sellisti 19.11.2011 20:40:41 | |
---|
EP: Mutta eikös opettajat aina oo sellaisia auktoriteetteja, varsinkin klssisellapuolella niistä oppilaista tulee heidän "oppinsa" jatkajia, vaan onhan niitä poikkeuksiakin. Eikös opettamisen idea nyt ainakin tiettyyn pisteeseen asti olekin tuo. Vai mitäs ne opet siellä pop-jazz-puolella opettavat jos eivät omia oppejaan..? Jos oletuksena oli että klassisella puolella ei kannusteta oman musikaalisuuden etsimiseen ja oma-aloitteiseen pohdintaan, niin pieleen meni. "It's called 'the American dream' because you have to be asleep to believe it." -George Carlin |
EP 19.11.2011 20:47:28 | |
---|
sellisti: ..Jos oletuksena oli että klassisella puolella ei kannusteta oman musikaalisuuden etsimiseen ja oma-aloitteiseen pohdintaan, niin pieleen meni. Äh sorry, en mä sitä tarkottanu vaan ihan jokaisen opettajan omiin maku/tyyli arvoihin, riippumatta genrestä mitenkään. |
vasili 19.11.2011 23:08:25 (muokattu 19.11.2011 23:08:47) | |
---|
Apricot: Kyseessä oli varmaan eräänlainen musiikin monitoimimies S.S. - jäljet johtavat sylttytehtaalle. Arvostan kyllä hänen intellektuellia, uniikkia ja käytännönläheistä opetustapaansa, mutta Jyväskylässä on kyllä laajemminkin onnistuttu lietsomaan eräänlaista Helsinki-vihaa nimenomaan popjazz-osastolla jo 90-luvulta lähtien. Syistä joita ei ole kerrottu. Ikävää, jos meininki on vieläkin samaa. Kyllä vaan. Sivulauseissaan kyseinen kaveri dissaa kyllä monet opetusmetodit ja kirjat. Jännä huomata, että tuon Backlund-mielipiteen olin ainakin niellyt aika täysin. En tiedä, kuka on puikoissa nykyään. Omista opiskeluvuosista tuolla on jo aikaa jokunen vuosi ja aika paljon on systeemit muuttuneet siellä päin. Jyväskylässä on kyllä ollut ilmassa tiettyä vierastusta Helsinkiä kohtaan. Musta tuntuu, että ne on lähtöisin ihan faktapohjaisista tosiasioista (isompi kaupunki -> enemmän ihmisiä -> enemmän luontaista stressiä; isompi kaupunki -> enemmän ihmisiä-> enemmän muusikoita -> enemmän kilpailua -> enemmän stressiä...), jotka ovat vain jotenkin mystifikoituneet muka helsinkiläisistä muusikoista lähtöisin oleviksi asenteiksi. |
Dr Dominant 19.11.2011 23:12:26 | |
---|
No, Pop & Jazz Konsis oli se eka ja oli se suurin ja kaunein. Mä olen tuntenut tuon viileyden Jyväskylän suunnasta yksittäisten henkilöiden suunnasta. Olisko se sitten ollut jotain tarvetta näyttää tai jotain... Musiikkialalla ei kannata tapella keskenään, ei genrejen keskenään eikä etenkään genren sisällä ihmisten keskenään. Kohta tulee iso paha taloussusi ja kurittaa. Mä sanon että tapellaan koko musiikkiala maj7#9 etunenässä sitä kuritusta vastaan. "Dr. Dominant, I presume?" |
vasili 20.11.2011 00:03:18 (muokattu 20.11.2011 00:03:34) | |
---|
Dr Dominant: Mä olen tuntenut tuon viileyden Jyväskylän suunnasta yksittäisten henkilöiden suunnasta. Veikkaan, että nämä tapaukset ovat juuri niitä, joiden mielestä Helsingissä on jotenkin kylmä meininki, ja nuo ennakkoasenteet ilmenevät noin ulospäin. Musiikkialalla ei kannata tapella keskenään, ei genrejen keskenään eikä etenkään genren sisällä ihmisten keskenään. Kohta tulee iso paha taloussusi ja kurittaa. Mä sanon että tapellaan koko musiikkiala maj7#9 etunenässä sitä kuritusta vastaan. Hyvin puhuttu. Laitetaanko vielä #11 vai #5 vahvistukseksi? |
baron 20.11.2011 03:53:11 (muokattu 20.11.2011 03:53:58) | |
---|
vasili: Baronin viittaus opuksen Maj7-soinnun lisäsävelsääntöön tuntui jotenkin tiedoiltaan harhaanjohtavalta ja vahvisti " uskoani" Backlundin kirjan kehnoudesta. Mun kirjoitus oli epätarkka. Kun kirjoitin "nuo" tarkoitin #9 ja b13/#5, en #11, mä kuvittelin että kaikki tietää että viimemainittu on sallittu. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |