Aihe: Mitkä mielestänne ovat tehokkaimmat sävelkorvan treenaus tavat?
1 2
Old Guitar
04.10.2013 22:03:19
Jos ei sointujen ja melodioiden blokkaus ei onnistu, niin ei kannata heittää kirvestä kaivoon, sillä useimmista kappaleista löytyy nuotit tai tabit. Nykyään löytyy myös ohjelmia, jotka osaavat nuotintaa audiota.

Musiikin tekemiseen tai soittamiseen ei tarvita tarkkaa sävelkorvaa, hyvä maku ja luovuus ovat tärkeimpiä.

Näin musiikin harrastajana ei ole koskaan ollut tarvetta blokkailla tuntitolkulla toisten tekeleitä. Ei millään muullakaan taiteen alueella ole tarvetta kopoida toisten teoksia ollakseen esim. maalari, kirjailija, kuvanveistäjä tms. Taitaa Jack London olla kirjailijoiden parissa aika harvinainen tapaus, kun kopioi sanasta sanaan mielikirjailijoidensa kirjoja, oppimismielessä.
Ota iisisti - loppu lähestyy...
Nelisormimangusti
05.10.2013 07:24:36

Old Guitar: Jos ei sointujen ja melodioiden blokkaus ei onnistu,..

Se on piru vie PLOKKAAMISTA eikä BLOKKAAMISTA!!!#%&/"
nisumaka
05.10.2013 11:18:00
Musiikin tekemiseen tai soittamiseen ei tarvita tarkkaa sävelkorvaa, hyvä maku ja luovuus ovat tärkeimpiä.

Sorry, Old Guitar, rohkenen olla eri mieltä. Ainakin minulle korvan harjoittaminen ja kuuntelu on tällä hetkellä kaikkein tärkein treeni.
Janus
05.10.2013 12:01:03
Old Guitar: Jos ei sointujen ja melodioiden blokkaus ei onnistu, niin ei kannata heittää kirvestä kaivoon, sillä useimmista kappaleista löytyy nuotit tai tabit. Nykyään löytyy myös ohjelmia, jotka osaavat nuotintaa audiota.

Näin musiikin harrastajana ei ole koskaan ollut tarvetta blokkailla tuntitolkulla toisten tekeleitä. Ei millään muullakaan taiteen alueella ole tarvetta kopoida toisten teoksia ollakseen esim. maalari, kirjailija, kuvanveistäjä tms. Taitaa Jack London olla kirjailijoiden parissa aika harvinainen tapaus, kun kopioi sanasta sanaan mielikirjailijoidensa kirjoja, oppimismielessä.

Tämä viesti on käsittämättömintä kuraa, mitä olen tällä sivustolla nähnyt. Sana sanalta aivan järkyttävää dadaa alusta loppuun. Ei ansaitse enempää kommentointia.
Old Guitar
05.10.2013 17:20:57 (muokattu 05.10.2013 17:34:30)
Janus: Tämä viesti on käsittämättömintä kuraa, mitä olen tällä sivustolla nähnyt. Sana sanalta aivan järkyttävää dadaa alusta loppuun. Ei ansaitse enempää kommentointia.

Janus, et varmaan silti haluaa kieltää musiikin tekemisen kaikilta niiltä, joden sävelkorva ei ole riittävän korkealla tasolla?

PS. Kommenttisi viestiini vastaa omaa kuvaustasi kommentistani. Jos lyttää jonkun kommentin noin jyrkästi, pitäisi olla valmis perustelemaan hieman.

Kirjoitin kommentin ihan hyvässä ja kannustavassa hengessä eritoten niillekin, joilla ei sävelkorva ole kovin tarkka.

Mielenkiinnolla jään odottelemaan Januksen perusteluita, että ei jäädä ihan 'eipäs, juupas'- tasolle.
Old Guitar
05.10.2013 17:23:20
nisumaka: Sorry, Old Guitar, rohkenen olla eri mieltä. Ainakin minulle korvan harjoittaminen ja kuuntelu on tällä hetkellä kaikkein tärkein treeni.

Kyllähän se joillekin on tärkeä asia, ei käy kiistäminen, mutta viestissäni yritin antaa toivoa niillekin, joiden sävelkorva ei ole kovin tarkka.
Old Guitar
05.10.2013 17:27:30
Nelisormimangusti: Se on piru vie PLOKKAAMISTA eikä BLOKKAAMISTA!!!#%&/"

No voi, hellanduidelis sentään. Täytyy sanoa, että yllättävän agressiivista porukkaa täällä MuusikoidenNetin Sävellys, musiikin teoria- osastolla!
Nelisormimangusti
05.10.2013 19:34:48

Old Guitar: No voi, hellanduidelis sentään. Täytyy sanoa, että yllättävän agressiivista porukkaa täällä MuusikoidenNetin Sävellys, musiikin teoria- osastolla!

