Muusikoiden.net
09.12.2016

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ohuet kielet teräskieliseen?
1
hola gibson
09.12.2013 05:41:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kokemusta sähkökitaran kielien käytöstä teräskielisessä kitarassa? Normaalit kielet ko. kitaraan kun tuntuu olevan aika paksuja järjestään ja muutenkin tykkäisin ohkaisesta setistä ja punomattomasta g-kielestä. Luulis toimivan siinä missä muutkin kielisetit?

pappasfin
09.12.2013 10:54:05

hola gibson: Onko kokemusta sähkökitaran kielien käytöstä teräskielisessä kitarassa? Normaalit kielet ko. kitaraan kun tuntuu olevan aika paksuja järjestään ja muutenkin tykkäisin ohkaisesta setistä ja punomattomasta g-kielestä. Luulis toimivan siinä missä muutkin kielisetit?

Ei toimi samalla lailla kun vartavasten akustiseen teräskieliseen kitaraan tarkoitetut kielisetit. Sointi on erillainen ja heikompi sähkiksen kielillä.
Se kitaran koppa soi paremmin vartavasten sille suunnitelluilla kielillä mm. jännite ym. asioiden takia, sähkökitaran kielet vaan on tuohon tarkoitukseen liian "lepsut" eikä ne pistä sitä kitaran koppaa elämään ja soimaan samalla tavalla ja soundikin on eri ja lisäksi heikko.

Olen kokeillut tämän asian ihan testaamalla juurikin sähkiksen 011 setillä akkarissa ja ei ollut ainakaan mun mieleen.

Mutta kokeile ja katso tykkäätkö vai et, sillähän tuo selviää, kait sitä jokunen soittaja maailmalta löytyy, joka käyttää sähkiksen kieliä teräskielisessä akkarissa.
Jos testaat niin kokeile vähintäänkin 011 alkavalla setillä, mielummin 012.

Itse käytän ihan vartavasten teräskieliselle tarkoitettuja kielisettejä esim. pinnoitetut kieliseti Elixir Phosphor Bronze, Martinin Life Span, Cleartone ja Addarion pinnoitettu (kaikki noista siis Phosphor Bronzeja)

Vielä sellainen asia, että jos vireellä ei niin väliä niin laita matalampaan vireeseen sen normi E vireen sijaan esim. Eb tai D, jolloinka kielet on hieman ns. "löysemmällä", jotkut kitarat soundillisesti myös toimivat paremmin matalammalla vireelläkin.

Kerro mihinkä päädyt ja jos kokeilet niin mitä mieltä olet asiasta.

PappaSFin
varakeef
09.12.2013 18:16:52

Niissä punomattomissa kielissä ei ole mitään eroa sähkiksen kieliin verrattuna. Vaihdat vaan punomattoman G:n punotun tilalle ja alat rämpyttää. Tai jos erityisen ohkaista settiä kaipaat, teet burtonit heivaat paksun E:n varastoon, siirrät A:n E:ksi, D:n A:ksi jne. ja ostat poskettoman ohuen E-kielen.

Ja onhan noita valmiiksi ohuita settejä:
http://www.thomann.de/fi/daddario_ez890.htm

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Presidentti
09.12.2013 18:30:51 (muokattu 09.12.2013 18:32:26)

Kokeilemallahan se selviää. Yksi vaihtoehto normaalien sähkökitaran kielten sijasta voisi olla kokonikkelisellä punoksella olevat (Pure Nickel, ei Nickel Wound), John Pearseltahan löytyy ihan akkarille räätälöityjä settejä.

Jos kuitenkin sähkökitaramaisempaa tatsia kaipaa, niin ei kuin kokeilemaan. Yksi asia mikä saattaa olla vähän probleema akkarissa, on punomattoman G:n intonaatio, mulla ei ainakaan kaarevakantisessa jazzilootassa asettunut millään kohdalleen ja tasakantisessahan on yhtälailla rajalliset mahdollisuudet saada intonaatio kohdilleen.

Sitten tietenkin se, että ohkaiset kielet ovat alttiimmat räminöille. Akustisissa on siksikin paksut kielet koska paksummat kielet voi laskea lähemmäs otelautaa.

"Linkkejä kiitos tutkimuksiin tai artikkeleihin, missä Hulkon muusikon uran näytöt todetaan merkittäviksi." -Jazzmies-
GiovanniDiRondo
10.12.2013 12:18:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ohuet tai paksut, no tuossa jo todettiin, että akustisten kansi ei oikein lähde elämään liian ohuilla kielillä, mutta siis ei sähkökitaran kieliä kannata akustiseen laittaa.

Akustisessa käytetään pronssikieliä, koska niissä on kauniimpi ääni. Pronssia ei käytetä sähkökitarassa siksi, että pronssi ei ole ferromagneettinen seos, ja se ei siis toimi sähkökitaran mikrofonien kanssa, kuten teräs tai nikkeli.

Joku kitaranvalmistaja sanoi etä 11-kieliä voisi käyttää setri-kantisissa, se on resonoivampaa kuin kuusi, joka on tavallisin kansimateriaali.

