Muusikoiden.net
26.10.2020

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Metallikoppaisen triconen korjaaja P-seudulla?
1
jPekka
13.05.2018 12:08:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkaa olla pakko myöntää, että tuolla minun muutaman vuoden ikäisellä Regalillani (RC-56) on paheneva kaulaongelma, tai pikemminkin kaulan kiinnitysongelma: kielten veto vääntää (itsessään suorana pysynyttä) kaulaa tyvestään irti kopasta. Koska kyseessä on hyvin soiva ja soitettava kitara se olisi mukava saada sellaiseen kuntoon ettei siitä tarvitsisi olla huolissaan, ja koska kyseessä ei ole kovin arvokas kitara, olisi mukavaa ettei korjaus maksaisi tolkuttomia.

Joten osaisikos joku vinkata hyvää ja kohtuuhintaista, metallikoppaisten ongelmiin perehtynyttä korjaajaa pääkaupunkiseudulta?

Kiitoksia etukäteen.

"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
asaksala
30.05.2018 10:35:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

en tiedä joko tähän on löytynyt apuja ohi palstan mutta jotain aihetta sivuavaa teeseitsekokemusta on:

Kaula on mitä todennäköisimmin ruuvattu metallikoppaan. Kaulan kiinnityksen tarkastus on siis kohtalaisen simppeli homma. Ruuveihin pitäisi päästä käsiksi kun purkaa resonaattorin pois tieltä.

basisti1971
10.06.2018 08:08:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.

asaksala: Kaula on mitä todennäköisimmin ruuvattu metallikoppaan.

Oma kokemus resonaattorisoittimista on varsin rajallinen, eikä triconeista ole omakohtaista kokemusta lainkaan, mutta missään teollisesti valmistetussa en ole törmännyt rakenteeseen jossa kaula olisi suoraan kopassa kiinni.
Olisiko kuvaa laittaa?

Kaikissa joita itse olen käpistellyt tai kuvissa/piirustuksissa nähnyt, on mm. Taylorin myöhemmin akustisissa tutuksi tuoma lohenpyrstötön ja tavallisella kaulablokilla toteutettu ruuvi/pultti-rakenne.

Rakenne on siitä haastava, että pienikin kannen tai pitkittäistuen (joissain triconeissa on, joissain ei) muodonmuutos näkyy välittömästi ikävän näköisenä rakona kaulan ja sivun välillä.

Tuostakin syystä en tekisi asialle mitään, olettaen toki että soittotuntuma pysyy samana ja laite pitää vireensä.
Jos vireen pysyvyydesä ja/tai soittotuntumassa on ongelmia, silloin toki ei juuri vaihtoehtoja korjaamiselle ole.

Toinen syy siihen miksi en mitään tekisi vaikken itse osaisikaan korjailla on se että metallikoppaisten resonaattorikitaroiden taitajia ei liiaksi asti löydy, ja vaikka löytyisikin, metallikoppa on puiseen verrattuna työläs ja ennalta-arvaamaton.
Joten kustannukset karkaavat nopeasti.

T:Samuli

jPekka
20.05.2019 12:21:54

Sain maaliskuulla lopultakin aikaiseksi viedä triconen Kitarapajalle ja ammattikorjaajalle. Kävi ilmi, että kaulaliitos oli rakenteellisesti huono - tai olisi se toiminut paremmin jos kielten veto olisi ollut tasaisesti molemmin puolin kaulaa... Koska kieliä on vain otelaudan puolella ja veto siten epäsymmetristä, kaula alkoi vääntyä oikeastaan väistämättä, kun kaulan kannan puolella oli vastassa vain pari puutappia ja liimaa. Ei siis pultteja eikä kalanpyrstöliitoksia.

Kitarapajalla upottivat kannan sisään rampamuhvin ja siihen pultin kopan sisäpuolisen puuosan läpi. Kestänee ainakin jonkin aikaa nyt, tosin suosituksella ettei kitaraa kannata säilyttää seinä- tai muussa telineessä, mistä se roikkuu kaulan varassa.

"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
basisti1971
21.05.2019 05:32:20

Moi.

jPekka: Sain maaliskuulla lopultakin aikaiseksi viedä triconen Kitarapajalle ja ammattikorjaajalle. Kävi ilmi, että kaulaliitos oli rakenteellisesti huono...

Kiitos päivityksestä, ja vihjeestä mistä apu löytyi.

Vastaavien omistajia varmasti kiinnostaa remontin hinta, tai ainakin hintaluokka.

jPekka: ...kun kaulan kannan puolella oli vastassa vain pari puutappia ja liimaa. Ei siis pultteja eikä kalanpyrstöliitoksia.

:O

Aika erikoista että ovat tuollaiseen luottaneet.
Eihän Regal toki mikään huippumerkki ole, mutta ainakin itse olen pitänyt heidän tuotteitaan kohtuu laadukkaina.
Tosin kyse on kuulopuheista, nettilöpinöistä ja hintaan perustuvasta mielikuvasta, ei omakohtaisesta kokemuksesta.

jPekka: Kitarapajalla upottivat kannan sisään rampamuhvin ja siihen pultin kopan sisäpuolisen puuosan läpi.

Varmasti toimiva ratkaisu.
Itse olisin melko varmasti sovittanut kahdelle pultille kuten Tayloreissa, mutta kyllähän kaula yhdelläkin pysyy.

jPekka: Kestänee ainakin jonkin aikaa nyt, tosin suosituksella ettei kitaraa kannata säilyttää seinä- tai muussa telineessä, mistä se roikkuu kaulan varassa.

Kestänee ihan yhtä kauan kuin muukin kitara.
Ellei kauemmin ;).

Kitaran kaulasta roikottamista telineessä ei kukaan ole koskaan suositellut, mutta mulla on likipitäen kaikki kitarat (ei korjatut poikkikaulagibsonit) roikkuneet vuosikymmeniä seinätelineissä ilman sen suurempia vaurioita.
Enemmän on ollut ongelmia pitkissä laukkusäilytyksissä ja etenkin lattiatelineissä.

jPekka
21.05.2019 13:25:33

basisti1971: Vastaavien omistajia varmasti kiinnostaa remontin hinta, tai ainakin hintaluokka.

Remontti tuli maksamaan kolmisensataa, eli reilun kolmanneksen ostoarvosta. Koska Regal on soitettavuuden ja soundin puolesta erinomainen kapine, katsoin että sijoitus on vaivan väärti. (Korjaaja kyseli, olinko vaihtanut kartiot kun olivat niin hyvälaatuiset, mutta orkkistavaraa ovat.)

Aika erikoista että ovat tuollaiseen luottaneet.
Eihän Regal toki mikään huippumerkki ole, mutta ainakin itse olen pitänyt heidän tuotteitaan kohtuu laadukkaina.

Minullakin on Regalista hyvä kuva. Hommasin parikymmentä vuotta sitten puukoppaisen singleconen (en tiedä mallinumeroa, vaalea kansi ja soololovi) ja se on täydessä iskussa edelleenkin.

Varmasti toimiva ratkaisu.
Itse olisin melko varmasti sovittanut kahdelle pultille kuten Tayloreissa, mutta kyllähän kaula yhdelläkin pysyy.

http://www.yrttimaa.net/kuvat/Tricone1.jpg

Tuosta korjaajan lähettämästä kuvasta huomaa, ettei toiselle pultille olisi ollut oikein tilaa noiden liimattujen tappien takia. Siitä näkyy myöskin, miten huonosti kannen alta kaulaan ulottuva otelaudan alainen palkinpää on kaulaa tukenut.

basisti1971
22.05.2019 05:11:25

Moi.

jPekka: Remontti tuli maksamaan kolmisensataa, eli reilun kolmanneksen ostoarvosta. Koska Regal on soitettavuuden ja soundin puolesta erinomainen kapine, katsoin että sijoitus on vaivan väärti. (Korjaaja kyseli, olinko vaihtanut kartiot kun olivat niin hyvälaatuiset, mutta orkkistavaraa ovat.)

Onhan kolme sataa toki paljon ~tonnin kitaran pakolliseksi rakennemokan korjaukseksi, mutta silti varsin maltillinen mun mielestä.

Ja kyllähän hyväsoittoiseen ja -soundiseen instrumenttiin kannattaa (suhteessa) kalliitakin remppoja tehdä.

jPekka: http://www.yrttimaa.net/kuvat/Tricone1.jpg

Tuosta korjaajan lähettämästä kuvasta huomaa, ettei toiselle pultille olisi ollut oikein tilaa noiden liimattujen tappien takia. Siitä näkyy myöskin, miten huonosti kannen alta kaulaan ulottuva otelaudan alainen palkinpää on kaulaa tukenut.

Johan on viritys.

Noita olen harvakseltaan nähnyt wanhoissa tosi-tosi-halvoissa itäblokin tusina-akustisissa, en koskaan länsimaisissa instrumenteissa.

Sinänsä ihmeellistä että tuollaiseen tappiratkaisuun on päädytty koska peltikopassa on valmiina lohenpyrstöliitoksen vaatima kolokin.

Varmasti on pätevä liitos yhdelläkin pultilla noiden tappien kanssa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2020, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti