Aihe: Mnetin Finale-forum
1 2 3 4 520 21 22 23 2434 35 36 37 38
Dr Dominant
08.11.2009 16:28:00

susanna66: 1. Layereitä ei ole päällä. Toisaalta jos asia johtuisi tästä, niin luultavasti ohjelma heittäisi kaikki tauot viivaston yläpuolelle. Nyt näin tapahtuu vain kahdeksasosa tauon kanssa. Muut tauot (koko, puoli, neljäsosa ja kuudestoistaosa) tulevat oikeaan paikkaan.

Mikä Finalen versio sulla on ja mikä käyttöjärjestelmä?

Mutta tuo kokotauko/kokonuotti juttu kyllä vieläkin ihmetyttää. Sen voisi vielä ymmärtää, että ohjelma lyö kokotauot tyhjiin tahteihin. Tällöinhän tahtiin ei tavallaan ole vielä kirjoitettu mitään. Mutta on kyllä aika kumma logiikka, jos ohjelma hyväksyy kokonuotin aika-arvoisen soinnun 3/4 osa tahtiin.

Niin, siis ohjelma laittaa tyhjiin tahteihin kokotauot automaattisesti jos sulla on rasti kyseisessä ruudussa viivaston asetuksissa, muuten ei tee mitään. Ja jos käsin yrität laittaa 3/4 tahtiin kokotaukoa, finale kysyy että haluatko oikeasti laittaa tahtiin liikaa tavaraa vai et, ja tähän voit vastata halutessasi kyllä. Eli voit tietoisesti pakottaa tahtiin liikaa tavaraa, mutta Finale ei oletusarvoisesti pidä sitä oikeana.
"Dr. Dominant, I presume?"
susanna66
31.01.2010 14:24:45
Nyt löysinkin tuon kyseisen rastin ja se poisti tauko-ongelman. Mutta tuossa kokonuottijutussa näyttää olevan ihan ohjelmointivirhe. Koska 99% tapauksissa Finale ei anna laittaa tahtiin ylimääräisiä nuotteja, mutta sitten kuitenkin tuossa kokonuottitapauksessa näin toisinaan käy.

Tietääkö kukaan saako mistään Finale-opetusta. Yritin etsiä netistä kursseja hakusanalla "Finale koulutus", mutta en löytänyt mitään. Toisaalta, jos tuollainen löytyisikin, en tiedä olisiko sinne järkevää mennä. Luultavasti olisi jokin peruskoulutus, jossa sitten ei kuitenkaan käytäisi läpi sellaisia asioita esim. mitä tarvitsen.

Tämä on kyllä aika painajaismaista Finalen kanssa. Ohjelmanhan pitäisi nopeuttaa työskentelyä, niin nyt on ihan päinvastoin. Käsin kirjoittaa monet asiat monin kerroin nopeammin kuin ohjelmalla. Tappelin yhden asian kanssa ennen joulua ja sainkin sen lopulta usean tunnin ponnistelun jälkeen melkein onnistumaan. Joitakin ylimääräisiä taukoja jouduin poistamaan kuvankäsittelyohjelmassa sen jälkeen kun olin vienyt homman Tiff-muotoon. Hommassa oli ainakin 10 eri vaihetta ja en pannut niitä ylös. Nyt taas en tietysti enää muista kuinka tuo kaikki tapahtui.

Laittaisiko joku ohjeet kuinka homma oikeasti tehdään.

Kysymyksessa on siis 11- nuotin "juoksutus", joka alkaa bassoviivastolta vasemmalla kädellä ja päätyy diskantti viivastolle oikealle kädelle. Juoksutuksen kesto on yksi neljäsosa. Vain juoksutuksen ensimmäinen nuotti soitetaan vasemmalla kädellä. Tässä siis tulee varsi ylöspäin, kun oiken käden nuoteilla varsi tulee alaspäin. Palkki on keskellä. Ongelma on vielä se, että tuo kyseinen vasemman käden nuotti on kestoltaan neljäsosan, joten siinä pitäisi tulla varsi lisäksi alaspäin. Oli pakko käyttää layeriä, että sain varret eri suuntaan. Tästä johtui nuo ylimääräiset tauot, jotka jouduin "kummaamaan".

Kypsyttää, kun nyt en ole saanut onnistumaan edes tavallista 9 nuotin ryhmää. Kun olen kirjoittaut viisi nuottia, niin ohjelma sanoo plim, eikä ota enää vastaan uusia nuotteja. Olen siis merkinnyr ensimmäiselle riville "9 16 th in the space of 1 quarter"

Lisäksi erilaisia vaihtoehtoja ja rastipaikkoja tuossa "tuplet tool" napissa avautuvassa ikkunassa on vaikka kuinka paljon. Tietysti taas joku rasti väärässä paikassa.
baron
31.01.2010 16:02:15 (muokattu 31.01.2010 16:02:56)

Nuotinvarren sekä alas että ylös saa:

Tools/Advanced Toos/Special Tools/DoubleSplit Stem Tool
Sitten klikataan haluttua tahtia ja sen haluttuihin nuotteihin voidaan lisätä toinen varsi eri suuntaan kuin alkuperäinen.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
susanna66
31.01.2010 20:11:19
Tarkistin vielä toimenpiteen tuolla mainitsemallasi tavalla, mutta se ei kuitenkaan ollut hakemani. Nyt lisätty varsi on aika arvoltaan sama (yksi kuudestoistaosa)kuin toiseen suuntaan oleva. Tarkoitus siis olisi että nuottiryhmän ensimmäisen nuotin aika arvo olisi pidempi kuin muut (yksi neljäsosa). Juoksutuksessa on siis ikäänkuin kaksi stemmaa päällekkäin, ensimmäinen nuotti kuuluu kumpaakin. Toinen stemma (=vasen käsi) jää paikailleen neljäsosan ajaksi ja toinen stemma(=oikea käsi) lähtee ylöspäin nuo loput nuotit.

Siis jotenkin tämä nyt liittyy stemmoihin ja layereihin. Mitenkähän stemmoja voisi kirjoittaa niin, että näkymään halutut tauot voisi itse määritää tauon tarkkuudella. Nythän tauot saa pois tai päälle mutta se koskee koko viivastoa.

Ja pitäisikö koko proseduuriketjun luominen aloittaakin kahdesta stemmasta? Nyt teen niin että ensin luon tuon juoksutuksen (yksi stemma) ja tämän jälkeen siirrän tarvittavat nuotit toiselle viivastolle, käännän varret, nuottien päät ja palkin.
baron
31.01.2010 22:39:35

Mä luulisin että sun ongelma ratkeaa vain layereilla.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sellisti
31.01.2010 23:56:41
susanna66: Nyt löysinkin tuon kyseisen rastin ja se poisti tauko-ongelman. Mutta tuossa kokonuottijutussa näyttää olevan ihan ohjelmointivirhe. Koska 99% tapauksissa Finale ei anna laittaa tahtiin ylimääräisiä nuotteja, mutta sitten kuitenkin tuossa kokonuottitapauksessa näin toisinaan käy.

Siis silloinkin kun sulla on päällä se "check for extra notes" minkä baron mainitsi edellisellä sivulla..? Se on kyllä jo outoa jos niin on, ei oo mulla koskaan käynyt.
"Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." -Kari Suomalainen
susanna66
01.02.2010 03:01:28
Mistä tuo "check for extra notes" rasti löytyy?

Otin rastin pois Staff-toolin avautuvasta ikkunasta kohdasta "Display rests in empty measures".
EP
01.02.2010 05:50:23
susanna66:
..Tietääkö kukaan saako mistään Finale-opetusta. Yritin etsiä netistä kursseja hakusanalla "Finale koulutus", mutta en löytänyt mitään. Toisaalta, jos tuollainen löytyisikin, en tiedä olisiko sinne järkevää mennä. Luultavasti olisi jokin peruskoulutus, jossa sitten ei kuitenkaan käytäisi läpi sellaisia asioita esim. mitä tarvitsen.

Petri Vuorio on tehnyt opuksen Finale 2003 :sta, mistä
löytyy tuollaiset perusasiat:

http://www.pvjulkaisut.fi/tuotteet.php?tuote=fin2k3np

Tämä on kyllä aika painajaismaista Finalen kanssa. Ohjelmanhan pitäisi nopeuttaa työskentelyä, niin nyt on ihan päinvastoin. Käsin kirjoittaa monet asiat monin kerroin nopeammin kuin ohjelmalla.

Kyllä se aluksi tuntuukin toivottoman hitaalta ja käsin kirjoittaa nopeammin, mutta kun oppii ne perusasiat ja omat rutiinit mitä tarvii saadakseen sen nuotin aikaiseksi, niin homma nopeutuu huomattavasti ja muuttuu mielenkiintoisemmaksi.
baron
01.02.2010 09:15:25

EP: Kyllä se aluksi tuntuukin toivottoman hitaalta ja käsin kirjoittaa nopeammin, mutta kun oppii ne perusasiat ja omat rutiinit mitä tarvii saadakseen sen nuotin aikaiseksi, niin homma nopeutuu huomattavasti ja muuttuu mielenkiintoisemmaksi.