GiovanniDiRondo
10.12.2013 12:21:33 (muokattu 10.12.2013 12:24:01)

Presidentti: ...voisi olla kokonikkelisellä punoksella olevat (Pure Nickel, ei Nickel Wound)

Tarkennan vielä tätä Nickel Wound tarkoittaa oikeastaan Nickel Plated, eli *silattu* nikkelillä. Pure Nickel tarkoittaa "puhtaalla" nikkelillä punottu. Teräslankahan on sisällä kaikissa kielissä.

edit: muutin kommenttia, kun huomasin, että tuotenimi on tosiaan "Nickel Wound", kuten Presidentti sanoi.

mhs
10.12.2013 15:15:27

Kyllä 11-setti kevytrakenteisessa pienikoppaisessa akkarissa skulaa; sillä ei oo niin väliä, onko pure bronze vai phospor bronze soitettavuuden kannalta.

Kokeile vaikka DR Sunbeam tai DR Rare -settiä, ne ovat kouraan notkeammat kuin vaikkapa Daddariot tai Martinit ja soivat hyvin. Tai John Pearse, hyvin soivat.

hollstro
10.12.2013 20:46:00

Sähkökitaran kielet ei toimi ollenkaan. Saundi on ohut ja ponneton. Lisäksi punomaton G-kieli vaatii eri intonaation kuin punottu, joten talla pitäisi laittaa uusiksi, mahdollisesti koko talla on hieman pielessä.

vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
milahtee
20.12.2013 17:22:10

Sähkökitaran kielet pelittävät hienosti, jos paksuus on oikea. Itse olen käyttänyt Daddarion J22 (13-56) Dreadnaught-mallissa. Muistaakseni Kenny Smith käyttää ko. kieliä vanhassa D-18 kitarassaan. Toinen nikkelipäällysteisten kielten käyttäjä on tietenkin Tony Rice.

Presidentti
20.12.2013 17:54:25

milahtee: Sähkökitaran kielet pelittävät hienosti, jos paksuus on oikea. Itse olen käyttänyt Daddarion J22 (13-56) Dreadnaught-mallissa. Muistaakseni Kenny Smith käyttää ko. kieliä vanhassa D-18 kitarassaan. Toinen nikkelipäällysteisten kielten käyttäjä on tietenkin Tony Rice.

Jep, kyllä ne sähkiskieletkin toimivat kun vain setti ja kitara sopivat keskenään yhteen. Ja tietenkin yksi tosiasia: "Hyvä soundi" koostuu kahdesta asiasta, jotka ovat (riittävän) hyvä soittotekniikka ja (riittävän) hyvät soittokamat. Eli suomeksi: ei ole yhtä oikeaa kielisettiä, mikitystä ym. koska hyvään soundiin kuuluu myös hyvä tekniikka.

"Linkkejä artikkeleihin tai tutkimuksiin, joissa Hulkon muusikon uran näytöt todetaan merkittäviksi" -Jazzmies
hollstro
20.12.2013 21:06:33

milahtee: Sähkökitaran kielet pelittävät hienosti, jos paksuus on oikea. Itse olen käyttänyt Daddarion J22 (13-56) Dreadnaught-mallissa. Muistaakseni Kenny Smith käyttää ko. kieliä vanhassa D-18 kitarassaan. Toinen nikkelipäällysteisten kielten käyttäjä on tietenkin Tony Rice.

Tässä kysyttiin ohuiden kielten sopivuutta. Tuo sun setti ei ole ohut, edes akustiseen.

varakeef
20.12.2013 21:19:21

hollstro: Tässä kysyttiin ohuiden kielten sopivuutta. Tuo sun setti ei ole ohut, edes akustiseen.

Siinä edeltävässä viestissä väitettiin vain, että sähkiksen kielet eivät ylipäätäänkään toimisi. Väite kumottiin esittämällä, että sopivanpaksuinen sähkissetti pelittää.

hollstro
21.12.2013 11:54:26 (muokattu 21.12.2013 11:56:10)

varakeef: Siinä edeltävässä viestissä väitettiin vain, että sähkiksen kielet eivät ylipäätäänkään toimisi. Väite kumottiin esittämällä, että sopivanpaksuinen sähkissetti pelittää.

Mun mielestä ei toimi, kokeiltu on. Myöskään punomaton G-kieli ei toimi, jos korva kertoo vireestä mitään eikä intonaatiota säädetä. Se vaatii akustisessa uuden tallaluun.

varakeef
21.12.2013 12:30:42

hollstro: Mun mielestä ei toimi, kokeiltu on. Myöskään punomaton G-kieli ei toimi, jos korva kertoo vireestä mitään eikä intonaatiota säädetä. Se vaatii akustisessa uuden tallaluun.

No mä oletan, että tuossa jonkun hyväksi havitsemassa 13-56 setissä on punottu G, kun useimmissa 12-seteissäkin on.

Itse näen tämän koko problematiikan siinä, että makuja on monia ja monet soittelevat ohkaisilla seteillä varustettuja akustisia, ohuita akustisen settejä jopa myydään. Samoin jotkut ihan arvostetutkin akustisen taitajat käyttävät sähkökitaran kieliä akustisessa kitarassa.

Itse en pidä kummastakaan lähestymistavasta ja käytän sähkökitarassaakin useimmiten punottua g:tä. En silti kehtaa väittää, että ohuilla ei voisi soittaa tai ne kuulostaisivat jotenkin kehnoilta.

Chemo
22.12.2013 20:48:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: makuja on monia

Kyllähän se soitto lähtee vaikka hammaslangalla, jos on lähteäkseen: http://www.youtube.com/watch?v=HO08T4ukuac

;)

Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti