Aihe: Onko mitään järkeä ostaa Gibson?
1 2
Imper
09.07.2013 12:06:56

Kolmisen vuotta sitten ostin uutena J-45:n. Pääsin valkkaamaan Top Soundsissa viiden uuden J-45:n joukosta, ja valitsemani oli selkeästi paras. Oon soittanut sillä todella paljon ja se on nähnyt paljon reissua, ja lakkapinta on halkejnnut parista kohtaa ja ehkä kansikin tallan takaa. Otelauta kohosi ensimmäisenä talvena yläpäästä aika paljon (tai oikeastaan talla ja kansi laski enemmän kuin otelauta n. 12. nauhalta: tyyppivika uusissa Gibsoneissa), mutta en hiotuttanut otelautaa vaan laitoin tallan alle nippusiteen korotukseksi. Toimi hyvin ja nykyään tuo kestää jo hyvin ilmaston muutoksia.

En vaihtaisi tota mihinkään.
Everyone is a per-son
mhs
09.07.2013 19:09:49
^Ei toi kannen laskeminen Gibsonin ominaisuus oo, vaan yleensä ottaen kokopuukantisen kitaran piilevä ominaisuus, josta voi tulla ongelma, jos soitin on tehty liian kosteista puista ja/tai pääsee kuivumaan liikaa,tai jos action on säädetty kosteana kesänä matalaksi.

Mulla on vuodenaikojen vaihtelun varalta yhden kitaran kotelossa pari puushimmiä, toisessa kitarassa on kaks tallanluuta --- jos kitarassa on tallanaluspiezo, tuo nippuside on varmaan ihan toimiva juttu myös. Hummingbird ja 40-vuotias 00-Martin eivät kuitenkaan tällaisia temppuja ole tarvinneet.

Muuan melko tunnettu kitaranrakentaja on sitä mieltä, että kitara _pitää_ pitää 40--50 prossan kosteudessa kosteuttamalla/kuivaamalla huoneilmaa, muttei kuitenkaan nikotellut, kun kutsuin eri korkuisia tallanluita kesä- ja talvitalloiksi enkä vaikkapa hiplailu- ja rämppäystalloiksi ;).
Imper
10.07.2013 16:17:24

^Joo, kyllä minäkin noita kitaroita aika aktiivisesti oon kostuttanut erilaisilla kotelon sisäisillä vimpaimilla. Kuivimmilla keleillä oon käyttänyt myös huoneilman kostutinta, mutta siitä loppuu vesi liian nopeesti ja oon vähän laiska täyttelemään sitä!:)
Everyone is a per-son
mhs
10.07.2013 20:07:32 (muokattu 10.07.2013 20:20:14)
^
Mulla on kanssa ollut Ufox puhisemassa talvikelillä iltaisin/öisin --- sillä sai yhdellä päivittäisellä täytöllä pidettyä kosteuden lähellä 30 prosenttia, mikä on ihmisillekin paljon mukavampi kuin ilmastoidun kerrostalon n. 20%. Ja lisäksi kostutusmadot ja kukkasieniminigripviritykset koteloissa.

Nyt mulla on ilmankuivain puhisemassa iltaisin... kaikkeen sitä sateisina viikonloppuina sortuukin ;).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)