Aihe: Ylituotettu?
1 2 3
Bonham
07.06.2005 18:59:23
Korkkaan omalta osaltani alueen..

Kertokaapas malliesimerkkejä ylituotetuista levyistä..
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
steelysam
07.06.2005 19:01:55
Korkkaan omalta osaltani alueen..

Kertokaapas malliesimerkkejä ylituotetuista levyistä..

Jotkut väittää että Trevor Hornin Seal -tuotanto olis liikaa, mutta mä kyllä diggaan.
Trumpettisyntikat rulez, ok.
lxi
07.06.2005 19:22:14
Kertokaa nyt sitten samalla mikä niistä tekee ylituotetun.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
kuunneltua
Neljä Ruuvia
07.06.2005 19:22:24 (muokattu 07.06.2005 19:22:49)
Mä en oikein tunnusta tuota ylituotettu käsitettä. Huonosti tuotettu sen sijaan voi olla jotain missä on todella paljon tavaraa musiikillisesti mutta erittäin huonot soundit .
Samaan hengenvetoon vielä että kaikki mitä nykyään kuulee missään on ylituotettu. En diggaa auto-tunerista. Se vaan on studiossa jotenkin sellainen ihme ilmiö että jos se siinä on ,niin sen pois kytkeminen on jotenkin riipaisevaa.Sit se laulu on epiksessä silloin tällöin ja ei sekään oo kiva...Hirveellä arpomisella päästään tulokseen että no kun tän nyt kuitenkin pitäis olla sujuvaa kuunneltavaa niin jääköön...päälle.
steelysam
07.06.2005 19:26:06
Kertokaa nyt sitten samalla mikä niistä tekee ylituotetun.

Kun sitä tavaraa vaan on narulla liikaa....Ja jos sitä ei osata miksauksessa hallita, niin yleensä voi vähän ahdistaa. Itte kyllä tykkään kun on tavaraa. Ja toisaalta ykskin raita riittää...
scottie
07.06.2005 20:38:14
Ylituotetuista esimerkkinä voisi antaa vaikka Blue Cheerin debyyttin, joka pilattiin täydellisesti kristallinkirkkailla soundeilla.
Gas, grass or ass, no one rides for free!
kivi
07.06.2005 21:02:07
Hm. Ylituotettu viittaa mun mielestäni huonosti sovitettuun, mutta sanotaan nyt vaikka MC5:n High Time. Kun edellisellä levyllä (Back In The USA) soundit toimi kuin ...mikä... vaikka kaikki oli "väärin tehty", niin kun soundit laitettiin konventionaalisesti "oikein", niin eipäs toiminutkaan.

Periaatteessa kaikki sellainen, missä yritetään esitellä koko osaamista on ylituotettua. Tai sitten sellainen, missä tuottajan "tavaramerkkisoundi" jyrää artistin yli, olipa kyseessä vaikka itse George Martin American levyillä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
cnr
07.06.2005 21:14:01
Mielellään en tätä sano, kun bändiläiset ovat kavereitani, mutta pohjimmiltani olen sitä mieltä että Smakin Sic Transit kuuluu tähän joukkoon.
Kaikki mitä et tee on menetettyä
BaariMikko
07.06.2005 23:57:51

Hyvä pointti tuo, että olisi ehkä korrektimpaa puhua huonosti tuotetusta. Ylituotettuhan yleensä käsittääkseni viittaa lähinnä tilanteeseen, jossa levylle on loihdittu liioitellun isot soundit.

Yleensä ylituottamisesta puhuttaessa muistetaan mainita Beatlesin Let it Be ja Phil Spectorin muutamalle raidalle ymppäämät massiiviset jousi- ja kuorosektiot. Eiväthän ne sinänsä ole huonoja, mutta riitelevät aika pahasti biisien alkuperäistä ideaa vastaan.

