Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Intervallit ja niiden laadut
1 2 3 4
mklami
22.03.2003 10:39:19 (muokattu 22.03.2003 18:34:25)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Intervalli-termillä tarkoitetaan kahden sävelen välistä etäisyyttä.
 
Intervalleilla on omat nimensä, mutta yleisesti niille on annettu myös järjestysnumerot.
 
Seuraavat intervallit on hyvä hallita
 
1. Priimi
2. Sekunti
3. Terssi
4. Kvartti
5. Kvintti
6. Seksti
7. Septimi
8. Oktaavi
9. Nooni
10. Desimi
11. Undesimi
12. Duodesimi
13. Tredesimi
 
INTERVALLIEN LAADUT
 
Intervallien laaduista (huom: tämä toimii priimin ja oktaavin välillä!) on hyvä muistisääntö:
 
Kaikki intervallit, joiden nimessä on S-kirjain, ovat laadultaan joko suuria tai pieniä. Kaikki ne intervallit, joiden nimessä ei ole S-kirjainta, ovat laadultaan puhtaita.
 
Suuret/pienet ja puhtaat intervallit
 
Intervallien laadut on helppo ajatella myös ylöspäistä duuriasteikkoa hyväksikäyttäen. Tällä tavalla saadaan käyttöön myös yksi muistisääntö:
 
Jos intervallin ylempi sävel kuuluu alemman aloittamaan duuriasteikkoon, on intervalli joko suuri tai puhdas.
 
Esim. C-duurissa:
 
1. priimi: C-C (puhdas priimi = yksi ja sama sävel)
2. sekunti: C-D (suuri sekunti = kokosävelaskel)
3. terssi: C-E (suuri terssi)
4. kvartti: C-F (puhdas kvartti)
5. kvintti: C-G (puhdas kvintti)
6. seksti: C-A (suuri seksti)
7. septimi: C-H (suuri septimi)
7. oktaavi: C-C (puhdas oktaavi)
 
Jos duuriasteikko taas tehdään ylhäältä alaspäin, saadaan toinen muistisääntö:
 
Jos intervallin alempi sävel kuuluu ylemmän aloittamaan duuriasteikkoon, on intervalli pieni tai puhdas.
 
Esim. C-duurissa:
 
1. priimi: C-C (puhdas priimi)
2. sekunti: H-C (pieni sekunti = puolisävelaskel)
3. terssi: A-C (pieni terssi)
4. kvartti: G-C (puhdas kvartti)
5. kvintti: F-C (puhdas kvintti)
6. seksti: E-C (pieni seksti)
7. septimi: D-C (pieni septimi)
8. oktaavi: C-C (puhdas oktaavi)
 
Yli oktaavin ulottuvien intervallien laadut
 
Noonin ja suurempien intervallien laadut on helppo ajatella näin:
 
9. nooni = oktaavi + sekunti
10. desimi = oktaavi + terssi
11. undesimi = oktaavi + kvartti
12. duodesimi = oktaavi + kvintti
13. tredesimi = oktaavi + seksti
 
Näin ollen nooni, desimi ja tredesimi ovat joko suuria tai pieniä ja undesimi sekä duodesimi ovat puhtaita intervalleja.
 
Ylinousevat ja vähennetyt intervallit
 
Sen lisäksi, että intervallit ovat suuria/pieniä tai puhtaita, ne voivat olla myös ylinousevia tai vähennettyjä. Seuraavana on niin ikään hyvä muistisääntö:
 
Suuret/pienet intervallit:
 
Kun suuren intervallin äänien välistä etäisyyttä kasvatetaan puoli sävelaskelta (joko korottamalla ylempää ääntä tai alentamalla alempaa), tulee intervallista ylinouseva.
 
Kun suuren intervallin äänien välistä etäisyyttä vähennetään ½ sävelaskelta, tulee intervallista pieni.
 
Kun pienen intervallin äänien välistä etäisyyttä vähennetään ½ sävelaskelta, tulee intervallista vähennetty.
 
Puhtaat intervallit:
 
Kun puhtaan intervallin äänien välistä etäisyyttä kasvatetaan ½ sävelaskelta, tulee intervallista ylinouseva.
 
Kun puhtaan intervallin äänien välistä etäisyyttä vähennetään ½ sävelaskelta, tulee intervallista vähennetty.
 
Ja vielä tälläinen kaava (jokainen | on ½ sävelaskelen mittainen):
 
ylinouseva
|
SUURI
|
PIENI
|
vähennetty
 
---
 
ylinouseva
|
PUHDAS
|
vähennetty
 
Mitkä intervallit yleensä luetaan ylinousevana tai vähennettynä?
 
Ylinousevista ja vähennetyistä intervalleista on järkevää käyttää ainoastaan ylinousevaa kvarttia ja vähennettyä kvinttiä (jotka ovat enharmonisesti samanlaiset (samana soivat) intervallit)
 
Esim. C-duurissa:
 
C-F = puhdas kvartti, C-FIS = ylinouseva kvartti
C-G = puhdas kvintti, C-GES = vähennetty kvintti
 
Ylinouseva kvartti / vähennetty kvintti tunnetaan myös nimellä tritonus. Tritonus oli keskiajan musiikissa kirkon kieltämä, sitä kutsuttiin nimellä diabolo in musica, suora käännös "paholainen musiikissa". Tritonuksen käyttö sallittiin vasta barokin aikakaudella (n. 1600-1750), jolloin silloinkin sen käyttö oli tarkkaan säännötetty. Lopullisesti tritonus on vapautunut vasta 1800/1900-lukujen taitteessa impressionismin ja "modernin" musiikin myötä.
 
FIS ja GES ovat enharmonisesti samat sävelet, eli soivat samalta korkeudelta. Intervallin nimi ja järjestysnumero luetaan kuitenkin nimeomaan kantasävelien ja niihin mahdollisesti tehtyjen muutosten mukaan.
 
Muista intervalleista kuin kvartista ja kvintistä ei ole järkevää käyttää ylinousevaa ja vähennettyä muotoa, koska samat intervallit voidaan kirjoittaa myös selkeämmin nuottiin käyttämällä enharmonisia muunnoksia.
 
Esim:
 
C-E = suuri terssi, C-EIS = ylinouseva terssi. C-EIS on järkevämpää kirjoittaa muotoon C-F (puhdas kvartti)
 
C-ES = pieni terssi, C-ESES = vähennetty terssi. C-ESES on järkevämpää kirjoittaa muotoon C-D (suuri sekunti)
 
KÄÄNTEISINTERVALLIT
 
Kuten jo yllä totesin, duuriasteikosta on helppo määritellä intervallien laadut. Samalla tuli esiin ilmiö, jota kutsutaan käänteisintervalliksi.
 
Oktaavin sisällä jokaisella intervallilla on nk. käänteisintervallinsa. Kun laskee intervallin ja sen käänteisintervallin yhteen, saadaan aina tulokseksi puhdas oktaavi. Käänteisintervalli muodostetaan joko nostamalla intervallin alempi sävel puhdasta oktaavia ylemmäksi, tai laskemalla ylempi sävel puhdasta oktaavia alemmaksi.
 
Suurien/pienien ja puhtaiden intervallien käänteisintervallit
 
Esim. C-duurissa:
 
C-C (puhdas oktaavi) --> C-C (puhdas priimi)
C-D (suuri sekunti) --> D-C (pieni septimi)
C-E (suuri terssi) --> E-C (pieni seksti)
C-F (puhdas kvartti) --> F-C (puhdas kvintti)
C-G (puhdas kvintti) --> G-C (puhdas kvartti)
C-A (suuri seksti) --> A-C (pieni terssi)
C-H (suuri septimi) --> H-C (pieni sekunti)
C-C (puhdas oktaavi) --> C-C (puhdas priimi)
 
Näin ollen suuren intervallin käänteisintervalli on aina pieni, ja pienen intervallin käänteisintervalli on aina suuri. Puhtaan intervallin käänteisintevalli on aina puhdas.
 
Ylinousevien ja vähennettyjen intervallien käänteisintervallit
 
Esim. C-duurissa:
 
C-CIS (ylinouseva priimi) --> CIS-C (vähennetty oktaavi)
C-FIS (ylinouseva kvartti) --> FIS-C (vähennetty kvintti)
C-GES (vähennetty kvintti) --> GES-C (ylinouseva kvartti)
C-CES (vähennetty oktaavi) --> CES-C (ylinouseva priimi)
 
INTERVALLIEN NIMEÄMISTAPA
 
Intervallien nimi luetaan nuotista aina ns. kantasävelien mukaan.
 
Esim. C-D = suuri sekunti
 
Jos jompaa kumpaa sävelistä on muunneltu, luetaan intervallin nimi kuitenkin kantasävelien mukaan, esim.
 
C-DIS = ylinouseva sekunti. (Samana soiva intervalli voitaisiin kirjoittaa myös C-ES = pieni terssi).
 
Intervallien nimi määräytyy kuitenkin juuri nuottiin kirjoitettujen sävelien mukaan, C-DIS on vain ja ainoastaan ylinouseva sekunti, vaikka se kuulostaa samalta kuin C-ES, pieni terssi.
 
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
Nuages
22.03.2003 10:45:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Loistavaa! Näpytellään nyt sitä plussaa!
 
