Aihe: Korvaako virtuaaliopetus rumputunnit??
1
sahkuifk
19.12.2007 18:24:58
Kattelin tossa kulttuuriuutisista jutun virtuaalisoittotunneista. Varmaan ihan hyvä idea kun voi ostaa sivuille aikaa ja katella kun joku opettaa, mutta mitenkähän se vuorovaikutus toimii tolla tavalla? Eli mitä veljet ja siskot ootte mieltä?
Niq
19.12.2007 18:59:32

Kattelin tossa kulttuuriuutisista jutun virtuaalisoittotunneista. Varmaan ihan hyvä idea kun voi ostaa sivuille aikaa ja katella kun joku opettaa, mutta mitenkähän se vuorovaikutus toimii tolla tavalla? Eli mitä veljet ja siskot ootte mieltä?

Onhan noita soittovideoita ollut jo iät ja ajat. Hyvä vaan että löytyy nyt myös suomenkielisenä. Eihän tuo millään tavoin korvaa opettajaa, eikä käsittääkseni siihen pyrikään.
"I have a cunning plan" -Baldrick
jazzmies
19.12.2007 20:43:43
Pelkästään 10 x itseään kokeneemman muusikon seurassa oleminen on kasvattava soittokokelasta. Saati hänen palautteensa. Eri asia kuinka nokka pystyssä palautetta kuunnellaan.
Maukasta makkaraa - Raikasta vettä - Kirkasta kalakeittoa
passe
20.12.2007 07:55:55
Ei korvaa! Se sosiaalinen aspekti on puolet koko jutusta, ellei enemmänkin. Kun perusteet ovat hallussa, niin videot ym. voivat toki toimia inspiraation ja opin lähteenä nekin. Mutta loppupeleissä ihminen on sosiaalinen eläin.
Sometimes more is more
Renki
20.12.2007 08:41:20

Eikös tämä ole nyt kiinni vähän oppilaasta. Mä esimerkiksi tunnen ihmisiä, jotka eivät pahemmin pidä opettajista vaan haluavat opiskella mieluummin itse, etsiä materiaalin juurikin visuaalisessa muodossa ja pähkäillä sen kanssa yksikseen. Itse ajattelen, että jossakin on kyllä välillä hyvä käydä tarkistuttamassa omaa tekniikkaansa ja soittotaitoa. Ei välttämättä opettajallla, mulle riittää asiaa harrastavat ja kokeneet henkilötkin. Siis sellaiset, jotka eivät paljoa asioita kaunistele. Kaveriilisilla selkääntaputtelijoilla ei tässä asiassa tee yhtään mitään.
Clap the barber...
Anonymous-jazz
20.12.2007 19:13:22 (muokattu 20.12.2007 19:13:41)

Se nyt vielä puuttuisi että opettaja heittäisi netin kautta "you suck.. i'm your god" kommentteja :D Siinä vasta olisikin kunnon asia meininki tuntien suhteen.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
wavelength
20.12.2007 19:38:35

Se nyt vielä puuttuisi että opettaja heittäisi netin kautta "you suck.. i'm your god" kommentteja.

Olen kuullut juttuja eräästä opettajasta, jolla on (ainakin joskus ollut) vähän tällainen meininki, mutta ei siitä sen enempää...
En tiedä mistä puhun.
arse
20.12.2007 20:22:51

Se nyt vielä puuttuisi että opettaja heittäisi netin kautta "you suck.. i'm your god" kommentteja :D

Sanos muuta. Mä sanon nuo jutut aina päin naamaa tai vähintäänkin puhelimessa.
Así no.
toba
20.12.2007 21:58:06

Heh, kyllä munmielestä on helvetin hyvä että palautetaan maanpinnalle heti vaikka rumputunnin alussa. Siitä meikä saa ainakin motivointia, enkä pelkästään siitä että kehutaan. Sitäpaitsi, treenaamisen ei pidä läheskään aina olla hauskaa, itku kurkussa vaan niin tulee sitä näkökulmaa soittamiseen.
Anonymous-jazz
20.12.2007 23:53:30

Heh, kyllä munmielestä on helvetin hyvä että palautetaan maanpinnalle heti vaikka rumputunnin alussa. Siitä meikä saa ainakin motivointia, enkä pelkästään siitä että kehutaan. Sitäpaitsi, treenaamisen ei pidä läheskään aina olla hauskaa, itku kurkussa vaan niin tulee sitä näkökulmaa soittamiseen.

Joskus siinä käy toisin päin että oppilas pamauttaa opettajan maan pinnalle jos oppilaalta lähtee groove paremmin.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
jazzmies
21.12.2007 00:05:19
Joskus siinä käy toisin päin että oppilas pamauttaa opettajan maan pinnalle jos oppilaalta lähtee groove paremmin.

