Aihe: Rimshot vs. normi-isku
1
koera
26.06.2007 00:08:58
Olen vuosikaudet, käytännössä lähes rumpali"urani" alusta lähtien, pitänyt virveliä vaakasuorassa ja soittanut käytännössä kaikki iskut rimshottina. Joskus nuorempana hurahdin Bill Brufordin tyyliin ja siitä lähtien on rimshotti ollut kova sana meikäläiselle.

Nyt kuitenkin Kumut hankittuani olen tietysti vesi kielellä tai tässä tapauksessa vesi korvassa kuunnellut puuvanteisen virvelin lämmintä sointia tarkasti ja tullut siihen tulokseen, että kyseisen virvelin saundi on huomattavasti enemmän mieleeni silloin, kun siihen EI soita rimshottia. Toki rimshotilla tostaki virpasta saa irti äänekkäämmän soinnin, joka sopii minulle, lähinnä rokkipainotteista musaa kun soitan, mutta jotenkin Kumuvirvelin saundi on paljon lämpimämpi mutta silti mukavan läjähtävä ja atakkipitoinen ILMANKIN kantin hakkausta. Tämä saattaa tietty olla kausiluontoinen homma, eli ehkäpä se rimshotti alkaa taas miellyttämään jossai vaiheessa.

Joku taisi mainita nähneensä Kuoppamäen Samin kertoneen jollain klinikalla virvelin soittamisesta ilman kanttilyöntiä. Oli kuulemma kertoillut, miten virvelistä saa hyvän läjähdyksen ihan normi-iskulla, ym..

Eli kirjoitukseni pointti olikin se, että löytyykö teiltä sanottavaa/neuvoja/mielipiteitä asiaan? Tuleeko mieleen jotain tekniikkavinkkejä tms? Miten saan itseni totutettua virvelin "normaaliin" soittamiseen? Tatsi on kuitenkin suht erilainen, kun vertaa rimshottia ja normaalia lyöntiä, siihen en ole itse tottunut vielä ollenkaan.
wavelength
26.06.2007 06:29:33

koera
26.06.2007 11:21:15 (muokattu 26.06.2007 11:21:38)
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=52&t=149023

Tuolla keskustelussahan nyt nimenomaan puhuttiin pääasiassa rimshoteista. Juuri niistä en nyt ole kiinnostunut kuulemaan, vaan nimenomaan virvelin soitosta ILMAN RIMSHOTTIA. Ton keskustelun huomasin jo aikaa sitten.
Speedy
27.06.2007 00:32:11

Eihän tämä ole mikään uusi ja mullistava tieto, mutta. Itse soitan niin että vasemmankäden kapula on väärin päin kädessä, siis paksulla päällä soitan.. Tämä juurikin siksi että normaalistipäin ollessa en saa niin "tujua" saundia kuin paksulla päällä.. Asiaan toki vaikuttaa sitten miten paksu se kapula on, mullon ainakin ohuet (promarkin jazzit/7a?) ja näillä tuo toimii loistavasti.. Paksummilla ei ehkän ole niin selkeää eroa. Kanttilyöntikin (siis crosstick) on selkeämpi ja voimakkaampi näin..

Molemmat tyylit kannattaa tietty handlata, niin saa virvelistäkin irti eri saundeja.. Virvelistä kuitennii saa varmaan eniten erilaisia saundeja irti..=I
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
-Jere-
01.07.2007 20:18:03
itse käytin ennen aina pelkästään rimshot lyöntiä, nykyään käytän sitä efektinä. pääosin lyön virveliä keskelle kapula oikein päin ilman rimshottia. tästä olen huomannut että läskin hyvän soundin saa kunhan poimii reboundin heti takaisin eikä pakota rumpua soimaan ja lyö aivan keskelle rumpua. rimshotteja tykkään välillä lyödä virvelin reunaan jolloin saa mukavan korkean kolahduksen.
No hei, onhan se nyt tosiaan!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)