Aihe: Minkälainen klikki taustanauhojen kans - kokeneemmilta vinkkejä
1 2
outouspois
20.05.2008 15:56:42
Apua help! Helvetti, pojat haluaa taustanauhat keikoille. Ei oo kokemusta.

Minkälaista klikkiä alan harrastajat suosittelee? Mille iskuille? neljäsosia? kahdeksasosia? kuudestoistaosia? Korostaako jotain tiettyjä iskuja? Montako tahtia tyhjää alkuun? Onko sellainen cowbell-tyyppinen klikki paras vai joku rumpusämpletyyppinen jossa on enempi tavaraa?

Onko vaikeeta jos joku muu ohjaa taustanauhat - tuleeko kohelluksia? Vai onko ainut oikea vaihtoehto että rumpali "käynnistää"?

Reeneissä ja äänityksissä oon käyttänyt ihan jotain perusmetronomikilkutusta. En tiedä onko vika jätkässä vai kuuntelussa mutta kokemukset on vaihtelevia- joskus homma menee ihan smoothisti joskus klikki on hakusessa. Onko se kuunteluista (siis klikin volasta tai saundista) kiinni vai mistä.

Tai jos netistä löytyis jotain saittia jossa olis juttua näistä. En ite löytänyt.
Pieni rumpalipoika
20.05.2008 16:02:18

Toihan on tosi henkilökohtainen juttu johon vaikuttaa myös se, millainen biisi on kyseessä tempoltaan, grooveltaan ja tunnelmaltaan. Eli kokeilemalla selviää. Itse suosin tollasessa keskitempo-rokin räimeessä 8-osa klikkiä jossa iskut on painotettu ja 8-osat tulee aivan hiljaa, juuri aistittavissa olevana taustalla.

Mä inhoan tuota lehmänkello-henkistä klikkiä. Hajoaa pää alle viiteen minuuttiin. Ei pysty kuuntelemaan.

Harvat äänittäjät muuten tajuavat, että sillä on aika paljonkin väliä millainen se klikki on, ja että rumpalin olisi hyvä olla sinut sen klikkisoundin kanssa. Siksi yleensä olenkin roudannut Yamahan Clickstationin mestoille, josta on mulle klikki otettu suoraan.
Rummut nurin ja nussimaan!
wavelength
20.05.2008 17:02:39

Itse suosin loopin tapaista klikkiä, jossa on selkeästi artikuloituna neljäsosat, kahdeksasosat, tahdin ykkönen sekä kakkonen ja nelonen -- riippuen tietysti tahtilajista ja temposta. Esim:

- Pohjalla perinteinen metronomin napse, jossa ykkönen tulee korkeammalla sävelkorkeudella
- Kakkosella ja nelosella napakka tamburiinin helähdys
- Kahdeksasosat jonkinlaisella terävähköllä shaker-soundilla

Hitaammassa tempossa kannattaa harkita myös kuudestoistaosien lisäämistä klikkiraitaan.
En tiedä mistä puhun.
outouspois
20.05.2008 23:56:45
Kiitti vinkeistä näiltä pohjilta tehtiin jonkinmoinen viritys.

Kun sit kokeiltiin klikkiä jossa on teknosaundeja sheikkerit kahdekasosiin jne. niin huomasin mielenkiintoisen seikan. Kun klikki on "täyteläinen" en enää kiinnitä huomiota muitten soittajien sekoiluihin - ne on aiheuttanut itselle soittoon häröilyjä ja sleebailuja / kiilausta. Fiilis on paljon rennompi ja soitto rullaa. Tiedä sitten miltä se _oikeasti_ kuulostaa...
Jaska
21.05.2008 00:07:50
Klikkiä kannattaa tosiaan rakentaa jotenkin komppimaiseksi erilaisilla soundeilla. Itellä on ainakin helpompi kuvitella se silloin tavallaan toiseksi soittajaksi joka tukee omaa taimia.

