Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Monitoroinnista
1 2 3 4 5 6 7
pitk
18.06.2007 13:15:20 (muokattu 09.07.2007 14:29:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun homma meni tuossa "Mitäs pääteitä laittas" ketjussa aiheen viereen, niin perustetaan uusi ketju aiheelle. Eli monitorointia!
 

 
Monitorin pääasiallinen tarkoitus on palauttaa soittajalle informaatiota (siis palautelaatikko). Informaation määrä ja soundi on erittäin orkesteri- ja soittajakohtaista. Jotkut haluavat "hyvää" soundia, toiset kontrolloitavaa rajapintaa (esim laulussa pelkkää ylämidleä). Jotkut pitävät tietynlaisesta kaaoksesta, toiset erittäin selkeästä ja erottelevasta meiningistä. Täysin henkilökohtaisia asioita.
 
Helpoimmillaan pikkusetin monitorointi hoituu siten, että varsinaiset kaiuttimet sijoitetaan bändin taakse. Toimii, kun volat ovat maltilliset ja paikka pieni / pienehkö. Vaihtoehtona pelkät pikku-fillit, joihin ajetaan lähinnä laulu.
 
Monitorimiksaajan sitten pitää tietää, arvata tai arpoa kullekin orkesterille haluttua palautetta. Parhaimmillaan homma toimii siten, että orkalla on oma ukko puikoissa, joka tietää orkesterin mieltymykset. Pahimmillaan poppari kävelee lavalle, ei ota minkäänlaista kontaktia monitorihahmoon ja kiukuttelee jälkeenpäin (selän takana), kun ei ole kuullut toivottuja asioita (tässä vaiheessa pitää kertoa vitsi: Mitä eroa on monitorimiksaajalla ja vessanpöntöllä? Vessanpöntön ei tarvitse katsella kuin yhtä persereikää kerrallaan! Ehoeho).
 
Hyvin raaka monitorimiksaus (tää on tosin käyty jo "keikalle" topicissa, mutta menköön): Rumpalille basaria, bassoa, ehkä vähän kitaroita ja koskettimia ja lead-laulu (omaa laulua tietysti, mikäli laulaa). Laulajalle oma laulu ja harmoonisia soittimia. Kitaristeille vähän toisiaan, omat laulut, kosketinsoittajalle itseään, mikäli linjakamaa. Stemmalaulajille ensisijaisesti omia lauluja, seuraavaksi leadia ja vähän toisiaan. Tämä siis tapauksessa, että käytettävissä on jokaiselle soittajalle oma ryhmä.
 
Korvamonitorointi (In Ear Monitor, eli IEM) sitten poikkeaa tästä siten, että usein korviin halutaan kaikkea + mahdollisesti ambient-mikkejä ja/tai kaikuja. Lisäksi jotkut pitävät IEM:n kanssa kompressoidusta soundista. Taas henkilökohtaista. Toiset nimittäin vihaavat kompuraa omassa laulussaan.
 
Mikäli monitorimikseriä ja/tai -miksaajaa ei ole erikseen ajellaan tavaraa salipöydän pre-auxeista (siis ennen feideriä oleva apulähtö). Tällöin on usein hyvä splitata ainakin laulukanavat, ettei saliäänen laulusoundista ja -kompressoinnista tarvitse tinkiä kiertojen takia.
 
Monitorityyppejä:
 
Kulmamonitori
 
Siinä popparin jalkojen juuressa majaileva laatikko. Yleisiä konstruktioita 15" + pilli, 12" + pilli 15"/12" koaksiaali (siis pilli botne-elementin keskellä), 2x12"+pilli. Ja monia muita. Markkinoilla on paljonkin yleiskaiuttimia (d&b Max, Martin Audio F12/F15, Nexo PS15, pomppu-EV:t..), joita voi käyttää paitsi kulmamonitoreina, myös yleensä tolpan nokkaan asetettavana saliäänikaiuttimena. Niiden ongelmana on lavakäytössä usein turhan leveä suuntakuvio, eli ääni leviää sinne sun tänne. Se on lavamiksauksessa useinmiten huono asia. Varsinainen kulmamonitori sensijaan työntää ääntä sinne, mihin pyydetään ja etenkin laulutaajuuksilla leikkaa hyvin muusta tauhkasta läpi. Omia suosikkejani aiheessa d&b M2 (nelosta en ole päässyt itse vielä ajelemaan, mutta kehuttu on) ja Martin Audio LE1200.
 
Side-fill
 
Pääasiassa isommilla lavoilla käytettävä monitori, 2- tai 3-tie järjestelmä, jolla tasataan lavan yleissoundia, levitetään rumpuja, lead-laulue etc. Filleihin saatetaan myös tehdä salisoundimaista yleismiksausta. Jälleen tapauskohtaista. Erään aiemman työnantajani kanssa lavalla käytettiin ainoastaan Side-fillejä ja klubeissakin ne oli varustettu suppasilla.
 
Rumpu-filli
 
Rumpalit usein haluavat basarin potkaisevat ja etenkin isommilla lavoilla on syytä (vaikka käyttäisi kulmaa yläpäänä) laittaa botnekaappi tai pari rumpalille. Lisäksi rumpalit haluavat usei bassoa, joten edelleen suppanen on perusteltu. Markkinoilla on myös bass-shakereita, eli perseensuristimia, jotka ovat penkkiin asennettavia täristimiä. Vie yhden päätekanavan, mutta efekti on yllättävän hyvä. Tällaisia kuulema jonkun maailmanbändin keikalla ruuvattiin myös 4 kpl lavaan basistin tontin alle, kun koko orkka käytti IEM:iä. Niistä seuraavassa.
 
IEM
 
Korvamonitorit, korvanlämmittimet.. langallinen tai nykyisin yhä useammin radio- (siis langaton-) järjestelmä. Täydellisesti tapauskohtaista mitä halutaan, seuraavassa muutama esimerkki, minkälaisiin miksauksiin on päädytty:
 
-Artisti: Muu bändi hyvässä balanssissa, stereokuva oikein, artistin oma akustinen noi 6dB lujemmalla ja om laulu noi 15 dB lujemmalla, laulussa kaikua. Ei missään tapauksessa kompressoreita (kokeilin käyttää vastaanottimessa akkua, joka aiheutti sound checkissä kysymyksen: "Ons tässä mun laulussa joku kompura?" Vastaus: "Ei, tuo se vastaanotin tänne." Patteri tilalle ja homma alkoi pelittää).
 
-Solisti: Muu bändi perusbalanssissa, omaaan kitaraan yläpäätä +9 dB ja balanssissa +3dB, oma laulu kompressoitu lähes hengiltä ja balanssissa +9 dB, melko iso hallikaiku laulussa.
 
-Eräs rumpali: Omaan Fisher-Ampin IEM-mikseriin ajetaan neljä kanavaa: Stereo, jossa pääasiassa sekvensseriä, kitaraa ja bassoa, hyvin vähän lead-laulua; yhteen kanavaan klikki suoraan sekkarilta ja yhteen monoluupit.
 
-Toinen rumpali: Kaikkea mahtavassa yleisbalanssissa, paitsi yhdessä biisissä, jossa taustanauha ajettiin klikkiä +20 (siis ihan kaikki punaisella).
 
Miksauksiin vaikuttaa mm. se, kuinka paljon napit demppaa. Toiset työntävät ne aivoja myöten päähän, jolloin saadaan maksimaalinen vaimennus ja korviin pitää ajaa kaikkea. Jotkut pitävät löysistä napeista, jolloin nappi vuotaa valmiiksi lava-infoa ja kuunteluun on tarvetta työntää lähinnä omaa suoritusta. Jotkut pitävät vain yhtä nappia, sama homma kuin edellä. Jne.
 
IEM:n kanssa on melko yleistä kantaa omaa monitoritiskiä mukana. Myös festivaaleilla ja tapahtumissa. Tämä helpottaa homman käyntiinlähtöä, sillä etenkin ison bändin kanssa festarien vaihtoaikataululla ei tsekissä ehdi mitenkään saada koko palettia haltuun, vaan siihen sujahtaa helposti 3-4 biisiä.
 

 
Etupään miksaukseen verrattuna homma on sikäli hankalampaa, että saliin/kentälle tehdään pääasiassa (99,9%, Pink Floyd on sitten asia erikseen) yhtä stereomiksausta, kun taas lavalla saattaa olla 8 kulmaryhmää, side-fillit ja pari IEM.ää, joihin kaikkiin tehdään yksilöllistä miksausta. Ja tuollaisen monitorikattauksen kanssa input-kanavia on hereästi 24-32. Hommaa mutkistaa tietenkin vielä se, että kulmiin tai filleihin saattaa joutua tekemään erilaista (etenkin) lead-laulusoundia kuin nappeihin. Tuolla aiemmin mainittu kuoliaaksikompressointi ei toiminut lainkaan filleissä, vaan tuloksena oli mojovaa kiertoa. Ratkaisu: Y-piuhalla laulu splitataan kahteen kanavaan, joista toista (lytätty) ajetaan solistille, toista (lyttäämätön) filleihin. Ja taas on oman pulpetin raijaaminen tonteille perusteltua.
 
Monitorien vireestä:
 
Tässä on taas mahdollisuuksia vaikka huru mycket. Nyrkkisääntönä hyvä monitorisoundi on sellainen, että laatikosta saadaan puhdasta, hyvin erottelevaa ääntä mahdollisimman paljon ilman akustista takaisnkytkentää, elikäs kiertoa (engl. feed back). Touhua helpottaa taajuuskorjaimet, joista yleisesti monitoorihommissa käytetään graafisia terssikorjaimia. Nykyaikaiset digitaaliprosessorit (Sound Web, Drive Rack etc) antavat hyviä työkaluja etenkin kierron osalta. Voidaan asettaa tiukka filtteri täsmälleen halutulle taajuudelle ja täten eliminoida kiertoja soundin pahemmin kärsähtämättä. Markkinoilla on myös joitain automaattisia kierronpoistajia, joista ainakin dbx:n iEq:n haistelija toimii melkoisen hyvin. Muista ei ole henk koht kokemusta.
 
Ja monitoriteknikonhan pitää luonnollisesti osata myös:
 
-Vaihtaa kielet
-Virittää kitarat ja rummut
-Kasata backline
-Turvata artistin koskemattomuus esiintymistilanteessa ja vähän sen ulkopuolellakin
-Ajaa bussia, kuorma-autoa, pakua, rekkaa, lentokonetta, helikopteria, hydrokopteria ja optimistijollaa
-Kolvata piuhat
-Tuurata kitaristia
-Vesittää lava
-Kantaa popparille kylmää kaljaa
-Jne.
 
Pitk. Äänihenkilö.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Locrian
18.06.2007 15:59:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus IEM:ien kanssa näkee kulmia ambienssi mikkien tilalla. Eli ei ajeta ambienssia korviin vaan lyödään etulinjaan vähän isoja kulmia fiiliksen takia...
 
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
stnprkl
18.06.2007 16:43:34 (muokattu 18.06.2007 16:44:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus IEM:ien kanssa näkee kulmia ambienssi mikkien tilalla. Eli ei ajeta ambienssia korviin vaan lyödään etulinjaan vähän isoja kulmia fiiliksen takia...
 
Ettei kyse olis kuitenkin ihan sparekuuntelusta. Varsinkin isossa maailmassa on tapana aina laittaa myös kulmat lavalle vaikka bändi olis täysin nappien varassa. Kulmat siis siltä varalta että jos napit hajoo tms. Toi fiilishomma hoidetaan aika usen suppasella rumpalin takana tai sidefilleillä että saadaan sitä höminää sinne lavalle.
 
Edit: typo
 
Viltsu audiokantaja
Roberto
18.06.2007 21:50:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FAQ:ks ja nopeaan!
 
pitk
19.06.2007 06:56:43 (muokattu 07.02.2011 11:23:09)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ettei kyse olis kuitenkin ihan sparekuuntelusta.
 
Tuli tota kombinaatiohommaa kokeiltua, kun ensi kertaa aloimme IEMejä käyttää. Ei toimi. Sparena kylläkin. Eräässäkin taannoisen työnantajani raiderissa oli maininta "kaksi kulmamonitoria varalla, EI lavalla." Kulmat testattiin tsekissä ja rahdattiin johonkin hyvään paikkaan. Kulmiin jouduin noin kahdensadan keikan aikana turvautumaan kerran.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Locrian
19.06.2007 10:23:18 (muokattu 19.06.2007 10:23:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli tota kombinaatiohommaa kokeiltua, kun ensi kertaa aloimme IEMejä käyttää. Ei toimi. Sparena kylläkin. Eräässäkin taannoisen työnantajani raiderissa oli maininta "kaksi kulmamonitoria varalla, EI lavalla." Kulmat testattiin tsekissä ja rahdattiin johonkin hyvään paikkaan. Kulmiin jouduin noin kahden sadan keikan aikana turvautumaan kerran.
 
