Aihe: Iron Maiden ja uusi studiolevy
1 2 3 4 527 28 29 30 31 32 33 34 35
pkangas
06.09.2006 10:25:32 (muokattu 06.09.2006 10:26:48)

Kävin piruuttani vertailumielessä ostamassa vihdoinkin cd-muodossa Powerslaven ja laitoin sen soimaan. Olin koko viikon kuunnellut päivittäin vain tätä uutta. No kyllä tekniikan puolesta pääseekin, mutta avainasemassa on myös äänityksen lisäksi tuotanto/miksaus. Miksi uutukaisen soundi ei potki yhtä kovaa munille, vaikka se teknisesti onkin hyvin äänitetty (kaikki soittimet erottuvat ja soundi on selkeä eikä mitään mössöä)?? Miksi rumpu- ja bassosoundi eivät potki?

Sehän on melkein kaikkien nykylevyjen ongelma, että rummut ja basso ei potki.
Liekkö syynä tuo, kun analoginauhoituksia enää tehdä. Myös liika kompuran käyttö
onnistuu pilaamaan "grooven"
Ei ole liian isoja muttereita. on vain liian pieniä ruuveja!
Tympee Huttunen
06.09.2006 18:39:09 (muokattu 06.09.2006 18:57:44)
Itse en kyllä ymmärrä, miten Iron Maidenin uuden levyn soundia voi haukkua. Soundit ovat todella ilmavat ja aidonkuuloiset. Brucen laulu menee välillä käheäksi ja tuntuu liikkuvan äärirajoilla, mutta siihenkin tottuu. Tällä levyllä soi YHTYE, eikä megakompuran läpi vedetyt trigatut rummut ja autotunetetut laulu/kitararaidat.

E: Rumpujen panorointi on mielestäni älyttömän hyvä. Joidenkin mielestä hi-hat vasemmalla (jne.) on luonnoton panerointi, minusta se on juuri se oikea. Ainoa tilanne, jossa rummut on panoroituna jyrkästi on rumpupallilla istuessa. Jos seisot rummuista muutaman metrin päässä, stereokuva on supistunut jo huomattavasti, puhumattakaan kymmenien metrien päässä seisomisesta. Eli hi-hat oikealla puolella on tilanne, jollaisia ei ollenkaan tule.
Minä Rakenna itse pedaalisi Hyvää syksyä:(
DVD-SOITIN
06.09.2006 19:42:24
Minä taas pidän enemmän näiden uudempien levyjen äänimaailmasta. 80-luvun äänitteet ei mun mielestäni ns. potki munille todellakaan yhtä kovaa kun nämä uudemmat, mutta makukysymyksiähän nämä ovat. Uuden levyn kitarasoundit on kynnä nannaa korvile, tykkään.

Juuri tänään kuuntelin Powerslavea, ja kiinnitin huomiota siihen, kuinka munattomasti rummut siellä taustalla läiskyvät. Muutenkin kys. albumilla on hivenen yläpäävoittoinen kokonaissoundi, mutta eipä se kolinabasso olekaan ikinä perusbassomaisesti siellä mourunnut. Kuitenkin nykyMaidenilla on huomattavan raskaammat soundit, huomaa sen parhaiten juurikin rummustosta.
SUPPORT MUSIC, NOT RUMORS
Mr. Mustard
06.09.2006 20:45:31 (muokattu 06.09.2006 20:47:10)
Sehän on melkein kaikkien nykylevyjen ongelma, että rummut ja basso ei potki.
Liekkö syynä tuo, kun analoginauhoituksia enää tehdä. Myös liika kompuran käyttö
onnistuu pilaamaan "grooven"

Itse en usko että tuo on syynä, sillä olen kuullut uudempia levyjä joissa soundit ovat kohdallaan. Kyllä se moka on tehty ilmeisemmin miksauspöydän ääressä?
Tuo Powerslave on näitä 199o-luvun lopulla julkaistuja cd-versioita. En ole kuullut vinyyliltä ko. levyä.

Ero on kuitenkin siinä, että tossa Powerslavella bassot ja rummut aiheuttavat ihan fyysisen tuntemuksen, kolmiulotteisen tilan tunteen. Uudella levyllä soundit ovat muuten hyvät mutta rummuista ja bassoista puuttuu "voima", soundi kuulostaa selkeältä mutta ohuemmalta.

Tässä ei ole myöskään kysymys siitä, miten "pintaan" tai korkealla volyymilla ääni miksataan. Onko matalampia ääniä jotenkin leikattu pois??

Onkohan noita 1990-luvun cd-versioita vanhoista levyistä jotenkin uudelleenmiksattu masternauhoista uudelleen??
"Safe sex, safe music, safe clothing, safe hair spray, safe ozone layer. Too late! Everything that´s been achieved in the history of mankind has been achieved by NOT being safe..." - Lemmy Kilmister
PekkaM
06.09.2006 20:47:49
En käsitä miten Brave New Worldia voi pitää Iron Maidenin parhaana levynä. Koko levyllä on pari "ihan kiva"-tasoista kappaletta (Wicker Man, nimikappale, Out of the Silent Planet) ja The Thin Line Between Love & Hate on kova kappale. Keskiosa levyä on täysin yhdentekevä. Se ei ole kovin vakuuttavaa mielestäni, kun vertaa esim pariin ekaan levyyn, joilta ei heikkoa hetkeä juuri löydy.
Myyn: Sekalaisia efektipedaaleita, Laney LC 15R. Ilmoitukset jäsenkuvauksessa.
Mika Antero
07.09.2006 07:27:04
Koko levyllä on pari "ihan kiva"-tasoista kappaletta (Wicker Man, nimikappale, Out of the Silent Planet) ja The Thin Line Between Love & Hate on kova kappale.

Makuasiat ovat todella hauskoja: Minun mielestäni mainitsit tuossa listassa kolme turhanpäiväisintä rallia siltä levyltä...

Itse en pidä BNW:tä Maidenin parhaana, mutta parhaiden joukkoon kuuluvana kyllä.
Miihkis
07.09.2006 09:08:29

Mukavasti lähti päivä käyntiin kun bongasin töihin fillaroidessa ratikan kylkeen teipatut isot, uutta levyä mainostavat tarrat. Kerrankin osataan mainostaa jotain oikeesti mielenkiintoista =)
HungryFD
07.09.2006 09:40:21
En käsitä miten Brave New Worldia voi pitää Iron Maidenin parhaana levynä. Koko levyllä on pari "ihan kiva"-tasoista kappaletta (Wicker Man, nimikappale, Out of the Silent Planet) ja The Thin Line Between Love & Hate on kova kappale. Keskiosa levyä on täysin yhdentekevä. Se ei ole kovin vakuuttavaa mielestäni, kun vertaa esim pariin ekaan levyyn, joilta ei heikkoa hetkeä juuri löydy.

Mites Dream Of Mirrors? Ghost Of The Navigator? The Mercenary? Toihan on erittäin kova levy.
M.A.C.H.O. # 16 "You know when I was a boy and rock'n'roll came to East Germany, the communists said it was subversive." THV-klubi #51
PekkaM
07.09.2006 10:01:13
Mites Dream Of Mirrors? Ghost Of The Navigator? The Mercenary? Toihan on erittäin kova levy.

Okei, mielipidehän se oli, mutta nuo eivät ole edes jääneet mieleen. Jotenkin vaan itselleni kolahtaa Dance of Death:kin lujempaa.
Pelsi
07.09.2006 14:30:40

Itse pidän myös The Fallen Angelista. Ainostaan Thin Line Between Love And Hate ja Blood Brothers eivät täysin uppoa, muuten levy on mielestäni ihan timanttia.
"...Ihmisen viestinnästä on ei-sanallista jopa 70-80%. Vakuutusvirkailija ei saa alkaa hihittää, vaikka toinen istuu siihen ihan pulpetin eteen, ottaa lakin päästään ja sanoo naama pitkänä: 'Kohisten paloi Datsun'." -Markus Kajo
Mika Antero
07.09.2006 15:45:42
Blood Brothers eivät täysin uppoa, muuten levy on mielestäni ihan timanttia.

Blood brothers on taas minun suosikkibiisini koko levyltä.

(Ihan kuin ketään kiinnostais.)
routa
07.09.2006 16:00:36
(Ihan kuin ketään kiinnostais.)

Eini.

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
Satan told me to play that fucking heavy metal.
DaKiller
07.09.2006 16:14:05

Itse taasen ihmettelen miten joku voi diggailla parista ekasta, sillä ne ovat paskimmat levyt. Brave taasen on täydellinen kokonaisuus, josta ei heikkoa hetkeä löydy.
Mika Antero
07.09.2006 16:25:12
Kumpi on parempi, Iron Maiden vai Metallica?

Tai jotain...
carnation
07.09.2006 16:29:23

Tai jotain...

Soft Machine.
PekkaM
07.09.2006 16:48:34

Tai jotain...

Meinasin jo kirjoittaa tuon, mutta pakkohan makuasioistakin on voida keskustella. Muuten tämä threadi menee linjalle:

"Ootteko jo kuulleet uuden Iron Maidenin?"

"Joo"

"Ei"
Mika Antero
07.09.2006 16:49:33
Meinasin jo kirjoittaa tuon, mutta pakkohan makuasioistakin on voida keskustella.

Juu, täällähän on ollut hyviä ja perusteltuja kirjoituksia. Mutta tuskin niitä enää kovin montaa näin pitkään ketjuun tulee.
Disposable
07.09.2006 17:02:43

Tämä on niin hervottoman hieno kysymys että ei ole toista. Ja kun tämä vielä niin monesti esitetään pokerinaamalla, oikeasti vastausta odottaen. On kyllä niin vaikea vastata kun bändejä ajattelee jo tyylisuunnan kannalta niin erilailla.
"Write a wise saying and your name will live forever." - Anonymous
Räbbänä
07.09.2006 17:12:28
Mielstäni Maidenin kaikki levyt ovat hyviä, paitti ehkä Virtual XI mutta silläkin jokunen hyvä löytyy.
"Hattu pois päästä!"
DVD-SOITIN
08.09.2006 16:47:48
Itse taasen ihmettelen miten joku voi diggailla parista ekasta, sillä ne ovat paskimmat levyt. Brave taasen on täydellinen kokonaisuus, josta ei heikkoa hetkeä löydy.

Onkohan tässä nyt vähän provoilua mukana vai eikö bändin tuotanto kokonaisuudessaan ole tuttu? En voi mitenkään nostaa Virtual XI:n tai Fear Of The Darkin tapaisia äärimmäisen epätasaisia kokonaisuuksia ensimmäisten levyjen yläpuolelle. Toki nämä ovat makuasioita, mutta kokonaisuudet ovat ensimmäisillä levyillä vaan niin tiukkoja, että vaikea ainakin minun on niitä bändin heikoimmiksi pistää.
SUPPORT MUSIC, NOT RUMORS
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)