Aihe: Tekokynnet 1 | |
---|---|
![]() 15.09.2007 16:10:16 | |
Kynsien kanssa on nyt tullut muutama vuosi taisteltua ja nyt alkaa lopullisesti mennä mennä hermot näitten kanssa. Olen soittanut vuoroperään lyhyillä ja pitkillä kynsillä mutta molemmissa tuntuu olevan omat heikkoutensa. Pitkillä kynsillä äänestä tulee helposti särähtävä kun taas lyhyillä kynsillä sormenpään ottaessa enemmän kieleen sormi helpommin vähän tarraa kieleen kiinni ja soittoon tulee enemmän virheitä. Lisäksi kun teräskielistä soitan niin kynnet yleensä kuluu melko nopeesti "kuopalle" jolloin taas soittamisesta ei tule mitään. Niin ja halkeileehan nää aika usein. Onko kukaan koittanut liimattavia tekokynsiä? Niitten pitäis ainakin jotenkin toimia kun monet huippusoittajat tuntuu käyttävän niitä. Tehdäänkö niitä kitaristeille vai pitääkö mennä jostain kauneussalongista kyselemään? Lahjattomuus korvataan kovalla harjoittelulla | |
![]() 15.09.2007 16:50:01 (muokattu 15.09.2007 16:54:52) | |
hmm, mä oon käyttäny pariin otteeseen jotain tekokynsiä (jep, just jostain kauneussalongista hommattuja) ja aika ristiriitasia mielipiteitä ne sai aikaan. Jos nyt koittaisin listata muutaman, joista on omaa kokemusta: + pystyt muovaamaan kynnestä aikalailla sellaisen minkä haluat, eli jos vanha kynsi esim lohkeaa tai irtoaa (kumminkin siten, ettei sitä voi enää paikkailla kondikseen) niin saat miltei alta aikayksikön pienellä muotoilulla samankaltaisen kynnen tilalle. + jos pitkät kynnet häiritsevät arkielämää, niin tekokynnet voi olla aika hyvä vaihtoehto siihen rinnalle kun niitä voi liimailla aina kun niitä tuntuu tarvittevan (esim ennen keikkaa). Kannattaa kuitenkin muistaa että antaa liiman kuivua huolella ennenkuin alkaa hirveän rajusti rämpyttämään, itse oon pidättäytyny aina vähintään päiväksi ennenkun rupean mitään rasquitoa soittelemaan :) - Tekokynsiä voi olla hankala löytää juuri sopivia, eli sellaisia jotka menis miltei tuolta 'kynnen juuresta' ihan reilusti yli. Ainakin itte oon joutunu tuon kanssa soveltamaan, ja liimaamaan kynnet esim. puoleen väliin kynttä. Tämä taas johtaa siihen, etteivät kynnet pysy kovin hyvin kiinni ja saattavat irrota silloin kun soitat vähän rajummin. Onneksi kynsiä on kuitenkin helppo muotoilla, joten yli-isoista kynsistä on helppo tehdä just ittelle sopivat - Jatkuva tekokynnen liimailu saa alkuperäisen kynnen aika huonoon kuntoon. Kun liotat tekokynnen pois niin huomaat miten liima on kuivunut sementinkovaksi omaan kynteesi. Jos oma kynsi on lohjennut ja päätät laittaa tekokynnen sen päälle, on riskinä kynttä pois ottaessa että lohjennut pala repeää myös irti, ellet liota sitä hyvin. Tämä nyt ei sinänsä ole vakavaa. Ainoa vaan mitä itselle tuli mieleen, että onko se sittenkään vaivan arvoista kun kumminkin standardina omilla kynsilläni soittelisin - Jotkut tekokynnet ei vastaa lähellekään oikeaa kynttä, vaan hajoaa ja säröilee helpommin kuin oikeat kynnet. - Soundi ei vastaa normikynttä Omakohtaisesti oon tullu siihen tulokseen, etten käytä tekokynsiä kuin pakon edessä (jos oma kynsi tyyliin hajoaa päivää ennen konserttia). Syynä tähän oli mulla että ne oli niin hemmetin epävarmoja. Irtos helposti sillonku sitä vähiten odotti, ja siinä sitä sit ollaan jos esim. keikan aikana yksi kynsi tipahtaa, ja muista nakeista löytyy kynnet. Lisäksi koin tekokynsien irrottelemisen aikamoiseksi vaivaksi verrattuna ihan vaan normikynsien kasvatukseen ja huoltamiseen. Eli mun tarkoitusperiin ne tekokynnet ei kovin hyvin sopinu, mutta tilanne ei varmasti kaikille ole sama. Joten tiivistettynä, kauneussalonkiin vaan ja sieltä ostamaan tekokynnet :D Kokeilemalla selviää parhaiten, kannattaako niiden kanssa ryhtyä vehtaamaan. PS. Eihän niitä tekokynsiä tietenkään ole pakko tiuhaan tahtiin irrotella, mutta eikös silloin ole melkein sama kasvattaa kynnet... :) | |
![]() 15.09.2007 17:50:36 | |
Kiitos kattavasta tietopaketista. Vaikka tekokynnet aiheuttaa jotain käytännön ongelmia ja liimojen kanssa leikkimistä niin se ei nyt juurikaan haittaa jos saan soiton kulkemaan. Tiedän että tekokynsiä on olemassa myös tosi vahvoja malleja koska ainakin Don Ross ja Antoine Dufour käyttävät niitä. Molemmilla kun sen verran rujo soittotyyli näyttäisi olevan ettei siinä kovin heppoisilla kynsillä tee mitään. Ongelma nyt enää on siinä että mistä mä ittelleni tällaset revin. No ehkä kauneussalongin täti tietää asiasta jotain. Lahjattomuus korvataan kovalla harjoittelulla | |
![]() 15.09.2007 18:47:58 (muokattu 15.09.2007 18:48:18) | |
Mä otin viime viikolla geelin kynsien päälle vahvistaman. Hyvin tuntuu toimivan eli ei oo kynnet halkeillu tai kulunut rajullakaan soittamisella. Yksi vaihtoehto on sormiplektrat. Ne ovat aluksi todella vaikeat käyttää, mutta ISON harjoittelun jälkeen tuntuu toimivan aika kivasti. | |
![]() 15.09.2007 19:05:42 | |
Yksi vaihtoehto on sormiplektrat. Ne ovat aluksi todella vaikeat käyttää, mutta ISON harjoittelun jälkeen tuntuu toimivan aika kivasti. Eikö tuo ole kuitenkin aika eri juttu kuin kynsillä soittaminen? Nuo voisi olla vähän lähempänä kuin tavalliset sormiplektrat, onko kukaan kokeillut? http://www.alaskapik.com/ | |
![]() 15.09.2007 23:43:43 | |
Eikö tuo ole kuitenkin aika eri juttu kuin kynsillä soittaminen? Nuo voisi olla vähän lähempänä kuin tavalliset sormiplektrat, onko kukaan kokeillut? http://www.alaskapik.com/ Noi systeemit näyttää aika mielenkiintosilta. Olisin valmis koittamaan jos tollasia järkevästi saa jostain hankittua. Tai itseasiassa olen kyllä epätoivossani valmis koittamaan ihan mitä vaan. Tavalliset sormiplekut kävin jossain vaiheessa läpi niin metallisina kun muovisenakin ja siitä ei kyllä tullu sitten yhtään mitään. En tiedä ketään joka näillä edes yrittää soittaa. Lahjattomuus korvataan kovalla harjoittelulla | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)