Aihe: Kitaran pesu
1
ainalapsi57
03.06.2025 15:33:45

Kuinka pesen akustisen kitarani otelaudan kieltenvaihdon yhteydessä? Pesuaine? Yksi kaveri, klassisen kitaran soitonopettaja sen minulle kertoi: Johnson Pledillä onnistuu! Kuinka te pesette otelautanne/kitaranran rungon
Milkop
03.06.2025 15:51:16

En mitenkään. Rapsuttelen otelaudasta rähmät pois jolla ei-terävällä ja sitten lemon oililla pyyhkäisy. Kuulostaa vähän rajulle "kitaran pesu". Riittääköhän 40 astetta...
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Iiwana-80
04.06.2025 08:32:31
Viinaa ole käyttänyt. Tarkemmin sanottuna isopropyylialkoholia ja sen jälkeen sitten sitruunaöljyä. Ensinmainittu on hyvä myös pianon koskettimiin. Jälkimmäisiä en ole öljynnyt, kun imevät vähän huonosti.
Juuriongelma ei ole taloudessa, vaan siinä mistä sitä massia saataisiin... Gotthard: En myynyt osakkeita, vaihdoin vain rahaksi.
Arkka
04.06.2025 11:01:31

Milkop: En mitenkään. Rapsuttelen otelaudasta rähmät pois jolla ei-terävällä ja sitten lemon oililla pyyhkäisy.

Sama homma. Vanha pankkikortti tms. muoviasia -> hammasharja -> (joskus vesihiomapaperi) -> öljyllä loput.

Mutta joo, alkoholi lienee ihan toimiva.
peteihis
04.06.2025 22:32:29 (muokattu 05.06.2025 19:12:15)
Minä olen käyttänyt kosteaa, nihkeää talouspaperia, jolla hinkkaan töhkät pois sen jälkeen, kun enimmät on tietysti kaavittu milloin milläkin.

Jos jotain ainetta kaipaa niin isopropanoli on hyvä liuottamaan rasvalähmää. Se haisee raa'alta viinalta, siitä yksinkertaisesat syystä, että se on 100% alkoholia mutta sattu olemaan kolme hiilistä, kun taas se etanoli, jota on juotavissa viinaksissa on kevyempää kaksi hiilistä. ... Joskus olen kyllä jostain pyyhkinyt rasvajäämiä Carmolis tipoilla. Se on sentään 60% etanolia. :D

Asetoni on tehokas liuotin, mutta sitä en otelaudan puhdistamiseen suosittele, koska se imee puusta (ruusupuusta) se luonnollisetkin öljyt pois.

Varsinkin jos otelauta on jotain pehmeämpää korvikeruusupuuta, öljyäminen tai vahaaminen auttaa pinnan puhtaanapidossa jatkossa. Aito ruusupuu pärjää kyllä ilmankin, mutta eihän pinnan huoltamisesta haittaakaan ole.

Vahata voi mehiläisvahalla. Maailmalla taitaa olla paljonkin mehiläisvahatuotteita, mutta ihan puhdas mehiläisvaha toimii. Levitetään kunnolla ja hinkataan liika pois...

Itse käytin edellisen kerran Music Nomadin F-One öjyä. https://www.thomann.de/fi/musicnomad_fretboard_f_one_oil_mn105.htm Ohjeen mukaan levitetään reilusti, annetaan olla muutama minuutti ja kuivataan liiat pois. Lopputulos on lopulta ihan samanlainen kuin mehiläisvahallakin, kunhan muistaa, että öljyn kovettuminen kestää noin kolme päivää. Öljy tietenkin vaikuttaa syvemmälle kuin "raaka" mehiläisva, joten sen kuvittelisin suojaavan puuta vielä siinäkin vaiheessa, kun pinta alkaa taas nuhjaantua.
Gary Enfield
05.06.2025 11:15:10
Isopropyyli/isopropanolia olen käyttänyt onistuneesti otelautaan, kostutettua karhunkieltä samoin. Nihkeällä rätillä loput, en käytä mitään kiillottavia aineita. Mulla on fenderin puhdistusaine, mutta se on niin iankaikkisen vanha etten usko siinä enää olevan mitään tehoa. Hyvin toimi sekin aluksi koppaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)