Aihe: Akustinen kitara - Jelppikerho.
1 2 3 4 560 61 62 63 64 65 66 67
Gary Enfield
15.08.2018 11:44:12
Brownie: Onko klassiselle kitaralle punottu G-kieli-settejä? Ja onko sellaisessa mitään itua? Tuli vaan mieleen, kun klasarissahan se voisi toimiakin, kun ei tarvitse bendailla yms. Taitaa olla, mutta ei löytynyt ainakaan F-musiikista.

En tiedä, mutta en ole koskaan huomannut, että nylon-g olis jotenkin hankala vireen tms vuoksi.
Kipponi
18.08.2018 22:08:29
Tarvittais tietoa Takaminen Bruce Springsteen kaulan mitoista.
Satulan leveys on se 42.5mm, mutta paljon 1 nauhan paksuus ja 12 nauhan ?
On tullut joskus testailtua ja käsi ei väsynyt yhtään.
Kaulan muotokin olisi hyvä tietää, mutta C-profiili taisi olla.
Eli jollain joka omistaa sellaisen ? Voi laittaa yksärilläkin tai sitten tänne jos jotain muita kiinnostaa.
Itellä on nyt 22mm 1 nauha ja ei ihan hyvä.
Kaikkien aikojen tuottoisin innovaatio on itsepalvelu. Asiakas palvelee itseään ja joku muu rahastaa "palvelun" käytöstä. Toimii hyvin esim. Pankki monopoleilla. Kauppoihin jo tulossa ns. Itsepalvelukassat.
Kipponi
26.08.2018 23:32:05
Eikös täällä nyt Takamine Bruce kitaristeja olekkaan ?
Ainakin Torilla on ollut aina välillä myynnissä noita kitaroita.
Kaikkien aikojen tuottoisin innovaatio on itsepalvelu. Asiakas palvelee itseään ja joku muu rahastaa "palvelun" käytöstä. Toimii hyvin esim. Pankki monopoleilla. Kauppoihin jo tulossa ns. Itsepalvelukassat.
P.P.King
18.10.2018 16:02:40 (muokattu 18.10.2018 16:43:48)
Löytyisikö keltään vinkkejä, millä plektrasuojan jättämän liimajäämän saisi poistettua turvallisesti? Kitara on satiinilakattu Martin 000-15M.

Edit: Ongelmaan taisi löytyä ratkaisu. Törmäsin retkikeittimiin tarkoitettuun Primus Power Fuel -polttoaineeseen. Ko. tuote on puhdistettua bensiiniä (white gas/naphtha), joten uskoisin sen soveltuvan liimajäämien puhdistamiseen.
mhs
08.11.2018 18:16:51 (muokattu 08.11.2018 18:17:56)
Gary Enfield: En tiedä, mutta en ole koskaan huomannut, että nylon-g olis jotenkin hankala vireen tms vuoksi.

Kyllä se mun mielestä oli vireongelman ytimessä silloin kun aktiivisesti klasaria soitin.
Ei ihan yhtä paha kuin sähkiksessä 11-setin punomaton g kompensoimattoman satulan kera, mutta sinne päin. Käsittääkseni oli aika hyvä kitara, enkä ihan tumpelo soittajakaan silloin ollut.
Kipponi
08.11.2018 22:14:56
mhs: Kyllä se mun mielestä oli vireongelman ytimessä silloin kun aktiivisesti klasaria soitin.
Ei ihan yhtä paha kuin sähkiksessä 11-setin punomaton g kompensoimattoman satulan kera, mutta sinne päin. Käsittääkseni oli aika hyvä kitara, enkä ihan tumpelo soittajakaan silloin ollut.

Kyllä näin on ja jostain syystä tuo kieli löystyy ja venyy eniten.
Ei pysy päivääkään vireessä jos on uudet kielet vaihtanut.
2000-luvun kaikkien aikojen tuottoisin innovaatio on itsepalvelu. Asiakas palvelee itseään ja joku muu rahastaa "palvelun" käytöstä. Toimii hyvin esim. Pankki monopoleilla. Kauppoihin jo tulossa ns. Itsepalvelukassat.
Konsteri
29.11.2018 19:48:18 (muokattu 29.11.2018 20:23:53)
Moikka,

Osaisko joku ehdottaa hyvää teräskielistä akkaria budjetilla 200€?
73nd3r
29.11.2018 20:24:28
Konsteri: hyvää teräskielistä akkaria budjetilla 200€?
Tuossa budjetissa menisin itse tuonne mnetin torille. Haku löysi ihan mukavasti vaihtoehtoja.
Kipponi
02.12.2018 17:02:46
Konsteri: Moikka,

Osaisko joku ehdottaa hyvää teräskielistä akkaria budjetilla 200€?

Ei tolla hyvää saa, mutta välttävän.
Sigman jos löydät sitä voin suositella. Osta pieni koppanen OM tai folk. D-mallisiaei kannata ovat
Vaikeampia pidellä sylissä ja soittaa. Se tietysti riippuu vähän soittajankin koosta.
2000-luvun kaikkien aikojen tuottoisin innovaatio on itsepalvelu. Asiakas palvelee itseään ja joku muu rahastaa "palvelun" käytöstä. Toimii hyvin esim. Pankki monopoleilla. Kauppoihin jo tulossa ns. Itsepalvelukassat.
mhaarala
01.01.2019 11:26:19
Onko kukaan pelannut Fishman AG-sarjan passiivisten piezojen kanssa? Kaveri hankki AG-094:n mutta syystä tai toisesta signaalia ei vain saa ulos. Tarkiotus oli käyttää systeemiä passiivisena (ei siis erillistä etuastetta) di-boksin läpi tiskiin. Katsoin Fishmanin asennusohjeen ja kaikki näyttäisi olevan asennettu oikein, trimmasin tallaluuta enemmän suoraan kulmaan, mutta mikään ei näytä auttavan tuohon.
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Ahti Tuumiainen
07.01.2019 08:35:59
En tiedä missä on vika, mutta mulla on Yamaha c-40(ollut niitä useampiakin). Ja vaikka sitä pidetään hintaisekseen hyvänä soittimena, niin D- ja G-kielet tuntuvat olevan aina keskenään epävireessä. Korvakuulonihan ei kummoinen ole, mutta olen virittänyt ihan mittarilla, mutta pahalta kuulostaa silti.
Tympee Huttunen
07.01.2019 08:43:18
Mulla on tuollainen resonaattorikitara ja haluaisin siihen paremman soittotatsin mutta en haluaisi modata tota biscuit-satulaa, koska haluaisin että ton voi palauttaa tohon tatsiin, missä slidella on helpompi vetää.

Onko saatavissa jostain säädettävää satulaa tuollaiseen? Tai onko joku koittanut korvata tuollaisen esim. messinkisatulalla?

Lähteekö tuo puunpala ihan nostamalla tuosta biscuitista?
73nd3r
07.01.2019 10:21:07
Resoja on aika monenlaisia, ja pipareita samoin, joten ihan mahdoton arvata miten se tallapala lähtee irti (jos lähtee rikkoutumatta lainkaan) kun ei tiedä reson merkkiä ja tyyppiä.

Noin ylipäänsä, mulla tulis ekana mieleen tehdä toinen, matalampi pipari. Siihen voi värkätä mistä tahansa normimateriaalista tehdyn tallapalan.
Mutta on noihin joku pellepeloton maailmalla väsännyt TOM-tallankin...

Ja pikkusen varoitusta: hellät otteet jos itse teet, kartion ja hämähäkin saa rikkikin. Onko ammattilaisen tekemä uusi talla ihan pois laskuista?
Tympee Huttunen
07.01.2019 13:19:24
73nd3r: Resoja on aika monenlaisia, ja pipareita samoin, joten ihan mahdoton arvata miten se tallapala lähtee irti (jos lähtee rikkoutumatta lainkaan) kun ei tiedä reson merkkiä ja tyyppiä.

Noin ylipäänsä, mulla tulis ekana mieleen tehdä toinen, matalampi pipari. Siihen voi värkätä mistä tahansa normimateriaalista tehdyn tallapalan.
Mutta on noihin joku pellepeloton maailmalla väsännyt TOM-tallankin...

Ja pikkusen varoitusta: hellät otteet jos itse teet, kartion ja hämähäkin saa rikkikin. Onko ammattilaisen tekemä uusi talla ihan pois laskuista?

Mulla on toi Regalin RC-2 Duolian. Piparihan tossa tuntuu matalalta, mutta se satula korkea. Voisihan sitäkin suoraan hioa, mutta kätevää olisi suoraan korvata se jollain.
73nd3r
07.01.2019 21:06:35
Regal ei ole tuttu, mutta ilmeisesti siinä on tuollainen: https://www.sagamusic.com/products/product-details.aspx?item=DP-221

Varmaan useimmiten tallaluu (tässä kai pitäis sanoa tallapuu...) on liimattu pipariin, ja vielä piparin ja kartionkin välissä voi olla jotain Elmerin valkoliimatahnaa, ja/tai alapuolelta aukeava ruuvi.
Just sen takia noi mun varoitukset, kartion saa väännettyä ihan pilallekin asti.

Mun paras idea on tuo toisen pipari+tallan tekeminen, vaikka ei senkään vaihtohelppous ihan säädettävän tallan luokkaa ole. ;)
Tympee Huttunen
08.01.2019 09:24:30
73nd3r: Regal ei ole tuttu, mutta ilmeisesti siinä on tuollainen: https://www.sagamusic.com/products/product-details.aspx?item=DP-221

Varmaan useimmiten tallaluu (tässä kai pitäis sanoa tallapuu...) on liimattu pipariin, ja vielä piparin ja kartionkin välissä voi olla jotain Elmerin valkoliimatahnaa, ja/tai alapuolelta aukeava ruuvi.
Just sen takia noi mun varoitukset, kartion saa väännettyä ihan pilallekin asti.

Mun paras idea on tuo toisen pipari+tallan tekeminen, vaikka ei senkään vaihtohelppous ihan säädettävän tallan luokkaa ole. ;)

Hyvin pitkälti näyttää tuollaiselta. Joskin tuossa on tuo tallapuu kahta puulajia, yläosa tummempaa, liekö ruusupuuta tms.

Mutta säädin nyt kaularautaa ja tuntuukin siltä, ettei tuota tarvitsekaan modailla. Oli kaularuuvi aivan löysällä.
sgt_teppo
29.01.2019 19:39:43
Moro,
pitäisi sähkömaailmasta siirtyä vähän akustisen soinnin puolelle.
Millasta kitaraa suosittelisitte alle 500e budjetilla. Ja elektro akkari siis hakusessa.

Haluaisin vaihtoehtoja, mitä edes kannattaa lähteä kokeilemaan.. itellä lähimpään kauppaan reilu 100km, niin olisi kiva saada osviittaa järkevistä vaihtoehdoista, jotta osaa suunnata reissun kauppaan jossa voisi mahd. Montaa kokeilla.

Kiitos!
perttime
29.01.2019 20:49:10
Akustisissakin on monenlaista tyylisuuntaa. Isoa, pientä, lavakäyttöön sovitettuja, puhtaasti akustisesti toimivia ...

Joku Yamaha - Ibanez - Takamine linja olisi melko turvallinen valinta, jossa ei voi mennä ihan metsään.
sgt_teppo
29.01.2019 21:23:12
Jees, eli mikitetty oli hakusessa ja Dreadnought koppanen..
Kuitenkin niin, että kitarassa on luonnetta sen verta että voi soittaa myös ilman vahvistinta.

Ei mitään keikka jyrää, vaan pieniä settejä silloin tällöin akustisesti/vahvistettuna
perttime
29.01.2019 21:29:18
Akustiset kitarat on vielä enemmän yksilöitä, kuin sähköiset. Ideaalitilanne olisi, että pääsisi kokeilemaan juuri sitä yksilöä, jonka saattaa ostaa. Miltä puolelta Suomea kitara saisi mieluiten löytyä?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)