Aihe: Fuusiomusiikin tila Suomessa 1 2 | |
---|---|
![]() 10.01.2004 23:09:59 | |
Onhan se selvä että Suomi on pieni maa ja täältä löytyy kovia muusikoita vaikka muille jakaa. Mutta vain 1 % heistä uskaltavat ottaa muusikon urallaan sen riskin että vannovat fuusiomusiikin nimeen kuten Lenni-Kalle Taipale. Melkein ainoana Suomalaisena aitona fuusiomusiikin näkyvimpänä muusikkona vie maailmalla Suomalaista jazz fuusiota maineeseen. Onhan tämä fuusiomusiikin tyyli melkein aina puhdasta plagiontia. Lenni-Kallen soitosta kyllä löytää sen Michel Camilon tyylin jos vähänkin on kuunnellut Michel Camilon levyjä. Ei siinä mitään mutta homma toimii täydellisesti. On kuitenkin ihme että Lenni-Kalle Taipale pystyi ensimmäisenä Suomessa myymään yli 20.000 myytyä jazz genren levyä. Toki hänen tv-maine saattoi olla suurin vaikutus siihen että hänen debyyttialbumi "Nothning to Hide" myi yli kultalevyrajan. Suomessa kuitenkin aika monet levy-yhtiöt ei ole kiinnostunut mistään instrumentaalisesta fuusiomusiikista. Sitä sanotaan vain muusikkomusiikiksi.. mutta on se myös muutakin. Amerikan puolella ainakin sen puolella on huippumarkkinat ympäri maailman. GRP Records ehkä suurin komeetta ollut 80 ja 90-luvulla. Dave Grusin ja Larry Rosen oli varsin avomielisiä kun uskoivat sen menestykseen jo sen 1983 perustamisesta lähtien. GRP tulee nimestä Grusin & Rosen Production. Levy-yhtiö oli ennen GRP:tä osa Arista Recordsia. Eiköhän se aina ole ennenkin ollut niin että ei voi päästä mihinkään jos ei yritä. Kokeilen itse ainakin siipiäni tässä Suomen ankarassa musiikkibisnes maailmassa. Oma-kustanteen marginaalimyyntiin en lähde mukaan. Tulen varmaan julkaisemaan lähivuosina levyn mikä on erittäin melodista fuusio musaa soitan kahta instrumenttia lähes yhtä virtuoosimaisella meiningillä. Se on harvinainen gift.. no itsekehut sikseen. Suomessa on kuitenkin muusikoiden vaikea tienata leipänsä tällä alalla. Varsinkin peruskeikkamuusikot. Minä tiedän että se tie on rankka. Sille tielle en pysyvästi lähde koskaan. Olen vasta 22 vuotias, mutta musiikilliset saavutukset ovat vasta edesssä. On kuitenkin ihme että vain musiikkibisneksessä ulkoinen glamour ja imago ratkaisevat levymyynnin. Eiköhän nämä TIK-TAK yhtyeet ja muut sen selvästi osoita. Tarjottiinhan minulle vuonna 1998 aivan oikeasti TIK TAK yhtyeen rumpalin pestiä. Enhän sitten tyttöbändiin settiä mennyt soittamaan. Koska tiesin että sen mediallinen arvo olisi ollut paljon pienempi jos mukana olisi ollut yksi nuori alle parikymppinen miespuolinen rumpali. En sitä kuitenkaan kiellä ettei TIK TAK bändissä olisi stydimpi komppi jos minä siinä settiä soittaisin. Mutta en kadu edelleenkään sitä miksi siitä kieltäydyin silloin vuonna 1998. Suomessa on tällä hetkellä joku armoton musiikkituote/formaatti aalto käynnissa. Tehdään hirveällä ja armottomalla liukuhihnalla kauheata toscaa joka sitten myy ihan sen tekopyhyyden nimissä miten se on tuotettu. Raha on tärkeintä sen tuottajille ja tekijöille. Bändi on sitten tuottajien ja sen perustajien uhri. Perustyttöbändi missä tuottaja säveltäjä tekee liukuhihnalta 3:n soinnun biisejä mitkä on niin tekemällä tehtyjä ettei mitään rajaa. Sitten vaan studioon levyttämään erittäin falskisti teknotyylisillä syntetisaattoreilla väännettyä tuotetta. Levy myy viikossa kultalevyrajan koska tuottaja on panostanut miljoonia tyttöbändin medialliseen mainostamiseen/promoon. Pop musiikista on poistettu se siirappi mitä oli huru mycket vielä 80-luvulla. Amerikassa sitä oli vielä 80-luvulla laatu musaa Pop / Rock genren puolella. Huippuartistien taustalla soitti huippumuusikoita ja biisit sekä sovitukset olivat vielä näiden aivan käsittämättömän huippumuusikoiden ja biisi-kynämiesten käsialaa. Toisin on tänään, milloin studiossa soittavat leipätyömuusikot ja perussovittajat jolle musiikki on vain työtä mihin ei välttämättä paneuduta yhtään syvällisemmin ja huippumuusikot maksaa vielä paljon. Nämä Jenkeissä olevat suurlevy-yhtiöt pistävät studioon Amerikan kovimmat sessiomuusikot tänään vain muutamille 10 sormen varassa oleville artisteille ja heidänkin musansa on sitä samaa konekompeilla tehtyä toscaa mitä se on tänä päivänä muutenkin. Musiikkibisnes on kuin laumamuotti. Jos levytetään biisejä käyttämällä pelkkää teknomaista syntetisaattoria niin kaikki muutkin ottavat plagiaattivaihteen käyttöön ja kopioivat samaa jokapaikassa. 80-luvulla kun syntetisaattori koki nousukauden. Sitä käytettiin sairaalloisen buumin lailla ja varsinkin rumpukonebuumi oli 80-luvun leimaavin laumailmiö mikä tosin tänäänkin on edelleen käytössä. Tänään se on sämplättyjä rumpulooppeja. Mutta vaikka kuinka panostettaisiin teknologiaan ja yritetään keksiä rumpukoneesta parempi kuin aito rumpali. Tässä ei kuitenkaan tulla koskaan onnistumaan.. the mission is impossible. Eikö sitten voida yhdessä tajuta se asia että rumpukone ei korvaa kunnon studiorumpalia. Jopa koneloopin kanssa soittava rumpali kuullostaa 50 % epäaidolta koska robottimainen loop komppi tekee siitä konemaisen. Konekompit sopii vain yhteen genreen eli elektroniseen musiikkiin. Mutta tänään jokainen tuottaja haluaa tehdä rock ja pop musasta elektronista. Kun oikeat rumpukompit eivät ole tarpeeksi tuote muotissa. Siksi varmaan näiden tämän päivän tuotebändien levyt tehdään pelkästään koneilla (Ei aitoja rumpuja missään biisissä.. saattaa olla jotain triggereillä soitettuja juttuja mutta nekin on synkattu quantisoitu robottimaiseksi nakutukseksi). Harvastas paikasa löytää tänään sellaista tuottajaa levy-yhtiöstä joka suostuu tuottamaan levyn Pop musiikkia mikä on aidolla tunteella tehtyä musaa. Missä on kaikki vapaudet kuten melodinen rakenne ja sielu biiseissä. Tällaistas meininkiä oli 80-luvulla kun osattiin yhdistää kuin sattuman kaupalla syntikat akustisiin intrumentteihin. Biisijen sovitukset poikkeavat tavallisesta 3-4 soinnun kaavoista. Siihen tehdään monen soinnun ero. Kummallista että heti kun biisiin tulee mukaan 10-20 sovitettua soitua se muuttuukin useimman kuuntelijan korvaan epäsopivaksi muusikkomusaksi ? On niitä kuitenkin muutamia Pop / Rock artisteja ja bändejä jotka kulkevat omaa linjaa. Eivät lankea formaattia ajavien tuottajien haaviin. | |
![]() 11.01.2004 13:14:35 | |
No eipä tuota suomalaista fuusiota paljon ole. Pekka Pohjolan levyt ovat kyllä hyviä ja eiköhän ne lasketa proge/fuusiomusiikiksi. Mutta nekin leimataan yleensä muusikkomusiikiksi. Ei fuusiomusiikilla kultalevyn rajaa rikota. | |
![]() 11.01.2004 13:34:51 (muokattu 11.01.2004 17:33:25) | |
Kun puhutaan fuusiosta, niin Lenni-Kalle ei ole ensimmäinen nimi, joka tulee mieleen. Antti Kotikoski on minulle niitä ainokaisia todellisia suomalaisia fuusiomuusikoita, mutta hänkin taitaa toimia jenkkilästä käsin. Myös GRP:n mainitseminen fuusion yhteydessä nostaa niskavillat pystyyn. Kyseisen firman tuotoksista suurin osa on smooth-fuzakkia, jota ei pidä sekoittaa fuusiomusiikkiin. Olen kuitenkin samaa mieltä kirjoittajan kanssa siitä, että suomalaisen fuusion tila on surkea. Osaavia muusikoita löytyisi varmasti, mutta pelkkä ajatus aktiivisen fuusiobändin perustamisesta on varmasti naurettava. Aktiivisella tarkoitan sitä, että bändi tekee keikkaa, eikä vain levyjä apurahojen turvin. | |
![]() 14.01.2004 11:09:49 | |
Hieno avautuminen. Testaa Jukka Gustavsonin uuden bändin uusi levy Between fire and ice. Siinä sulle fuusiota. | |
![]() 18.01.2004 15:39:49 | |
Lisää Stick controllia peliin ni saat noi pahimmat angstit purettua. Pysyy sordiinokin vähän pienemmällä, vaikket TikTakkiin mennykkään (mikä on tietysti meriittinä erittäin mahtava)... | |
![]() 18.01.2004 20:40:34 (muokattu 18.01.2004 20:42:59) | |
Paneppas A-j musiikkinäytettä omalle sivulle, niin saadaan vähän makua sun "virtuoosimaisesta meiningistä". Giftiä pöytään! Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat. | |
![]() 18.01.2004 21:01:22 | |
Testaa Jukka Gustavsonin uuden bändin uusi levy Between fire and ice. Siinä sulle fuusiota. Sekin levy vaan on aika harvojen ihmisten musaa tässä maassa. Gutsihan itse vissiin taisi juuri arvioida, että jos hyvin käy ja kiertue lisää levymyyntiä, niin ehkä juuri ja juuri menee tuhannen myydyn levyn raja rikki. Enkä kyllä yhtään ihmettele - monen reaktio levyyn/bändiin on luultavasti luokkaa "Jaa eikös se Gutsi joskus ollut siinä Wigwamissa, vai Pressassakos". Hyvin vaikea tuollaisella on herättää mitään laajempaa kiinnostusta, vaikka itse musasta siihen olisikin. Jos Jukka Hauru kirjoittaa Hesarin jazz-osastolle pari positiivista riviä, muusikkolehdet kehuvat levyä ja Radio Helsinki soittaa levyn biisejä pariin otteeseen, ei sillä vielä päästä mihinkään. Laajempaan levymyyntiin pääsy edellyttäisi, että bändin nokkamiehenä olisi joku Lenni-Kallen tai Iiro Rantalan tapainen hemmo, joka näkyy telkkarissa viihdeohjelmien taustabändeissä jne. Kaljakorin virittämisen kanssa pitää olla huolellinen. Kaljakori viritetään A:han. Jos viritystouhu menee liian pitkälle, ollaan jo AA:ssa. Ostan Peavey Classicin. | |
![]() 19.01.2004 17:16:00 | |
Ideana oli enemmänkin antaa esimerkki siitä, että kyllä sitä omaperäistä, innovatiivista ja kokeilevaa tavaraa tehdään yhä, Suomessakin, se ei vain ole mitenkään pinnalla eikä siitä välttämättä kuule ollenkaan, jos ei tunne "kanavia". Hölmö ilmaus, mutta kuitenkin, ei noita juuri missään mainosteta. Sääli sinänsä. | |
![]() 28.01.2004 16:28:21 | |
Paneppas A-j musiikkinäytettä omalle sivulle, niin saadaan vähän makua sun "virtuoosimaisesta meiningistä". Giftiä pöytään! Aika hiljasta tuntuu olevan... ehkä virtuositeettia vasta hiotaan... | |
![]() 29.01.2004 13:29:57 | |
