloweenissa, Metaliumissa, Spitfiressä jne. soittaneelta metallirumpaliguru Mark Crossilta. Mark neuvoi yksinkertaisesti kääntämään koko setin "vasenkätiseksi". Aluksi meinasi mennä hermo, mutta jos on hyvä pohjatekniikka, niin aika nopeasti tuolla metodilla saa jalkoja ja käsiä balanssiin keskenään.

Kannattaa kokeilla!

Toi on todella toimivaa!

Lisäks siinä oppii oivaltamaan uusia juttuja ja tuntuu että joku aivojen osaalue joutuu kovemmin hommiin kuin ennen, hauskaa.
-Rytmi on havaitun äänen tapahtumia ajassa
Leipuri
04.01.2007 10:35:00 (muokattu 04.01.2007 10:56:11)
Levyjen mukana soittaminen, vasurilla liidaten on kans ihan mukavaa ja yllättävän hyödyllistäkin. Samalla kehittyy lisäksi koko setin koordinaatio.
Tarre
04.01.2007 16:35:24
Levyjen mukana soittaminen, vasurilla liidaten on kans ihan mukavaa ja yllättävän hyödyllistäkin. Samalla kehittyy lisäksi koko setin koordinaatio.

Mark neuvoi yksinkertaisesti kääntämään koko setin "vasenkätiseksi".

Nää kaks on ainakin hyviä. Setin kääntämisen voi pitkälti korvata myös siirtämällä riden vasemmalle ja laskemalla haitsun niin alas, että on pakko liidata vasemmalla.
Ovi saranoillaan kääntyilee, Taisto vuoteellansa.
Koplinki
04.01.2007 16:57:57
Duunaa kaikki jutskat mitä normisti teet oikealla, niin vasemmalla. Esim hampaiden pesu, tiskaaminen, leivän voitelu jne.

Ja tietysti treeniä vaan pirusti.

Ainakaan omalla kohalla ei ole mitään tollasta oikotietä onneen. Ei siinä auta muu, kuin soittaa sillä vasurilla.
Älä sää tuu siihen kukkoilemaa! Kirka saatana... (Jackpot)
Mr. Sly
04.01.2007 18:13:11
Kiitos vinkeistä. Tuota setin kääntämistä voisinkin oikeastaan koettaa. Nyt ei ole bändiäkään niin voi rauhassa soitella vasurilla yksinään, kun ei varmasti alkuun soitto irtoa ihan yhtä hyvin kuin normaaliasettelulla.
"Keep it simple, stupid!"
khm
12.01.2007 12:13:44
Mahtaiskohan tuo powerball auttaa asiaan? meinaan huomasin kansa eilen soitellessa että, vasenkäsi ei oikeen toimi.
Kokeilupäissään harjailin hampaitakin vasemmalla kädellä ja eihän siitäkään tullu mitään. eli reeniä vaan.
Mutta tosiaan jos joku on testaillu http://www.pulju.net/shop/product_details.php?p=360 niin kertokaa ihmeessä toimiiko!?!?
pultsariurheilija
Strumbali
12.01.2007 19:25:04 (muokattu 12.01.2007 22:09:47)
Itse olen treenannut tempoon 80-110 single strokea, double strokea ja trioleja, pitkään ja mahdollisimman oikealla liikeradalla. Nuotit ovat 4-osia, 8-osia ja 16-osia. Yllättävää kyllä, 16-osa nuotit saattavat olla hankalampia hitaammilla temmoilla. Pitkään tarkoittaa tässä tapauksessa pahimmillaan tunteja. No auttaahan se, mutta en tiiä onko nopein keino. Ihan tyytyväinen olen ollut.

Single stroken kanssa oon tehnyt myös harjoituksia hitaasta nopeaan asteittain nostaen ja laskien. Sitten olen pureutunut siihen tempoon, missä käsi ei tunnu menevän ihan rennosti. Se ei ole yleensä ollut nopein, eikä hitain, vaan siinä välimaastossa liikkuminen. Siis ne alueet, missä tapahtuu teknisesti muutosta kyynärvarsilta ranteille ja edelleen sormille.