Kyllähän se aluksi oli hidasta mutta eihän sitä muuten opi kuin tekemällä. Mulla oli puolellani se että en ole koskaan oppinut käsin kirjoittamaan eli ei ollut vaihtoehtoja:-)
Dr Dominant
01.02.2010 11:51:31 (muokattu 01.02.2010 14:11:14)

susanna66:

Hei taas,

Kyselin jo tuossa aiemmin, mutta kysyn uudelleen: voisitko ystävällisesti kertoa mikä Finalen versio sulla on käytössä, sekä käytätkö windows-versiota vai macintosh-versiota? Olisi helpompi täsmävastata kun PC vs. macintosh-versioissa on pieniä eroja siinä mikä asia on missäkin, sekä Finalen versioiden välillä on eroja sekä ominaisuuksissa että siinä mistä valikosta mikäkin asia löytyy.

Sitten itse probleemaan:

Kysymyksessa on siis 11- nuotin "juoksutus", joka alkaa bassoviivastolta vasemmalla kädellä ja päätyy diskantti viivastolle oikealle kädelle. Juoksutuksen kesto on yksi neljäsosa. Vain juoksutuksen ensimmäinen nuotti soitetaan vasemmalla kädellä. Tässä siis tulee varsi ylöspäin, kun oiken käden nuoteilla varsi tulee alaspäin. Palkki on keskellä. Ongelma on vielä se, että tuo kyseinen vasemman käden nuotti on kestoltaan neljäsosan, joten siinä pitäisi tulla varsi lisäksi alaspäin. Oli pakko käyttää layeriä, että sain varret eri suuntaan. Tästä johtui nuo ylimääräiset tauot, jotka jouduin "kummaamaan".

Eli pitäisikö sen näyttää jotakuinkin tältä?

http://halkosalmi.pp.fi/mnet/esimerkki.tif

Ylläolevan tein seuraavalla tavalla_

1) valitsin speedy entry-työkalun. Klikkasin ylempää viivastoa ja painoin alt-1. (alt-1 tuo macintosh-versiossa esiin tuplet-dialogin jossa voi kertoa suoraan finalelle, mikä alajako on tulossa, koska mulla ei ole PC-manuaali käsillä, en muista ulkoa mikä on näppäinkomento PC-puolella). Valitsin 11 16ths in the space of 1 quarter, ja siitä 'shape'-pudotusvalikosta jossa valitaan tuleeko numeron ympärille hakaset tms. valitsin 'none' koska en tarvinnut hakasia. Sitten syötin 11 nuottia, liikuin vasemmalla nuolinäppäimellä taaksepäin yhden askeleen, ja painoin 'L'-kirjainta joka on pikakomento sille että käännetään kaikki varret eri suuntaan.

2) klikkasin (edelleen speedy entry-työkalu päällä) alempaa viivastoa ja kirjoitin neljäsosanuotin bassoklaaviin.

3) Valitsin note mover-työkalun. Note mover-valikosta varmistin että valittuna on 'cross staff', tällä työkalulla heitellään nuotteja viivastolta toiselle, silti pitäen palkit alkuperäisellä viivastolla. Klikkasin ylemmän viivaston päälle jolloin näkyviin ilmestyy "kahvat". Tartuin ensimmäiseen nuottiin ja raahasin sen bassoavaimen puolelle.

4) Tämän jälkeen valitsin special tools-työkalun josta otin palkinsäätötyökalun (se missä on palkin kuva ja nuolia ylös ja alas), sitten raahasin juoksutuksen palkin viivastojen väliin niin että se näyttää hyvältä.

5) Koska ensimmäisen nuotin varsi on nyt väärällä puolella (se jää automaattisesti paikoilleen koska aina varren puolta ei tarvitse vaihtaa. Tämä ei ole ohjelmointivirhe vaan ominaisuus) minun täytyy kääntää varsi toiselle puolelle nuottia. Valitsen special tools, ja sieltä 'reverse stem tool' (sellainen ikoni jossa on kaksi kahdeksasosaa, toisessa varsi ylös ja toisessa varsi alas), sillä klikkaan ekan tahdin ylempää riviä jotta saan 'kahvat' esille. Klikkaan ensimmäisen nuotin kahvaa jotta varsi kääntyy nuotin toiselle puolelle.

