t.heiska 20.02.2007 18:26:58 | |
---|
Noni, huono otsikko, mutta kuitenkin millasella tekniikalla poljette haitsua kun haluatte jättää sen soimaan. Esim. vaikka sooloa soittaessa polkisi tasasia neljäsosia niin, että haitsusta kuuluu tsihh, tsihh eikä tsik tsik :) Kantapäällä polkastessa saa kyllä hyvin soimaan, mutta soi vähän turhankin kovaa, eikä ole ihan se mitä olisi hakusessa. Itellä tuntuu väsyvän jalka kun on tottunut lepuuttaan aina iskujen välissä polkimella. Eli soittatteko kantapää alhaalla vai kantapää ylhäällä vai miten. Vai tajusko kukaan yhtään mitään mitä kirjotin? |
Tarre 20.02.2007 19:54:15 | |
---|
Kantapää alhaalla. Ovi saranoillaan kääntyilee, Taisto vuoteellansa. |
wavelength 20.02.2007 21:09:54 | |
---|
Useimmiten teen niin, että liike lähtee kantapää hieman irti polkimesta, mutta polkaisun jälkeen kantapää jää maahan ja koiven varvaspuoli kontrolloi haitsujen rakoa. |
Youni 21.02.2007 12:31:29 (muokattu 21.02.2007 12:31:38) | |
---|
Mulla taas kokoajan kantapää alhaalla kantalevyssä kiinni. Napakka polkaisu ja äkkiä haikka auki. Treenaamista vaatii, että saa sen haikan jäämään sopivasti auki, että saundi on mukavan suhiseva eikä liian läpitunkeva. Tuota läpitunkevaakin, eli symbaalit irti toisistaan, voi toki käyttää vaikkapa marssia setillä soitettaessa basarin kaverina. Ei siis mikään vaikea juttu, kunhan saa hyvän tuntuman haikkaan. "Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä."
-Moderaattori |
Narcosynthesis 21.02.2007 13:19:38 (muokattu 21.02.2007 13:20:15) | |
---|
Noni, huono otsikko, mutta kuitenkin millasella tekniikalla poljette haitsua kun haluatte jättää sen soimaan. Esim. vaikka sooloa soittaessa polkisi tasasia neljäsosia niin, että haitsusta kuuluu tsihh, tsihh eikä tsik tsik :) Kantapäällä polkastessa saa kyllä hyvin soimaan, mutta soi vähän turhankin kovaa, eikä ole ihan se mitä olisi hakusessa. Itellä tuntuu väsyvän jalka kun on tottunut lepuuttaan aina iskujen välissä polkimella. Eli soittatteko kantapää alhaalla vai kantapää ylhäällä vai miten. Vai tajusko kukaan yhtään mitään mitä kirjotin? Paina jalalla kovempaa, jotta haitsunpellit menee kunnolla kiinni. Kyllä onnistuu kantapää alhaallakin ihan hyvin. Tosin, mikäli haitsuständisi pedaali on kovin jäykkä, niin se haittaa. Edit: ja nyt kun luin oman viestini, niin huomasin sen poikkeuksellisenkin itsestäänselväksi ääliöstelyksi. Anteeksi. :) Arvoisat lyöjät: tottelemattomia VEDETÄÄN TURPAAN! (kyltti Helsingin konservatorion rumpuluokan seinällä joskus 2000-luvun alussa) |
Analuuk 21.02.2007 13:22:56 | |
---|
Haikan ollessa kiinni (päkiällä pedaali pohjassa) polkaisen kantapäällä ja jätän jalan kevyesti lepäämään polkimen päälle, jotta suhina on miellyttävä. Kun polen pidempään esim. neljäsosia, poljen koko jalkaterällä. Jos ei kulje, niin soitetaan kovempaa! |
Strumbali 21.02.2007 13:37:25 (muokattu 21.02.2007 13:53:55) | |
---|
Sitä haikan yläsymbaalin sopivaa kiinnityskohtaa voi myös hakea. Muistaakseni tuohon hommaan itsellä auttaa laittaa se yläpelti vähän normaalia enemmän auki. Kai sen voi säätää jopa niin, että aina kun painat pedaalin pohjaan kuuluu tuo ääni. Tulee vähän sitä ilmavuutta siihen soittoon ;). Kovin nopealla tempolla nuo menevät mielestäni vähän kahisteluksi ja sekämelskaksi. Ihan päkiällä olen tainnut soittaa nuo, mutta taitaa olla niin, että siirrän jalkaa pedaalilla siihen "varpaat puolivälissä" tuntumaan. itse itseni ja alla olevan kommentin innoittamana tämä täytynee tänään vielä tarkistaa ettäjotta |
jazzmies 21.02.2007 13:47:49 | |
---|
Useimmiten teen niin, että liike lähtee kantapää hieman irti polkimesta, mutta polkaisun jälkeen kantapää jää maahan ja koiven varvaspuoli kontrolloi haitsujen rakoa. Just näin. Ja tähän voisi lisätä, että koko jalkapohjalla lappeellaan paukautetaan pedaalia ja ehkä liu'utetaan jalkaa vähän eteenpäin, jotta sähähdykseen saadaan voimaa. Amatöörit eivät oikeasti nauti musiikista ammattilaisia enempää - amatöörit eivät vain oikeasti osaa soittaa. |
t.heiska 21.02.2007 19:17:29 | |
---|
Jes, kiitti vaan neuvoista kaikille. Pitää alkaa hakemaan sitä itselle parasta tekniikkaa. Kun olen muutaman kerran tota treenaillut niin olen soittanut kokonaan pelkästään kantapää alhaalla. Soundi on mielestäni ihan ok, mutta jalka vaan tuntuu väsyvän turhan nopeasti. Eihän tämän hallitseminen varmaan se maailman tärkein asia rumpujen soitossa ole, mutta parantaa varmasti muutenkin haitsujalan kontrollia ja on muuten vaan mageen kuulonen :) |
Strumbali 21.02.2007 20:25:02 | |
---|
No enhän minä mikään spesialisti tässä hommassa ollutkaan, kuten jo vähän epäilinkin. Aksentin omaiset kosahdukset tuli näköjään tehtyä koko jalkapohjalla mäjäyttämällä ja nopeammat tussutukset siirtämällä "varpaiden otetta" pedaalin puoliväliin. Näin meillä. ettäjotta |
Aimo 21.02.2007 23:15:06 | |
---|
Just näin. Ja tähän voisi lisätä, että koko jalkapohjalla lappeellaan paukautetaan pedaalia ja ehkä liu'utetaan jalkaa vähän eteenpäin, jotta sähähdykseen saadaan voimaa. Näin minäkin sanoisin. Hankala selitettävä. Mutta joka tapauksessa saundi on ainakin mulla ihan väärä, jos polkee kantapää koko ajan maassa. Semmoinen kling. Tai miten tuon nyt ilmaisisi, blah. Selling coal!!! Lowest prizes!! Press 4678 to buy!!!!! |
Asko.A 23.06.2008 12:13:05 | |
---|
Minusta kaikkein helpointyyli on kun polkaiset polkimen alapäähän. Omistan Pearlin haikka telineen ja polkaisen aina siihen Pearlin logoon :D |