Kaikkia näitä olen tehnyt vuorokäsin, kädet yhtäaikaa ja yhdellä kädellä kerrallaan. Siinä vain tuntuu olevan vaikeuseroja, tekeekö lyönnit samanaikaisesti, vuorotellen vai yhdellä kädellä kerrallaan. Ja aloitus vasemmalla sekä oikealla kädellä. Itse kutsuisin näitä urheilutermein jonkinasteisina "peruskuntokauden" harjoituksina.

Setin kääntämisestä en oikein tiiä onko siitä nyt sitten lopulta enempää hyötyä, kuin vasuri liidaamisesta. Tein sen joskus "junnuna" kans ja olihan se vaikeata. Joskus on ollut vasuri setti keikalla ja "soundien tarkistus" on tullut sillä väännettyä. No onhan se vaikeata edelleen. Kerropa sitten kokemuksia...

Tarkensin tekstiäni reilusti.
ettäjotta
Tarre
12.01.2007 20:22:39
Setin kääntämisestä en oikein tiiä onko siitä nyt sitten lopulta enempää hyötyä, kuin vasuri liidaamisesta.

Jos treenaa vasenta jalkaa ni se on erittäin hyödyllinen. Käsiä treenattaessa en usko eroa paljoakaan olevan.
Ovi saranoillaan kääntyilee, Taisto vuoteellansa.
Strumbali
12.01.2007 20:31:03
Jos treenaa vasenta jalkaa ni se on erittäin hyödyllinen. Käsiä treenattaessa en usko eroa paljoakaan olevan. Voipi pitää paikkaansakin. Niin, ne kädet menee vain osittain semmoisille liikeradoille, että harvemmin sitten normaali settauksella siitä on hyötyä. Saa toki kääntää, ei sillä.
ettäjotta
DrmBug
12.01.2007 22:11:28
Edelleenkin pidän tuota setin kääntämistä hieman turhana. Tarpeeksi haastavaa soitto on ihan oikein päinkin. Paras tapa mielestäni on jankata niitä rudimentteja mahdollisimman säännöllisesti.

Hyvä treeni on soittaa paradiddleja, singlejä ja tuplia putkeen vaihdellen järjestystä. Ja pitkiä aikoja mielellään!
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
Strumbali
13.01.2007 10:24:46 (muokattu 13.01.2007 11:02:17)
Hyvä treeni on soittaa paradiddleja, singlejä ja tuplia putkeen vaihdellen järjestystä. Ja pitkiä aikoja mielellään! Kyllä vain, omalta kohdalta totean, että ensin olen kuitenkin takonut noita kirjoittamiani juttuja kuntoon ja sitten lähtenyt tähän yhdistelemiseen.

Näissä olen jonkin verran tehnyt sitten myös semmoista, että kirjoitan paperille ihan RLRR LRLL tyyppisesti mitä meinaan harjoitella ja treenaan sen paperin mukaan. Tämä tuntuu treenaavaan "komennan käsiäni toimimaan kuten haluan" tyyppistä hommaa. Toki on sallittua miettiä jotain komppia, mihin noita voi soveltaa sitten kun ne alkaa rullaamaan itsestään. Toisekseen en itse ainakaan muista, että miten menee paradiddle diddle ja ala sitä tästä vaan reenaamaan. Tai no muistanpa. Noh, kaikilla muillahan onkin stick control -kirja, paitti minulla :D. Eli mitäpä tästä.

Minusta noihin harjoituksiin oikea ajattelumalli on se, että eihän tämän ole tarkoitus olla pirun vaikeata. Tehdään tätä hommaa sillä tempolla, missä kädet tuntuvat pelittävän. Kun sillä tempolla treenaa, niin eihän se niin hankalaa lopulta olekaan ja sitä jaksaa tehdä sitten pitempäänkin. Kehittymisessäkin on tullut seurattua vain omaa kehitystä, eikä verrattua muihin tai metronomin lukemaan. Kehitys ei ole synonyymi nopeuden kanssa, vaan tarkoittaa kapulan hallinnan parantumista, ranteen toiminnnan rentoutumista, voiman lisääntymistä monilla osa-alueilla käden toiminnoissa, sekä koordinaation tarkentumista. Kuten kirjoitettua, ihan tyytyväinen olen ollut ja jatkan valitsemallani tiellä. Ugh, olen kirjoittanut ;).
ettäjotta
wavelength
13.01.2007 12:26:17

Kehitys ei ole synonyymi nopeuden kanssa, vaan tarkoittaa kapulan hallinnan parantumista, ranteen toiminnnan rentoutumista, voiman lisääntymistä monilla osa-alueilla käden toiminnoissa, sekä koordinaation tarkentumista.

Tämä on seikka, johon monen muusikon treenaus kaatuu. Kehitystä on vaikea nähdä, kun tempo ei nouse. Tosiasia kuitenkin on, että jos jaksaa treenata tekniikkaa vaikkapa puoli vuotta hyvin hitaasti, tarkasti ja pitkäkestoisesti, voi samat jutut soittaa sen puolen vuoden kuluttua melko helposti paljon, paljon nopeammin -- ja vieläpä hallitusti, rennosti ja tarkasti. Jos oivaltaa sen seikan, että koko elämän ajan jatkuvasta hitaasti treenaamisesta on aivan hirveästi hyötyä, ei metronomin kanssa kisailussa ole enää mitään mieltä, ja treenaamiseen ja omaan kehittymiseen tulee suhtauduttua paljon kärsivällisemmin.
Youni
13.01.2007 14:42:16 (muokattu 13.01.2007 14:45:00)
Tämä on seikka, johon monen muusikon treenaus kaatuu. Kehitystä on vaikea nähdä, kun tempo ei nouse. Tosiasia kuitenkin on, että jos jaksaa treenata tekniikkaa vaikkapa puoli vuotta hyvin hitaasti, tarkasti ja pitkäkestoisesti, voi samat jutut soittaa sen puolen vuoden kuluttua melko helposti paljon, paljon nopeammin -- ja vieläpä hallitusti, rennosti ja tarkasti. Jos oivaltaa sen seikan, että koko elämän ajan jatkuvasta hitaasti treenaamisesta on aivan hirveästi hyötyä, ei metronomin kanssa kisailussa ole enää mitään mieltä, ja treenaamiseen ja omaan kehittymiseen tulee suhtauduttua paljon kärsivällisemmin.

Asiaa. Hitaatkin jutut voi soittaa todella reisille tai todella hyvin. Eräs näkemäni ammattirumpali ei todellakaan tee mitään nopeita fillejä tai erokoisia komppeja, mutta kuulostaa aivan tajuttoman hyvälle.

E: Niin aiheestakin. Vasurilla liidaaminen kehittää vasuria uskomattoman paljon. Itse olen vasenkätinen ja vasuri on jäänyt silti jälkeen koska liidaan oikealla.
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Rekula
19.02.2007 20:31:21
Koikelkaapa tätä : R = aksenttilyönti oikealla, r = normaali lyönti oikealla, L = aksenttilyönti vasemmalla, l normaali lyönti vasemmalla. R l r r L r ll .. tajusitteko ? OIKEA vasen oikea oikea, VASEN oikea vasen vasen, tätä kun harjoittelette suht. nopealla tempolla päivittäin niin kyllä vasen käsikin ryhdistäytyy :D eikä tarvitse välttämättä raahauta edes rumpujen taakse, vaan soittaa reisiin.
Rekula
19.02.2007 22:52:03
Mahtaiskohan tuo powerball auttaa asiaan? meinaan huomasin kansa eilen soitellessa että, vasenkäsi ei oikeen toimi.
Kokeilupäissään harjailin hampaitakin vasemmalla kädellä ja eihän siitäkään tullu mitään. eli reeniä vaan.
Mutta tosiaan jos joku on testaillu http://www.pulju.net/shop/product_details.php?p=360 niin kertokaa ihmeessä toimiiko!?!?

Itselläni on powerball ja se auttaa kyllä lihaksiin, mutta kannattaa keskittyä siihen kontrolliin enemmän kuin lihasten reenaamiseen, vaikka olisi hirveät muskelit, niin kädet ei välttämättä tottele kun soittaa rumpuja :D
Kärsänpuolikas
19.02.2007 23:27:52
R l r r L r ll .. tajusitteko ? OIKEA vasen oikea oikea, VASEN oikea vasen vasen, tätä kun harjoittelette suht. nopealla tempolla päivittäin niin kyllä vasen käsikin ryhdistäytyy :D

Kyllä paradiddle toimii, ja kannattaa tuota aksenttia siirtää: oVoo vOvv, ovOo voVv ja ovoO vovV
korkuinen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)