No mä tiedän ainakin että Tom Jonesin monitorimiksaaja pistää lavalle aina kulmia vaikka joka jampalla onki omat napit. Ja ne ei oo spareja. Raideri mitä hoidin kaverille oli 7 nappia ja 4 2x12 kulmaa. Kyllä niistä ääntä tuli ihan koko ajan- lähinnä alemman middlen osastoa. Myöhemmin kun juteltiin niin kävi ilmi että mies tekee tota järjestään.
 
Mut jossei ei toimi niin sitte ei toimi.
 
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
Roberto
19.06.2007 11:13:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mä tiedän ainakin että Tom Jonesin monitorimiksaaja pistää lavalle aina kulmia vaikka joka jampalla onki omat napit. Ja ne ei oo spareja. Raideri mitä hoidin kaverille oli 7 nappia ja 4 2x12 kulmaa. Kyllä niistä ääntä tuli ihan koko ajan- lähinnä alemman middlen osastoa. Myöhemmin kun juteltiin niin kävi ilmi että mies tekee tota järjestään.
 
Mut jossei ei toimi niin sitte ei toimi.

 
Vois kuvitella et solistihahmot nimenomaan vois hyötyä tosta. Riippuu tietty minkälaista metakkaa lavalla muuten ylipäätään on.
 
Ite diggaan taustalaulavana rumpalistina sitä, et bassokamat on metriä perseen takana, nurkkaan leadilaulua ja omaa plus ehkä joskus komppiskebaa jos se on tosi kaukana. Kaikki muu on jotenki ihan turhaa. Bändissä siis runpu, basso, 2 x gtr ja 2 x laulu.
 
stnprkl
19.06.2007 13:07:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vois kuvitella et solistihahmot nimenomaan vois hyötyä tosta. Riippuu tietty minkälaista metakkaa lavalla muuten ylipäätään on.
 
Ite diggaan taustalaulavana rumpalistina sitä, et bassokamat on metriä perseen takana, nurkkaan leadilaulua ja omaa plus ehkä joskus komppiskebaa jos se on tosi kaukana. Kaikki muu on jotenki ihan turhaa. Bändissä siis runpu, basso, 2 x gtr ja 2 x laulu.

 
No siis kuten sanottu toi monitorointi on hyvin usein myös henkimaailman asioita. Varsinkin kun mennään tohon IEM osastoon.
 
Muutama vuosi sitten tein erästäkin nykyisin maailmanmaineeseen yltänyttä orkkaa jossa muut paitsi kitaristi oli napeissa. Silti solistille rahdattiin aina kulma ja sieltä sitä laulua nappien lisäksi. Kitaristi joka siis ei ollut napeista veteli sit taas ilman mitn. Muutama kuukaus mentiin tolleen ja sit vaihdoin sen kulman sidefilleiks joka osoittautui oikeaksi ratkaisuksi, nykyisellään jätkillä ei ole yhtään kaiutinta lavalla.
 
Ton Tom Jones homman kun Locrian mainitsi niin siinä sillä tyypillä on kela asioista miten niiden pitää mennä ja se toimii sillä, mutta kuten Pitk sanoi niin ei se välttämättä tuo autuutta laittaa kaikkea lavalle. Näitä asioita pitää oikeesti vähän miettiä ennen kun lähtee toteuttamaan ettei vaan aja itteensä pidemmälle suohon, heti kun tulee lavalle enemmän äänilähteitä niin vaara et homma menee pelkäks kakofoniaks kasvaa koko ajan puhumattakaan kulkuaikaeroista, vaihevasteesta tai kuun asennoista.
 
Nykyisellä päätyönantajalla, trio siis jossa kaikki laulaa, eturivi vetelee kulmilla ja rumpali napeilla. Mulla on molemmille eturivin jätkille kolme kulmaa kahteen ryhmään eli yhteensä kuusi pönttöä neljään ryhmään. Tämä ei tarkoita sitä että ajaisin laulua kaikista vaan tässä tapauksessa haetaan sitä erottelevuutta mistä Pitk puhui jo ensimmäisessä kirjoituksessa. Eli ajan sinne sivuun bändimiksausta eli rumpuja, bassoa ja kitaraa yms. ja siitä edestä pelkästään jampan omaa laulua. Tässä on selkeä etu siinä että kun se laulu tulee eri suunnasta ja eri päätteen takaan kuin bassari tai kitara nii eivät asiat sotkeennu niin pahasti ja soundi pysyy selkeänä.
 
Mutta tosiaan kun näitä ratkaisuja lähtee tekemään ois tavallaan hyvä olla tietoa aiheesta eikä mutua puhumattakaan yhteisitä saunailloista orkan kanssa. Jos ihan fiiliksellä lähtee laittamaan niin silloin turvallisinta on antaa joka popparille yksi pönttö/IEM ja laittaa siitä yhdestä ryhmästä asiat mitä seppä haluaa.
 
Tämmöttii tällä kertaa
 
Viltsu audiokantaja
Locrian
19.06.2007 13:29:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdottomasti. Aina kun lähtee duunaamaan niin pitää miettiä mitä on tekemässä ja miten sen saavuttaa. Ensin jutellaan bändin kanssa että mitä sitä haluais kuulla. Sitten monitorijamppa miettii yhdessä etupään kaverin kanssa että miten homma toteutetaan. Sitten vedetään eka keikka ja taas jutellaan. Mitään ei, ainakaan mun mielestä, kannata tehdä ennenkuin asianomaiset on yhdessä pohtinu vaihtoehdot ja niiden vaikutukset. Syy miksi laitoin ton kulmat+napit vaihtoehdon oli se, että jos se jollekin ihan oikealle sepälle on toiminut niin sen voi lisätä vaihtoehto arsenaaliin korvan taakse - jos vaikka joskus tulee tilanne että homma ei toimi ja jotain pitäis keksiä. En esimerkiksi yhtään ihmettelis hevirumpalia joka vetelee napeilla ja tuhdilla alapää elementillä.
 
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
stnprkl
19.06.2007 13:34:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdottomasti. Aina kun lähtee duunaamaan niin pitää miettiä mitä on tekemässä ja miten sen saavuttaa. Ensin jutellaan bändin kanssa että mitä sitä haluais kuulla. Sitten monitorijamppa miettii yhdessä etupään kaverin kanssa että miten homma toteutetaan. Sitten vedetään eka keikka ja taas jutellaan. Mitään ei, ainakaan mun mielestä, kannata tehdä ennenkuin asianomaiset on yhdessä pohtinu vaihtoehdot ja niiden vaikutukset. Syy miksi laitoin ton kulmat+napit vaihtoehdon oli se, että jos se jollekin ihan oikealle sepälle on toiminut niin sen voi lisätä vaihtoehto arsenaaliin korvan taakse - jos vaikka joskus tulee tilanne että homma ei toimi ja jotain pitäis keksiä. En esimerkiksi yhtään ihmettelis hevirumpalia joka vetelee napeilla ja tuhdilla alapää elementillä.
 
No viimeks viime viikonloppuna olivat rumpalille laittaneet kaks tolppaa PA:ta, kulmat, perseentäristimen ja korvamonitorin, luulis kuulevan. Bändi oli siis Velvet Revolver ja ei en ollut itse töissä organisaatiossa vaan vasta seuraavana päivänä muissa tehtävissä, mutta sain kuitenkin selvityksen illan tapahrtumista.
 
niin siis kaikkea tehdään
 
Viltsu audiokantaja
Locrian
19.06.2007 13:50:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No viimeks viime viikonloppuna olivat rumpalille laittaneet kaks tolppaa PA:ta, kulmat, perseentäristimen ja korvamonitorin, luulis kuulevan. Bändi oli siis Velvet Revolver ja ei en ollut itse töissä organisaatiossa vaan vasta seuraavana päivänä muissa tehtävissä, mutta sain kuitenkin selvityksen illan tapahrtumista.
 
niin siis kaikkea tehdään

 
Kahtelin itte samaa pinoa. Ei en ollut myöskään tuona päivänä töissä. Saitko samalla selvityksen siitä hieman pidemmästä etupään bläkästä...?
 
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
vhaivala
19.06.2007 15:00:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko kertoa minkälainen monitorointi on Napalm Deathilla:
Sidefilleistä tulee basari, virppa ja kitara vitun lujaa, samaa tulee rumpalille. Bassoa ei tuu muualta kuin PA:sta, sillä ei oo ees minkäänlaista rantasaunaa tai pienempää versiota. Sama juttu laulajalla. Mulla oli kolme kanavaa siis käytössä ja kolme ryhmää. Joskus näinkin.
 
we call it music - they call the cops
tatta
19.06.2007 16:45:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko kertoa minkälainen monitorointi on Napalm Deathilla:
Sidefilleistä tulee basari, virppa ja kitara vitun lujaa, samaa tulee rumpalille. Bassoa ei tuu muualta kuin PA:sta, sillä ei oo ees minkäänlaista rantasaunaa tai pienempää versiota. Sama juttu laulajalla. Mulla oli kolme kanavaa siis käytössä ja kolme ryhmää. Joskus näinkin.

