Aihe: Jos soittaisit..
1 2 3
karipv
12.05.2008 11:37:47
noin 5-7 minuutin pituisen rumpuperformanssin, niin mitä siihen laittaisit? Takoisitko erilaisia komppeja (sekä neli-että kolmijakoisia) toisiinsa kiinni niputtaen vai pitäytyisitkö samassa iskujaossa? Soittaisitko useita musalajeja vai pitäytyisitkö yhdessä? Yleisönä olisi aika sekalainen seurakunta kuunnellen lähes kaikkea mahdollista, ollen samalla keskimääräistä innokkaampia musiikinkuluttajia.
"En pelkää sattaakaa miestä, koha eivät kii käy!"
Kailis
12.05.2008 11:43:28

En lähtis...
wavelength
12.05.2008 11:44:46 (muokattu 12.05.2008 11:45:52)

Soita kolme minuuttia biittikomppia ilman fillejä ja variaatiota. Kysy tämän jälkeen, että kyllästyttääkö. Jatka vielä pari minuuttia.

Kuulostaa kyllä aika pahalta nakilta näin suoriltaan. Ainakin tuota pitäisi suunnitella ja kehitellä jonkinlainen looginen kaari saumattomine siirroksineen..
En tiedä mistä puhun.
Weetoz
12.05.2008 11:54:08
En kyllä ikinä soittaisi vapaaehtoisesti tuollaista plöräystä, mutta sanotaan nyt kuitenkin, että ei se monipuolisuus ja vaihtelu varmaan ainakaan huonontaisi esitystä. Saattaa käydä kuulostamaan vähän tasapaksulta ja puuduttavalta jos vetelee sen viisikin minuuttia jotain samaa tyylilajia, ja pelkästään nelijakoisena.

Eikä muuten myöskään kannata minusta sortua sellaiseen rupluttelusooloon, jossa vaan päristellään 5 minuuttia yhtä portnoyfilliä niin nopeasti kuin pystyy. Tai luulee pystyvänsä. Hyvin soitettuja hienoja komppeja on huomattavasti miellyttävämpi kuunnella.

Oletko itse ryhtymässä tuollaiseen sooloiluun? Onnea matkaan, jos olet :).
Kailis
12.05.2008 12:18:06

Mietin vaan että onko sulla mahdollisuus ohjelmoida taustalle joitain rytmihässäköitä. Helpottais kummasti.
Linnunlaulupuu
12.05.2008 12:18:07
Takoisin tuplia ihan kyrpänä. Johonkin väliin gravity blastia ja haitsuun 32-osia.
Tekis ihan gutaa.
KINNIKUN!
sahkuifk
12.05.2008 16:41:53
Joku ns. punainen lanka pitäis olla.
Mutta jos on hyvät valot, rytmikkäästi liikehtivät tanssijattaret ja suurehko booli niin kyllä se yleisö viihtyy, ainakin mä. Lupaan olla arvostelemattakin.
Meidän treenikämpän ikkunasta näkyy route 66, onhan sekin jo jotain matkalla menestykseen.
Epämuusikko
12.05.2008 17:22:22
Ainakin tuota pitäisi suunnitella ja kehitellä jonkinlainen looginen kaari saumattomine siirroksineen..

Tuo. Jos ei tietoista teemojen ennaltasopimista, niin ainakin sen verran keikalla kädet ratissa ettei mene höpöksi.
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
K.Suninen
12.05.2008 17:59:21 (muokattu 12.05.2008 18:01:46)
Pisin rumpsoolo, minkä olen livenä soittanu, oli 5min 20 sekuntii.. Siinä pistelin meneen kaikki maailman kikat käyttäen komppeja selkärankana ja eteenpäinviejinä ja loppun tietysti kunnon rytinät ja kaikki pöytään.. Yleensäkin sooloa soittaessa käytän jotain komppia tai sen tapaista selkärankana ja sitten vaan kikkeliskokkelia väliin.
Tässä on erittäin hyvä Billy Kilsonin esimerkki, kuinka tehdä pitkästä rumpusoolosta viihdyttävä kokonaisuus: http://www.youtube.com/watch?v=siqOB8JmFEw
ehkä yks parhaimpii sooloi, mitä oon nähny..
Itse tykkään aivan hirveästi pistellä mieluiten mahdollisimman pitkiä sooloja livenä, on aivan sikakivaa kehitellä improvisoimalla musiikillinen kokonaisuus soolona.
niinku mikä se fyysinen gebardeeri siinä oli, ett keinut sä sisään vai et?
Rumpukapulat
12.05.2008 18:02:50 (muokattu 12.05.2008 18:03:15)

