Aihe: Teoriapalstan jelppikerho
1 2 3 4 544 45 46 47 48123 124 125 126 127
Sax-pappa
06.01.2010 18:50:12 (muokattu 06.01.2010 18:52:29)
Arand: Mitä tarkoittaa mystinen asia nimeltä "Coltrane changes"?

Olisikohan sama asia kuin "Rhythm changes" eli Gershwinin "I Got Rhythm" kappaleen sointukulku: http://en.wikipedia.org/wiki/Rhythm_changes

Edit: Vastasinkin epähuomiossa vanhaan kysymykseen, jota on jo runsaasti käsitelty.
baron
06.01.2010 19:39:41

Sax-pappa: Olisikohan sama asia kuin "Rhythm changes" eli Gershwinin "I Got Rhythm" kappaleen sointukulku: http://en.wikipedia.org/wiki/Rhythm_changes

Edit: Vastasinkin epähuomiossa vanhaan kysymykseen, jota on jo runsaasti käsitelty.

Joo, Coltranen Giant Steps piisin sointukiertoa (II-V-I "alenevien" suurten terssien välein) on alettu nimittää Coltrane Changes vaikka se ei olekaan Coltranen keksimä.
Mark Levine kirjassaan kyllä kertoo kuka sitä ekana käytti mutta oon unohtanut.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Epämuusikko
06.01.2010 19:49:09
baron: Joo, Coltranen Giant Steps piisin sointukiertoa (II-V-I "alenevien" suurten terssien välein) on alettu nimittää Coltrane Changes vaikka se ei olekaan Coltranen keksimä.
Mark Levine kirjassaan kyllä kertoo kuka sitä ekana käytti mutta oon unohtanut.

Have you met miss Jonesissa oli ainakin (alaspäinen). Toinenkin esimerkki siellä oli mutta sen oon unohtanu.

Menee ne ylöspäinkin jos on mennäkseen.
Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen.
baron
06.01.2010 20:06:23

Epämuusikko: Have you met miss Jonesissa oli ainakin (alaspäinen). Toinenkin esimerkki siellä oli mutta sen oon unohtanu.

Menee ne ylöspäinkin jos on mennäkseen.

Joo tietenkin mutta kun aiemmin tässä säikeessä sanoin että Coltrane Changes on II-V-I terssin välein niin joku alkoi kinata että Giant Stepsissä ne menee sekstin välein (pieni seksti ylöspäin)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sellisti
06.01.2010 22:08:47
Sävis: Sävellajin mukaan menee.

Ellei ole erikseen pienellä ylennys-, palautus- tai alennusmerkillä jotain muuta haluttu merkin yhteydessä.
"Olipa keskustelu mikä hyvänsä, aina jostain kaivetaan joku kulttuuriantropologi sanomaan että kaikki on paskaa ja paska on hyvää." -velipesonen
Jorbagha
08.01.2010 08:38:47 (muokattu 08.01.2010 08:42:59)
Wikipedia auttaa taas, jos kolmas kotimainen luonnistuu:
http://en.wikipedia.org/wiki/Coltrane_changes
Oonpa aika körny.
baron
08.01.2010 09:56:30

Jorbagha: Wikipedia auttaa taas, jos kolmas kotimainen luonnistuu:
http://en.wikipedia.org/wiki/Coltrane_changes

http://www.outsideshore.com/primer/primer/ms-primer-5-2.htm

Usko ketä haluat!
Sergei Fallinen
16.01.2010 16:05:45 (muokattu 16.01.2010 16:07:29)
hibernance: siis aina, vai vaikuttaako tilapäisalennukset tai ylennykset?

tähän en saanut kyllin selkeää vastausta vielä, et vaikuttaako nää alaheleisiin ellei oo erikseen mitään merkitty, jos siis sävellajin mukaan pitäs mennä vaikka F-Eb-F, mut tää kyseinen Eb on ylennetty E:ks aikasemmin tahdis

ja toinen kyssäri nuoteista: mitä tarkottaa tommonen risti tos ylennys/alennus/palautusmerkin paikalla? yleneekse sit vielä lisää?
Zeeboo
16.01.2010 16:28:00 (muokattu 16.01.2010 16:28:51)
hibernance: tähän en saanut kyllin selkeää vastausta vielä, et vaikuttaako nää alaheleisiin ellei oo erikseen mitään merkitty, jos siis sävellajin mukaan pitäs mennä vaikka F-Eb-F, mut tää kyseinen Eb on ylennetty E:ks aikasemmin tahdis

Ihan heti ei tult esimerkkiä mieleen, mutta väkevä veikkaus menee siihen suuntaan, että tilapäiset vaikuttavat tahdin sisällä kaikkiin ääniin, myös paratrilliin ja mordenttiin. Tarttee kokeilla...

ja toinen kyssäri nuoteista: mitä tarkottaa tommonen risti tos ylennys/alennus/palautusmerkin paikalla? yleneekse sit vielä lisää?