Kaukana väijyy ystäviä...
mklami
22.03.2003 10:51:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mites tän kirjotuksen vois vinkata ylläpidolle, että siitä tulis oikea faq?
 
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
Nuages
22.03.2003 10:52:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä ne huomaa, kun porukka alkaa paineleen tuota plussaa.
 
Kaukana väijyy ystäviä...
mklami
22.03.2003 10:53:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä ne huomaa, kun porukka alkaa paineleen tuota plussaa.
 
Noniin, sitten sitä plussaa, kiitos :)
 
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
Nuages
22.03.2003 10:55:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun sinulla tuota intoa näyttää olevan, niin aiotko tehdä FAQin säveltämisestä ja siihen liittyvästä teoriasta? Porukkaa varmasti kiinnostaisi saada vähän ammattimaisempaa kosketuspintaa biisinikkarointiin!
 
Kaukana väijyy ystäviä...
mklami
22.03.2003 10:58:57 (muokattu 22.03.2003 10:59:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun sinulla tuota intoa näyttää olevan, niin aiotko tehdä FAQin säveltämisestä ja siihen liittyvästä teoriasta? Porukkaa varmasti kiinnostaisi saada vähän ammattimaisempaa kosketuspintaa biisinikkarointiin!
 
Aiheena tuo on tajuttoman laaja. Mutta voishan sitä yrittää :) Ensin on kyllä tehtävä teorian perusasiat aika pitkälle selväksi (monilla muilla FAQeilla ;), koska sävältämisestä puhuessa tulee jo väkisin käyttäneeksi paljon erilaisia termejä, ja jos kaiken selittää rautalangasta, FAQista tulisi kilometrin pituinen... :)
 
Muutenkin teorian olisi oltava hallussa I/D-kurssitasolle asti, koska tämän jälkeen päästään vasta itse asiaan eli mm. äänenkuljetukseen :) Pistetään hautumaan... :)
 
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
Nuages
22.03.2003 11:01:26 (muokattu 22.03.2003 11:02:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse aion alkaa panostamaan nyt siihen teoriaan oikein kunnolla, kun lukio on viikon päästä ohi ja armeija on vasta melkein vuoden päästä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle?
Ja vielä sellanen kysymys, että mikä on tuo paljon puhuttu kenraalibasso?
 
Kaukana väijyy ystäviä...
mklami
22.03.2003 11:06:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse aion alkaa panostamaan nyt siihen teoriaan oikein kunnolla, kun lukio on viikon päästä ohi ja armeija on vasta melkein vuoden päästä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle?
Ja vielä sellanen kysymys, että mikä on tuo paljon puhuttu kenraalibasso?

 
Minkä verran oot tehny teoriaa ennen?
 
Kenraalibasso on käytännössä eräänlainen esikurssi soinnuttamiseen, siinä basson melodian päälle rakennetaan 3-ääninen sointusäestys (siis 4-ääninen basso mukaanlukien). Erittäin hyödyllinen ja ajattelua kehittävä kurssi.
 
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
Nuages
22.03.2003 11:15:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teoriaopintoni on ollut erittäin satunnaista ja perustuu lähinnä sekalaisiin netistä löytyviin lessoneihin. Intervallit osaan (ainakin sitten kun olen tuon lukenut=)) ja sointuja osaan muodostaa jotenkuten eli sointumerkinnät eivät ole enää täyttä hepreaa. Musiikkia olen harrastellut pari vuotta, mutta koulu on rajoittanut sitä aivan helkutisti, kun on nyt tämä abivuosi juuri menossa.
Skaalat on tuttuja, mutta eivät mene sujuvasti tuosta vaan ja moodit on vielä vähän mysteerisiä nimenomaan käyttötarkoituksiltaan.
Kadenssit yms. "raskaampi" teoria ei vielä sano minulle mitään:) Siinäpä sitä sitten olikin. Motivaatiota on prkleesti! Aion aloittaa kunnon treenikauden tässä koulun loputtua!
 
Kaukana väijyy ystäviä...
mklami
22.03.2003 11:22:24 (muokattu 22.03.2003 11:24:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teoriaopintoni on ollut erittäin satunnaista ja perustuu lähinnä sekalaisiin netistä löytyviin lessoneihin.
 
Kannattaa ottaa joku kirja käyttöön, ja vaikka ostaa omaksi, tarvittaessa pystyy kertaamaan asioita.
 
