Tässä on jotain levyjä, joita haluisin kuulla, mutta joita ei löydy pk-seudun kirjastoista. Pitää varmaan yrittää netistä waretella nää, vaikka se on vanhalla koneellani aika paskasta hommaa, siis ihan että pääsisi tutustumaan (en ainakaan sikaa säkissä osta, monet "funk" levyt on osoittautunu aika kehnoiksi). Jos ite olette päässeet kuulemaan näitä levyjä, niin voitte pistää kommentteja tai ehdotella muita vähemmän tunnettuja hyviä levyjä Act One - Act One Black Nazty - Talking to the People Hamilton Bohannon - Bohannon Brother to Brother - In the Bottle Lyn Collins - Think About It The Counts - What's Up Front that Counts Hot Chocolate - Hot Chocolate Kokomo - Rise and Shine! Kokomo - Kokomo Malo - Malo Malo - Dos New Birth - It's Been a Long Time Stuff - Stuff It Trouble Funk - Drop the Bomb Parlet - Invasion of the Booty Snatchers The Brides of Funkenstein - Funk or Walk Sitten on mulle tuntemattomia funk-esittäjiä, joilta en ole vielä selvittänyt, että mitkä ois mahdollisesti näiden tunnetuimpia levyjä. Jos joku tietää näiltä hyviä levyjä niin voi sanoo kans: Wild Cherry, Sun, Stylus, S.O.S Band, Skyy, Praxis, Lakeside, Hi Tension, Chaka Khan, Faze-O, Fat Larry's Band, Dazz, Crown Heigts Affair, Rafael Cameron, Brick, Taka Boom Roy Ayers ja Clarke-Duke Project on semmosia nimiä molemmat, jotka tuntuis olevan suht tunnettuja, mutta en ole saanu selville, että mitä levyjä niiltä kannattais hankkia. Oma lukunsa on nää unohdettujen artistien kokoelmalevyt. "Funky 16 Corners" on erittäin kova levy. Siihen kandee tutustua jos 1970-luvun hardcore-funkista pitää. Sitten olen kuullut semmoset levyt kuin "Cold Heat vol.1", "Texas Funk" ja "Florida Funk". Ne ei ole niin ihmeellisiä, mutta kyllä tutustumisen arvoisia. Biiseissä ei ole mitään hittiainesta, vaikka hyvää vääntöä lähtee kyllä monilta tuntemattomiltakin bändeiltä. Näistä vois antaa kans suosituksia, jos joku on tutustunu. huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale |
Joo, aika hankalassa jamassa olet jos haluat levyt etukäteen kuunnella. Itse riittää yksi hyvä biisi ja hyvä arvostelu, myyn sitten huonoimmat pois (ainakin teoriassa). Crown Heights Affair on minun tietääkseni aika diskoa. Roy Ayersin Coffy-soundtrack on aika mainio, muuta en kyllä äijältä omistakaan. |
Roy Ayers oli mun funk-diggailun keskiössä pitkään. Monilla levyillä kuitenkin yleinen ongelma - yks, kaks huippukappaletta ja sitten muuta sälää. Jos varta vasten haluat hankkia albumeita, Everybody loves the sunshine on mun mielestä paras kokonaisuus. Muilta saman kauden (~1975) leyiltä löytyy kyllä lisää hienoa kamaa: Tear to a smile, Mystic Voyage, Red black and green, Lifeline. Taisi tehdä niin monta levyä 70-luvulla, että helpoin tie onneen on hankkia antologia. Tosin kokoelmalevyiltä aina puuttu jotain helmiä. Wild Cherry oli yhden hitin ihme, eikä edes kovin "funk". Play that funky music oli ainoa funk-kappale, jonka kyseinen keskinkertainen rockbändi onnistui tekemään, mutta se olikin sitten aika hyvä :) Chaka Khanin parhaat mun makuun ovat Rufus&Chaka ajoilta. Rufusized ja Rufus featuring Chaka Khan. Eka soololevy Chaka on myös hieno. "What chew gon' play now?"
"Bobby, I don't know. But what's it ever I play, it's got to be funky" |