Aihe: Folk-keskustelua:)
1 2
jPekka
05.04.2004 20:10:18

Kaustinen folk music festival, sinne kannattaa mennä! Folkkia ym laidasta laitaan ja paljon. Kuinka moni on ollut siellä? :)

Kerran olen ollut, ja mukavaa oli. Yhden käyntikerran kokemuksella voin suositella myöskin Rääkkylän Kihausta.
"Minne tahansa menetkin, siellähän olet."
rihmala
05.04.2004 20:14:49 (muokattu 05.04.2004 20:34:48)

Olemme olleet Kaustisilla vuosikausia soittamassa, mutta nyt olemme pitäneet taukoa. Paras paikka löytyy yleensä illan hämärtyessä Pelimannitalon edestä notskipaikalta...Siinä on tullut soitettua niin hienoja sessioita ulkomaalaisten muusikoiden kanssa, että niitä kelpaa muistella vielä koukkuselkäisenäkin!:)
Rääkkylässä olemme myös olleet viime vuosina ja käsittääkseni olemme menossa tänäkin vuonna. Siellä kuulin Santtu Karhua ekan kerran ja ihastuin ikihyviksi. Olenkin "päättänyt" että joskus vielä duetoin hänen kanssaan. Hän ei sitä tokikaan vielä tiedä!:)
We will folkrock you.
rihmala
05.04.2004 20:16:11

Ja sen verran vielä, että Rääkkylä on mukava paikka soittaa ja kuunnella musaa. Siellä voi keskittyä itse olennaiseen - musiikkiin. Siellä ei ole likimainkaan niin paljon markkinahumua kuin Kaustisella ja mielestäni se on hieno ja arvostettava asia.
We will folkrock you.
Melua
06.04.2004 07:30:20
Mä oon ollut Rääkkylässä kerran, viime kesänä. Oli kivaa.. :)
rihmala
06.04.2004 08:02:10

Pääsääntöisesti kaikki folkfestarit Suomessa ovat hyvätasoisia ja miellyttäviä kokemuksia. Yksi komeimmista ja viihtyisimmistä paikoista, mitä tiedän on Fiskars. Sielläkin on festarit "Fiskars Folkfestival" ja hyvä meininki. Ja se miljöö on aivat kertakaikkiaan ihana!
Suosittelen sitä myös!
We will folkrock you.
absqua
06.04.2004 08:42:31 (muokattu 06.04.2004 08:43:29)
Pääsääntöisesti kaikki folkfestarit Suomessa ovat hyvätasoisia ja miellyttäviä kokemuksia. Yksi komeimmista ja viihtyisimmistä paikoista, mitä tiedän on Fiskars. Sielläkin on festarit "Fiskars Folkfestival" ja hyvä meininki. Ja se miljöö on aivat kertakaikkiaan ihana!
Suosittelen sitä myös!

Fiskarsin miljöö on tosiaan upea, samoin kuin on Billnäsin ruukki "Faces"-etnofestareiden pitopaikkana.
Suuremmista kansanmusiikkifestareista oma suosikkini on Haapavesi Folk. Rento ja kaikin puolin mitä asiallisin tapahtuma. Ohjelmatarjontakin on säilyttänyt tasonsa. Suosittelen.

Kaustinen on tullut koettua sen verran moneen otteeseen ja perusteellisesti, ettei sinne enää ihan helpolla lähde.
Tämä nyt on jo kulunut läppä, mutta yhtenä antipatioiden lähteenä on se, että Kaustinen on vienyt ilmais-/päivärahapohjalla soittavien muusikoiden käytön festarien perusrunkona jo kauas yli hyvän maun rajojen. Sieltähän ei oikeaa keikkaliksaa saa kuin aivan nimekkäimmät esiintyjät. Hyvää bisnestä siis, joka tunnetaan myös nimellä "pelimannihenki". ;-)
Kaustisen juhla-teltta on kyllä suht hieno ja toimiva areena.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
rihmala
06.04.2004 12:46:55 (muokattu 06.04.2004 12:48:11)

"Pelimanni-meiningin" vuoksi ei Tarujen Saarikaan ole soittanut Kaustisilla pariin vuoteen. Tipuimme listoilta välittömästi soitettuamme ensin 4 vuotta ilman korvausta ja sitten pyytäessämme sitä. Emme sitten mahtuneetkaan enää ohjelmistoon.:) Kaustinen on kansanmusiikkiyhtyeille kuitenkin paikka, missä täytyisi näyttäytyä, jotta olisi oikea,noteerattava bändi. Jokainen kerta maksaa; bensat, ruuat,lastenhoitokulut...ym...
Haapavesi Fok toimii siinä suhteessa asiallisemmin ja arvostaa suomalaisten muusikoiden työpanosta siinä missä muidenkin.
Yleensähän muusikon työtä ei edes pidetä työnä.:)
Soittaminen ja laulaminenhan on pelkkää huvitusta ja ajanvietettä. Onhan se niinkin; ilman, että siitä saisi mitään henkistä tyydytystä, kukaan ei soittaisi. Eikä kukaan siihen pakotakaan. Mutta toisaalta; ei kaikki siihen pystyisikään.
Minä en osaa korjata autoa, käytän autokorjaamoa, jossa työn tekijälle maksetaan palkkaa. Joku toinen ei osaa laulaa tai soittaa , mutta tarvitsee musiikkia johonkin - hän pyytää muusikoita paikalle. Miksi ei tarvitsisi maksaa?
Tämä on ikuisuusongelma.:)
Toisaalta on niitä sellaisiakin paikkoja, joissa soittaa vaikka ilmaiseksikin, eikä satu sieluun, vaikka kukkarossa olisikin matti...Niistä joskus erikseen.:)
We will folkrock you.
Melua
06.04.2004 15:36:56
Mä aion sinne Fiskarsiin kesällä..
2541
06.04.2004 19:46:09

