Aihe: Teoriapalstan jelppikerho
1 2 3 4 565 66 67 68 69123 124 125 126 127
EP
26.05.2011 11:15:21
Dr Dominant: Baron ei nähtävästi ole törmännyt tähän nuotinnussymboliin aiemmin, ja se tuli nyt ekaa kertaa vastaan Bachin kappaleessa. Baronin tuntien hän käytti klasari-sanaa yleisnimenä eikä tyylikauden nimenä.

Joo, ajattelin vaan ns. kevyemmässä musiikissa käytetään kuitenkin jonkin verran kuitenkin myös tuota, mut tosiaan sielläkin usein vaan siellä ihan lopussa.
En tiiä sitten pianonuoteissa hmm.. siellä varmaan usein ihan nuotteina vastaava arpeggio/murtosointu?
baron
26.05.2011 12:18:05

EP: Joo, ajattelin vaan ns. kevyemmässä musiikissa käytetään kuitenkin jonkin verran kuitenkin myös tuota, mut tosiaan sielläkin usein vaan siellä ihan lopussa.

Varmaan nuottikirjoitus on samanlaista taide- ja rytmimusiikissa (nää on "viralliset" termit:-) mutta ei oo ennen tullut vastaan.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Zeeboo
26.05.2011 17:36:35 (muokattu 26.05.2011 20:10:42)
..........................
White men can't Monk
baron
26.05.2011 17:42:16

Zeeboo: Klasari kitaranuoteissa tuollainen merkintä on tuttu näky & soitetaan niin kuin tuolla aikaisemmin mainittiin "harpun tapaan". Joskus arpeggion suunta on määrätty nuolella arpeggio-kiharan viereen (muistelen joskus nähneeni myös päälle merkityn)

Aina sitä uutta oppii kun viisaampien kanssa keskustelee:-)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
26.05.2011 18:36:11
baron: Aina sitä uutta oppii kun viisaampien kanssa keskustelee:-)

Jeps, siitähän tää on niin tosi upee sivusto!
Zeeboo
26.05.2011 20:11:31 (muokattu 26.05.2011 20:11:44)
baron: Aina sitä uutta oppii kun viisaampien kanssa keskustelee:-)

No, eipä sitten
White men can't Monk
baron
08.06.2011 10:38:09

Kun aikoinaan jäi muskari kesken niin noissa klasarinuoteissa tulee vastaan ihmeellisiä/kummallisia merkkejä:
Merkit jotka muistuttavat venytettyjä matematiikan suurempi/pienempi merkkejä?

Asiayhteydestä voisi tulkita että ne ovat samat kuin crescendo/diminuendo.
Onko näin?
EP
08.06.2011 11:07:25 (muokattu 08.06.2011 11:35:32)
baron: Kun aikoinaan jäi muskari kesken niin noissa klasarinuoteissa tulee vastaan ihmeellisiä/kummallisia merkkejä:
Merkit jotka muistuttavat venytettyjä matematiikan suurempi/pienempi merkkejä?

Asiayhteydestä voisi tulkita että ne ovat samat kuin crescendo/diminuendo.
Onko näin?

Nimenomaan joo ja nehän on tosi kätsyt näkee nopeesti koko alueen millä voimakkuusvauhtelua on, pelkät sanat on epämääräisemmät, toisaalta taas pelkät >< -merkit ei taas kerro käytettäviä voimakkuuksia, kaikkein paras merkintä on ne yhdessä, esim. piano, forte jne.
Kevyessä musiikissakin olis kiva kuulla/ nähdä enemmän dynamiikkaa. Esimerkkinä kevyenmusiikin puolelta tulee äkkiä mieleen laulaja Anneli Saaristo.
susanna66
08.06.2011 13:45:09 (muokattu 08.06.2011 13:45:45)
Kysysisin eräästä sointukulusta ja sen funktiosta suhteessa muihin sointuihin.

Kappale menee C-duurissa ja sointukulku on C-E7-F. Siis I-?-IV. Tavallista III ei voi ajatella, koska kyseessä on duurisointu. Jos sointu olisi välidominantti se menisi Am sointuun.

Mikä ilmiö on siis kyseessä? Kuitenkin kulku on varsin tavallinen kappaleissa.
Epämuusikko
08.06.2011 14:58:58
susanna66: Kysysisin eräästä sointukulusta ja sen funktiosta suhteessa muihin sointuihin.

Kappale menee C-duurissa ja sointukulku on C-E7-F. Siis I-?-IV. Tavallista III ei voi ajatella, koska kyseessä on duurisointu. Jos sointu olisi välidominantti se menisi Am sointuun.

Mikä ilmiö on siis kyseessä? Kuitenkin kulku on varsin tavallinen kappaleissa.

Välidominanttihan se on, mutta se ei mene A-molliin. Ite olen tottunut käyttämään nimitystä "mollimuotoinen harhapurkaus". vrt: (cm:): G7-Abmaj.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Tonski
08.06.2011 15:01:48 (muokattu 08.06.2011 15:02:25)

Eikö se muka ole välidominantti, ellei se vie kohdesoinnulleen? Ei jollekin soinnulle jännitteisiä sointuja ole aina pakko purkaa sen perinteisimmän tavan mukaisesti, itse merkitsisin silti I - V7/VI - IV.

E:
Epämuusikko ehti juuri ja juuri!
susanna66
08.06.2011 15:36:04 (muokattu 08.06.2011 15:37:39)
Tuo kulku Cm:G7-Ab maj7 on mielestäni ihan normaali tapaus. Itse olen tottunut kutsumaan sitä harhalopukkeeksi, mutta sama asia kuitenkin kyseessä. Normaali V7 sointu siirtyy normaaliin VI asteen sointuun (joka siis mollissa on tavallisestikin duuri)

Mutta tuo duurimuotoisen III siirtyminen IV asteeseen oli erikoinen tilanne.
susanna66
08.06.2011 15:48:01
Muuten eikö tuo purkaus johonkin sointuun (kohdesointuun) ole juuri välidominantin idea? Jos sointu purkautuu aivan jonnekin muualle eikä kohdesointua ole mailla halmeilla (joskushan nuokin ketjuttuvat) niin silloinhan koko homma vesittyy.

Varsinkin häiritsee, että miksi purkaus kuullostaa niin hyvältä. Ainakin mun korva vie E soinnun mielummin F kuin Am.
Swan
08.06.2011 16:19:14
susanna66: Muuten eikö tuo purkaus johonkin sointuun (kohdesointuun) ole juuri välidominantin idea? Jos sointu purkautuu aivan jonnekin muualle eikä kohdesointua ole mailla halmeilla (joskushan nuokin ketjuttuvat) niin silloinhan koko homma vesittyy.

Varsinkin häiritsee, että miksi purkaus kuullostaa niin hyvältä. Ainakin mun korva vie E soinnun mielummin F kuin Am.

Tuohan on ihan tavanomainen rinnakkaismollin harhalopuke. Ei ollenkaan ihmeellistä, että kuulostaa hyvältä. Ei siis puhuta välidominantista, vaan ihan normaalista sellaisesta, joka on hetkellisesti lainattu rinnakkaissävellajista.
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))> #26
S.M.A.K.
levesinet
08.06.2011 16:47:20 (muokattu 08.06.2011 17:12:56)
IV lepoteho kuulostaa yleensä hyvältä. Ja rinnakkaiset kvintit kuulostaa yleensä hyviltä, koska ne on olleet pannassa.
EDIT: No voi hyvänen aika, lepoteho tarkoittaa milloin mitäkin. Unohtakaa se käsite.
susanna66: Ainakin mun korva vie E soinnun mielummin F kuin Am.
Riippuu melodiasta.
susanna66
08.06.2011 17:29:50
Joo tuo onkin mielenkiintoinen huomio! Aika jännä, että sointuyhdistelmä kuullostaa noin hyvältä, vaikka on tavallaan väärässä ympäristössä eli täysin duuri kappaleessa.

Soittelin tuossa peräkkäin kappaleiden alkuja, jotka alkaa Am ja jotka alkaa C ja kieltämättä sointuyhdistelmä käyttäytyy kummassakin samoin. Jotenkin vain näin aluksi fraseeraus on vaikea saada kohdalleen, kun asiaa ajattelee eri vinkkelistä kuin aiemmin.

Muuten mulle tulee aina tango mieleen sointukulusta C-E-F-Dm, Dm-G-C-G7 ja luritus

Ainakin musta on vaikeaa soittaa korvakuulolta tai improvisoida, jos ilmiötä ei hahmota, että mitä tapahtuu.

Kiitos hyvistä neuvoista. Taas laittelen uutta ongelmaa kun ilmaantuu, luultavasti aika pian :)
wavelength
08.06.2011 17:41:23

susanna66: Muuten eikö tuo purkaus johonkin sointuun (kohdesointuun) ole juuri välidominantin idea? Jos sointu purkautuu aivan jonnekin muualle eikä kohdesointua ole mailla halmeilla (joskushan nuokin ketjuttuvat) niin silloinhan koko homma vesittyy.

Välidominantti on välidominantti vaikka voissa paistaisi, eikä se siitä vesity. Eihän V7:kaan aina I:lle pölähdä.
Epämuusikko
09.06.2011 15:10:58 (muokattu 09.06.2011 15:11:36)
Tendenssisävelet siellä purjehtii yhtä mukavasti kuin E7-am. tai jotain. Intervallit on tällä hetkellä hieman hakusessa, olen muutenkin nykyään häpeilemättömän vertikaalinen analyyseissäni.

e: Yleensäkin sävellajin käsite koko kappaletta leimaavana ilmiönä on ihan hö.
baron
09.06.2011 16:56:41

Epämuusikko: e: Yleensäkin sävellajin käsite koko kappaletta leimaavana ilmiönä on ihan hö.

Ai, kun mä olin TM-miitissä niin ventovieraan kappaleen komppaamista merkittävästi auttoi tieto sävellajista.
Vai eikö se rumpalia auta?
Epämuusikko
09.06.2011 17:02:28 (muokattu 09.06.2011 17:52:43)
baron: Ai, kun mä olin TM-miitissä niin ventovieraan kappaleen komppaamista merkittävästi auttoi tieto sävellajista.
Vai eikö se rumpalia auta?

vänkyti väy.

e: tarkoitin toki kappaleita jotka mukamas moduloivat koko ajan, tai sitten eivät.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)