Pyörtyisin lavalle, saisin sydänkohtauksen ja alkaisin vaahtoamaan.
arppah8
13.05.2008 16:54:17

Pyörtyisin lavalle, saisin sydänkohtauksen ja alkaisin vaahtoamaan.

Tää muuten testataan!
God's away on business
onroud
14.05.2008 22:40:18
Pisin rumpsoolo, minkä olen livenä soittanu, oli 5min 20 sekuntii.. Siinä pistelin meneen kaikki maailman kikat käyttäen komppeja selkärankana ja eteenpäinviejinä ja loppun tietysti kunnon rytinät ja kaikki pöytään.. Yleensäkin sooloa soittaessa käytän jotain komppia tai sen tapaista selkärankana ja sitten vaan kikkeliskokkelia väliin.
Tässä on erittäin hyvä Billy Kilsonin esimerkki, kuinka tehdä pitkästä rumpusoolosta viihdyttävä kokonaisuus: http://www.youtube.com/watch?v=siqOB8JmFEw
ehkä yks parhaimpii sooloi, mitä oon nähny..
Itse tykkään aivan hirveästi pistellä mieluiten mahdollisimman pitkiä sooloja livenä, on aivan sikakivaa kehitellä improvisoimalla musiikillinen kokonaisuus soolona.

Kaikella kunnioituksella kyseistä soittajaa kohtaa, missä se soolo on?

Mun mielestä rumpusoolo ihan jo äidinkielellisesti että silloin vain rumpali soittaa.

On totta että parit kitarat ja bassot ihan jo rock puolella piristää sooloa kummasti, mutta se todellinen rumpusoolo on vain ja ainoastaan rumpua.

Helpottaa aika rajusti homman kuuntelemista jos muita instrumentteja on taustalla.
Starless
14.05.2008 23:10:35 (muokattu 14.05.2008 23:15:59)
Miettikääpä poijat sitä reaktiota kun musta mies vetäis tuota rumpusooloa samalla fiiliksellä jonkin seurakunnan edessä :D

Sitä pidettäis vähintäänkin saatananpalvontana.

Aina kun seurakuntahommissa vedät mitä tahansa millä tahansa porukalla niin ainoa kommentti tulee olemaan että soitit liian lujaa taikka ihmiset vaan tuijottaa jälkeenpäin eivätkä puhu mitään.

Jos ne ihmiset ei saa jostain tutusta kiinni niin niiden päät käsittelee vaan volyymia ja ulkonäköä.
paice60
14.05.2008 23:19:39
Ainakin mulla pää tyhjenee ja alan vain soittamaan. Ei sillä että siellä päässä olisi mitään koskaan ollutkaan mutta annan vain mennä fiiliksen ja paikan mukaan. Mitä sitä turhia miettimään.
Vittu näitä hommia.
markkuliini
15.05.2008 00:43:17

Mun mielestä rumpusoolo ihan jo äidinkielellisesti että silloin vain rumpali soittaa.

Entäs kitarasoolot? Onko Jimi Hendrixin "kitarasoolot" kitarasooloja jos niiden taustalla soittaa rumpali ja basisti?
Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea.
wavelength
15.05.2008 00:46:27

Kaikella kunnioituksella kyseistä soittajaa kohtaa, missä se soolo on? Mun mielestä rumpusoolo ihan jo äidinkielellisesti että silloin vain rumpali soittaa.

Tuon määrittelyn mukaan en ole kuullut kovinkaan monta kitara- tai pianosooloa... edes silloin, kun olen itse ollut soittamassa jazzia.
En tiedä mistä puhun.
baron
15.05.2008 09:09:08

Kaikella kunnioituksella kyseistä soittajaa kohtaa, missä se soolo on?

Ihan selvästi pianosoolo jota rumpali säestää.
onroud
15.05.2008 10:43:00 (muokattu 15.05.2008 10:44:27)
Mun pointti oli se että rummut ja basso on rytmisoittimia. Jos rumpali tai basisti vetää sooloa on muut silloin hiljaa. Muuten kyseessä on vaan jotenkin määritettävä "fill".

Kitarasoolo taas voidaan soittaa miten vaan, sillä kitara ei ole rytmisoitin vaikka se välillä komppaustakin harrastaa. Monen mielestä bassokaan ei ole, itse taas luen sen rytmisoittimeksi.

En tuon tyyliin musiikista niin paljon tiedä että ehkä en ole oikea henkilö kommentoimaan, mutta näin itse koen soolo asian rumpujen kohdalta.

Jos nyt vielä vastaan alkuperäiseen kysymykeen, niin oma rumpu performanssi kestäisi tällä hetkellä n.3 minuuttia. Taidot ei pidemmälle riitä. Siinä olisi nopea lähtö, keskivaihe virvelillä ja loppu räpellys.
markkuliini
15.05.2008 12:20:54 (muokattu 15.05.2008 12:24:22)

Mun pointti oli se että rummut ja basso on rytmisoittimia. Jos rumpali tai basisti vetää sooloa on muut silloin hiljaa. Muuten kyseessä on vaan jotenkin määritettävä "fill".

Ai jaa, mä olen luullut että esim. muun bändin vampin päälle soitettava soolo olisi muutakin kuin "vain" filli. Niinkuin rummuilla esim. tässä http://www.youtube.com/watch?v=gl1YyLrarwM
Tai bassolla esim. tässä http://www.youtube.com/watch?v=q5JUnCveLTQ&feature=related

Mutta kiitos kun korjasit asian, nyt tiedän kertoa miten asia oikeasti on jos oppilaat tuosta kysyy....

Entä muuten onko ns. nelosten vaihto rumpusoolo vai fillausta?
Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea.
arse
15.05.2008 12:29:19

Kitarasoolo taas voidaan soittaa miten vaan, sillä kitara ei ole rytmisoitin vaikka se välillä komppaustakin harrastaa. Monen mielestä bassokaan ei ole, itse taas luen sen rytmisoittimeksi.

En tuon tyyliin musiikista niin paljon tiedä että ehkä en ole oikea henkilö kommentoimaan, mutta näin itse koen soolo asian rumpujen kohdalta.

Tässä nyt logiikka ontuu pahemman kerran. Kyllähän kuka tahansa voi kompata ketä tahansa, solisti on se kuka se nyt milloinkin sattuu olemaan. Toiset sitä sitten säestää tai on säestämättä, mutta mä en ole ainakaan kuullut mistään sääntökirjasta, joka kertoo mitä saa soittaa rumpu- tai bassosoolon alle.

Ja kitarahan on nimenomaan komppisoitin, vähän niinku sheikkeri johon saa soinnut messiin.

Ihan selvästi pianosoolo jota rumpali säestää.

Kuka mitäkin kuuntelee.
Viime vuoden April Jazzeissa soitti Eddie Palmierin bändissä fonia ja shekereä jamppa nimeltä Yosvany Terry. Jossain vaiheessa se veti sen shekerensä esiin ja soitti semmosia juttuja, että oksat pois. Oltiin parin lyöjäkaverin kanssa ihan äimän käkenä. Sitten se pisti shekeren pois ja alkoi soittaa fonisooloa! Ihmettelin, että onpa aika stara, kun saa soittaa kaksi sooloa putkeen. Joskus myöhemmin tajusin, että olihan siellä shekeren taustalla vissiin joku Palmieri yrittänyt soittaa pianosooloa, mutta en mä mitään pianoa kuullut, mä keskityin olennaiseen :)
"The first thing, when you go into the studio, is that the engineer says, 'I hear all this ringing,' and I say, 'That's the sound of the drumkit, you prick! That's the way it's supposed to sound.'" -Cozy Powell
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)