Harmi juttu vaan on se, että monet peruskurssiteorioiden kirjat ovat kuvituksensa perusteella tarkoitettu alle 10-vuotiaille ;), mutta jos et anna sen haitata, tässä muutama vinkki kirjoiksi:
 
Kalevi Hampinen: Musiikkia laulaen ja kirjoittaen 1/3, 2/3 ja 3/3 - ei typeriä kuvia :D
 
Olli Harala & Tero Mäkinen: Klaavi Peruskurssi 1/3, 2/3 ja 3/3 - täynnä tyhmiä kuvia :D
 
Noista kahdesta suosittelen Hampisen kirjoja, ne tuntuu ihan järkeviltä. Voit vaikka selaillen kerrata asioita 1/3-kurssin kirjasta ja sen jälkeen käydä kunnolla läpi 2/3 ja 3/3:n kirjat.
 
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
Nuages
22.03.2003 11:25:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyneeköhän näitä kirjoja kirjastoista?
 
Kaukana väijyy ystäviä...
mklami
22.03.2003 11:28:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyneeköhän näitä kirjoja kirjastoista?
 
Luulis löytyvän. Kannattaa ainakin käydä kattomassa, eikä ne muistaakseni niin kauheasti maksakaan :)
 
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
nahkis
22.03.2003 16:40:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Ylinousevista ja vähennetyistä intervalleista on järkevää käyttää ainoastaan ylinousevaa kvarttia ja vähennettyä kvinttiä (jotka ovat enharmonisesti samanlaiset (samana soivat) intervallit)
 
Esim. C-duurissa:
 
C-F = puhdas kvartti, C-FIS = ylinouseva kvartti
C-G = puhdas kvintti, C-GES = vähennetty kvintti

 
Tähän voisi lisätä, että ylinouseva kvartti on samalla se pahamaineinen tritonus, diabolus in musica, joka oli keskiajalla pannassa (ja josta Black Sabbath teki muotia).
 
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
funkylord
22.03.2003 18:21:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esim. C-duurissa:
 
1. priimi: C-C (puhdas priimi)
2. sekunti: H-C (pieni sekunti = puolisävelaskel)
3. terssi: A-C (pieni terssi)
4. kvartti: G-C (puhdas kvartti)
5. kvintti: F-C (puhdas kvintti)
6. SEKSI: E-C (pieni seksti)
7. septimi: D-C (pieni septimi)
8. oktaavi: C-C (puhdas oktaavi)

 
Anteeksi pilkun viilaaminen. tuo vaan sattui hassuna asiana silmään tällaiselle pervolle murrosikäiselle =)
 
PORKKANA!
mklami
22.03.2003 18:28:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Anteeksi pilkun viilaaminen. tuo vaan sattui hassuna asiana silmään tällaiselle pervolle murrosikäiselle =)

 
:D :D :D
 
Korjataas pois... :D
 
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
mklami
22.03.2003 18:35:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Tähän voisi lisätä, että ylinouseva kvartti on samalla se pahamaineinen tritonus, , joka oli keskiajalla pannassa (ja josta Black Sabbath teki muotia).

 
Jep, pistin sen tonnekin... ei pitäis viikonlopulla näitä kirjotella, pää ei toimi (toimiiko se sitte muulloin, hä...? :)
 
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
Jabe
24.03.2003 15:14:50 (muokattu 24.03.2003 15:17:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä mklami! Plussaa napasahteli.
 
Aloittelijoille voisi ehkä vielä avata noita nuottien nimiä (vaikkei aloittelijat -palstalla ollakaan). Mklami käyttää yllä johdonmukaisesti suomenkielisiä nimiä: esim. alennettu E on ES jne. Angloamerikkalaiseista lähteistä ei moisia kuitenkaan löydy. Nuottien nimissä b tarkoittaa alennettua ja # ylennettyä nuottia. Esim. Eb on sama kuin ES mklamin kirjoituksessa, F# on FIS ja niinpäin pois.
 
EDIT: kirj. virh.
mklami
24.03.2003 16:02:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EDIT: kirj. virh.
 
Meinasin just ruveta korjailemaan, mutta ehditkin korjata itse :) MacGyverin FAQista löytyykin noi nuottien nimet, joten sieltä ne pystyy kattomaan. Sen takia en ajatellu niitä tähän FAQiin pistää, mut olisko se johdonmukasempaa jos ne tässä olis?
 
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
Jabe
25.03.2003 09:16:05 (muokattu 25.03.2003 09:20:21)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...mut olisko se johdonmukasempaa jos ne tässä olis?
 
Ei, kyllä tuo sinun kirjoitus on oikein hyvä just noin niinkus on. Ajattelin vaan tehdä tuon lisäyksen, kun tiedän, että monille aloittelijoille ja itseoppineille (niinkus mulle :-)) tuo anglosaksinen merkitsemistapa on tutumpi.
 
EDIT: ja tosiaan, täällä McGyverin aloittamssa threadisshän noita nuottien nimiä käydään läpi: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … s.php?c=39&t=24161&o=0&x=ed74e3ab82 Eli molemmat kun lukee, niin varmaan pääsee asioista jyvälle :-)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti