![]() 02.05.2014 18:16:43 | |
---|---|
ThrashGuitarist: Mikä on solmisaatiotavujen laita nykyään musaopistoissa? Onko niitä pakko käyttää solfaamisessa? Olen käynyt yksityisellä teorianopettajalla jonka kanssa käyn läpi 3/3 tason nuotinlukua, niin jos siirtyisin suuremmille vesille, pitäisikö opetella lausumaan näitä solmisaatiotavuja? En tiedä varmaksi onko näissä opettajakohtaista vaihtelua, mutta itse taisin laulaa kaikki säveltapailun tutkintoni dudu-tavuilla ihan luvan kanssa, näin muillakin samassa ryhmässä silloin opiskelleilla. | |
![]() 03.05.2014 00:47:22 | |
ThrashGuitarist: Mikä on solmisaatiotavujen laita nykyään musaopistoissa? Onko niitä pakko käyttää solfaamisessa? Olen käynyt yksityisellä teorianopettajalla jonka kanssa käyn läpi 3/3 tason nuotinlukua, niin jos siirtyisin suuremmille vesille, pitäisikö opetella lausumaan näitä solmisaatiotavuja? Ei mun ymmärtääkseni mikään pakko ole, riippunee opettajasta. Moni kirja sitä systeemiä vaan käyttää kun se on aika looginen ja helppo tapa opetella säveltapailua. Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin /
Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen | |
![]() 03.05.2014 15:46:51 (muokattu 03.05.2014 15:47:15) | |
Ainakin tampereella jo vuoskymmeniä sitten opettajani sanoi, että voit vaikka viheltää pääasia, että menisi oikein. E: En viheltäny : ) | |
![]() 04.05.2014 10:18:42 | |
sellisti: Ei mun ymmärtääkseni mikään pakko ole, riippunee opettajasta. Moni kirja sitä systeemiä vaan käyttää kun se on aika looginen ja helppo tapa opetella säveltapailua. Meillä opettaja pakotti kaikki käyttämään solmisaationimiä 3/3 asti, sen jälkeen ei enää tarvinnut. Tämä siis joskus 15 vuotta sitten. | |
![]() 04.05.2014 18:22:32 | |
Sävis: Meillä opettaja pakotti kaikki käyttämään solmisaationimiä 3/3 asti, sen jälkeen ei enää tarvinnut. Tämä siis joskus 15 vuotta sitten. Joo, olis pitänyt lisätä "enää nykyään" tuonne johonkin väliin. :) En tosin muista että itsellänikään olis ollut mitään do-re-mi-pakkoa, ja omista solfatunneista on jo yli 20 vuotta. Riippunee siis tosiaan opettajasta ja oppilaitoksesta. Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin /
Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen | |
![]() 04.05.2014 19:49:51 | |
sellisti: Joo, olis pitänyt lisätä "enää nykyään" tuonne johonkin väliin. :) En tosin muista että itsellänikään olis ollut mitään do-re-mi-pakkoa, ja omista solfatunneista on jo yli 20 vuotta. Riippunee siis tosiaan opettajasta ja oppilaitoksesta. Jep, varmaan riippuu opettajista paljon, mun aikana Tampereella oli monta opettajaa paikallisen jazzkerhon jäseniä, vaikka oppilaitos olikin lähes kokonaan klassispainotteinen. | |
![]() 07.05.2014 23:05:53 (muokattu 07.05.2014 23:12:50) | |
Heippa! Saisinko hieman palautetta sävellyksestäni...? Harjoittelen plugareiden käyttöä, sekä sitä miten ison orkesterin erilaisine soittimineen saa kuulostamaan mahdollisimmaan luonnolliselta, isolta, ilmavalta jne. Kommentteja kaipaisin enemmän siis nimenomaan eri soittimien "kerrostamisesta", kuin esimerkiksi rakenteellisista seikoista. Demon voi kuunella tuosta. https://soundcloud.com/juuso-kekki/orchestration-demo-1 Kaipaisin myös vinkkejä, mistä voisi lukea sellaisia "orkestroinnin alkeita" internetin syövereistä. Tunnen musiikin teoriaa melko hyvin, joten terveellä järjellä ja sointuteorialla pääsee aika pitkälle, mutta mielestäni jotain jää silti puuttumaan. -Juuso K. /E: Edittiä: En nyt ole ihan varma, että menikö tämä oikealle palstalle. Ohjatkaa, jos meni väärin. Kiitos! | |
![]() 07.05.2014 23:14:45 | |
Kaipaisin myös vinkkejä, mistä voisi lukea sellaisia "orkestroinnin alkeita" internetin syövereistä. Tunnen musiikin teoriaa melko hyvin, joten terveellä järjellä ja sointuteorialla pääsee aika pitkälle, mutta mielestäni jotain jää silti puuttumaan. Lue tämä https://archive.org/details/principlesoforch00rims | |
![]() 12.05.2014 23:51:42 | |
![]() 16.05.2014 03:23:33 | |
Miten maantieteelliset soinnut kirjoitetaan astemerkintänä? Onko Vs/V oikein? | |
![]() 16.05.2014 03:49:04 | |
ThrashGuitarist: Miten maantieteelliset soinnut kirjoitetaan astemerkintänä? Onko Vs/V oikein? Meinaatko et esittäisit ne viidennen asteen välidominantin tritonuskorvauksena? Se on kait enharmonisesti joo oikein sekä kelvannee tietynlaisessa kontekstissa varmaan tolppa-analyysiin esmes popjazz-puolella. Klasaripuolen tolppa-analyysissa käytetään kait sitten ylinouseville sekstisoinnuille niitä maantieteellisesti luokiteltuja kirjaimia, tuossa olis ohessa mielestäni ihan hyvä linkki aiheesta http://www2.siba.fi/muste1/index.php?id=37&la=fi Mainittakoot että se voi olla sopimuskohtainenkin seikka, millaista notaatiota haluaa käyttää. Mulle opetettiin joskus nuo kirjaimet suomenkielisten nimien mukaan(Italialainen It, Saksalainen S, Ranskalainen R ja Englantilainen E) ja tuolla sibben sivuilla ne näyttäisivät olevan englanninkielisten nimien pohjalta. | |
![]() 16.05.2014 07:02:15 | |
Noissa on vähän hajontaa, mutta Tonski on oikeassa. Pääasia mielestäni on, että niitä EI merkitse sijaisdominantteina, koska ne eivät ole dominanttitehoisia sointuja (soinnuissa ei ole pientä septimiä, vaan nimenomaan ylinouseva seksti = käyttäytyvät harmonisesti eri tavalla). Salmenhaaran "Sointuanalyysi"-kirja muistaakseni antoi vaihtoehdon käyttää yleisnimityksenä "A6" ("augmented 6th" = ylinouseva seksti)-merkintää kaikille soinnuille, jota voi sitten vielä halutessaan tarkentaa - esim. ranskalainen sekstisointu A6(F6). Itse käytän merkintöjä kuten tuolla SibA:n sivujen linkissä lukee - ne ovat olleet melko hyvin ymmärrettävissä myös englanniksi keskustellessa ja kirjoitellessa. Keskimäärin kaikki maantieteelliset soinnut ovat hyvin jännitteisiä tehoja (vahvat purkausäänet vähintään 2 suuntaan), joten niitä ei muutenkaan tonaalisessa musiikissa esiinny ihan jatkuvasti, vaan useasti niiden ilmenemispaikat on rajattu vahvoihin kadensseihin. | |
![]() 16.05.2014 12:45:50 | |
Ja vielä lisähuomio: n. romantiikan ajoista eteenpäin myös sävellajin alennetulle II asteella saattaa esiintyä sijaisdominantin tavoin käyttäytyvä maantieteellinen sointu, joka purkautuu I asteelle. Kontekstista riippuen, tämän voisi merkitä analyysiin sijaisdominanttina, mutta seuraavat merkinnät ovat mielestäni myös selkeitä: It6/I (esim. c-mollissa: "Db7omit5-Cm") F6/I ("Db7b5-Cm") G6/I ("Db7-Cm") (reaalisointumerkinnät ovat yksinkertaistuksia, todellisissa maantieteellisissä sekstisoinnuissa ei edelleenkään ole pientä septimiä) | |
![]() 23.05.2014 00:32:37 | |
Siban sivuilla ekan asteen kvarttisekstisoinnun merkitsemiseksi neuvotaan "kad6/4" ja Schachterin kirjassa käytetään merkintätapaa "V6/4 - 5/3" Onko virhe käyttää I6/4 merkintää? | |
![]() 23.05.2014 06:59:10 | |
ThrashGuitarist: Siban sivuilla ekan asteen kvarttisekstisoinnun merkitsemiseksi neuvotaan "kad6/4" ja Schachterin kirjassa käytetään merkintätapaa "V6/4 - 5/3" Onko virhe käyttää I6/4 merkintää? Hmm.. eikös noita merkintöjä käytetä silloin kun ei ole nuottikirjoitusta mistä selviää äänenkuljetus ko. sointuun? Mutta silloin kun on kyseessä nuottikirjoitus niin esim. eka-aste I 6/4! | |
![]() 23.05.2014 14:26:35 | |
ThrashGuitarist: Siban sivuilla ekan asteen kvarttisekstisoinnun merkitsemiseksi neuvotaan "kad6/4" ja Schachterin kirjassa käytetään merkintätapaa "V6/4 - 5/3" Onko virhe käyttää I6/4 merkintää? Perinteinen soinnun pohjasävelen mukainen I 6/4 lienee ilmeisesti väistymässä, ja pikemminkin suositaan soinnun todellista luonnetta korostavia kad 6/4 ja V 6/4 - 5/3 -merkintätapoja. Mulle, aikanaan Salmenhaaraa opiskelleelle I 6/4 tuntuu edelleen tutummalta; en osaa sanoa kuinka "virheellisenä" sitä nykyään pidetään. Joka tapauksessa tärkeintä (tässäkin) lienee itse asian ymmärtäminen. | |
![]() 23.05.2014 15:05:23 | |
Rantsu: Perinteinen soinnun pohjasävelen mukainen I 6/4 lienee ilmeisesti väistymässä, ja pikemminkin suositaan soinnun todellista luonnetta korostavia kad 6/4 ja V 6/4 - 5/3 -merkintätapoja. Mulle, aikanaan Salmenhaaraa opiskelleelle I 6/4 tuntuu edelleen tutummalta; en osaa sanoa kuinka "virheellisenä" sitä nykyään pidetään. Nyt en jaksa hakea Aldwell-Schachteria hyllystä, mutta eikö siinäkin V 6/4 -merkintää käytetä "I asteen kvinttikäännöksen" kohdalla vain siinä tilanteessa, että "kaksoispidätystä" seuraa esim. V 5/3 -sointu, ja sointu on tosiasiallisesti kadentiaalinen? Siis ikäänkuin dominanttisointu, jossa on sekä kvartti- että sekstipidätykset, joiden purkaus on liki välitön. I 6/4 -sointu kun voi esiintyä muissakin progressioissa (jotkut näistä "idiomaattisempia" ns. common practice -ajan soinnutuksissa kuin toiset): I 6/4 - VI (esim. C: C/G - Am) I 6/4 - V 6/5 / V - V 2 - I 6 (C/G - D7/F# - G7/F - C/E) I 6/4 - V 6/5 / VI - VI (C/G - E7/G# - Am) jne. Missään em. tapauksessa I 6/4 ei ole "kadentiaalinen" vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Joka tapauksessa tärkeintä (tässäkin) lienee itse asian ymmärtäminen. Tätä olin tulossa itsekin kirjoittamaan. | |
![]() 23.05.2014 19:09:27 | |
Rantsu: Perinteinen soinnun pohjasävelen mukainen I 6/4 lienee ilmeisesti väistymässä, ja pikemminkin suositaan soinnun todellista luonnetta korostavia kad 6/4 ja V 6/4 - 5/3 -merkintätapoja. Mulle, aikanaan Salmenhaaraa opiskelleelle I 6/4 tuntuu edelleen tutummalta; en osaa sanoa kuinka "virheellisenä" sitä nykyään pidetään. Joka tapauksessa tärkeintä (tässäkin) lienee itse asian ymmärtäminen. Kyllähän tuo V 6/4 on paljon, paljon selkeämpi silloin kun seksti ja kvartti purkautuvat. I 6/4 sitten silloin, kun kyseessä on tosiasiallinen toonikan kvinttikäännös. | |
![]() 26.05.2014 12:24:25 (muokattu 26.05.2014 13:26:11) | |
Janus: Nyt en jaksa hakea Aldwell-Schachteria hyllystä, mutta eikö siinäkin V 6/4 -merkintää käytetä "I asteen kvinttikäännöksen" kohdalla vain siinä tilanteessa, että "kaksoispidätystä" seuraa esim. V 5/3 -sointu, ja sointu on tosiasiallisesti kadentiaalinen? Siis ikäänkuin dominanttisointu, jossa on sekä kvartti- että sekstipidätykset, joiden purkaus on liki välitön. Joo, vastaus oli todellakin epätarkka siinä mielessä. Aldwell-Schachteria sivumennen sanottuna vähän ihmettelen, siinä kun todetaan että kadenssikvarttisekstisointu on vain V asteen koriste ja tehoste. Mun mielestäni se on kyllä aika vähättelevästi sanottu, jos ajattelee tuon soinnun omanlaista harmonista "kaksinaisluonnetta", ja sitä mikä painoarvo sillä on vaikka klassismin ajan kadensseissa. I 6/4 -sointu kun voi esiintyä muissakin progressioissa (jotkut näistä "idiomaattisempia" ns. common practice -ajan soinnutuksissa kuin toiset): I 6/4 - VI (esim. C: C/G - Am) Tää on musta harvinainen, ellei sitten ole kysymys basson murtosointu- tai kvinttivuorotteluliikkeestä heikolle tahtiosalle syntyvästä kvarttisekstisoinnusta, joiden epäitsenäinen funktio määräytyy yleensä edeltävän "stabiilin" käännöksen perusteella. I 6/4 - V 6/5 / V - V 2 - I 6 (C/G - D7/F# - G7/F - C/E) Jep, tai samalla tavoin I 6/4 - V 2 - I 6 (C/G - G7/F - C/E), "eteenpäin" vievä purkaus häivyttää kadensaalisuuden. I 6/4 - V 6/5 / VI - VI (C/G - E7/G# - Am) Jos kvartti ja seksti laskevat asteittain alaspäin, niin silloin Salmenhaaran mukaan tää on osastoa "muut kadenssikvarttisekstisoinnut", johtuen ylä-äänten tyypillisestä purkausliikkeestä, vaikka myös bassoääni osallistuu purkaukseen. jne. Missään em. tapauksessa I 6/4 ei ole "kadentiaalinen" vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Eipä sua väärinymmärryksistä juuri pääse syyttämään. :) | |
![]() 26.05.2014 12:27:15 | |
Hauler: Kyllähän tuo V 6/4 on paljon, paljon selkeämpi silloin kun seksti ja kvartti purkautuvat. I 6/4 sitten silloin, kun kyseessä on tosiasiallinen toonikan kvinttikäännös. Kts. nuo Januksen 2. ja 3. esimerkit, asia ei välttämättä ole ihan yksiselitteinen. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)