Aihe: Keikan saanti Helsingistä? 1 2 | |
---|---|
![]() 03.04.2016 21:44:41 (muokattu 03.04.2016 21:45:37) | |
Itse istun kumminkin siinä keikkoja tarjoamassa veneessä ja mielelläni tietty soisin, että minulle vastattaisiin tavalla tai toisella jos kiekkoja tarjoilen, mutta ymmärrystäkin löytyy. Joo, itse asiassa olin aikanaan aloittaessani nämä hommat täysipainoisesti sillä kannalla, että pyrin vastaamaan aina nopeasti kaikille. Kanta valitettavasti muuttui viikkoa myöhemmin. Mut joo hyvä kun muistuttelette, yritetään taas ehtiä. Koska totta sekin on, että "ei kiitos" on parempaa infoa kuin epätietoisuus. EDIT: Parikymmentä minuuttia... heh. vapaus veljeys vandalismi | |
![]() 04.04.2016 10:22:23 (muokattu 04.04.2016 10:24:33) | |
2) enpä usko että nykyään joku genre itsessään ei ole kiinnostava. Itse ainakin jätän buukkaamatta bändejä, joiden keikalle en usko tulevan riittävästi yleisöä. Genrestä riippumatta. Niin.. miten tän nyt sitten tulkitsee.. Ystäväni on ollut miksaajana keskustan baareissa ja huomasi parista paikasta että siellä suositaan tiettyjä genrejä sekä tiettyä "sisäpiirinporukoita" eivät suoranaisesti mutta rivien välissä oli tuoksua kun suht samat naamat pyöri mestoilla joko omien pumppujen tai sit joidenkin kollaatiobile bändien kanssa. Mutta kuten sanoit ravintolahan itse päättää sisällöstään eikä ole vastuussa kenellekkään:) | |
![]() 04.04.2016 11:58:09 (muokattu 04.04.2016 11:58:51) | |
sticky fingers: Moneenko sähköpostiin vastaat itse parissakymmenessä minuutissa? Montako minuuttia menee kirjoittaa se ei kiitos -vastaus, maalata se hiirellä, painaa ctrl-c, lähettää se vastaus ja sitten mennä ne meilit läpi ja ctrl-veellä kopsata se ei kiitos ja lähettää se maili? Tietenkin jos haluaa laatia jokaiselle perustelut, siitä miksi ei, niin sitten ei tuo aika riitä. Itse en käyttäisi semmoiseen sekuntiakaan. Ja bändiin tutustuminen ja se kieltävän vastauksen päättäminenhän ei tuohon tietenkään kuulu, koska se on eri osa prosessia. Sehän tehdään joka tapauksessa. Mutta itse vastaamista voi nopeuttaa. Jos haluaa. Relax. Prediction is very difficult, especially about the future. | |
![]() 04.04.2016 16:54:08 | |
Omia bändejä on ainakin pyydetty sinne. Tympeetähä toi keikan kysely nyt on mistä tahansa. Poserluolassa käytiin soittaa vähä ennen sen hautajaisia ylihintaisissa iltamissa ja nyt ois parit minifestarivedot tulossa. Itse en keikkajärjestäjänä muista bookanneeni melkein koskaan yhtään bändiä, joka ois ottanut yhteyttä baariin esim. fb:n kautta. Oon ite kysyny sellasia joissa oon arvellut että jotakuta saattas kiinnostaa ja mikä tärkeintä, tykkään siitä itekki. Aikamoista rinkirunkkailuahan tää homma toki on, ja peruskeikoilla tunnistaa yleisöstä sen 70% ihan suorilta, heh. INTO THE JUNGLE'S DEPTH,INTO THE DESERT STORM | |
![]() 07.04.2016 04:32:37 | |
xerxes Ja bändiin tutustuminen ja se kieltävän vastauksen päättäminenhän ei tuohon tietenkään kuulu, koska se on eri osa prosessia. Sehän tehdään joka tapauksessa. Mutta itse vastaamista voi nopeuttaa. Jos haluaa. Tämä eri osa prosessia on nimenomaan koko jutun ydin. Eihän tämä ole mikään virasto, josta hakemukseen vastataan myöntävästi tai kieltävästi. Eikä tämä ole mikään karaoken laulujono, johon ilmoittaudutaan. Bändiin tutustuminen vie minuutteja, vastauksen päättäminen voi viedä vaikka kuinka kauan. Vastaamatta (toistaiseksi tai kokonaan) jääneet viestit voi jakaa neljään kategoriaan: 1) Kiitos mutta ei kiitos meille nyt eikä myöhemmin. 2) kiitos mutta ei meille ainakaan nyt. Joskus myöhemmin saattaa olla eri tilanne. En osaa nyt sanoa milloin se voisi olla, ehkä ensi vuonna. 3) Tämä voisi toimia, mutta pitäisi keksiä joku sopiva päivä tai yhdistelmä tai muu ratkaisu, eikä tätä ole juuri nyt aikaa lähteä tuottamaan, koska on ne 17 muuta iltamaa, joille pitää ensin löytää ilta ja jotka pitää ensin saada valmiiksi. 4) Tähän viestiin vastaan heti kun ehdin - varmaan ensi viikolla. Kyllä näitä pitää ihan oikeasti kelata. Muutenhan sitä voisi laittaa nettiin avoimen ilmoittautumislomakkeen, johon artistit kävisi itse varaamassa soittoslottinsa! :) Eli paljon on punaisia lippuja mailiohjelmassa. vapaus veljeys vandalismi | |
![]() 07.04.2016 10:26:12 | |
Lux: Tämä eri osa prosessia on nimenomaan koko jutun ydin. Eihän tämä ole mikään virasto, josta hakemukseen vastataan myöntävästi tai kieltävästi. Eikä tämä ole mikään karaoken laulujono, johon ilmoittaudutaan. Bändiin tutustuminen vie minuutteja, vastauksen päättäminen voi viedä vaikka kuinka kauan. Nimenomaan, mutta alussa sanottiin, että ei ehdi vastaamaan. Siis kirjoittamaan vastausta, käsitin minä. Tietenkin, jos ei ole aikaa tuota hommaa kokonaisuudessaan tehdä, niin jostain pitäisi luopua. Se on sitten henkilökohtainen valinta. Relax. Prediction is very difficult, especially about the future. | |
![]() 07.04.2016 16:13:10 (muokattu 07.04.2016 17:48:10) | |
xerxes: Tietenkin, jos ei ole aikaa tuota hommaa kokonaisuudessaan tehdä, niin jostain pitäisi luopua. Se on sitten henkilökohtainen valinta. Ai niinku mistä? Kuten sanottu, jokaiseen viestiin vastaaminen ei ole mahdollista eikä kuulu mihinkään hommaan. Se olisi toki kohteliasta, mutta estäisi varsinaisen työnteon. Mutta koitanpa osaltani keksiä vastauksen myös muihin aloitusviestin kysymyksiin ja ajatuksiin: Mikäs tässä Helsingin keikkakuviossa on oikeen vikana Liikaa halukkaita esiintyjiä, liian vähän paikkoja ja yleisöä. Yhtälö on rikki. Vielä joitain vuosia sitten paikkoja oli tuplamäärä ja keikkoja viikon jokaisena iltana. Nyt paikkoja on vähemmän ja kaikki haluaisivat esiintyä lauantaina. ollaan yritetty puskee tuossa vuoden verran valmista kolmen bändin pakettia baareihin ja kyseessä on kummiskin vanhanliiton soittajia tunnetuista bändeistä. Se ei nykyään enää takaa yleisöä, että on tunnetun bändin soittajia. Vaikka keikkajärjestäjä haluaisi tukea taidetta tai kompata vanhanliiton soittajia, on pakko ajatella myös sitä, kuinka monta kuuntelijaa bändi houkuttelee paikalle. En tiedä teidän tapaustanne, mutta ilmeisesti nyt ei ole saatu buukkaajia vakuutettua. Sähköposteihin ei vastata vaikka kuinka yrittää tavoittaa, luvataan päiviä jotka unohdetaan ja pahoitellaan päällekkäis buukkauksista eikä ehdoteta uutta korvaavaa päivää. Se