Mites John Martyn? Onhan se tehnyt paljon muutakin, mutta pohjalla on folk akustisine kitaroineen. Soitti paljon Danny Thompsonin kanssa (Pentangle yms.) Hieno biisintekijä ja aika kokeellinen kitaristi.
Samat sanat sopivat aika hyvin myös Roy Harperiin.
folkkari
08.04.2004 13:17:46

Nyt on pakko heittää tänne vielä yhden folkfestarin nimi; PispalaFolk.
Ilmainen, koko perheen festari, jossa esiintyy mielenkiintoisia nimiä valtavirran ulkopuolelta.
Mm. Tarja Merivirta, Jyssi Syrén & Groundbreakers, Kari Peitsamo, Tarujen Saari ja Folk'n'West (ja niin monta muuta) ovat esiintyneet PispalaFolkissa. Paikka on todella kaunis Tahmelan ranta Pispalassa. Eipä ole kaljatelttaa eikä vanhan makkaran myyjiä; keskitytään itse asiaan!

Haapavesifolk on toinen tosi mahtava festari. Sielläkin keskitytään itse asiaan, mikä suuresti ilahduttaa tämmöistä vanhaa puristia;D
Niin ja tietty FFF Fiskarsissa.

Missäs te käytte kuuntelemassa livefolkkia, kun ei ole festariaika?
Tuntuu, että niitä venueita on tosi vähän. Mä en laske tähän nyt baareissa esiintyviä trubia ja duoja jne, koska ne keikat ovat yleensä (ei tietty aina) enemmän yleisön ehdoilla menevää viihdyttämistä, ei niinkään musiikillista ilotulitusta. En sano, että se olisi paha, mutta jos haluaisi KUUNNELLA musiikkia, baari on aika huono paikka siihen noin yleensä.

Mä järkkään mieheni kanssa kerran kuussa Tampereella, Helsingissä ja Turussa Akustinen baari-nimistä klubia, jossa esiintyy aina joku nimiartisti akustisesti (mm. Hector, Juice, Hanhiniemi, Nurmio ja Pelle ovat olleen AB:ssa) ja sen jälkeen on open stage halukkaille. Lava on aina ollut täynnä, mikä kertoo tietty siitä, että tarvetta tälläiselle on. Surullista vaan on se, että yleisöä on Hesassa ja Turussa ollut tosi vähän.
Mutta Akustinen baari on hyvä paikka esiintyä. Lisää tietoa löytyy osoitteesta www.akustinenbaari.fi

Niin, mutta kertokaan ihmeessä, missä muualla kuin festareilla olette käyneet kuuntelemassa hyvää folkkia!
Tulevat sanomaan, että olet väärällä tiellä, jos kuljet omaasi.
rihmala
08.04.2004 18:26:23

No, tulithan sinä vihdoin!!!!:)
We will folkrock you.
folkkari
08.04.2004 19:04:15

No tulin, tulin, kun Irlannista ehdin!
rihmala
08.04.2004 19:31:44

Millainen reissu oli? Irlanti taitaa jo ihanasti vihertää?
We will folkrock you.
folkkari
09.04.2004 17:04:40

Millainen reissu oli? Irlanti taitaa jo ihanasti vihertää?

Irlannissa oli tietysti ihan mahtavaa!
Mä kävin ekaa kertaa siellä singers clubissa.
Cork on vireä musakaupunki ja siellä järjestetään Corkin vanhimmassa kapakassa singers clubia, jossa laulajat kokoontuvat laulamaan sean nós eli ilman säestystä.
Siellä kapakassa oli noin 25 tyyppiä ja jokainen lauloi vuorollaan yhden laulun ilman säestystä. Ja muut kuuntelivat ihan hiljaa.

Se oli aika terapeuttinen sessio. Mäkin tietysti lauloin siellä, kun kerran oli mahdollisuus.
Hitto, kun meillä täällä Suomessakin olisi tollaisia sessioita! Tarttee vissiin alkaa järkkäämään ;D
Paikka ei täällä tietty voi olla kapakka; täytyy laulaa jonkun kotona.

Tuntuuko tämmöinen ajatus singers clubista kenestäkään teistä kiinnostavalta?
rihmala
09.04.2004 17:11:18

Totta kai kuullostaa!!!! Kun kerran olit Corkissa, satuitko tapaamaan viulisti-Marjaa?

Meitä täällä jänskättää, kun saimme juuri laatikollisen uusia, enis perjantaina julkaistavia levyjä kotiimme...Kyllä on syynätty kansia ja kuunneltu biisejä...:)
We will folkrock you.
Roberto
13.04.2004 20:27:30

Pitää lisätä tähän keskusteluun pari omaa suosikkia: Donovan ja Bert Jansch, anyone?
The Duke
14.04.2004 00:24:42
Pitää lisätä tähän keskusteluun pari omaa suosikkia: Donovan ja Bert Jansch, anyone?

Donovanilta löytyy seitsemän levyä ja sit jotain sinkkuja.
Janschelta mulla on vaan "Nicola". "Bert And John" ja "Birthday Blues" levyjä olen kuullut kehuttavan...?

Omia suosikkeja:

-The Incredible String Band
-Comus
-Forest
-Sun Also Rises
-The Famous Jug Band
-Clive's Original Band
-Tea & Symphony
It's not another state of mind..It's another mind of state...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)