Googlettakaapa ihan huvin vuoksi. Soundit on kyllä hyvät, eikä Jonatan Sarikoski ole ikäisekseen huonoimmasta päästä rumpaleita. Kaksi kiipparistia muutamissa biiseissä on ehkä liikaa. Mutta hyvää matskua, ei ehkä ihan virtuositeettiä, mutta todella hyvällä mallilla kohti sitä. "I'm using the chicken to measure it" | |
![]() 29.01.2004 14:40:13 | |
Myös GRP:n mainitseminen fuusion yhteydessä nostaa niskavillat pystyyn. Kyseisen firman tuotoksista suurin osa on smooth-fuzakkia, jota ei pidä sekoittaa fuusiomusiikkiin. Mä diggaan.... My name is Baron, Notefix Baron- "mä oon meshissä" | |
![]() 29.01.2004 14:51:37 (muokattu 30.01.2004 12:42:07) | |
Virtuoosisuus....mitä se on? My name is Baron, Notefix Baron- "mä oon meshissä" | |
![]() 30.01.2004 08:27:37 (muokattu 30.01.2004 08:30:37) | |
Myös GRP:n mainitseminen fuusion yhteydessä nostaa niskavillat pystyyn. Kyseisen firman tuotoksista suurin osa on smooth-fuzakkia, jota ei pidä sekoittaa fuusiomusiikkiin. Mielestäni GRP:n taso lähti 90-luvulla pienoiseen laskuun. Arvaan että tämä johtuu siitä että Grusin ja kumppanit myivät GRP:n MCA Music Entertainment Groupille 90-luvun alussa. Pakko myöntää että tänä päivänä joidenkin GRP:n artistien levyistä kuulee että musasta on laskelmoidusti tehty mitäänsanomatonta hissihumppaa, ja syynä on se että tällä formaatilla saa mukavasti soittoaikaa jenkkien smooth-jazz radiokanavilla. Poikkeuksiakin löytyy, itse dikkailen esim. Lee Ritenourin jutuista. Menin muuten katsomaan yhden GRP-artistin, Gerald Albrightin, keikkaa viime vuonna ja livenä ei ollut hissimeiningistä tietoakaan, bändi kuulosti todella tiukalta. Huvittava yksityiskohta oli että bändissä soitti naispuolinen kitaristi jolla ei ollut kenkiä jalassa - eikä sukkiakaan! Children of Baron, the ultimate musical experience! | |
![]() 31.01.2004 23:27:41 | |
Tunnen Jonathan Sarikosken todella hyvin. Siinä onkin se 5 vuoden päästä Jussi Lehtonen. Tyyppi joka soittaa kaikkialla. | |
![]() 01.02.2004 20:01:04 | |
No eipä tuota suomalaista fuusiota paljon ole. Herkkusieni - Sienifuusio. Mahtava biisi. Mitä söpömpi eläin, sitä lujempaa se puree. | |
![]() 10.02.2004 00:53:33 | |
![]() 10.02.2004 14:55:07 | |
Kuuntelin noita biisejä äsken. Siitä vaan Pop/Jazz -konservatoriolta kyselemään muusikoita bändiin. Sieltä luulisi löytyvän intressejä fuusiomusiikkiprojekteihin. Free Your Mind And Your Bass Will Follow | |
![]() 10.02.2004 19:49:13 | |
Kuuntelin noita biisejä äsken. Siitä vaan Pop/Jazz -konservatoriolta kyselemään muusikoita bändiin. Sieltä luulisi löytyvän intressejä fuusiomusiikkiprojekteihin. Löytyisköhän meillekin COB:hen? My name is Baron, Fuzzy Baron
*kun kääntää töpselin seinässä, tulee äänen tilan tunteeseen tiettyä harsomaisuutta* | |
![]() 11.02.2004 00:35:03 | |
Löytyisköhän meillekin COB:hen? Jep, tottahan COB:iin soittajia löytyy. Mä ilmottaudun ainaski. Shack! | |
![]() 11.02.2004 09:22:33 | |
Jep, tottahan COB:iin soittajia löytyy. Mä ilmottaudun ainaski. Mukaan vaan! Ilmoitan ekasta keikasta. Tulossa lähiaikoina!! My name is Baron, Fuzzy Baron
*kun kääntää töpselin seinässä, tulee äänen tilan tunteeseen tiettyä harsomaisuutta* | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)