Tarkoittanet kaksoisylennystä:
http://www2.siba.fi/muste1/index.php?id=10&la=fi
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Sergei Fallinen
16.01.2010 16:32:17
Zeeboo: Ihan heti ei tult esimerkkiä mieleen, mutta väkevä veikkaus menee siihen suuntaan, että tilapäiset vaikuttavat tahdin sisällä kaikkiin ääniin, myös paratrilliin ja mordenttiin. Tarttee kokeilla...

noin mäkin vähän veikkaisin. Mun esimerkki oli toi bachin preludi mistä tuolla puhutaan, nois nuoteis ei tosin ole sellasta merkkiä tuol tahdis 34 toisin kuin näissä mitkä mulla on paperimuodos:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=183722

Tarkoittanet kaksoisylennystä:
http://www2.siba.fi/muste1/index.php?id=10&la=fi

tarkotan joo
osaamaton
17.01.2010 18:37:43

Olen työstänyt jo yli vuoden tällaista vähän pidempää teosta ja nyt olisi seuraavanlainen ongelmakohta mietityttämässä:

http://img138.imageshack.us/img138/3654/fdgdfg.gif

Kuvassa viipale tekelettä yksinkertaistettuna pelkäksi melodiaksi ja bassoksi.

Kysymys kuuluu: saax näin tehdä??+ Muistuttaako tämä liikaa rinnakkaisia kvartteja?

Jos nyt oikein olen ymmärtänyt, niin ensimmäinen intervalli on tritonus, sitten tulee kvartti ja viimeisenä jälleen tritonus. Soinnuiksi ajattelin pistää dimi-Bm-dimi.

Vaikkei tässä ihan täysin rinnakkaiskvartteja olisikaan, menettääkö sävellys heti kaiken uskottavuutensa, jos tällaisen sinne menee laittamaan?
baron
17.01.2010 22:06:36

osaamaton: Jos nyt oikein olen ymmärtänyt, niin ensimmäinen intervalli on tritonus, sitten tulee kvartti ja viimeisenä jälleen tritonus.

Tritonus-kvintti-tritonus????
Tonski
17.01.2010 22:10:42

baron: Tritonus-kvintti-tritonus????

Vähennetty kvintti-kvintti-vähennetty kvintti.
ihku
Dr Dominant
18.01.2010 10:29:49

osaamaton: Kysymys kuuluu: saax näin tehdä??+ Muistuttaako tämä liikaa rinnakkaisia kvartteja?

Vaikkei tässä ihan täysin rinnakkaiskvartteja olisikaan, menettääkö sävellys heti kaiken uskottavuutensa, jos tällaisen sinne menee laittamaan?

1) Juu, näin saa tehdä. Se muistuttaako se rinnakkaisia kvartteja ei ole relevanttia.

2) Sävellyksen uskottavuus ei synny siitä että siinä on vain tiettyjä, tai että siitä puuttuu jotain tiettyjä musiikin ilmiöitä.

Rinnakkaisten kvinttien kielto ei ole kaikenkattava laki jota ei saisi rikkoa. Taisi olla 1400-luvulla (viisaammat korjatkaa) kun lauletun musiikin parissa moniäänisyyden kehitys johti siihen, että rinnakkaisia kvinttejä ryhdyttiin välttelemään siksi että haluttiin kaiketi etäisyyttä keskiajan musan rinnakkaisten kvinttien perussaudiin, taas viisaammat korjatkaa.
"Dr. Dominant, I presume?"
osaamaton
18.01.2010 12:34:35

Tritonus-kvintti-tritonus????

Tritonus = ylinouseva kvartti = vähennetty kvintti (tasaviritykssä), olen ymmärtänyt.

Vähennetty kvintti-kvintti-vähennetty kvintti.

Keskimmäinen on siis kuitenkin kvintti? No, samapa se kun kvartti toisinpäin käännettynä on kuitenkin kvintti. Joka tapauksessa intervalli, jonka kanssa täytyy olla tarkkana.

1) Juu, näin saa tehdä. Se muistuttaako se rinnakkaisia kvartteja ei ole relevanttia.

2) Sävellyksen uskottavuus ei synny siitä että siinä on vain tiettyjä, tai että siitä puuttuu jotain tiettyjä musiikin ilmiöitä.

