Nitrodelay 13.12.2007 21:11:51 | |
---|
Tietääkö kukaan, onko esim. Himin Kaasu, Simon Phillips tai Billy Cobham vasureita ja ns. oikeakoipisia, kun soittavat tollei auki eikä hanskat ristissä? Onko täällä ketään "oikeinpäin" soittavaa vasuria, joka liidaa vasurilla(hihat) ja potkii basarit oikealla? Miten päädyit tuohon? Oliko vaikea siirtyä? Soitan itse oikeakätisesti, vaikka olen vasuri (oikea jalkainen) sillä seurauksella, että bassari ja haitsu karttavat toisiaan kuin kaksi samanmerkkistä magneettia. Olen ajatellut vaihtaa vasurin haitsuun, mutta kynnys on korkea. Oikeakätisellä/-jalkasellahan toi kompin hallinta on samassa aivolohkossa ja homma pelaa yhteen. Tuntuu, että jos soittaisin niinkuin nuo alussamainitut, niin saisin kompin paremmin kasaan. Asiallisia kommentteja toivon. Eli, ns. aukisoittavat, kertokaa tarinanne. ...ja suurimman citymaasturin ratin takaa löytyy pieni, lihava, kalju siannäköinen mies... Biisejä:http://www.mikseri.net/artists/?id=67267 |
wavelength 13.12.2007 21:27:07 (muokattu 13.12.2007 21:30:47) | |
---|
Soitan itse oikeakätisesti, vaikka olen vasuri (oikea jalkainen) sillä seurauksella, että bassari ja haitsu karttavat toisiaan kuin kaksi samanmerkkistä magneettia. Olen ajatellut vaihtaa vasurin haitsuun, mutta kynnys on korkea. Oikeakätisellä/-jalkasellahan toi kompin hallinta on samassa aivolohkossa ja homma pelaa yhteen. Tuntuu, että jos soittaisin niinkuin nuo alussamainitut, niin saisin kompin paremmin kasaan. Kaikki lähtee kulkemaan, kun jaksaa harjoitella. Ei ihminen osaa luonnostaan rumpuja soittaa, vaan koordinaatiota ja lyöntitekniikkaa pitää harjoitella jatkuvasti -- jokaisella "oikeinpäin" soittavallakin on ollut joskus ongelmia käsien ja jalkojen keskinäisen timen kanssa. Itse olen oikeakätinen ja -jalkainen, mutta kummasti kaikenlaiset kompit irtoavat suht luontevasti vasuriliidilläkin. Hidasta, tarkkaa ja pitkäjänteistä treeniä, niin kyllä se siitä lähtee. En tiedä mistä puhun. |
K.Suninen 13.12.2007 23:41:12 | |
---|
Mä soitan vasurilla haikkaa ja ridee, vaikka oon oikeekätinen. Oon tästä ennenki täällä turissu, mutta kerrataan. Joskus 3-4-veenä menin eka kertaa setin ääreen ja päättelin ilmeisesti, että kun haikka on vasemalla, nii sitä soitetaan vasurilla ja virveli on siinä oikeen käden kohalla.. Aina siis oon soittanu näin päin. Ongelmia on kyllä ollu vasurin heikkouden takia. Viime kesänä yritin about kuukauden ajan soittaa oikein päin, mutta loppujen lopuks päädyin takasi vaan reenaamaan vasuria. Kyllä se vasuri toimii, kunhan sitä vaan reenaa. Mutta se reenimäärä on iso ja homma on työlästä, monesti ottaa päähän kun piti alottaa näin päin. Kuuluisuuksista tietääkseni Phillips ja Cobham ovat molemmat oikeakätisiä. Cobham oli ensimmäisiä, jotka aloitti soittamaan niin päin.. vuonna-59? Myös Dom Famularo on alottanu muutama vuosi sitten soittamaan noin päin. Ainakin Famularon ja Phillipsin soitosta voisin uskaltaa sanoa, että se heikompi käsi haikassa kuuluu. Famularon openhanded-soitto on ihan kauheen kuulosta joillain sen opetusvideoilla ja välillä vanhemman disco-polven Toto-beatit tuntuvat kärsivän Phillipsin haikkakäden takii. Sen sanon kaikille oikeekätisille, joidenka mielestä open handed- liidataan vasurilla- soitto tuntuu olevan siistiä, älkää vaivautuko reenaamaan. Meikäläisen mielestä se on vaan ehdottomasti parempi soittaa vahvalla kädellä haikkaa. Itse nyt olen tällaisessa jamassa, enkä kerkeä enää kääntämään kaikkea reenaamaani toisinpäin.. niinku mikä se fyysinen gebardeeri siinä oli, ett keinut sä sisään vai et? |
ddrum54 14.12.2007 14:18:21 | |
---|
Sen sanon kaikille oikeekätisille, joidenka mielestä open handed- liidataan vasurilla- soitto tuntuu olevan siistiä, älkää vaivautuko reenaamaan. Meikäläisen mielestä se on vaan ehdottomasti parempi soittaa vahvalla kädellä haikkaa. Komppia täältä. Opittua ja toimivaksi havaittua soittotapaa ei kannata muuttaa pelkkien "ulkonäköseikkojen" takia. Rumpujen soitto on muutenkin ihan tarpeeksi vaikeata. |
Youni 15.12.2007 14:37:33 | |
---|
Olen vasuri, oikeajalkainen, soitan aivan oikeakätisen settiasettelulla. Seuraus on se, että oikea käsi on rummuissa aivan selvästi vahvempi käsi. Tuplaiskuissakin vasurilla on vaikeaa, vaikka oikealla menevät sulavasti. Kaikkea voi opetella. Oma rumpuopettaja opetteli open handedin, kun oikeaan käteen iski jännetupen tulehdus. Aikaa varman soiton opetteluun meni kuulemma noin vuosi ja kokoajan kehittyy. Open handed antaa kyllä mahdollisuuksia kakkoskäden vapaaseen liikkumiseen ympäri settiä vahvan käden samalla liidatessa. Esim. tomien yhdistäminen tasaiseen haikkakomppiin on kädet ristissä aika säätämistä. "Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä."
-Moderaattori |
sahkuifk 15.12.2007 15:38:52 | |
---|
Kyllähän se loppupeleissä on niin että sama se on miten päin ne kädet on, kunhan itte allekirjotat oman soittos. Eli antakaa mennä vaan ja kun on kunnolla reenattu niin keikalla voi sitte laittaa ns. aivot narikkaan. |
Nitrodelay 15.12.2007 16:56:12 | |
---|
Kiitoksia hyvistä näkemyksistä jo tässä vaiheessa. Joo, keikkasoitto toimii, ei siinä mitään, mutta kun mennään studioon ja pannaan klikki päälle, niin jos liidaavat (bassari/haitsukäsi) raajat ei ole lauontaisessa synkassa, niin bassarin ja haitsun saanti tasan iskuille on kuin liukkailla kivillä kävelyä - aina mulkeaa jommallekummalle puolelle. Varsinkin, jos vähän jännittää. Olette varmaan huomanneet, että joillakin rumpaleilla on se lahja, että raajat on taimissa, vaikka soittokokemusta olisi alle kymmenesosa omasta. Ne lätkyttää biittiä tasan taimissa, tajuamatta edes itse sitä, vaikka eivät osaa kun sen ainoan kompin, epistä ;-) No, meitä on moneksi. ...ja suurimman citymaasturin ratin takaa löytyy pieni, lihava, kalju siannäköinen mies... Biisejä:http://www.mikseri.net/artists/?id=67267 |
sahkuifk 15.12.2007 18:15:49 | |
---|
Juupa juu, meitä on moneksi ja treenillä ei valmiiksi tuu, mutta noista käsistä vielä sen verran että ei väkisin mutta silloin tällöin kantsii soittaa ns. väärinpäin et pysyy pää ja kapuloiden väli kunnossa. Ja jos tekee jotain treenejä ilman kannuja niin samat jutut molemmilla käsillä ja jaloilla vaikka miten päin soittais. Miten muuten te marssirumpalit treenaatte jalkoja ettei totuus unohdu? |
hollmi-5 15.12.2007 20:38:47 | |
---|
Kuuluisuuksista tietääkseni Phillips ja Cobham ovat molemmat oikeakätisiä. Collins on vasuri. Cobhamista en ole varma. Simon Phillips on oikeakätinen. Soundit, piuhat ja kajarit. |
markkuliini 16.12.2007 00:15:49 | |
---|
Komppia täältä. Opittua ja toimivaksi havaittua soittotapaa ei kannata muuttaa pelkkien "ulkonäköseikkojen" takia. Rumpujen soitto on muutenkin ihan tarpeeksi vaikeata. Hyvin sanottu. + |
dumbass 16.12.2007 11:01:04 (muokattu 16.12.2007 11:15:45) | |
---|
En tiedä onko molemminpuolisesta reenaamisesta loppujen lopuksi muuta hyötyä kuin se, että voi toisille rumpaleille egoilla että ossoo soittoo rosannat molempikätisenä. on se tietysti omasta mielestä hienomman näköstä. Mitä kävisi, jos kaikki maailman tupakoitsijat laitettaisiin seisomaan käsi kädessä maailman ympäri? Kaksi kolmasosaa heistä hukkuisi. -taikuri Luttinen |
Analuuk 16.12.2007 20:46:01 | |
---|
Komppia täältä. Opittua ja toimivaksi havaittua soittotapaa ei kannata muuttaa pelkkien "ulkonäköseikkojen" takia. Rumpujen soitto on muutenkin ihan tarpeeksi vaikeata. Hyvin sanottu. + Niin minustakin. Kyllähän biittiä voi soittaa väärinkin päin, mutta minkäs teet, kun se ei vaan groovaa. Kompin toimiminen riippuu siitä. miten paljon sitä on soitettu. jos on liidannut 10 vuotta oikealla kädellä, mitä järkeä on vaihtaa vasempaan? Itse soitan vasurilla haikkaa vain, jos tuntuu tarpeelliselta pyörittää kapulaa kompin lomassa. Se kun taas on helpompaa oikealla... Keep it simple and hit it hard! |
Youni 16.12.2007 21:16:43 (muokattu 16.12.2007 21:16:59) | |
---|
En tiedä onko molemminpuolisesta reenaamisesta loppujen lopuksi muuta hyötyä kuin se, että voi toisille rumpaleille egoilla että ossoo soittoo rosannat molempikätisenä. on se tietysti omasta mielestä hienomman näköstä. Toki kakkoskädellä liidaaminen kehittää sitä kakkoskättä. Käsien tasaisuudesta on hyötyä. Myös koordinaatiokyky kehittyy. "Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä."
-Moderaattori |
Epämuusikko 17.12.2007 00:21:16 (muokattu 17.12.2007 00:28:44) | |
---|
Toki kakkoskädellä liidaaminen kehittää sitä kakkoskättä. Käsien tasaisuudesta on hyötyä. Myös koordinaatiokyky kehittyy. Niin joo. Mutta samaan "tasaisuuteen" voi päästä tekemällä esim. stick controlia ja yleensäkin kiinnittämällä huomiota siihen, että vasen käsi yleensäkin pysyy mukana jokapäiväisissä rumpuaskareissa, sekä volyymillisesti, teknisesti että rentoudellisesti. Jos joku haluaa vasemman käden emansipaatiota julistaa treenaamalla komppeja siten että vasen käsi on haitsulla niin sitten niin. mutta alku kuulostaa perseeltä ja loppua ei näy :) Mielipiteitä nämäkin, mutta itsekin joskus jotain vasuri-lead-juttuja taaplanneena (huom: hyvin vähän) voin sanoa notta kivinen tie. tjeu: http://www.drummerworld.com/Videos/lennywhitefusionshuffle.html no, ehkä tuosta ei käy ilmi se mitä haen takaa. Video on muuten vain... no. niille jotka ovat nähneet koko videon niin varmaan tiedätte mistä kenkä puristaa. Hämyä hommaa, että Lenny kehuskelee pienenä aloittaneensa soittamaan open handedina, koska hänestä se tuntui luonnollisimmalta tavalta soittaa. Jos kaksivuotiaalle annetaan kapula, hän tunkee sen ensin suuhunsa, sitten nenäänsä. Mutta se on kai sitä luonnollisuutta. t: Laissez-faire-pedagodit ja M-Net. "Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir.
Bustard #1 |
K.Suninen 17.12.2007 11:00:39 (muokattu 17.12.2007 11:04:04) | |
---|
mutta alku kuulostaa perseeltä ja loppua ei näy :) Mielipiteitä nämäkin, mutta itsekin joskus jotain vasuri-lead-juttuja taaplanneena (huom: hyvin vähän) voin sanoa notta kivinen tie. Kaiken voi kai reenata, mutta oon samaa mieltä. Virppakäden kaa ei oo ikinä ollu ongelmii, sehän on meitsillä vahvempi käsi. esmes kaikenlaiset simonphillips-groovet, missä on hirveesti ghost-kamaa oikeelle kädelle, on ollu aina tosi luontevan ja helpon tuntusia meikälle.. Eniten ongelmia on ollu jazzia soittaessa, mitä on tullutkin eniten ehkä soitettua..Heikomman käden pitäis liidata kaikkea koko ajan ja sen toimimaan saamiseks on ollut aivan perkeleellinen vuosien vääntö. Joskus kokeilin oikealla kädellä, ja homma tuntu melkosen luontevalta ja ride alko kulkeen muutaman tunnin reenillä. Kesän alussa nuorisosibiksen loputtua meni niin hermot koko jaskan soittoon, että lopetin sen koko kesäksi ja aloin kattomaan netistä gospelchopseja ja reenaamaan niitä.. Siitä on ollut iso hyöty, joutu reenaamaan soittaan kovempaa ja vahvemmin, myös vasuri sai uudenlaista kyytiä. Syksyllä pikkuhiljaa aloin palata taas jaskan pariin ja huomasin että vasuri oli vahvistunut huomattavasti ja komppi oikeasti toimi ihan kivan kuulosesti.. Omien soittokokeilujeni tuloksena voisin sanoa, että vahvemmalla kädellä haikkaan liidatessa kaikki fiilis keskittyy pitkälti siihen haikan soittoon ja sen tasasuuteen. Komppi ja oma keskittyminen nojautuu sen päälle. Heikomalla kädellä haikkaa liidatessa keskittyminen eksyykin jonnekkin virvelin ja bassarin välille ja se haikkaan nojaaminen katoaa, jollei siihen oikeasti kunnolla keskity erikseen.. Vaikka meikäläiselläkin homma sujuis helpommin toisinpäin, niin olen silti päättänyt jatkaa kuten aloitinki. Haikkakäsi vahvistuu koko ajan, kun siihen keskittyy ja hommat yks toisensa jälkeen alkaa skulaan tosi hyvin.. Mutta se on sama fiilis ku opettais fyysisesti esmes kehitysvammaista(vaikka liikuntarajoitteista) ihmistä ajaan polkupyörää: on edellytykset oppia se, mutta se vaatii paljon enemmän aikaa ja harjottelua.. niinku mikä se fyysinen gebardeeri siinä oli, ett keinut sä sisään vai et? |
Youni 17.12.2007 14:38:55 | |
---|
Niin joo. Mutta samaan "tasaisuuteen" voi päästä tekemällä esim. stick controlia ja yleensäkin kiinnittämällä huomiota siihen, että vasen käsi yleensäkin pysyy mukana jokapäiväisissä rumpuaskareissa, sekä volyymillisesti, teknisesti että rentoudellisesti. En mä tarkoittanutkaan, että se on ainoa treeni tähän hommaan. Toki kaikki rudimentit ja tekniikkatreenit vedetään molemmin päin. "Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä."
-Moderaattori |
K.Suninen 19.12.2007 12:01:28 | |
---|
Hämyä hommaa, että Lenny kehuskelee pienenä aloittaneensa soittamaan open handedina, koska hänestä se tuntui luonnollisimmalta tavalta soittaa. En mäkään pystyny vaahtosammuttimen kokosena alottaessani mitenkään päätteleen, että ois pitäny soittaa ristiin :p open handed todellaki tuntu luonnollisimmalta tavalta.. niinku mikä se fyysinen gebardeeri siinä oli, ett keinut sä sisään vai et? |
Epämuusikko 19.12.2007 13:46:18 | |
---|
En mäkään pystyny vaahtosammuttimen kokosena alottaessani mitenkään päätteleen, että ois pitäny soittaa ristiin :p open handed todellaki tuntu luonnollisimmalta tavalta.. se on se proksimodistaalinen koordinaatio hakusessa silloin pienenä :) mutta niinhän siinä joskus käy ja jos homma toimii niin antaa mennä. Oon vaan kyllästynyt kuulemaan suosituksia open handed-soittamisesta sillä perusteella että se parantaa yleiskoordinaatiota. Jos siis valmiiksi soittaa "kädet ristiin"-lavaolemuksella. Toki se pitkällisellä jyystämisellä saa aikaan jotain mitä voi rumpusoolon aikana vilautella. Saman ajan voi käyttää muutenkin. Kuten treenaamalla vasenta kättä an sich, ilman koordinatiivisia uudelleenopettelurasitteita. Käsi ylös: kuka teistä osaa soittaa kitaraa sekä oikea-että vasenkätisesti? "Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir.
Bustard #1 |
Perro Stupido 19.12.2007 13:53:11 | |
---|
se on se proksimodistaalinen koordinaatio hakusessa silloin pienenä :) mutta niinhän siinä joskus käy ja jos homma toimii niin antaa mennä. Oon vaan kyllästynyt kuulemaan suosituksia open handed-soittamisesta sillä perusteella että se parantaa yleiskoordinaatiota. Jos siis valmiiksi soittaa "kädet ristiin"-lavaolemuksella. Toki se pitkällisellä jyystämisellä saa aikaan jotain mitä voi rumpusoolon aikana vilautella. Saman ajan voi käyttää muutenkin. Kuten treenaamalla vasenta kättä an sich, ilman koordinatiivisia uudelleenopettelurasitteita. Käsi ylös: kuka teistä osaa soittaa kitaraa sekä oikea-että vasenkätisesti? Tai kirjoittaa kummallakin kädellä? Sekin on jo hankalaa. 010011000100111101001100 |
wavelength 19.12.2007 16:54:57 | |
---|
Tai kirjoittaa kummallakin kädellä? Sekin on jo hankalaa. Tuossa jokin aika sitten opettelin kirjoittamaan vasurilla. Pirun hankalaahan se on, mutta harjoittelun myötä sujuvuuskin paranee... En tiedä mistä puhun. |