![]() 18.02.2007 08:37:57 (muokattu 18.02.2007 08:47:08) | |
---|---|
Anyone? Jelppikääs. Plussa pongo nopeimmalle! Olen laatinut omaan käyttööni seuraavanlaiset ohjeet. Eivät ne kovin täydelliset ole, mutta jos Finale muuten on tuttu, uskon näillä pärjäävän. Midi-tiedostojen käsittely Finale-ohjelmalla Ennen Finalea Tarkasta, että kaikkien soittimien viivastot ovat yhdellä viivastolla. Jos esim. käyrätorvi on kahdella viivastolla, korota viivaston kaikki nuotit 12 sävelaskelta, eli niin paljon, että ne pysyvät yhdellä viivastolla. 1. Avaa tiedosto Import Midi File Options = vakio asetukset. Quont. settings: - Smallest Note Value = pienin kirjoitettu nuottiarvo, suositus 32-osanuotti - Mix Rhytms More Quant. Settings = vakio asetukset Soita ja näytä nuotit oikein Allow grace notes Salli pisteelliset nuotit 2. Sävellyksen nimi ym. tiedot File / Infossa. 3. Soittimien nimet, ryhmät, nuottien transponointi ja sävellajien muutos Staff / Staff Attributes = kirjoitus ja näyttö: - Poista Meansure Numbers merkki muilta kuin ylimmältä soittimelta. Add group and bracket: - Valitse soittimet - Valitse ensin kaikille ryhmille oma kaari ja viimeiseksi esim. pianokaari Transpose - Transponoi ensin mass edit/tranpose- toiminnolla ne viivastot takaisin jotka korotettiin ennen Finalea Soittimien sävellajin muutos - Merkkaa ja avaa Transposition, valitse soitin - Valitse Key Signature-valikosta : - Bb-vireisille, trumpetti ja (klarinetille alennusmerkkisillä) Bb Up M2 - Es-vireisillä (klarinetti korkealle kirjoitetuille nuoteille) Eb Down m3 - A-vireisille (klarinetti ylennysmerkkisillä) A Up m3 - F-vireisille F Up P5 - contrabassolle valitaan Other / Staff / Up octave 7 / Key Alter 0 - piccolo Down octave, interval 7 / key 0 4. Nuottiviivastojen ja soittimien nimirivistön asettelu partituurissa; - Page Layout - Format for Score pois päältä(palauta ennen kuin käytät Options/ Update Layot Options) - Merkitse Avoid Margin Collision - Page Margins/Adjust Page Range / valitse sivut - Kun aloitussivuksi laitetaan 2 ja loppuu viimeisellä sivulla, niin kaikki paitsi aloitussivu muuttuvat suoraan 2 sivulta - Kun sitten samalla asetuksella käsitellään 1 sivua, niin muut sivut ei silloin muutu 5. Luo kohotahti - Värjää haluttu tahti Mass Edit työkalulla. - Options / Pickup Measure: - Valitse kohotahdin pituutta osoittava nuotti 6. Metronomimerkki (tempomerkki) - Poista ensin tempomerkkien toisto Options/Playback options- valikosta - Värjää haluttu tahti. - Plug-Ins / Expression: - Great tempo marking 7. Lisää pppp ffff merkit automaattisesti nuottien voimakkuuksien mukaan - Plug-ins / Expression / Auto-Dynamic Placement. - Valitse: - Min. velocity 10 - Avoid Accents = Place Entry - pppp = 0__Expression = pppp - ppp = 20_Expression = pppp - pp = 34_Expression = ppp - p = 47_Expression = pp - mp = 60_Expression = p - mf = 73_Expression = mp - f = 86_Expression = mf - ff = 98_Expression = f - fff =112_Expression = ff - ffff = 125_Expression = fff Merkitse Use Defmult Positioning (Below) | |
![]() 18.02.2007 09:08:08 | |
Anyone? Jelppikääs. Plussa pongo nopeimmalle! Kokeilepas ihan ensiksi mennä MIDI-valikosta MIDI-setup-dialogiboxiin. Sieltä katso MIDI-outputs ja varmista että olet määritellyt kanaville 33-47 ulostulon. General Midin kautta saat käyttöön vain 16 midi-kanavaa, joten jos yrität soittaa biisiäsi jollain GM-laitteella, kanavan 33 soittaminen ei onnistu. Suosittelen lukemaan Finalen manuaalista kohdan "MIDI Terminology". Sinne pääset esim. klikkaamalla HELP-valikosta "Index", etsimällä aakkosellisesta hakemistosta MIDI-otsikon ja sen alta tuon terminology-kohdan. Siitä eteenpäin on asiallinen yleiskuvaus siitä miten Finale "ajattelee" MIDIä. Jos sulla ei ole MIDI-interfacea jossa olisi enemmän kuin 2 porttia ulos (=16 kanavaa per portti) et saa kanavaa 33 toistumaan ollenkaan. Kannattaa tarkistaa kamojen speksit myös. Itse olen pärjännyt aika hyvin 16 kanavalla ennen nykyisten kamojen saantia, vaikka olen tehnyt isoja orkesteripartsikoitakin. Minkäkokoista partituuria sulla on siellä tekeillä ja pitäisi saada soimaan?? "Dr. Dominant, I presume?" | |
![]() 18.02.2007 12:23:14 (muokattu 18.02.2007 13:03:43) | |
GM on juurikin tuossa 1-16, mutta kun pentele siellä on niitä softsynth hommia jotka heittää erroria kun niitä yrittää laitella kanavaille. Ilmeisesti ne ei tullukaan sitten tän finalen mukana, tai jotain. Täytyy sitten kokeilla tota GPO mikälie näyteversiota. Sen taitaa saada useammalle ryhmälle. Taidanpa vaan suosiolla pienentää vähäsen partituuria.. Ei se niin tärkeetä ollukaan :( Vai onko keinoa, jolla ton mun synan sais toistamaan suoraan koneelta? Epäilen kyllä itekin. Edit: Paitsi että nythän tää vasta alkaakin pottuilemaan mulle. Säädän sieltä kontakt playeristä kaikki kohdalleen desibelejä myöten, mutta kun playta painan, niin se muuttaa itekseen johonkin -6db, jolloin ei kuulu käytännössä juuri mitään... Kohta meen tekee Guitar Prolla orkesterit pentele, on tää niin mahoton laite. | |
![]() 18.02.2007 13:37:02 | |
GM on juurikin tuossa 1-16, mutta kun pentele siellä on niitä softsynth hommia jotka heittää erroria kun niitä yrittää laitella kanavaille. Ilmeisesti ne ei tullukaan sitten tän finalen mukana, tai jotain. Jos olet asentanut laillisen Finalen täysversion, SoftSynth-kirjasto on asentunut samalla, ellet ole valinnut "custom install" ja ruksinut noi softsynth-kirjastot pois asennuksesta. Mikäli haluat toistaa partituuria softsynth-kirjastoilla, valitse MIDI-valikosta "internal speaker playback" ja sieltä "smart music softsynth playback". Jos se heittää erroria, pistä tarkka virheilmoitus tänne niin sitten voin olla enemmän avuksi tässä kohden. Ai niin, miten olet luonut partituurin? Jos aukaiset "setup wizardin" ja sieltä valkkailet soittimet etc., Finale luo jokaista partituurin viivastoa varten oman instrumentin ja laittaa sille GM midiasetukset valmiiksi. Mikäli olet tehnyt partituurin manuaalisesti lisäämällä kasan viivastoja ja sitten antamalla viivastoille nimet etc., muista myös luoda jokaista viivastoa varten "instrument". (window-valikko ja sieltä "instrument list". Jos "instrument" sarakkeessa lukee "none" joka viivaston kohdalla, sulla ei ole määritelty viivastoille instrumentteja. Tässä tapauksessa klikkaa kolmiota ja valitse ponnahdusvalikkosta "new instrument", anna soittimelle nimi ja midi patch etc. Täytyy sitten kokeilla tota GPO mikälie näyteversiota. Sen taitaa saada useammalle ryhmälle. Taidanpa vaan suosiolla pienentää vähäsen partituuria.. Ei se niin tärkeetä ollukaan :( Ei sun tartte partituuria pienentää jos koneessa riittää vääntöä. Pistäpä nyt tietoa minkälainen kokoonpano sun biisissä on niin päästään eteenpäin. GPO näyteversio on varsin kattava ja sillä pärjää mun mielestä todella pitkälle jos operoi pääasiallisesti sinfisinstrumenttien kanssa. Vai onko keinoa, jolla ton mun synan sais toistamaan suoraan koneelta? Epäilen kyllä itekin. On toki. Onko sulla tietokoneessa kiinni MIDI-interface jossa taas sun syna on kiinni?? Jos sulla ei ole MIDI-interfacea sun kone ja syna eivät osaa jutella keskenään. Jos sulla on MIDI-interface, sun täytyy laittaa sieltä Finalen MIDI-setupista "output device"-kohtaan sun midi-interface niin Finale työntää sen midi-datan sitä kautta ulos. Ja kun sun ulkoinen syna on kytketty kiinni siihen MIDI-interfaceen midipiuhoilla syna "kuulee" Finalen lähettämät käskyt ja alkaa totella. Edit: Paitsi että nythän tää vasta alkaakin pottuilemaan mulle. Säädän sieltä kontakt playeristä kaikki kohdalleen desibelejä myöten, mutta kun playta painan, niin se muuttaa itekseen johonkin -6db, jolloin ei kuulu käytännössä juuri mitään... Kohta meen tekee Guitar Prolla orkesterit pentele, on tää niin mahoton laite. Se -6db on siellä siksi, että jos joka viivastolla on nyanssina forte fortissimo niin sulla menee masteri särölle. Varmista vielä mikseristä (window-valikko "mixer") että sulla on joka kanavassa volume arvojen 64-80 välissä ja masteri esim. 64. Varmista myös että sulla on viivastoilla joku nyanssi kun käytät GPO:ta, kun se tottelee niitä piano ja mezzoforte-merkkejä. "Dr. Dominant, I presume?" | |
![]() 18.02.2007 16:05:41 | |
ellet ole valinnut "custom install" ja ruksinut noi softsynth-kirjastot pois asennuksesta. Mjoh, sehän ratkeskin ihan noin yksinkertaisesti *kopauttaa itseään päähän* Ei sun tartte partituuria pienentää jos koneessa riittää vääntöä. Kyllä koneessa nyt vääntöä löytyy, kun sain kanavat kuntoon. Biisi jääköön salaisuudeksi... kun se tottelee niitä piano ja mezzoforte-merkkejä. No niinpä tietenkin--> Syynätään nekin läpi Ja pistetään mieleen toi syna-homma. Eli Midi-kaapelit, vai meniskö peräti ihan usb:n kautta? Ja toistaako tämä sitten vain 16 kanavaa, kun tämän sekvensseri (?) on sen "suuruinen"? Nythän tää vasta alkaakin skulaa | |
![]() 18.02.2007 17:43:20 | |
Ja pistetään mieleen toi syna-homma. Eli Midi-kaapelit, vai meniskö peräti ihan usb:n kautta? Ja toistaako tämä sitten vain 16 kanavaa, kun tämän sekvensseri (?) on sen "suuruinen"? Jotkut synat on GM-yhteensopivia ja voi kytkeä USB-piuhalla suoraan tietokoneeseen jolloin erillistä MIDI-interfacea ei tarvita. Kurkkaa synan manuaalia etc. Yleensä niissä lukee toi GM aika näkyvästi jossain vermeen kyljessä. Finale pystyy syöttämään ulos 64 kanavaa, mikäli hardware antaa myöten. "Dr. Dominant, I presume?" | |
![]() 22.09.2007 16:01:58 (muokattu 22.09.2007 16:03:20) | |
Miten Finaleen saadaan vajaita tahteja? Tarkoittaa sitä että jos tahtilaji on 4/4 ja sä et tunge sinne sitä määrää nuotteja, Finale täyttää loput tauoilla. Esim intron viimeinen tahti on vajaa kun piisi alkaa koholla. Se pick-up measure toimii vain piisin ekalle tahdille. Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius) | |
![]() 22.09.2007 16:26:17 | |
Miten Finaleen saadaan vajaita tahteja? Tarkoittaa sitä että jos tahtilaji on 4/4 ja sä et tunge sinne sitä määrää nuotteja, Finale täyttää loput tauoilla. Esim intron viimeinen tahti on vajaa kun piisi alkaa koholla. Se pick-up measure toimii vain piisin ekalle tahdille. 2 nopeaa tapaa: 1) Kirjoita tahtiin ne nuotit jotka haluat näkyviin, ja lopputahti taukoja. Sen jälkeen kätke nämä tahdin lopussa olevat tauot viemässä kursori ko. tauon päälle (toimii parhaiten speedy entry-työkalulla) ja painamalla 'o'. 2) Vaihda kyseisessä tahtilajissa tahtiosoitus niin että saat haluamasi mittaisen tahdini aikaiseksi, mutta ruksaa "use a different time signature for display" ja laita siihen esim. toi 4/4 tai mikä tahansa mikä biisissä on vallitsevana. Näin saat tahdin näyttämään 4/4 vaikka se ei sitä todellisuudessa ole. "Dr. Dominant, I presume?" | |
![]() 22.09.2007 20:40:46 (muokattu 22.09.2007 20:42:19) | |
2 nopeaa tapaa: 1) Kirjoita tahtiin ne nuotit jotka haluat näkyviin, ja lopputahti taukoja. Sen jälkeen kätke nämä tahdin lopussa olevat tauot viemässä kursori ko. tauon päälle (toimii parhaiten speedy entry-työkalulla) ja painamalla 'o'. 2) Vaihda kyseisessä tahtilajissa tahtiosoitus niin että saat haluamasi mittaisen tahdini aikaiseksi, mutta ruksaa "use a different time signature for display" ja laita siihen esim. toi 4/4 tai mikä tahansa mikä biisissä on vallitsevana. Näin saat tahdin näyttämään 4/4 vaikka se ei sitä todellisuudessa ole. Kiitti! Mä arvasin että se on mahdollista, vaikka ei helposti löydettävissä. Jos joku joskus jossain pitäisi Finalekurssit, mä olisin oikeesti kiinnostunut. Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius) | |
![]() 23.09.2007 21:23:20 (muokattu 23.09.2007 21:27:26) | |
Miten Finaleen saadaan vajaita tahteja? Tarkoittaa sitä että jos tahtilaji on 4/4 ja sä et tunge sinne sitä määrää nuotteja, Finale täyttää loput tauoilla. Esim intron viimeinen tahti on vajaa kun piisi alkaa koholla. Se pick-up measure toimii vain piisin ekalle tahdille. Vielä yksi ratkaisuvaihtoehto: vaihda kyseisten tahtien tahtilajia sellaiseksi että se vastaa tahdissa olevien nuottien määrää, ja valitse sen jälkeen Measure Tool ja tuplaklikkaa ko. tahtia. Measure Attributes -ikkunasta valitset Time Signature: Always Hide. Silloin tahti on luontevan mittainen, eikä "väärä" tahtilajimerkintä näy turhaan. Toimin näin, kun erästä sovitusta tehdessä piti moneen 4/4-tahtiin saada tuplaviiva keskelle tahtia, enkä jaksanut vedellä tarkkoja grafiikkaviivoja kieli keskellä suuta. Vaihdoin aina yhden 4/4-tahdin kahdeksi 2/4-tahdiksi, vaihdoin niiden välisen tahtiviivan tuplaviivaksi ja kätkin em. toiminnolla tahtilajimerkinnät vaihdosten kohdalla. Toimii. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami | |
![]() 23.09.2007 21:29:07 | |
Vaihdoin aina yhden 4/4-tahdin kahdeksi 2/4-tahdiksi, vaihdoin niiden välisen tahtiviivan tuplaviivaksi ja kätkin em. toiminnolla tahtilajimerkinnät vaihdosten kohdalla. Toimii Tää oli just mun akuutti ongelma! Piisi alkoi kolmannelta iskulta ja introssa tietysti viimeisessä tahdissa vain kaksi neljäsosanuottia ja halusin siihen tuplaviivan erottamaan introa ja piisiä. Eli nyt se on just niinkuin haluan. Kiitti. Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius) | |
![]() 23.09.2007 21:30:44 | |
Tää oli just mun akuutti ongelma! Piisi alkoi kolmannelta iskulta ja introssa tietysti viimeisessä tahdissa vain kaksi neljäsosanuottia ja halusin siihen tuplaviivan erottamaan introa ja piisiä. Eli nyt se on just niinkuin haluan. Kiitti. Mukavaa että apu löytyi. Samaa asiaa on näemmä pähkäilty. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami | |
![]() 25.10.2007 14:14:19 | |
Mä oon kolmena vuonna päivittänyt Finalen vuosittain: 2004, 2005, 2006. Kun se oli sekä vaivalloista (ongelmia koodien kanssa) että kallista, en viime syksynä päivittänyt 2007 versioon. Nyt on tullut 2008 versio. Onko kellään siitä kokemusta, onko mitään järkeä siihen päivittämisessä? Maksaisi 150$ Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius) | |
![]() 25.10.2007 15:32:52 | |
Mä oon kolmena vuonna päivittänyt Finalen vuosittain: 2004, 2005, 2006. Kun se oli sekä vaivalloista (ongelmia koodien kanssa) että kallista, en viime syksynä päivittänyt 2007 versioon. Nyt on tullut 2008 versio. Onko kellään siitä kokemusta, onko mitään järkeä siihen päivittämisessä? Maksaisi 150$ En tiedä vielä, voi olla että päivitä itse 2008:in, mutten ole vielä ehtinyt ajatella asiaa. Kerron jos päivitän. "Dr. Dominant, I presume?" | |
![]() 31.10.2007 14:24:54 (muokattu 31.10.2007 17:02:50) | |
Mikä on nimeltään joskus pianon ja kitaran säestysnuoteissa esiintyvä merkintä, jossa joka iskulle on tahtiviivalta kaksi tahtiviivalle neljä ulottuva, vähän vasemmalta oikealle suuntautuva paksu viiva, joka ilmoittaa iskun ja jonka kohdalle voidaan pistää sen iskun sointu. Mikä se on suomeksi ja mikä englanniksi ja miten Finalella tehdään? Edit: Nyt mä oon keksinyt että se on "Alternate Notation" ja sieltä "Slash Notation". Vielä kun keksisi, miten siihen saadaan liitettyä soinnut? Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius) | |
![]() 09.03.2008 18:26:59 | |
Saako nuottisivuille sujuvasti jälkikäteen sivunumerot.? Automaattisestihan ne sinne tulee biiseittäin, mutta kun kysymyksessä on 16 biisin nuottikirja, niin numerointi pitäisi olla n. 1-100. Onko muuta vaihtoehtoa kuin naputella ne yksitellen? | |
![]() 09.03.2008 20:20:17 | |
Saako nuottisivuille sujuvasti jälkikäteen sivunumerot.? Automaattisestihan ne sinne tulee biiseittäin, mutta kun kysymyksessä on 16 biisin nuottikirja, niin numerointi pitäisi olla n. 1-100. Onko muuta vaihtoehtoa kuin naputella ne yksitellen? Kun olet tehnyt sen ensimmäisen kappalen sitä kirjaa varten, niin tee siitä kopio ja nimeä se esim. BookX / defaultscore. Tee siitä työpohja ja avaa aina seuraava biisi kirjaa varten siitä dokumentista. Silloin kaikki asetukset jokaisessa biisissä on samat. sivunumeron muutos: Text tool, aktivoi page number: Valikosta edit page offset ja sieltä luvuksi niin monta sivua kuin on olemassa ennen ko. tiedostoa. Auttoiko? | |
![]() 10.03.2008 21:57:48 | |
Auttoiko? Jäi mainitsematta, että käytössä ei ole Finalen täysversio vaan suppeampi Finale Guitar. Eipä siitä tuollaisia ominaisuuksia löytynyt. Jotain tuonnepäin kuitenkin oli, muttei silti saanut kuin yhden biisin kerrallaan numeroitua ja aina piti aloittaa numerosta 1. No kaipa se on sitten vaan naputeltava. | |
![]() 11.03.2008 16:09:43 | |
Miten saan että biisin a:osassa on MYÖS basso-viivasto, mutta lopuissa osissa on vain yksi viivasto? | |
![]() 11.03.2008 16:20:04 (muokattu 11.03.2008 16:30:35) | |
Miten saan että biisin a:osassa on MYÖS basso-viivasto, mutta lopuissa osissa on vain yksi viivasto? Ainakin valitsemalla Staff-työkalun, sitten valkkaamalla ne tahdit, joista haluat bassoviivaston "häviävän" ja sitten "apply staff style" ja sitten "hide staff". Ne on siellä, mutta ne ei näy. Varmaan joku fiksumpikin tapa on? Ei, en ole tanssimuusikko! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)