 
Ois useamminkin näin :)
 
Tatta the orginal Grazy Mama! Sepä se, so not! - muusikkona muusikon tiellä... kaikki on edessä... ja siksi se on niin helvetin vaikeaa... http://koti.mbnet.fi/rikuke/mama www.mikseri.net/artists/jdays
stnprkl
19.06.2007 19:54:42 (muokattu 20.06.2007 01:13:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kahtelin itte samaa pinoa. Ei en ollut myöskään tuona päivänä töissä. Saitko samalla selvityksen siitä hieman pidemmästä etupään bläkästä...?
 
Viltsu audiokantaja
pitk
05.07.2007 10:29:41 (muokattu 06.07.2007 15:16:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jo ainakin rivien väliin on kirjoiteltu, että kuuntelu on täysin yksilöllistä. Jotkut tykkää metakasta (edesmennyt Backsliders-rumpali Antti viimeisellä keikallaan: "Pitkä! Pitkä! Vitun hyvä monitorisoundi! Veri lentää korvista!") toiset pehmeästä, hiljaisesta soundista. Ja _kaikkea_ tältä väliltä. Laulukamameiningissä riittää, kun sijoittaa ne äs-kakssataset bändin taakse, notta kuulee. PA:n kanssa sitten painitaan ihan eri maailmassa ja siitä on tarkoitus tässä ketjussa keskustella piste fi.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Decker90
06.07.2007 01:29:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

... voi voi?
Vuosia sitten opin monitoroinnista eräältää "pimeään vuorokauden aikaan sijoittuvan orkesterin" miksaajalta yhden faktan: Miksi v.....a marsun tuplastäkin tarvii huutaa täysillä koska meillä on käytössä XX kw.n PA?
Eli: Miksi "fiiliksen" takia pitää volumen taso nostaa sellaiseksi, että monitori/FOH miksaajalla verisuonet pullottaa jotta saaavat bändin soimaan jotenkin balanssissa yleisölle...?
Tässä olisi taas kerran paikka miettiä ketä varten me keikoilla käydään: Yleisöä vai itseämme...?
Jos vain itseämme, niin sitten on parempi pysyä vain kämpällä diggailemassa soundeja...
Jos yleisölle, niin siinä tapauksessa duunia piisaa:
Pitää opetella kuulemaan oma laulunsa/soittonsa olemassa olevista monitoreista....
Oli esim. hienoa diggailla viimeistä Deep Purpple konserttia kun yhdelläkään hemmolla ei ollut korvanappeja, vain line array side-fillit josta monitorointi hoidettiin... Kun tuntee biisit ja tietää missä mennään missäkin biisissä, monitorointi toimii vain "varmuus varastona".....
 
"En syytä, enkä väitä...."
stnprkl
06.07.2007 02:11:21 (muokattu 06.07.2007 15:18:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

... voi voi?
Vuosia sitten opin monitoroinnista eräältää "pimeään vuorokauden aikaan sijoittuvan orkesterin" miksaajalta yhden faktan: Miksi v.....a marsun tuplastäkin tarvii huutaa täysillä koska meillä on käytössä XX kw.n PA?
Eli: Miksi "fiiliksen" takia pitää volumen taso nostaa sellaiseksi, että monitori/FOH miksaajalla verisuonet pullottaa jotta saaavat bändin soimaan jotenkin balanssissa yleisölle...?
Tässä olisi taas kerran paikka miettiä ketä varten me keikoilla käydään: Yleisöä vai itseämme...?
Jos vain itseämme, niin sitten on parempi pysyä vain kämpällä diggailemassa soundeja...
Jos yleisölle, niin siinä tapauksessa duunia piisaa:
Pitää opetella kuulemaan oma laulunsa/soittonsa olemassa olevista monitoreista....
Oli esim. hienoa diggailla viimeistä Deep Purpple konserttia kun yhdelläkään hemmolla ei ollut korvanappeja, vain line array side-fillit josta monitorointi hoidettiin... Kun tuntee biisit ja tietää missä mennään missäkin biisissä, monitorointi toimii vain "varmuus varastona".....

 
Ton kokoluokan sidefill ei enää oo pelkästään "varmuuden vuoksi" vaan kyllä sillä ihan oikeasti temmotaan lavalle melko tanakasti kaikki tarvittava info. Ja se takarivi eli KEY ja DRS kavereilla on melko järeät monitoritsydeemit siellä omilla tonteillaan. Puhumattakaan niistä Ampeg ja Marsuseinistä.
Ja jos ihmettelet niin olen useammankin DP:n konsertin todistanut siitä lavan vierestä laitefirman miehen ominaisuudessa. Ei se mitään lastenhommaa oo siellä lavalla.
Tämä siis Purplesta.
 
Ja toi pitää opetella tulemaan toimeen sillä mitä on jupina, taas kuulu siihen sarjaan kun ei vielä olla isollaan vaan on tyytyminen kulloinkin saatavilla olevaan kalustoon kun ei voi vielä vaatia.
Eikös tän ketjun idea kuitenkin ollu puhua nimenomaan monitoroinnista eikä elvistellä sillä kuka vetää kuinkakin hiljaa ja kuinka paskoilla kamoilla.
 
Omia näkemyksiä aiheesta, dumatkaa jos tuntuu siltä.
Omat työnantajani olen ihan itse opettanut siihen että sieltä kulmasta saa pyytää erilaisia asioita tietyllä soundilla ja minä ne sinne purkkiin yritän mahdollisuuksien mukaan laittaa. Ja uskokaa tai älkää ajan sieltä kulmista tarvittaessa myös bassoa ja bassaria vaikka ois stidiaskin kokonen lava koska olen itse jätkät siihen opettanut.
Tämä taas korreloi suoraan siihen et mitenkään kauhean paskoilla vehkeillä en sitä pysty välttämättä järkevästi toteuttamaan, jotenka käyttämäni kaluston laatu ei yleensä riipu siitä mitä mestassa on tarjolla vaan siitä mitä itse tilaan paikalle. Tällöin tiedän saavani tarpeeksi laadukasta laitteistoa, jotta omat duunini pystyn mallikkaasti tekemään.
Jos tää nyt jollekkin tuli yllätyksenä niin olen ammatiltani nimenomaan monitorimiksaaja ja pyrin kaikin mahdollisin keinoin tilanteessa kuin tilanteessa toimittamaan artistille omaan monitoriinsa kaikki asiat mitä kyseinen jamppa ikinä haluaakin.
 
Ja kenelle sitä hommaa tehdään. Pop esiintyy yleisölle, miksaaja miksaa yleisölle, monitorimiksaaja tekee taas oman työnsä bändille jotta bändillä olis parempi fiilis esiintyä. Jos soittajilla on hyvä fiilis niin kyllä sen näkee kavereitten naamoista et on kiva vetää ja sen näkee myös yleisö. Jos taas pitää tinkiä siitä monitoriosastosta niin aika seppä on herkkä taiteilija jos se ei näy naamasta ja vaikuta esiintymiseen.
 
Hyvät ihmiset jos monitorihomma kiinnostaa niin kysykää miten mikäkin juttu tehdään älkääkä miksi. (no okei kysykää vaan miksi jos jonkun mystisen kattauksen ootte nähny, tajusitte kyllä mitä ajan takaa) Kunkin taiteilijan oma näkemys on nimenomaan taiteilijan oma näkemys eikä sitä pysty edes Batman selittämään minkätakia kukakin hahmo haluaa kuulla mitäkin. Älkääkä nyt jatkako tota jauhamista siitä että olis järkevämpää jos kaikki vaan vetelis niillä pomppuEV:eillä ja vaivautus opetteleen omat kappaleensa.
 
Mikä tahansa lavalla tapahtuva asia on hyvä jos se auttaa esiintyjää omassa esityksessään, oli kyse 140 dB:tä huutavasta kitaramoottorista tai sifonkihuivista mikä roikkuu solistin mikiständissä. Kyse on musassa kuitenkin vielä fiiliksestä, onneksi.
 
Palataanko jo itse monitorointiin pliis. Setvitään ne syyt vaikka täällä
http://keskustelu.suomi24.fi/show.f … ference=4500000000000034&subcat=722
jooko.
 
Kiitos ja anteeks
 
Mod.huom. Ketju siivottu ja pistetty FAQ:iksi, pitäkää siistinä.
 
Viltsu audiokantaja
miffe
08.07.2007 00:50:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ton kokoluokan sidefill ei enää oo pelkästään "varmuuden vuoksi" vaan kyllä sillä ihan oikeasti temmotaan lavalle melko tanakasti kaikki tarvittava info. Ja se takarivi eli KEY ja DRS kavereilla on melko järeät monitoritsydeemit siellä omilla tonteillaan. Puhumattakaan niistä Ampeg ja Marsuseinistä.
 
Ja eikös etutrussissa roiku Gilliania varten vielä tötteröt puhaltamaan pelkkää laulua siihen lavan keskiosaan? HK Audio VT 212 kaappeja ainakin joskus käyttivät siihen tarkoitukseen.
 
turkulainen
vhaivala
08.07.2007 02:15:01 (muokattu 08.07.2007 02:16:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tänään tuli taas vastaan yks bändi, jonka molemmilla kitaristeilla oli tuplastäkit. Ekana kun ne käveli lavalle, pyysivät kulmiin kitaraa. No, vetastiin checkissä eka biisi ja oli kyllä semmosta sekamelskaa että huh huh. Neuvoin niitä vääntämään styrkkarista pykälän lujemmalle (ei ollu mitenkään järin lujalla lähtiessä, rumpuja tuli vähän mikistä läpi). Samalla pudotin pikkusen kulmista. Tyytyväisiä kasvoja oli sen jälkeen. En oikein tajua mitä sillä tuplastäkillä tekee jos kuitenki haluaa kuulla soittonsa monitorista. Muutenki tuplastäkki on meikäläisen mielestä lähinnä festarilavoja varten.
 
Toinen juttu mikä ei minun mielestä oikein toimi (varsinkaan pienillä lavoilla), on se marsu- ja ampeggistäkki lavan sivulla kännettynä keskelle. Kitaristi seisoo oman kaappinsa vieressä eikä kuule mitään, basistilla sama siellä toisella puolen. Vaikka molemmissa volat käännetty yhelletoista. Solistilla sen sijaan alkaa olla aika tukalat paikat eikä sitä omaa laulua saa kaivettua millään esiin, laulumikki kun poimii jo lähinnä enemmän kitaraa kuin laulua. Ne kaapit alkaa aukeamaan vasta siinä parin metrin päässä, yleensä just siinä missä laulaja seisoo. Tosin jos käytössä on joku pikkunen kombo, sitte saattaa jo toimia paremmin.
 
Kitaran monitorointi on toisinaan vähän kinkkinen juttu. Ite kääntäisin mielummin sen kaapin tuuttaamaan takaapäin soittajaa kohti yleisöön (olipa hankala kuvailla sanoin). Ei haittaa jos se kitara eturiviin kuuluu lavalta läpi, paremmalta se niille kuulostaa siihen kuin vitun lujaa monitorista tuleva komotus.
 
we call it music - they call the cops
miffe
09.07.2007 13:42:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite kääntäisin mielummin sen kaapin tuuttaamaan takaapäin soittajaa kohti yleisöön (olipa hankala kuvailla sanoin). Ei haittaa jos se kitara eturiviin kuuluu lavalta läpi, paremmalta se niille kuulostaa siihen kuin vitun lujaa monitorista tuleva komotus.
 
Kohtuukokoisten kombojen sijoittaminen myös kulmamonitorin tavoin soittajan eteen on todettu toimivaksi varsinkin tilanteissa, joissa kitaristi haluaa kierrättää sitä instrumenttiaan tarkoituksella. Ja mitä pienempi lava, sitä paremmin toi toimii.
 
Korvalehden geometria suorastaan vaatii, että se kaappi tuuttaa joko sivulta tai edestä. Monesti on noissa tilanteissa päästy leikkaamaan repivää yläkertaa selvästi hiljaisemmalle siellä lähtöpäässä, kun on soittajan omakin korva ollut suoralla tulilinjalla.
 
Kaappia sivulle sijoitettaessa on tärkeää, että se elementtien suora keskilinja on soittajan korvan korkeudella, koska muuten sitä yläpäätä ei noissa 4x12" kaapeissa tule yhtään omaan korvaan vaan se menee ainoastaan muiden soittajien kiusaksi.
 
turkulainen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti