hartza 15.06.2007 22:34:07 | |
---|
Mikä mahtaa olla oikea termi lyönnille, jossa kapulan varsi osuu samaan aikaan virvelin vanteeseen soittajan reunalle samalla, kun kapulan kärki osuu kalvoon? Tällaisesta lyönnistähän siis lähtee sellainen makeahko kajahdus, ja ainakin funk-musiikissa on tullut moinen lyöntitekniikka vastaan. Kärsin kroonisesta motivaatiokrampista. |
Deino 15.06.2007 22:44:35 (muokattu 15.06.2007 22:44:49) | |
---|
Rimshot. asdasdasd |
DrmBug 15.06.2007 23:53:10 | |
---|
Onko niitä muitakin tapoja lyödä virveliä? ;) ODOMANKOMA BOO ADZEE
OBOO KYEREMA |
-Henri- 16.06.2007 00:20:26 | |
---|
Rimshot. Ja suomalainen vastine kanttilyönti. |
Magiz 16.06.2007 08:46:07 | |
---|
olisiko tämän voinut laittaa kysymys/vastaukseen? :) ja tosiaan, onko niitä muitakin tapoja muka lyödä virveliä..? ^^ "2000-luvun kotimaista raskasta progea, vähän niinkuin heavympaa Jethro Tullia" -Jasse |
hartza 16.06.2007 10:11:01 | |
---|
olisiko tämän voinut laittaa kysymys/vastaukseen? :) ja tosiaan, onko niitä muitakin tapoja muka lyödä virveliä..? ^^ Olisihan sen tietty voinut, kun olisi älynnyt postauksen hetkellä. Outo juttu, vuosia olen soittanut rumpuja, mutta olen luullut tuota rimshottia yhdeksi nimitykseksi vanteen lyömiselle. No, aina oppii jotain uutta :) Kärsin kroonisesta motivaatiokrampista. |
koera 16.06.2007 10:44:21 | |
---|
Onko niitä muitakin tapoja lyödä virveliä? ;) Naulan kantaan!! Plussa tuli. |
Epämuusikko 16.06.2007 11:08:02 | |
---|
en tiedä onko näille oikeita nimiä, mutta tämmöisillä on joskus kikkailtu: -"puoliväliin rimshot"- varsi osuu reunaan, mutta nuppi keskikohdan ja vanteen väliin oman mahan puolella. Tuloksena veikeä soundi -"juuri yli keskikohdan rimshot"- eli perusmäiskäisy, mutta nuppi osuu juuri hieman yli keskokohdan. Tuloksena hieman botnempi (mutta allekirjoittaneen mielestä hieman hallitsemattomampi) soundi, tätä pitäis vielä hioa siten, että jättää nupin kalvoon. Moeller can suck my dick :) -"arka rimshot" - taas tavallinen rimshot, mutta astetta pienemmällä voimalla. + käsi vetäistään heti ilmaan, koko lyönti ikään kuin arkaillen. Kun haluaa kuulostaa vakuuttavalta mutta sangen pienellä volyymilla. Kettusen Kepa tätä demonstroi, ei tarvi tulla lujaa kunhan tulee oikein. Uskoin. Sitten vielä voi kukin tykönään miettiä, onko se rimshot "varsipainoinen," 50/50 vai "nuppipainoinen". Siinä on hiuksenhieno ero, joka joskus saattaa kuuluakin. Henkimaailman juttuja, tosin... + jos on tarpeeksi hyvä (lue: hyvin käyttäytyvä mutta sopivan äänekäs) virveli, niin kaikkiin tyyleihin ei aina tarvi edes sitä rimshottia. Joku pyyhe/vanha kalvo/muu riepu virvelin päälle ja ala-astekomppia ilman rimshotteja, tätäkin viime aikoina kuulee. "Kyllä mä uskon että osaat soittaa, ilman että pitää joku näyte kuunnella." -KMT RR4E:lle.
Bustard #1 |
passe 16.06.2007 15:40:01 | |
---|
Onko niitä muitakin tapoja lyödä virveliä? ;) Ihan hauska pointti, vaikka hymiöllä paras terä pois hiottiinkin. Harvassa ovat ne rokki ja hevanderi hommat, joissa ei kunnon kanttilyönti skulaa! Kapuloita menee, mutta pindeä tulee;-) Kevyempi musiikki sitten tietysti ihan erikseen.. Sometimes more is more |
wavelength 16.06.2007 18:30:48 | |
---|
Tätä pitäis vielä hioa siten, että jättää nupin kalvoon. Moeller can suck my dick :) Kai sitä nyt voi piiskaliikettä tehdä riippumatta siitä, pomppaako se kapula lyönnin jälkeen vai ei. Gladstone can suck your dick. :) |
markkuliini 16.06.2007 20:34:28 | |
---|
Onko niitä muitakin tapoja lyödä virveliä? ;) Ekat 15 vuotta olin täysin samaa mieltä, mutta nyt on tullut hieman tarkastettua näkökulmaa. Kapulan väärällä päällä saa varsinkin hitaisiin biiseihin hienosti sopivan mäjähtävän soundin kun soittaa ihan keskelle kalvoa eikä yhtään rimaan. Suhteellisen paljon botnea, eikä paljoa yläpäätä. Ennen hoidin tuon soundin pelkästään demppaamalla kalvoa teipillä tms. Solid shell-virvelin hankinnan myötä rimshottien soitto on hieman vähentynyt kun runko reagoi pelkkään kalvoonkin lyödessä kiitettävästi eikä soundi jää ohueksi. Eli on tuo soittimestakin kiinni. Kuoppis demosi jollain kliniikalla hienosti virvelin soundin luomista ilman rimshottia. Vaatii hyvää lyöntitekniikkaa, mutta kaverin esimerkista oli pakko uskoa että ilmankin joskus pärjää. Enää soitan 95% lyönneistö rimshotteina. :) |
Strumbali 16.06.2007 22:04:18 (muokattu 16.06.2007 22:04:42) | |
---|
Ja suomalainen vastine kanttilyönti. Mikä muuten on sitten se lyönti, missä lyödään kapulan perää kalvolla pitäen vanteelle? Onkos se sitten cross sticking på engelska, mutta suomeksi. Olen tainnut hukata suomennoksen jossain vaiheessa, vai oliko sitä edes. |
Roberto 16.06.2007 22:22:18 | |
---|
Mikä muuten on sitten se lyönti, missä lyödään kapulan perää kalvolla pitäen vanteelle? Onkos se sitten cross sticking på engelska, mutta suomeksi. Olen tainnut hukata suomennoksen jossain vaiheessa, vai oliko sitä edes. Kanttilyönti sekin kai on, oldskool versio vaan. |
Epämuusikko 17.06.2007 17:22:24 | |
---|
Kai sitä nyt voi piiskaliikettä tehdä riippumatta siitä, pomppaako se kapula lyönnin jälkeen vai ei. Gladstone can suck your dick. :) jaa. en tiedä noista mitn. "Kyllä mä uskon että osaat soittaa, ilman että pitää joku näyte kuunnella." -KMT RR4E:lle.
Bustard #1 |
hollmi-5 17.06.2007 20:15:47 | |
---|
Mikä muuten on sitten se lyönti, missä lyödään kapulan perää kalvolla pitäen vanteelle? Poikittainen maila :-) Soundit, piuhat ja kajarit. |
wavelength 17.06.2007 22:16:31 (muokattu 17.06.2007 22:17:04) | |
---|
Poikittainen maila :-) Beat displacement on sitten kampitus tai häirintä, tahi pahimmissa tapauksissa epäurheilullista käytöstä... :) |
jazzmies 17.06.2007 22:34:48 | |
---|
Poikittainen maila :-) Tai sitten "reunalyönti". Tätäkin olen kuullut. Kanttilyönti on siis normaali lyönti plus vanne ja reunalyönti bossanova-tyyliin. Amatöörit eivät oikeasti nauti musiikista ammattilaisia enempää - amatöörit eivät vain oikeasti osaa soittaa. |
hollmi-5 17.06.2007 22:49:52 | |
---|
Tai sitten "reunalyönti" Joopa. Tätä käytetään. Suomenkielestä puuttu hyvä termi tälle lyönnille. Pitää lanseerata yleisymmärrettävä ilmaisu. Kuka laittaa? Soundit, piuhat ja kajarit. |
Analuuk 18.06.2007 15:51:41 | |
---|
Mä oon viime aikoina luopunut aika paljon rimshoteista. Lähinnä äänimiesten kommenttien vuoksi, niin studiossa kuin keikalla. Kanttilyöntejä soittaessa tasalaatuisuus kärsii selvästi. En usko että kukaan pystyy pitämään soundia samana koko biisin ajan, etenkään fillien aikana. Myös volumetason vaihtelu on ongelma, jos osa iskuista ei osukaan rimiin tai osuu eritavalla. Sitäpaitsi PA:n läpi soitettaessa normi-isku ilman kanttia kuulostaa yleensä paremmalta kuin rimshot. Tätä on myös studiossa mietitty ja kokeiltu! Soitan kanttilyöntejä treeneissä, jos tuntuu että virveli ei kuulu, mutta studiossa ja keikalla lasken virveliä sentin normaalia alemmas ja pyrin soittamaan kaikki iskut vain jämäkästi keskelle kalvoa, ilman kanttia! Jos ei kulje, niin soitetaan kovempaa! |
DrmBug 18.06.2007 16:33:25 | |
---|
Mä oon viime aikoina luopunut aika paljon rimshoteista. Lähinnä äänimiesten kommenttien vuoksi, niin studiossa kuin keikalla. Kanttilyöntejä soittaessa tasalaatuisuus kärsii selvästi. En usko että kukaan pystyy pitämään soundia samana koko biisin ajan, etenkään fillien aikana. Myös volumetason vaihtelu on ongelma, jos osa iskuista ei osukaan rimiin tai osuu eritavalla. Sitäpaitsi PA:n läpi soitettaessa normi-isku ilman kanttia kuulostaa yleensä paremmalta kuin rimshot. Tätä on myös studiossa mietitty ja kokeiltu! Soitan kanttilyöntejä treeneissä, jos tuntuu että virveli ei kuulu, mutta studiossa ja keikalla lasken virveliä sentin normaalia alemmas ja pyrin soittamaan kaikki iskut vain jämäkästi keskelle kalvoa, ilman kanttia! Minäkun olen oppinut äänityksiä tehdessäni juuri käyttämään rimshotteja... paljon! :) Varsinkin pienellä äänitysarsenaalilla snare jää kovin munattomaksi ilman rimshotteja. Ja kyllä ne mulla ainakin aika tasalaatuisia on... välillä tulee tietty vähän erisoundisia lyöntejä, mutta mitä sitten? Ei kuitenkaan niin paljon, että se häiritsisi. Ja mitä livenä olen rumpaleita kuullut, niin kyllä olen vahvasti shottien kannalla... ODOMANKOMA BOO ADZEE
OBOO KYEREMA |