Toki näin. Pelkään vain, että teoksen mahdollisesti valmistuttua arvostelijat kiinnittävät huomiota juuri siihen teoreettisesti heikoimpaan kohtaan ja leimaavat koko teoksen sen mukaan. Ja nauravat päälle...

Arveluttavan kehnoa polyfoniaahan tuo on, mutta sointukulku on ihan ok.
Tonski
18.01.2010 14:22:32

osaamaton: Tritonus = ylinouseva kvartti = vähennetty kvintti (tasaviritykssä), olen ymmärtänyt.

Keskimmäinen on siis kuitenkin kvintti? No, samapa se kun kvartti toisinpäin käännettynä on kuitenkin kvintti. Joka tapauksessa intervalli, jonka kanssa täytyy olla tarkkana.

Jep b-f on puhdas kvintti. Ja oon käsittäny että vaikka tritonus ja vähennetty kvintti ovat enharmonisesti samoja, niin nuottimerkinnällä niillä voi olla teoksen jatkuvuuden kannalta isompikin ero, sillä merkintätapa vaikuttaa siihen, miten sointu puretaan ja luetaan (esmes maantieteelliset soinnut hyvänä esimerkkinä). Korjatkaa jos puhun puuta heinää.
ihku
Dr Dominant
18.01.2010 20:55:36

osaamaton:Toki näin. Pelkään vain, että teoksen mahdollisesti valmistuttua arvostelijat kiinnittävät huomiota juuri siihen teoreettisesti heikoimpaan kohtaan ja leimaavat koko teoksen sen mukaan. Ja nauravat päälle...

No, anna niiden sitten nauraa!! Voit onnitella itseäsi siitä että tarjoat kriitikolle pidemmän elämän. ;-) Eikun oikeesti, siitähän säveltämisessä on kyse että sun pitää päättää itse miten se biisi menee. Jos toi kuulostaa sun mielestä siltä kuin siinä kohden biisiä tuossa biisissä pitää kirjoittaa, niin anna mennä vaan. Sun omat korvat on se mittari.
"Dr. Dominant, I presume?"
mll
18.01.2010 21:04:48
Dr Dominant: Rinnakkaisten kvinttien kielto ei ole kaikenkattava laki jota ei saisi rikkoa. Taisi olla 1400-luvulla (viisaammat korjatkaa) kun lauletun musiikin parissa moniäänisyyden kehitys johti siihen, että rinnakkaisia kvinttejä ryhdyttiin välttelemään siksi että haluttiin kaiketi etäisyyttä keskiajan musan rinnakkaisten kvinttien perussaudiin, taas viisaammat korjatkaa.

Tokkopa olen viisaampi, mutta näin olen asian myös käsittänyt. Mahtaikohan sävellyksen opettajani sanoa, että niitä nimenomaan vältettiin sen vanhahtavuuden takia. Asiaan liittyy myös se, että neliäänisessä satsissa äänet menettävät itsenäisen luonteensa, jos äänet liikkuvat rinnakkaisissa kvinteissä (tai oktaaveissa).
Kurkkuviipale
18.01.2010 23:02:29

Tonski: Jep b-f on puhdas kvintti. Ja oon käsittäny että vaikka tritonus ja vähennetty kvintti ovat enharmonisesti samoja, niin nuottimerkinnällä niillä voi olla teoksen jatkuvuuden kannalta isompikin ero, sillä merkintätapa vaikuttaa siihen, miten sointu puretaan ja luetaan (esmes maantieteelliset soinnut hyvänä esimerkkinä). Korjatkaa jos puhun puuta heinää.

"Tritonus.

Tritonus on musiikillinen intervalli, joka on laadultaan ylinouseva kvartti tai vähennetty kvintti."

(Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Tritonus)

Joten tritonus ei siis viittaa soinnun purkusuuntaan vaan voi, kuten tekstissä sanottiin, purkautua, kuten ylinouseva kvartti/vähenevä kvintti. (Vähenevä kvintti purkautuu (yleensä) terssiin ja ylinouseva kvartti purkautuu (yleensä) sekstiin).

Henkilökohtasesti en mieluusti edes käytä koko ilmausta tritonus, koska sillä on enharmonisesti kaksi merkitystä.
baron
18.01.2010 23:17:33 (muokattu 18.01.2010 23:18:15)

Kurkkuviipale: Henkilökohtasesti en mieluusti edes käytä koko ilmausta tritonus, koska sillä on enharmonisesti kaksi merkitystä.

Mut tasaviritteisessä systeemissä se pistää oktaavin puoliksi ja siinä mielessä sille on käyttöä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)