Jos tähän nyt jotain pitäisi heittää, niin ehkä Claptonin Journeyman. Ainakin joitain hienoja biisejä, mutta kovin on imelät ja silotellut soundit. Toisaalta, se taas oli aika vahvasti ajan henki, olisi ehkä voinut olla hirveämpikin.
"Jos 8-biitissä on groove hakusessa, niin ei siinä kiipparisti voi käsittääkseni ihmeitä tehdä. Voi tietysti ostaa rumpalille ja basistille drinkin, mutta se saattaa vain pahentaa tilannetta"
-U. Honey
Ossi
08.06.2005 00:40:02 (muokattu 08.06.2005 00:50:25)

Itte kyllä tykkään kun on tavaraa. Ja toisaalta ykskin raita riittää...

En ymmärrä näistä juur mitään mutta suht' laaja-alaisena ja piintyneenä musadiggarina on iso, jopa luonnottomankin leveä soundi aina viehättänyt. Saa olla paljonkin tavaraa kunhan hässäkkä on musikaalisesti rakennettu. Zapat, ameriikka yms. menee täydestä.

Vastapainona uppoaa ihan kybällä myös vaikkapa mimmi/häiskä+piano balladiosasto. Esim. joku Sarah McLachlan ja Jimmy Webb jne.

Ainakin joitain hienoja biisejä, mutta kovin on imelät ja silotellut soundit.

Noinhan siinä monesti käy jos tekijöillä on kyky ja työkalut päästä moiseen lopputulokseen ;>
Elwood Blues: "What kind of music do you usually have here?" Claire: "Oh, we got both kinds. We got country *and* western."
U.Honey
08.06.2005 05:24:11 (muokattu 08.06.2005 05:44:19)
Olin kerran katsomassa Larry Carltonin keikkaa. Hän kysyi yleisöltä "Mitä haluatte että soitetaan"? Joku huikkasi "Soittakaa jotain Friends - levyltä!" Carlton vastasi "Sen levyn biisejä ei voi soittaa keikalla sillä se on ylituotettu".

Eli yksi kriteeri voisi olla se miten materiaalia voi soittaa livenä. Tosin tämän mukaan kaikki poppi-musa nykyään on ylituotettua.
My name is Baron, U.Honey Baron.
jPekka
08.06.2005 09:53:08

Eli yksi kriteeri voisi olla se miten materiaalia voi soittaa livenä.

No, tuohan tipauttaa "ylituotettu"-kategoriaan esimerkiksi Beatlesin koko tuotannon Revolverista eteenpäin...

Itse en välttämättä pidä edes mielekkäänä ajatusta, että levytykset pitäisi pystyä esittämään lavalla yksi yhteen samanlaisina kuin levyillä. Mitä järkeä siinä olisi? Mieluummin sitä menee keikalle kuuntelemaan uudenlaista tulkintaa.

Itse olen tottunut ajattelemaan ylituotettuina esimerkiksi monia Dire Straitsin loppuajan levyjä (suunnilleen Love Over Goldista eteenpäin) ja niitä harvoja kuuntelulle sattuneita Mark Knopflerin soololevyjä. K:n laulut ovat pohjimmiltaan aika pienimuotoisia, blues- ja kantriperinteen hengessä. Minun korvaani ylettömät sovitukset, instrumentaatiot ja kaiutukset syövät niiden tehoa. Dirkkarien eka levy tuntuu edelleen parhaalta soundimaailmalta sille musiikille.
- Mitä on biljoona mikrofonia? - ??? - Yksi megafoni.
Roberto
08.06.2005 10:42:31

Mielestäni ylituotettu sarjaan voi laittaa melkeinpä kaikki biisit/levyt joissa lähtökohta on soundi, ei musa, tai on lähdetty ruuvaamalla kasaamaan matskua luokattomista biiseistä ja soitto/laulusuorituksista (tähän mahtuu 95% melkein kaikista "nykylevyistä")
Jucciz
08.06.2005 10:49:55
Itse ymmärrän ylituottamisella sitä, että nimen omaan soundimaailmaa hinkataan ja soittosuorituksia editoidaan/leikellään niin kauan, että lopputulokseen ei jää jäljelle paljoakaan "inhimillistä otetta". Valitettavasti suuri osa nykyään tehtävästä - ja vielä suurempi radiosoittoon päätyvästä - musiikista lankeaa tähän kategoriaan.

En tarkoita, että soundien pitäisi olla huonot ja levynteon parissa työskentelevän porukan ammattitaidotonta. Kuitenkin sitä "elämää" ja "rouheutta" tuntuu vaan löytyvän paljon nykylevyjä enemmän juurikin 60- ja 70-luvulla tehdyistä äänitteistä, ajalta ennen Pro Toolseja ja muita. Ehkä osittain tilanteeseen vaikuttaa myös se, että ennen studioon mentiin siinä vaiheessa kun biisit osattiin ja nauhoittamiseen ei käytetty viikkoja tai ainakaan kuukausia (pop- ja rockmusiikki kyseessä). Nykyään yleinen asenne tuntuu olevan monilla "Saako tästä hyvän jos tarpeeksi editoi?". Otetaan joka soitto- ja laulusuorituksista viidestä kymmeneen ottoa ja koostetaan yksi "ehjä" raita paloista.

Jotenkin vaan tuo tuntuu ajatuksena "epärehelliseltä" ja "huijaamiselta", vaikka ymmärrän hyvin myös menettelytapaa puoltavat näkökannat: kun tahdotaan virheetöntä jälkeä, on hyvä että on paljon materiaalia mistä työstää, mutta jotenkin siinä vaan tuntuu hukkuvan pala aitoutta ja inhimillisyyttä, jostain syystä.

Vai olenko vaan tulossa vanhaksi? Mielestäni kuitenkin levynteossa kaikki lähtee siitä, miten hyviä biisit ovat ja miten hyvin bändi ne osaa soittaa. Tällöin on paljon vähemmän väliä sillä, millaisia mikkejä ja millaista äänityskalustoa käytetään. Hyvä biisi ja sovitus on hyvä vaikka C-kasetille vedettynä. :)
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
JCM
08.06.2005 11:10:50

Itse ymmärrän ylituottamisella sitä, että nimen omaan soundimaailmaa hinkataan ja soittosuorituksia editoidaan/leikellään niin kauan, että lopputulokseen ei jää jäljelle paljoakaan "inhimillistä otetta". Valitettavasti suuri osa nykyään tehtävästä - ja vielä suurempi radiosoittoon päätyvästä - musiikista lankeaa tähän kategoriaan.

Oon pitkälti samaa mieltä Juccizin kirjoituksen kanssa.

..meinasin muuten itse avata tän threadin, mutta Bonham kerkes ensin:)
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan.
Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin,
what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
Notefix
08.06.2005 11:15:56 (muokattu 08.06.2005 11:19:19)

Jostain syystä varsinkin Suomessa on aina arvostettu soundia, joka ei ole paljon "tuotettu". Täällä tota rososuutta ja "lofi" otetta on pidetty kunniassa. Ei sitten kikkailla! Se on ihan ok mun mielestä ja itsekin usein diggaan aika simppelistä tuotannosta.

Mutta, diggaan kyllä isosta otteesta myös...ja hifi-otteesta...ja sellasesta soundista, jota kriitikot sanovat nyrpistellen ylituotetuksi. Mun mielestä on usein hauskaa kun käytetään mielikuvitusta ja tehdään sovituksia, joissa on paljon erilaisia tasoja. Esim. monet Sealin levyt on mun mielestä aivan mielettömän hienoja, vaikka ne on tuotettu ja koodattu millimetrimitalla.

Pakko sanoa että enemmän on harmittanut täällä tuo alituottaminen...tehdään jutut vähän sinnepäin tyyliin.. "on se ihan hyvä, mennään kaljalle".
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
steelysam
08.06.2005 11:17:09
Jostain syystä varsinkin Suomessa on aina arvostettu soundia, joka ei ole paljon "tuotettu". Täällä tota rososuutta ja "lofi" otetta on pidetty kunniassa. Ei sitten kikkailla! Se on ihan ok mun mielestä ja itsekin usein diggaan aika simppelistä tuotannosta.

Mutta, diggaan kyllä isosta otteesta myös...ja hifi-otteesta...ja sellasesta soundista, jota kriitikot sanovat nyrpistellen ylituotetuksi. Mun mielestä on usein hauskaa kun käytetään mielikuvitusta ja tehdään sovituksia, joissa on paljon erilaisia tasoja. Esim. monet Sealin levyt on mun mielestä aivan mielettömän hienoja, vaikka ne on tuotettu ja koodattu millimetrimitalla.

Trevor Horn on gunu.
jPekka
08.06.2005 16:55:37

Mutta, diggaan kyllä isosta otteesta myös...ja hifi-otteesta...ja sellasesta soundista, jota kriitikot sanovat nyrpistellen ylituotetuksi.

No, minä en tuota kuvaamaasi sano ylituotetuksi. Kuvailit just sitä mitä esimerkiksi jotkut Beatlesien loppuaikojen levyt ovat. Tai toisen suuren suosikkini, Peter Gabrielin, melkein koko soolotuotanto. En itse ajattele sitä ylituotettuna, vaan musiikkiinsa juuri sopivasti tuotettuna.

Itse ainakin miellän ylituottamisen sellaiseksi, joka pikemminkin vesittää ja laimentaa ilmaisua kuin tehostaa sitä.
- Mitä on biljoona mikrofonia? - ??? - Yksi megafoni.
U.Honey
09.06.2005 06:13:56 (muokattu 09.06.2005 06:14:27)
No, tuohan tipauttaa "ylituotettu"-kategoriaan esimerkiksi Beatlesin koko tuotannon Revolverista eteenpäin...

Kuinka niin? Miksei Let it Be - levyn biisejä voisi soittaa livenä jos vaan on riittävän iso bändi? Tarkoitat varmaan että Revolverista eteenpäin the Beatles olisi ollut ylisovitettua?

Mulle on kyllä vähän epäselvää mikä on tuottamisen ja sovittamisen ero...

Siis mihin tarvitaan tuottajaa jos on hyvä sovittaja?
My name is Baron, U.Honey Baron.
Jucciz
09.06.2005 08:12:26
Siis mihin tarvitaan tuottajaa jos on hyvä sovittaja?

Itse olen ymmärtänyt tuottajan tarkoittavan ainakin kahta varsin eri asiaa, joskin sama henkilö voi toimia molemmissa tehtävissä:

1) Taiteellinen tuottaja, joka käytännössä ehdottaa bändille musiikillisia ideoita ja osallistuu tarvittaessa sovitustyöhön. Usein taiteellinen tuottaja voi olla mukana pareissa treeneissä bändin kanssa ennen varsinaista studioon menoa, jolloin materiaali on "valmiimpaa" eikä biisejä tarvitse enää studiossa
ruuvata niin paljon vaan voidaan keskittyä purkittamiseen.

Tyypillinen kommentti: "otetaas tosta noi koukut pois ja muutenkin vähän simppelimpää komppia a-osaan"

2) Tekninen tuottaja, joka häärää studiossa bändin mukana ja tarkkailee soitto- ja laulusuorituksia ja ottaa kantaa lähtösoundeihin ja vaikkapa soitinten vireeseen, soittotatsiin jne, jolloin äänittäjä voi keskittyä siihen mitä (toivottavasti) parhaiten osaa, eli äänittämiseen. Eräänlainen "tulkki" bändin ja äänittäjän välillä, jos nämä eivät sattuisi puhumaan ihan samaa kieltä. :)

Tyypillinen kommentti: "vedä toi pätkä mieluummin Telecasterilla ja nosta vähän keskiääniä siitä Marshallistas"
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)