Ei lähde. Sen takia opettaja on opettaja ja oppilas oppilas.
Maukasta makkaraa - Raikasta vettä - Kirkasta kalakeittoa
Anonymous-jazz
21.12.2007 02:45:44 (muokattu 21.12.2007 02:49:07)

Vai niin... Opettajalla on kuitenkin ehkä katsominen itseensä jos hän ei voi nähdä opetuksena edes sitä jos hänen oppilaidensa joukossa sattuu olemaan joku haasteellinen oppilas. Monethan tekevät sen klassisen tempun että pistävät ns. vahingon kiertämään ja puhelu toiselle maikalle (ota sä tää oppilas x, kun mun voivat ei enää kestä).

Tarkoitan tällä sitä että on myös niitä oppilaita jotka eivät hyväksy vastaansa sitä samaa oppimateriaalia mitä tuputetaan kuin kaupan kassalla jokaiselle oppilaalle. Oman tien kulkijat eivät välttämättä mitään opetusta edes tarvitse. Mutta jos II-asteen tai pedakogin papereita vain lähdetään hakemaan niin sen on sitten aivan eri asia.
Perro Stupido
21.12.2007 22:16:16

Ai että tuon asetelman takia ei voi tulla toista paremmaksi soittajaksi?
010011000100111101001100
Anonymous-jazz
21.12.2007 23:39:04 (muokattu 21.12.2007 23:46:32)

Ai että tuon asetelman takia ei voi tulla toista paremmaksi soittajaksi?

Kaikillahan meillä on egot ja egohan haluaa olla aina paras. Pelkät voittopokaalit kiinnostavat egoa ja se pitää erityisesti vertailemisesta että kuka on paras jne. Mutta sitähän se muusikkojen välinen kilpailu on turha tuosta on alkaa täällä sen enempää kiistelemään.
Bobana
22.12.2007 00:23:50
Niinkun suurin osa jo mainitsi että ei korvaa, olen myös samaa mieltä. Tuolla virtuaalimössössä ei ole auktoriteettia. Se on se puute.

Itsellä on sellanen hassu tilanne että kun on tarvinnu ruveta polkemaan tuplabassareita vanhalla iällä niin on apua ollu toisesta jalasta joka on jo 17 vuotta soitellut aktiivisesti. Siitä vaan kattelen toisen tekniikkaa ja ammennan sitä itseeni, syytäen sitä toiseen kinttuuni. Aika pervoa vissiin. No, life is.
Positiivista on myös se että on toi haikan poljenta ja efektointi astunut kuvioihin. Oppia ikä kaikki.
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
Niq
22.12.2007 09:25:18 (muokattu 22.12.2007 19:31:19)

Ei mun käsittääkseni hyvän soittajan soiton seuraamisesta haittaakaan ole? Etenkin kun tuossa tapauksessa voi olla varma että videolla esiintyvillä tyypeillä on tekniikka ym. kunnossa eivätkä ihan höpöjuttuja opeta, vaan ihan tarpeellisista perusteista lähdetään liikkeelle. Toisin kuin esim. youtube-videoissa, joissa näkee kyllä kaikenlaista.

Näitä perusjutskia on tullut kahlattua Rockwayltä, sekä rummunsoiton, että myös kitaransoiton puolesta ja ainakin itse tunnen oppineeni jotain. Ehkä englannin kielellä tehdyistä soittovideoista ei tule seurattua sitä puhetta vaan vain soittoa jolloin osa hyödystä on jäänyt käyttämättä, vaikka englantia hyvin osaakin.

Mähän en ole ikinä ollut minkään sortin soittotunnilla, mä en yleensäkään tykkää opetettavana olemisesta, mieluummin pähkäilen ja opettelen asioita itse omaan tahtiini. Olen kriittinen itselleni ja jaksan kyllä harjoitella ilman auktoriteettiakin. Ehkä olisi tervettä joskus kuulla ns. ammattimiehen mielipidettä esim. soittotekniikasta, mut ainakin tähän asti olen ollut oppimistahtiin tyytyväinen.

Jokainenhan oppii omalla tavallaan, senhän on jo myöntänyt suomalainenkin pedagogi?

EDIT: Haistan kyllä joidenkin kommenteissa hieman pelkoa siitä että omat soitto-oppilaat lähtee video-opiskelemaan eivätkä enää käy soittotunnilla. :)
"I have a cunning plan" -Baldrick
sahkuifk
22.12.2007 16:37:38
Kiitos vaan kaikille ja lissee kiitos. Hauska lukee ja haistella rivien välistä soittajien intressejä. En ole koskaan maksanu siitä kun mua on koulutettu, mutta opetusta olen saanu. Komppaan kyllä niitä oman tien kulkijoita, niistä ne nerot ja legendat syntyy. Onhan se vanha totuus että kaikki musiikki on jo tehty ja soitettu, ja ne on niinkuin kukkaset kedolla. Meidän homma on sitten vaan kerätä sieltä juhlaan sopiva kimppu. Eli kun mennään sinne setin tykö niin mieli tyhjäksi turhasta ja antaa munan kuljettaa.
Perro Stupido
23.12.2007 12:50:54
Eli kun mennään sinne setin tykö niin mieli tyhjäksi turhasta ja antaa munan kuljettaa.

Pätee myös kaikkeen muuhunkin elämiseen.
010011000100111101001100
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)