on turhauttavaa. Etenkin jos on jotain sovittu ja siten perutaan. Tai tuplabuukataan. Varmasti näihin on aina joku syy. Onko se totta mitä pitkäaikaisessa tunnetussa metallibändissä laulanut ystäväni sanoi minulle: "Muista että suomessa musapiirit on niin sisäsiittosia että et saa ku suhteella näkyvyyttä, laadulla ei ole mitään väliä vaan että ketä tunnet ja kuin nuolet perseitä." En oikeen tahtoisi uskoa tätä todeksi. Varmasti piirit on sisäsiittoisia ihan joka paikassa. Ei ne muuten mitään piirejä olisi. Perseennuolennasta en tiedä, mutta jos hoidat hommasi asiallisesti, saatat hyvin päästä piireihin mukaan. Suomessa on niin vähän jengiä, että uskoisin jokaisen halukkaan mahtuvan piiriin! :) Eli onko se niin et frendien bändeille keikat aina ekana ja jos muistetaan ni sit muille? Onko ihmisillä kokemuksia? Onko bändejä liikaa ja soittoloita liian vähän? Mmh.. Joo. Kuvitellaan tilanne, että koko kuussa on yksi ainoa keikkapäivä vapaana, ja samaan aikaan siihen tarjoutuu tuntematon bändi X ja frendiesi bändi Y. Kumpikin bändi on soittanut Helsingissä viimeksi vuosi sitten, kumpikin vetää arviolta saman määrän yleisöä ja tyylillisestikin ovat melko samanlaiset. Kumman buukkaisit? Muuten kaikki puheet nepotismista ja kaverien suosinnasta voi jättää omaan arvoonsa, koska ensisijaisesti esiintyjät valitaan yleisöä / asiakkaita ajatellen. Ymmärrättekö ajatuksen eron: bändiä ei buukata, jotta bändi saisi esiintymisen, vaan jotta yleisö saisi keikan, jota tulla katsomaan. Mulla on itselläni kokemuksia siitä, että oon järkännyt johonkin hyvät iltamat ja meitä on pyydetty uudestaan samaan mestaan soittamaan. Mulla on myös kokemus siitä, että tuttu buukkaaja kieltäytyi ottamasta meidän silloista bändiä koska "eihän tänne viimeksikään tullut ketään". Lopuksi tietysti olisi mahtavaa osata sanoa jotain rakentavaa. Mitä meidän pitäisi tehdä? No jos vaikka aloitettaisiin siitä, että lopetetaan syyllisten etsintä siihen, että keikkatilanne on huonompi kuin ennen. Itse uskon, että kyse on trendeistä. Nykyään ei ole yhtä suosittua käydä keikalla kuin ennen. Nykyään harrastetaan vapaa-aikana muita juttuja. Mitä voidaan tehdä sinä aikana, kun odotetaan trendin muuttumista? No ainakin mainostaa hurjasti jokaista säätämäämme keikkaa, muistuttaa ihmisiä siitä, että musa on parasta livenä, jatkaa vaan sen harmaan kiven läpi tms. Ja meitä keikkajärjestäjiä kannattaa aina lähestyä uudella sähköpostilla. Ihan vaan muistutukseksi, että täällä ollaan. vapaus veljeys vandalismi | |
![]() 07.04.2016 21:47:56 | |
Lux: Ai niinku mistä? Kuten sanottu, jokaiseen viestiin vastaaminen ei ole mahdollista eikä kuulu mihinkään hommaan. Se olisi toki kohteliasta, mutta estäisi varsinaisen työnteon. Mun töissä se nyt vaan oli pakko vastata kaikkiin. Relax. Prediction is very difficult, especially about the future. | |
![]() 08.04.2016 11:00:31 (muokattu 08.04.2016 11:29:12) | |
Itse buukkasin monta vuotta bändejä pariin paikkaan, ja tuolloin oli kyseessä 2000-luvun alkuvuodet. Nykyään on vielä tiukempaa sekä järjestäjillä, että bändeillä. Kyllä noista Luxin kirjoituksista edelleen huokuu asian samat asiat mitä itse jouduin läpikäymään. Kyllä se vaan kylmä totuus on ettei tulevaisuutta tiedä ja ainoa mikä keikkapaikan kohtalon ratkaisee on sisäänvirtaava raha. Eikä se sitä tarkoita että kiinnittäisi pelkästään ns. varmoja lypsykoneita, vaan jokainen ammattilainen tajuaa, että tulevaisuuteenkin pitää satsata ja antaa kasvumahdollisuuksia, koska musiikin alalla genrejen ja artistien vaihtuvuus on luonnonlaki. Itselläni oli oma patenttiratkaisu millä sain ei vielä niin kiinnostavia ja tiedettyjä bändejä ja heille ihan kivasti yleisöä. Ja järjestettiin myös ihan villejä juttuja muutaman kerran vuodessa, joista yksi on edelleen legendaarisessa maineessa. Mutta sitten tulee se, että tällaisella yleisöllä taas ei sitä baarin tuoton ostovoimaa vielä hirveästi ole joten ei sellaisia jatkuvasti voi järjestää. Voi olla, että talo on 100% täynnä populaa ja meininki yli katon rajan, mutta baarin tuotto pienempi kuin 50% täytöllä ja ei niin hyvällä meiningillä, mutta tuolla 50% on sitä ostovoimaa. Ja tosiaan tarjouksia ja levyjä tuli ihan hirveän paljon ja koska muutakin tekemistä oli, niin kaikkiin ei voinut vaan millään vastata. Ja esim. mä kävin katsomassa monta kertaa viikossa varsinkin alkuaikoina bändejä siellä ja täällä. Se saattaa kuulostaa hauskalta ja romanttiselta, mutta voin sanoa, että kun repii itsensä monta kertaa viikossa katsomaan juttuja keskellä yötä ja noi manageri- ja buukkaushommat on kuitenkin päivätyötä niin siinä romanttisuus on kaikonnut muutamassa kuukaudessa hyvin kauas. Monet artistit tulivat myös paikan päälle kertomaan bändistään, eikä sekään takaa että kyseessä olisi 100% varma keikka. Niistäkin paikan päälle tulleista jotkut olivat selkeästi mun alaisuudessa oleviin paikkoihin sopivia ja jotkut taas ei. Ja se, että ei sopinut niihin mun alaisuudessa olleisiin paikkoihin, ei tietenkään tarkoittanut eikä tarkoita edelleenkään etteikö sopisi lukemattomiin muihin paikkoihin. Ja kun siinä kuitenkin on tollaisessa paikassa niiden artistien puolella, niin on hyvin vaikeaa sanoa ei tai katsotaan myöhemmin, KOSKA AINA VOI TULLA JOKU yläotsikko* täysin tyhjästä miksi keikka onnistuisikin ja saattaisikin toimia. Ja sitten edes kaikilla pitkän linjan tunnetuilla muusikoilla ei ole tajua "jutuista". He saattoivat ehdottaa oman todella hyvin menneen keikkansa jälkeen innoissaan, että meillä on myös tällainen ja tällainen viritys ja kokoonpano ja se varmasti vetää kun on nää ja nää nimet ja musa on tällaista ja tällaista. Mutta kun se keikkajärjestäjä tietää sen oman keikkapaikkansa kaikki virtaukset ja mikä toimii ja mikä ei ja tietää, että toi nyt ei vaan tuu toimimaan kuin max. 20% teholla, niin mistäs sanot kun suhteet pitäisi säilyttää...kun se bändi tai artisti kyllä toimii 80-100%, mutta "viritys" ei. *= Esim. yksityistilaisuudet joissa artistitoiveet saattoivat olla ihan mitä vain tuntemattomasta harrastebändistä maailmanluokan tähtiin. Tai sitten vaan tulee joku ennalta-arvaamaton kuvio, miksi yhtäkkiä joku muistikirjoista löytyvä bändi toimiikin vaikka aiemmin ei ole ollut oikeaa paikkaa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)