Aihe: Saksofonin aloitus ja alaäänet. 1 | |
---|---|
![]() 10.07.2021 15:37:39 | |
Hei, Olen soitellut noin kuukauden tenorisaksofonia. Sormitukset ovat melko hyvin tuttuja, koska olen soittanut huilua. Tällä hetkellä suurin ongelma on, että en meinaa saada soimaan ala c:tä kunnolla (ja siitä alemmas B, Bb,A) Saan C:n kyllä soimaan, jos liun nuottiin esim D:stä, mutta harvemmin jos pitäisi hiljaisuudesta suoraan sytyttää matala C soimaan. Onko vinkkejä? Varmaan ansatsi ja hengitystekniikasta kiinni? Pääasia on musiikki, ei kikkailu. | |
![]() 23.07.2021 18:19:52 | |
Alaäänet saattavat olla kaikille haastavia. 1) Onko foni tiivis? Alimpana on suurimmat läpät, ja jos ne eivät sulkeudu yhtaikaa sekä kukin tasaisesti, on vaikeuksia. 2) Onko päre/suukapulayhdistelmä sopiva? Kannattaa kokeilla eri vahvuisia lehtiä, jos auttaisi. 3) Sitten viimeinen, mystinen neuvo: ota korkki (viinipullon tms) tai puolet siitä, ja pudota sen soittimeen. Olen käyttänyt myös pyyhekumin palaa. Se saattaa - ainakin joissakin malleissa - auttaa, koska alamutkan mitoitus voi olla hieman pielessä. Ensimmäinen tavoite - koeta saada ne soimaan. Vaikka raa'asti. Siitä niitä pääsee muokkaamaan sivistyneemmiksi. | |
![]() 24.07.2021 13:18:20 | |
musikerman59: Alaäänet saattavat olla kaikille haastavia. 1) Onko foni tiivis? Alimpana on suurimmat läpät, ja jos ne eivät sulkeudu yhtaikaa sekä kukin tasaisesti, on vaikeuksia. 2) Onko päre/suukapulayhdistelmä sopiva? Kannattaa kokeilla eri vahvuisia lehtiä, jos auttaisi. 3) Sitten viimeinen, mystinen neuvo: ota korkki (viinipullon tms) tai puolet siitä, ja pudota sen soittimeen. Olen käyttänyt myös pyyhekumin palaa. Se saattaa - ainakin joissakin malleissa - auttaa, koska alamutkan mitoitus voi olla hieman pielessä. Ensimmäinen tavoite - koeta saada ne soimaan. Vaikka raa'asti. Siitä niitä pääsee muokkaamaan sivistyneemmiksi. Kiitos vinkeistä. Foni kävi huollossa rautaisella ammattilaisella eli pitäs olla kunnossa. Toki foni elää koko ajan ja sitä pitäs osata tarkkailla. Voi olla, että läpissä saattaa olla jotain pientä vielä, varsinkin siellä alhaalla. Lehtiä olen kokeillut. 1.5 liian löysä, 2.5 liian kova. 2.0 paras tällä hetkellä. Otto linkin suukappaleen tilalle ostin Yamahan 5Cn ja sillä soitto tuntuu helpommalta, varsin kakkosrekisterissä, mutta paradoksaalisesti Ottolinkilää (6*) ala äänet saattoivat olla ajoittain helpompia. Tenorifoni on Trevor James Horn. Ihan ok, mutta häviää laadussa esim Yamahalle, soitinkorjaajan mukaan. Muuten soitto on alkanut kulkea melko hyvin ja naama jaksaa hönkiä pidempään. Alussa oli viiden minuutin jälkeen naama hapoilla ja tupakka ei meinannut pysyä suussa. Samoin siirtyminen toiseen soittamaani instrumenttiin, huiluun, tuntui mahdottomalta aluksi, kun naaama oli väsynyt, mutta nyt sekin alakaa olla jo helpompaa. Eilen sain alaääniäkin syttymään jo enemmä suoraana kuin aikaisemmin. Veikkaan, että suurin ongelma on soittajassa, eli pitää vaan reenata. Elokuussa aloitan soittotunneilla käynnin, niin ehkä siellä viimein aukeaa. Pääasia on musiikki, ei kikkailu. | |
![]() 29.07.2021 11:09:20 | |
Pistä pieni lamppu sisään ja katso pimeässä näkyykö vuotokohtia. Peili on hyvä apu, koska kun kääntelee soitinta, ote helposti muuttuu. Vuoto ei välttämättä ole C B Bb läpissä' vaan D Dis myös mahdolliset | |
![]() 06.08.2021 13:44:14 | |
Hekku56: Pistä pieni lamppu sisään ja katso pimeässä näkyykö vuotokohtia. Peili on hyvä apu, koska kun kääntelee soitinta, ote helposti muuttuu. Vuoto ei välttämättä ole C B Bb läpissä' vaan D Dis myös mahdolliset Kiitos vinkistä Hekku56. Pääasia on musiikki, ei kikkailu. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)