Nöyrin anteeksipyyntöni. Blokkailu nousee täällä turhan säännöllisesti esiin.

http://fi.wiktionary.org/wiki/plocka
http://fi.wiktionary.org/wiki/block
Old Guitar
07.10.2013 01:08:33 (muokattu 07.10.2013 16:31:14)
Sorry, poistin kommenttin, koska se oli luokattoman sekavaa pölinää. Nyt on kiire, mutta kirjoitan vielä yhden kommentin vastineeksi. Jos sopii, niin ei palata enää tuohon poistettuun kommenttiin sen koommin.... :)
nisumaka
07.10.2013 08:05:47 (muokattu 07.10.2013 08:44:08)
En silti ole antanut periksi, vaan olen opetellut nuotit ja tarvittavaa musiikin teoriaa sekä instrumentin hallintaa. Hyvin olen pärjännyt näilläkin korvilla. Jos joskus teen joitain yksinkertaisia kitarakappaleita tai lauluja, niin tarkkaa korvaa ei ole tarvittu, vaan hyvä maku, mielikuvitus ja luova tila ovat olleet parhaat avut sävellyksen luonnissa. Toki oppimastani soittotaidosta on ollut hyötyä em. teossa, ei niinkään teoriasta.

Mä luulen Old Guitar, että tarkoittamasi "ei-hyvä-sävelkorva" on määritteenä vähän mielipidekysymys, jonka jokainen meistä mieltää omalla tavallaan ;-). Itse lähden siitä, että teoria, sävelkorva ja oman instrumentin tekninen hallinta on varmastikin ne keskeisimmät pelimannin tunnusmerkit. Teorian katson sisältävän myös tällaisia asioita, kuin tyylit yms. Teoria on vain siksi, että pystytään kuulemistamme asioista keskustelemaan jotenkin järkevästi samaa kieltä puhuen.

Olen joskus hyvin voimakkaasti ottanut kantaa näihin tietokoneohjelmistoihin, jotka muodostavat "sävellyksiä". Mielestäni ne eivät ole sitä, vaan kansakoulumatematiikkaan perustuvan musiikkiteorian osatekijöiden arpomista random-generaattorilla musiikkiteoriasäännöstön mukaisiin vaihteleviin järjestyksiin.

Jokainen voi teoriassa ottaa vaikka pelikorttipakan ja lähteä siitä lähtökohdasta, että ässä on I aste, 2=II aste jne. Luodaan nyt sitten "sävellys" tietokoneohjelman logiikalla ilman sävelkorvaa. Valitaan simple-cadence (päässämme, kuten koneen ruudulta alussa aina valitaan jokin lähtökohta). Laitettaan viisi korttia järjestykseen pöydälle vasemmalta oikealle. Ässä, nelonen, jokeri joka voi tarkoittaa kakkosta tai ässää, vitonen, jokeri joka voi tarkoittaa vitosta tai ässää. Tämän jälkeen kone arpoo, laitetaanko ensimmäinen jokeri kakkoseksi vai ässäksi, ja laitetaanko jälkimmäinen jokeri vitoseksi vai ässäksi. Tosta voi nyt sitten jokainen soitella kaikki vaihtarit läpi, niin siitä löytyy neljä eri kadenssia ;-) Tollai noi on tehty, onko toi nyt sitten sävellys, mun mielestäni ei.

Kauniistihan se soi, esimerkiksi tämä vaihtoehto: I-IV-II-V-I kuulostaako tutulta.
Ja oho, tästä tulee helposti myös tämä: I-IV-I-V-I.

Ja jotta saadaan vielä tietokonesävellysohjelmisto vaikuttamaan todella fiksulta, voidaan se laittaa tulostamaan kysymys, "Haluatko vaihtaa täyslopukkeen harhalopukkeeksi?". Tähän kun vastaat kyllä, niin viimeinen I vaihtuu V:ksi.

Kun sitten mallinnetaan samalla idealla musiikin teorian keskeisimmät asiat tehokkaaseen tietokoneohjelmistoon, niin saadaan aikaan uskomattoman hyvältä kuulostavaa tavaraa. Lisäksi kone tarjoaa vaihtoehtoja, eli koneen käyttäjä "säveltää", no joopa joo. Mutta lopulta koneen rajat tulee vastaan, ja se sitten siitä. Jokainen voi kuvitella, millaista tavaraa pohjan päälle alkaa syntyä, kun sitten aletaan tunkea lyriikkaa ja säveltää siihen melodiaa. Lyriikan semantiikan tuntemus vaatisi sellaista tekoälyä, että ehkäpä satojen vuosien päästä jotain sellaista on olemassa. Tämä on se kohta, jossa tulee koneiden vallankumous, mutta se on jo sitten oma topicinsa.

Pointtini on se, että ihmistä tarvitaan tekemään taiteellinen teos, ja musiikin ollessa kyseessä, hänellä täytyy olla kokonaisuudesta taju, ja tähän liittyy sävelkorva. Mä luulen, että tässä ketjussa musiikin teoriaa ja kuuntelu/instrumentihallintaitoa korkealla tasolla omaavat henkilöt saattavat mieltää ajatuksen "sävelkorvaa ei tarvita, tyylitaju ja maku riittävät" hieman kuvaamallani tietoteknisellä tavalla. Eli musikantti on musikantti ja hänellä tulee olla tietyt valmiudet, ja niitä tulee opiskella ja harjoitella. Sellainen "mopoauto-muusikko" on ammattiautoilijan kuvakulmasta huono juttu liikenteessä.
Epämuusikko
07.10.2013 10:18:38
Old Guitar: Jos ei sointujen ja melodioiden blokkaus ei onnistu, niin ei kannata heittää kirvestä kaivoon, sillä useimmista kappaleista löytyy nuotit tai tabit. Nykyään löytyy myös ohjelmia, jotka osaavat nuotintaa audiota.

En vois olla enempää eri mieltä. mutta en perusta näitä heittojani 100% omiin kokemuksiini, vaan fiilikseen muista ihmisistä.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Epämuusikko
07.10.2013 12:41:49
Old Guitar
07.10.2013 17:02:26 (muokattu 07.10.2013 17:03:39)
Niin pääpointti oli se, että tehokkain tapa treenata sävelkorvaa on hyvä aloittaa jo kohdusta, viimeistään jo vauvaikäisenä. Tällöin sävelkorvalla on hyvät mahdollisuudet kehittyä tarkaksi. Myöhemmiten sitä voi toki myös ja varmaan useimpien tapauksessa kannattaakin treenata.

On totta, niin kuten nisumaka tuossa mainitsi, että sävelkorvan voi mieltää monella eri tavalla. Jos mietitään omalta kantilta, niin vaikeuksia tuottaa esim. kitarasoolojen kopiointi, intervallien tunnistaminen yms.

Usein pystyn toistamaan kuullun laulumelodian niin kauan, kun se pysyy 'melodisena' Jos otetaan esimerkiksi. kitarasoolot: Santanan Samba pa ti tai Black magic woiman, niin päämelodian kopiointi onnistuu, mutta siitä eteenpäin, kun Carlos lähtee lurittelemaan improvisaatiota, niin putoan kelkasta.

Tämä on minulle riittävän tasoinen sävelkorva, enkä omissa hommissani tarvitse edes tarkempaa.

Nisumaka kommentoi:

Sellainen "mopoauto-muusikko" on ammattiautoilijan kuvakulmasta huono juttu liikenteessä.

Näinhän se varmaan on, mutta ammattiautoilijoiden määrä on kuitenkin melko vaatimaton kokonaisliikenteessä, ellei mennä formula- tai ralliradalle. Itse pyrinkin ajelemaan vain yleisillä teillä, en ehkä mopoautolla, vaan henkilöautolla. Kaikilla mainituilla kulkuneuvoilla kuitenkin pääsee pisteestä A pisteeseen B. Nopeus saattaa vaihdella.

Taidanpa tästä lähteä taas hurauttelemaan kohti tulevaisuuden turuja.
Epämuusikko
08.10.2013 00:00:38
Old Guitar: enkä omissa hommissani tarvitse edes tarkempaa. Eli yleistettävyys kohdaltasi vrt. muiden tarpeisiin on onneksi aika väbä.
Arkka
08.10.2013 02:34:30

Plockasta väännetään blokkaus ja suurin murhe on B? Seuraavaksi sanotte varmaan että ei saa sanoa biisi kun se on 'piisi'..

Nojoo, slangin kielioppi on tärkeetä kyllä ;)
Ruutukunkku
08.10.2013 09:34:41
Tuli tässä semmonen visio, että itselläni ainakin sävelkorvan treenaamista vaikeuttaa huomattavasti lihasmuisti. Jos kuuntelen jotain sooloa ja haluan Blokata sen, niin yllättävän usein se sävel osuu kohdalleen tosta vaan, ennenkuin varsinaisesti aivot on hoksanneet mikä sävel pitää soittaa. Ja sitten kun se sävel on onnistuneesti soitettu, ei sitä tule analysoitua sen kummemmin, vaan siirrytään jo seuraavaan.

Eli ehkä se oma soitin kannattaa jättää nurkkaan ja kuuntelet sitä melodiaa tai sointuja, merkkaat paperille ja sitten vasta tarkistat miten kävi.
I'm sorry Dave
BassoSisko
08.10.2013 10:15:06
Arkka: Plockasta väännetään blokkaus ja suurin murhe on B? Seuraavaksi sanotte varmaan että ei saa sanoa biisi kun se on 'piisi'..

Nojoo, slangin kielioppi on tärkeetä kyllä ;)

Kaikkein tärkeintä on oikeat termit ja virheetön kirjoitus.
Elämä ei olekkaan niin vakavaa, voi lihoa ja panna ketä vaan.
Nelisormimangusti
08.10.2013 11:18:36

BassoSisko: Kaikkein tärkeintä on oikeat termit ja virheetön kirjoitus.

Itse en tee elämässä virheitä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)