Toisaalta jos sieltä luureista tulee paljon muutakin kamaa, esim. jos onkin ennen rumpuja jo äänitetty jotain, tai kuten tässä tapauksessa se on lavalla taustanauhan tukena niin saattaa kaikki perkussiiviset säkätykset jäädä alle, tai niitä on vaikea erottaa. Sillon mun mielestä erottuu helpoiten just joku tosi klikkimäinen midisoundi. Esim. lehmänkello saattaa olla vaikea hiljasempana ja taas lujempaa tullessa se soundi on tosi rasittava ja häiritsevä.
Strumbali
21.05.2008 10:02:40 (muokattu 21.05.2008 10:14:46)
Klikkiä kannattaa tosiaan rakentaa jotenkin komppimaiseksi erilaisilla soundeilla. Itellä on ainakin helpompi kuvitella se silloin tavallaan toiseksi soittajaksi joka tukee omaa taimia.

Mulla on itseasiassa käynyt vähän semmoinen mielessä, että soitan itselleni osittain noi "klikit", kun semmoinen on nykyisellä nauhurilla mahdollista. Siis soitan, mitä haluan taustalle laskuiksi. Olen aika paljon jauhanut noiden taustojen kanssa ja välillä osittain soittanut niiden kanssa ilman klikkiäkin. Kohtalaisesti onnistuu se.

Edit. Niin sitä vähän vihjailen, että itselläni tavoite on kuitenkin soittaa niiden taustojen kanssa hyvän kuuloisesti, eikä mahdollisimman tarkkaa klikkisoittoa. Toki sitä mahdollisimman tarkkaa klikkisoittoakin on tullut harjoiteltua.
Kailis
21.05.2008 13:33:59

Mulla on itseasiassa käynyt vähän semmoinen mielessä, että soitan itselleni osittain noi "klikit", kun semmoinen on nykyisellä nauhurilla mahdollista. Siis soitan, mitä haluan taustalle laskuiksi. Olen aika paljon jauhanut noiden taustojen kanssa ja välillä osittain soittanut niiden kanssa ilman klikkiäkin. Kohtalaisesti onnistuu se.

Edit. Niin sitä vähän vihjailen, että itselläni tavoite on kuitenkin soittaa niiden taustojen kanssa hyvän kuuloisesti, eikä mahdollisimman tarkkaa klikkisoittoa. Toki sitä mahdollisimman tarkkaa klikkisoittoakin on tullut harjoiteltua.

Time käsityksen täytyy kuitenkin olla hanskassa väittäisin. Eli tarkkuuden kautta voi alkaa pelleilemaan aika-arvojen ja dynamiikan kanssa.
markkuliini
21.05.2008 14:12:18

Time käsityksen täytyy kuitenkin olla hanskassa väittäisin. Eli tarkkuuden kautta voi alkaa pelleilemaan aika-arvojen ja dynamiikan kanssa.

Totta! Esim. kun metronomin kanssa pidempään soittaa, niin ei sillä ole enää ihan niin paljoa väliä onko klikissä esim. 4-osia vai 8-osia. Yksinään soitellessa puoli- tai kokonuottienkin kanssa pärjää. Livetilanteessa tietenkin vähän tiheämpi klikki antaa enemmän turvalisuuden tunnetta. Mutta sellainen asia kannattaa ottaa huomioon, että mikäli esim. nopean biisin jälkeen soittaa livenä hitaan biisin, niin tiheämpi klikki on parempi. Silloin ainakin mulla meinaa helpommin keulia, vaikkei kyseisen biisin kanssa muualla soitettuna olisi mitään ongelmaa.

Sellainen juttu klikistä, että kun opettelee soittamaan sen kanssa niin että se on tosi hiljaisella niin elämästä tulee helpompaa. :) Sen perään ei lähde niin helposti höntäilemään jos siitä millin eksyisikin, ja se naputus tulee "enemmän osaksi sinua" kun se ei tule niin pirun lujaa. Sitten kun sitä ei kuule ollenkaan niin tietää että kaikki on hyvin.
Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea.
Deino
21.05.2008 14:16:19

Sitten kun sitä ei kuule ollenkaan niin tietää että kaikki on hyvin.

Tai että kuulo on mennyttä...
Perro Stupido
21.05.2008 14:27:14
Tai että kuulo on mennyttä...

Tai että klikki ei ole päällä. Heh heh.
Tänään otetaan kaljaa, viskotaan dartsia kaikkea tätä säestää tietenkin täysiä pauhaava enter sandman. -heikkijarvinen
Strumbali
21.05.2008 14:36:13

Kyllä. Lisäisin vielä omaan tekstiini, että ne mahdolliset taustasoitot olisi tarkoitus soittaa klikin kanssa kohdalleen.

Mainitsenpa tässä yhteydessä, että rumpujen soitosta saattaa tulla aika suorituskeskeistä AINA, jos ei vähän ota välillä hommaan lokki-, tai sammakko-, perspektiiviä mukaan. Mulle se ei toimi, että pyrin vain ja ainoastaan siihen, että kaikki iskut on studiossa, treeneissä, keikalla täysin kohdallaan klikin kanssa. Jossain vaiheessa saattaa tulla mieleen, että mikäs tässä hommassa nyt oikein on ideana. Kyllähän sen kuulee, jos joku isku on riittävästi sivussa ja tuosta kuulemisesta ei kyllä pääse perspektiiveilläkään eroon.
Ruutikallo
22.05.2008 11:05:57
Sitten kun sitä ei kuule ollenkaan niin tietää että kaikki on hyvin.

-Simon Philipsin tulkinta¨^- Muistan jostai kuulleeni.

-H-
"Siit hyvästähä mie sahhaan siult puol päätä"
Ruutikallo
22.05.2008 11:11:05
Lehmänkelloklikkiä itse olen käyttänyt lähes aina.
Tosin joku koneluuppi on mielestäni helpompi käyttää lattari-tai afrocuban meiningeissä.

Hitaissakin vedoissa pärjää koko-ja puolinuottiklikkikin käyttäen helppottavaa subdiv... vaimikäsenyt oli, eli lasket mielessäsi esim. 16-osia jne.

-H-
passe
22.05.2008 11:30:25 (muokattu 22.05.2008 11:32:22)
Rod Morgenstern on rumpali, joka ei ole allekirjoittanutta mitenkään suuremmin vuosien saatossa säväyttänyt. Hän kuitenkin puhui klinikallaan mielestäni täyttä asiaa klikin kanssa treenaamisesta. Pointti oli se, että treenatessa klikin nakutustiheyttä lasketaan koko ajan. Näin kehitetään sitä omaa luontaista taimia ja opitaan leikkimään klikin kanssa.

Eli alkuun vaikka 16-osa napsua tahdin joka iskulle, sitten sama 8-osilla ja sitten neljäsosilla. Kun tämä sujuu niin jätetää pois joka toinen neljäsosanuotti, eli napsu vain ykkösellä ja kolmosella. Sen jälkeen vain ykkösellä ja sitten tietysti vain joka toisen tahdin ykkösellä jne.

Very loogista, mutta itse en tajunnut nuoruusvuosinani asiaa noin ajatella.

Toinen tärkeä juttu on pitää klikin volaa riittävän hiljaisella, ettei klikki vie miestä vaan päinvastoin. Simon Phillips kiteytti mielestäni tämän hyvin: klikin vola sellaiseksi että naputuksen kuulee vain silloin kuin alkaa pudota tahdista. Kun se kiilaus tai sleebaus alkaa, niin todella hiljainenkin napsu kyllä kuuluu! Siihen on vain opittava luottamaan ja enemmänkin tuntemaan kuin kuulemaan se klikki.

E:) Meni näköjään vähän toiston puolelle, mutta kertaushan on...
Sometimes more is more
Ruutikallo
23.05.2008 11:07:38
Tommi Rautiainen veti klinikallaan 12-tahdin blueskaavasoolon Yhdellä naksahduksella.

Eli, Klikki naksahti vain kun 12-tahtia täynnä ja uusi kierros alkaa.

Se mielestäni on jo timen hallintaa.

-H-
passe
23.05.2008 11:21:38
Tommi Rautiainen veti klinikallaan 12-tahdin blueskaavasoolon Yhdellä naksahduksella.

Eli, Klikki naksahti vain kun 12-tahtia täynnä ja uusi kierros alkaa.

Se mielestäni on jo timen hallintaa.

-H-

Jep! Moinen taimin hallinta myös mahdollistaa sen pulssin kontrolloidun hengittämisen. Entinen rumpumaikkani mielestäni sanoi asian osuvasti: tahdin ja/tai kierron sisällä pulssi voi hengittää yllättävän paljon. Olennaisinta on tuntea ykkönen persrangassa niin suvereenisti, että se pamahtaa aina kohdilleen, kohkauksenkin jälkeen.
Sometimes more is more
Mikael
23.05.2008 23:30:08

Mä tykkään jos on sellasta marimba-soundista neljäsosaa ja ne välikasit tamburiinilla jonka ei tartte olla kovinkaan lujalla. sit sellaista kolmimuunteista haitsua siihen päälle jos sellasta pheelistä on haussa. Joskus toimii muuten ihan perus-clave.

Harvat äänittäjät muuten tajuavat, että sillä on aika paljonkin väliä millainen se klikki on, ja että rumpalin olisi hyvä olla sinut sen klikkisoundin kanssa. Siksi yleensä olenkin roudannut Yamahan Clickstationin mestoille, josta on mulle klikki otettu suoraan.

Tervetuloa meille! Duuantaan sellaset glikkihommat tolla Hammond-rytmikoneella että Larz Urlikkiki saadaan groovaamaan! Siinä on mm. LIVER POOL -presetti : )
Inhimillisyys on hyve.
Pieni rumpalipoika
24.05.2008 02:03:15

Mä tykkään jos on sellasta marimba-soundista neljäsosaa ja ne välikasit tamburiinilla jonka ei tartte olla kovinkaan lujalla.

Jos ei olis omat klikit, vetäisin mieluiten varmaan jollain tollasella...

Tervetuloa meille! Duuantaan sellaset glikkihommat tolla Hammond-rytmikoneella että Larz Urlikkiki saadaan groovaamaan! Siinä on mm. LIVER POOL -presetti : )

Niin. Mut sä ootkin rumpali. Ja rumpaleita on studio- ja livepuolella ihan liian vähän äänimiehinä.

On muuten toi sunkin juottola ollut puheissa joskus, mut en mäkään tee äänitteitä kun hyvä jos yhen pariin vuoteen nykyään, ni vielä ei oo arpa langennut. Ja hyvä sulle. Menis tietskahommiks nekin sessiot!

Hoho.
Rummut nurin ja nussimaan!
Kailis
24.05.2008 03:52:43 (muokattu 24.05.2008 04:00:37)

Nythän on sillattiin että mulla on kaksikin rumpukonetta. Jos tästä menisin studioon niin ohjelmoisin etukäteen jonniilaaiset kivan kuuloset rytmit. Sitte nopeissa vapaata tulkintaaa.

http://www.varjo.tk/

Esimerkikksi "Luulen että minua seurataan" biisi on tehty ilman klikkiä... tottamooses kun komppi kiihtyy. Nauru on tehty kerralla. Toista kertaa ei ois ees onnistunu...

Musiikki -> Muistijälkiä -> Luulen että minua seurataan
markkuliini
24.05.2008 04:11:10

Duuantaan sellaset glikkihommat tolla Hammond-rytmikoneella että Larz Urlikkiki saadaan groovaamaan! Siinä on mm. LIVER POOL -presetti : )

Liverpool-presetti ei voi olla huono!
Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)