Tän jälkeen kirjoittelin jotain tavaraa lisää sinne vaan malliksi. Tein myös kaksi erilaista 9-tuplettia, toisen hakasilla ja toisen ilman hakasia malliksi toiseen tahtiin.

Kypsyttää, kun nyt en ole saanut onnistumaan edes tavallista 9 nuotin ryhmää. Kun olen kirjoittaut viisi nuottia, niin ohjelma sanoo plim, eikä ota enää vastaan uusia nuotteja. Olen siis merkinnyr ensimmäiselle riville "9 16 th in the space of 1 quarter"

Ymmärrän toki että kypsyttää. Kynä ja paperi-metodin jälkeen Finale taatusti tuntuu kryptiseltä, etenkin aluksi.

Muista silti, että Finale on ohjelmisto joka on tehty palvelemaan myös kaikista vaativimpia käyttäjiä musiikkikustantamoista modernin musiikin puhtaaksikirjoittajiin. Se tarkoittaa sitä että ominaisuuksia on valtavasti, ja sen myötä valikot ovat laajoja. Jotta oppisi käyttämään Finalea nopeasti, joutuu käyttämään itse ohjelman opiskeluun aikaa. Palkinto on siinä että Finalella oikeasti voi tehdä notaation osalta mitä vain. Se, onko Finale sinulle paras mahdollinen ohjelmisto, on sinun itse sitten päätettävä.

Lisäksi erilaisia vaihtoehtoja ja rastipaikkoja tuossa "tuplet tool" napissa avautuvassa ikkunassa on vaikka kuinka paljon. Tietysti taas joku rasti väärässä paikassa.

Niin, kuten aiemmin jo mainitsin, jotta Finale osaisi tehdä paljon, valikot eivät voi olla yksinkertaisia. Ainoa ratkaisu käyttäjälle on opiskella miten ohjelma toimii.

Toivottavasti näitä ohjeista on apua.
Dr Dominant
01.02.2010 14:08:49

susanna66: Mistä tuo "check for extra notes" rasti löytyy?

Otin rastin pois Staff-toolin avautuvasta ikkunasta kohdasta "Display rests in empty measures".

check for extra notes on speedy entryn ominaisuus. Kun sulla on speedy entry-työkalu päällä, speedy-valikosta löytyy mm. tämä ominaisuus jonka voi yleisesti ottaen laittaa päälle tai pois. Se ei liity viivastoihin vaan siihen, miten haluaa itse finalen tulkitsevan syötettyjä nuotteja.
susanna66
01.02.2010 22:53:18 (muokattu 01.02.2010 23:04:51)
Sainkin tuon juoksutuksen itse tehdyksi. Kokeilin myös näitä toisia ohjeita. Vaikuttivat olevan melko samanlaiset, ehkä toimenpiteiden järjestys vähän erilainen. Myöskään en käyttänyt Speedy entry työkalua, koska en sitä koskaan käytä.

Avasin myös tuon Speedy entry valikon ja kaikki kohdat oli kyllä siellä rastittu, myös check for extra notes. Luultavasti olleet rastittuna jo oletusarvoisena, koska en muista edes tuota kyseistä valikkoa aukaisseeni.

En sitten tiedä miksi en vain tule toimeen Finalen kanssa. Onko ohjelman logiikka jotenkin erilainen, kuin oma ajattelutapani. Mutta se on ainut kymmenistä osaamistani ohjelmista, jonka kanssa verenpaine nousee. Esimerkiksi opettelin viime kesänä Photo-Shoppia (myös englannin kielinen) eikä tämän kanssa tullut kertaakaan samanlaista epätoivoista oloa kuin Finalen kanssa yleensä tulee ja on tullut jo neljä vuotta.
Dr Dominant
02.02.2010 08:02:46

susanna66: Sainkin tuon juoksutuksen itse tehdyksi. Kokeilin myös näitä toisia ohjeita. Vaikuttivat olevan melko samanlaiset, ehkä toimenpiteiden järjestys vähän erilainen. Myöskään en käyttänyt Speedy entry työkalua, koska en sitä koskaan käytä.

Avasin myös tuon Speedy entry valikon ja kaikki kohdat oli kyllä siellä rastittu, myös check for extra notes. Luultavasti olleet rastittuna jo oletusarvoisena, koska en muista edes tuota kyseistä valikkoa aukaisseeni.

Ahaa, no sitten edellisellä huomiolla siitä 'check for extra notes'-ruksista ei ole mitään väliä koska se liittyy yksinomaisesti vain speedy entry-työkaluun.

En sitten tiedä miksi en vain tule toimeen Finalen kanssa. Onko ohjelman logiikka jotenkin erilainen, kuin oma ajattelutapani. Mutta se on ainut kymmenistä osaamistani ohjelmista, jonka kanssa verenpaine nousee. Esimerkiksi opettelin viime kesänä Photo-Shoppia (myös englannin kielinen) eikä tämän kanssa tullut kertaakaan samanlaista epätoivoista oloa kuin Finalen kanssa yleensä tulee ja on tullut jo neljä vuotta.

Jos edelleenkin haluat tehdä nuotinnoksesi koneella, sun ehkä kannattaisi vilkaista Sibeliusta, josko se olisi sulle se toimivampi ratkaisu. Jos on neljä vuotta tapellut jonkin softan kanssa, niin ei kai siinä mitään häviä jos ainakin kokeilee muita vaihtoehtoja...
baron
02.02.2010 09:07:40

Toistaiseksi olen onnistunut tekemään Finalella kaiken mitä olen halunnut mutta kyllä joskus ollut suuritöistä.
Viimeeksi eilen tappelin ongelman kanssa kun lisäsin kolmannen "staffin" (viivasto?) nuotteihin joissa ennestään oli kaksi ja Finale teki siitä eri kokoisen kuin aiemmat.
Kyllä mä onnistuin saamaan sen samankokoiseksi mutta siinä meni aikaa ja tupakkaa.
baron
03.02.2010 23:10:30

Apua! (Ja mun ei oo tarkoitus snobbailla englannin kielellä mutta mä oon oppinut Finalesta nuottikirjoitusilmiöille vain englanninkieliset nimet, vois samalla valistaa mua mitä ne on suomeksi)

Kun tehdään First ja Second Ending ja viimeisestä nuotista ennen endingejä on "tie" endingin ekaan nuottiin niin miten saadaan tehtyä niin että Finale piirtää ja soittaa sen "tien" myös second endingiiin?
EP
03.02.2010 23:17:45
baron: Apua! (Ja mun ei oo tarkoitus snobbailla englannin kielellä mutta mä oon oppinut Finalesta nuottikirjoitusilmiöille vain englanninkieliset nimet, vois samalla valistaa mua mitä ne on suomeksi)

Kun tehdään First ja Second Ending ja viimeisestä nuotista ennen endingejä on "tie" endingin ekaan nuottiin niin miten saadaan tehtyä niin että Finale piirtää ja soittaa sen "tien" myös second endingiiin?

Muistan kun joskus tuota ihmettelin kanssa niin tein nuotit niin että 2 -maalin ekana oli tauko, nuotin sijasta.
Myöhemmin sitten korjasin ne kaaret nuottien väliin kun ne opin.

..valitan en osaa auttaa, eri nuotinnusohjelma mulla. : )
baron
03.02.2010 23:20:19

EP: Muistan kun joskus tuota ihmettelin kanssa niin tein nuotit niin että 2 -maalin ekana oli tauko, nuotin sijasta.
Myöhemmin sitten korjasin ne kaaret nuottien väliin kun ne opin.

..valitan en osaa auttaa, eri nuotinnusohjelma mulla. : )

Onko korrektit suomenkieliset nimet ykkös ja kakkosmaali ja kaari?
EP
03.02.2010 23:29:17 (muokattu 04.02.2010 06:32:24)
baron: Onko korrektit suomenkieliset nimet ykkös ja kakkosmaali ja kaari?

Ööh, vois olla vois olla ..ehkä? : )

PS. noniin nyt löysin tuolle yleensäkin kaksi nuottia yli tahtiviivan yhdistävälle kaarelle niinkin luonnollisen nimityksen kuin "yhdyskaari".
Dr Dominant
04.02.2010 09:01:28

Kurkkaas Baron sieltä 'Tohtorista', siellä on kohtuullisen kattavasti laitettu aina kun uusi termi esitellään, myös enklanninkieliset vastineet.

s. 14, yhdyskaari (engl. tie)
s. 80 maali (engl. ending)
baron
04.02.2010 09:10:13 (muokattu 04.02.2010 09:12:21)

Dr Dominant: Kurkkaas Baron sieltä 'Tohtorista', siellä on kohtuullisen kattavasti laitettu aina kun uusi termi esitellään, myös enklanninkieliset vastineet.

s. 14, yhdyskaari (engl. tie)
s. 80 maali (engl. ending)

Kiitti, tuli kyllä mieleen mutta en viime yönä jaksanut kesken lappujen kirjoituksen.

Mutta mites se varsinainen asia: Että yhdyskaari tulee myös kakkosmaalin ekaan nuottiin?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)