sellisti 29.09.2010 22:40:13 | |
---|
Tonski: Et voikaan sanoa että "yhdellä iskulla kolme kuudestoistaosakvintolia ja yksi kahdeksasosakvintoli eli kaksi viimeistä on sidottuna", loppuu jo termit kesken, joka ei olis edes ongelma kuudestoistaosakvintolin tarkoittaessa yhtä nuottia. Kyllä tuo on minusta paljon epäloogisempi ja vaikeaselkoisempi tapa selittää asia kuin esim. tuo januksen esittämä ilmaus, jossa käytettiin ihan tuttuja termejä eikä tarvinnu keksiä yhtään uutta. "Remember my neighbour with the burns on 90% of her body? Well, she burned the other 10% now. She was lighting a fart and her bush caught fire." -George Carlin (1937-2008) |
Turpahöylääjä 29.09.2010 22:44:25 (muokattu 29.09.2010 23:02:52) | |
---|
Janus: Kuudestoistaosakvintoli, jonka kaksi viimeistä osaa sidottu. Tuossahan tuo tuli simppelisti ja loogisesti :) Itelle puolestaan juurikin kuulostaa korvaan todella oudolta puhua kolmesta 16-osa kvintolista, kun tarkoitetaan 3 nuottia ;P Edit: @Tonski Tulipa vielä mieleeni, että ajatteletko myös triolit siten, että termi trioli tarkoittaa yhtä nuottia, joka yleensä esiintyy kahden muun aika-arvoltaan yhtä pitkän nuotin/tauon kanssa muodostaen tietyn kokonaisuuden? Niin, ja mikä ylipäätään olisi sen kokonaisuuden nimi esim. kvintolin kohdalla, jos yhden nuotin nimi olisi kvintoli..? Ja vielä tuli mieleen, että entä esim. tilanne, jossa '16-osa kvintoli -nuotteja' on neljä; onko sen paketissa mukana olevan tauon nimi sitten 16-osa kvintoli tauko, vai mikä? Toivottavasti tämä ei muuten kuulosta siltä, että jotenkin irvailisin, sillä sitä en ollenkaan hae! Olen vain oikeasti kiinnostunut ajatusmaailmastasi, vaikken sitä omaani vaihtaisikaan ;) Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on. |
baron 29.09.2010 23:11:27 (muokattu 29.09.2010 23:48:19) | |
---|
1. Musta tää säie täyttää hyvin funktionsa kun kysymykset/vastaukset eivät ole ainoastaan oikein/väärin vaan herättävät keskustelua. 2. Vaikka en oo koskaan osannut vastata oikein niin pistän uusia likoon. Toivon mukaan enemmän keskustelua kuin karaktääriäänet:-) Nää on Backlundin kirjasta mutta se ei ketään auta (paitsi sellaista joka kenties on kuullut hänen luentojaan): Siellä on vain kysymykset ilman vastauksia! Läheiset asteikot seuraaville soinnuille: D6/9#11 Gb9#11 C(puolidimi)11 Db7sus4 You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Tonski 29.09.2010 23:22:21 | |
---|
Turpahöylääjä: @Tonski Tulipa vielä mieleeni, että ajatteletko myös triolit siten, että termi tarkoittaa yhtä nuottia, joka yleensä esiintyy kahden muun aika-arvoltaan yhtä pitkän nuotin/tauon kanssa muodostaen tietyn kokonaisuuden? Niin, ja mikä ylipäätään olisi sen kokonaisuuden nimi esim. kvintolin kohdalla, jos yhden nuotin nimi olisi kvintoli..? Ja vielä tuli mieleen, että entä esim. tilanne, jossa '16-osa kvintoli -nuotteja' on neljä; onko sen paketissa mukana olevan tauon nimi sitten 16-osa kvintoli tauko, vai mikä? Toivottavasti tämä ei muuten kuulosta siltä, että jotenkin irvailisin, sillä sitä en ollenkaan hae! Olen vain oikeasti kiinnostunut ajatusmaailmastasi, vaikken sitä omaani vaihtaisikaan ;) Luulin ivailevan ennen pidemmälle lukemista:D Siis jos yhdellä iskulla olis neljä teidän kuudestoistaosakvintolin viidesosaa, niin sitten mun logiikallani sanoisin, että siinä on neljä kuudestoistaosakvintolia iskulla, ja n:nen kohdalla on kuudestoistaosakvintolitauko. Näin mä olen sen jotenkin hahmottanut, tai siis, ite jotenkin oppinut eri lailla.. Mulle on toiminut ihan hyvin ongelmitta, eikä kommunikaation kanssa ole tullu silleen mitään virhetulkintoja tähän asti kun olen selittänyt mitä haen takaa. Kokonaisuus olisi viisi kuudestoistaosakvintolia yhdellä iskulla. Joo ja luonnollisesti se olisi kuudestoistaosakvintolitauko. Kai mä olen joskus päätynyt tähän niin, ettei esmes ole sama, sanotko neljäsosatauko vai kuudestoistaosatauko, koska kuudestoistaosa on yksi nuotti, ja kuudestoistaosatauko ja neljäsosatauko olisivat yks ja sama asia, jos kuudestoistaosa olisi koko se neljän ryhmä, niin kvintoleille, septoleille ja nontoleille pätee mun logiikalla aivan sama asia. Koska kahdeksasosa ei ole kaksi kahdeksasosaa, ei kuudestoistaosakvintoli ole viittä kuudestoistaosakvintolia, vaan iskun viidesosa. baron: Läheiset asteikot seuraaville soinnuille: D6/9#11 Gb9#11 C(puolidimi)11 Db7sus4 D Lyydinen Gb Lyydinen dominantti C Lokrinen D miksolyydinen välttäen terssiä, D mollipentatoninen, varmaan useamman asteikon kanssa käy ko. sointu. http://www.youtube.com/watch?v=hZi0IHX1Wgg |
Jakhanus 29.09.2010 23:30:24 | |
---|
C(puolidimi)11 Lokrinen suuri sekunti(melodisen mollin 6.) "Writing for a penny a word is ridiculous. If a man really wants to "make a million dollars, the best way would be to start his own religion." -Ron L. Hubbard |
baron 29.09.2010 23:36:20 (muokattu 29.09.2010 23:45:15) | |
---|
Tonski: D Lyydinen Gb Lyydinen dominantti C Lokrinen D miksolyydinen välttäen terssiä, D mollipentatoninen, varmaan useamman asteikon kanssa käy ko. sointu. Niinkuin sanoin ei mulla oo absoluuttisen oikeita vastauksia mutta noita olin itsekin tarjonnut kun olin tehtäviä ratkonut. Sen verran kommmentteja: Gb9+11 (joka merkintä oli Backlundilla) ei mun mielestä oo yksiselitteinen. Se voisi olla G(b9) tai (Gb)9. Tietysti tavallisin tapa merkitä G(b9) on G7b9 jolloin se on yksiselitteinen. Backlund tarjoaa tekstissään puolidimille myös kromaattista asteikkoa joka on siitä kätevä että sopii kaikkeen:-) Eli jatka You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
baron 29.09.2010 23:41:28 (muokattu 29.09.2010 23:42:55) | |
---|
Jakhanus: Lokrinen suuri sekunti(melodisen mollin 6.) Itse asiassa läheisempi koska ainakin teoriassa 11 sisältää 9:n (ja täähän on teoriapalsta:-) Baclundin merkintä kysytylle soinnulle oli se astemerkki poikkiviivalla jota en osannut tänne saada. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Tonski 29.09.2010 23:55:12 | |
---|
baron: Niinkuin sanoin ei mulla oo absoluuttisen oikeita vastauksia mutta noita olin itsekin tarjonnut kun olin tehtäviä ratkonut. Sen verran kommmentteja: Gb9+11 (joka merkintä oli Backlundilla) ei mun mielestä oo yksiselitteinen. Se voisi olla G(b9) tai (Gb)9. Tietysti tavallisin tapa merkitä G(b9) on G7b9 jolloin se on yksiselitteinen. Backlund tarjoaa tekstissään puolidimille myös kromaattista asteikkoa joka on siitä kätevä että sopii kaikkeen:-) Eli jatka Joo, jos sä haluat G duuripienseptimin päälle pienen noonin ja ylinousevan kvartin, niin se sointu on mun silmissäni G7b9#11, tällä vältetään selvästi väärinkäsitykset. Ja sittenkin Db-soinnulle miksolyydinen, sillä sehän on ikään kuin valmistava dominantti = viidennen asteen sointu(miksolyydistä!) jota seuraa sitten Db7. Vastaavasti tällä logiikalla kävis vaikka RMM tai harm.mollin viides. Ja sen puolidimisoinnun pistin sit väärin kun en suurta noonia älynnyt. http://www.youtube.com/watch?v=hZi0IHX1Wgg |
Turpahöylääjä 29.09.2010 23:59:16 | |
---|
Tonski: Luulin ivailevan ennen pidemmälle lukemista:D Heh, onneksi tajusin sen mahdollisuuden, ennen kuin postasin =D Mut joo, kiitos selvityksestä :) Ja täysin tottahan on toi mitä sanoit: Mulle on toiminut ihan hyvin ongelmitta, eikä kommunikaation kanssa ole tullu silleen mitään virhetulkintoja tähän asti kun olen selittänyt mitä haen takaa. Että olipa ajattelutapa teoreettisesti oikein tai väärin, ei sillä ole mitään väliä siinä vaiheessa, kun voi selittää itse mitä milloinkin tarkoittaa ^^ Vielä jäi muuten kiinnostamaan se, että onko yksi 'trioli' sitten kolmen nuotin muodostama kokonaisuus, vai muodostaako kolme triolia yhden kokonaisuuden? Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on. |
baron 30.09.2010 00:00:01 | |
---|
Tonski: Joo, jos sä haluat G duuripienseptimin päälle pienen noonin ja ylinousevan kvartin, niin se sointu on mun silmissäni G7b9#11, tällä vältetään selvästi väärinkäsitykset. Tarkemmin ajatellen mun kirjoitus Gb9:stä oli täyttä puppua. Kyllähän b9 sävelen perässä on aina ysisointu, itse oon joskus pähkäillyt Cb9 merkintää mutta sehän on ces ysi ja pieni nooni septimisoinnussa on C7b9 ja ilman septimiä Caddb9. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Tonski 30.09.2010 00:15:48 | |
---|
Turpahöylääjä: Että olipa ajattelutapa teoreettisesti oikein tai väärin, ei sillä ole mitään väliä siinä vaiheessa, kun voi selittää itse mitä milloinkin tarkoittaa ^^ Vielä jäi muuten kiinnostamaan se, että onko yksi 'trioli' sitten kolmen nuotin muodostama kokonaisuus, vai muodostaako kolme triolia yhden kokonaisuuden? Jos jatkasin samalla logiikallani, niin trioli on iskun kolmasosa. Mä olen kokenut tämän tavan omien tarkoitusperieni kanssa toimivaksi, ja mielestäni se on ihan looginen. Esim. jos jaan iskun vähän monenlaisempiin aika-arvoihin, niin voin vaikka helpommassa esimerkissä sanoa, että iskulle tulee ensin kaksi kahdeksasosatriolia, ja sitten kaksi kuudestoistaosatriolia yksittäisistä nuoteista puhuttaessa, niin uskon valtaosalle olevan ihan selvää, mitä haen takaa. "ta-ka-taka | ta-ka-taka" :D http://www.youtube.com/watch?v=hZi0IHX1Wgg |
Janus 30.09.2010 08:46:24 (muokattu 30.09.2010 08:47:10) | |
---|
baron: Itse asiassa läheisempi koska ainakin teoriassa 11 sisältää 9:n (ja täähän on teoriapalsta:-) Baclundin merkintä kysytylle soinnulle oli se astemerkki poikkiviivalla jota en osannut tänne saada. Tolle melodisen mollin VI moodille (loc #2) on vielä kolmaskin yleisessä käytössä oleva nimitys, eli "puolidimiasteikko" (half-diminished scale). Se on mollin II-V -tilanteissa (IIm7b5-V7b9-Im6) ensisijainen skaalavaihtoehto tokan asteen soinnulle, joka on "normaalisti" puolidimi. Siitäkin huolimatta, että esim. C-mollissa tohon Dø7-soinnun skaalaan tulisi tällöin palautettu E, joka ei kuulu C-mollin sävelikköön. Erikoismerkkejä sointumerkkien kirjoittamiseen voi copypastailla vaikka täältä: http://www.webmonkey.com/2010/02/special_characters/ . Tuo puolidimin symboli on tossa mun käytössä ihan norjalainen öö, jonka ainakin Mac-koneella saa yksinkertaisesti painamalla "alt+ö" -näppäimiä. Astemerkki (kokodimin symboli) ei jostain syystä näy oikein, tutkin asiaa. |
Tonski 06.10.2010 22:02:58 | |
---|
Missä asteikossa millä asteilla on dominanttiseptimisoinnut suuren sekunnin päässä toisistaan? Pura äänenkuljetuksellisesti oikein Des, F, As, H -> C-duuriin(eli selitä joka sävelen kulkusuunta C-duurikolmisointuun). Tietyn asteikon tietyn moodin kohdalta suuri terssi ylöspäin löytyy moodi, jossa on suuri terssi, mutta toisaalta pieni seksti. Asteikko, moodi, minkälainen tilanne on kyseessä? Kahden neliöjuuri, mikä intervalli? http://www.youtube.com/watch?v=hZi0IHX1Wgg |
sellisti 06.10.2010 22:14:27 | |
---|
Tonski: Missä asteikossa millä asteilla on dominanttiseptimisoinnut suuren sekunnin päässä toisistaan? Melodinen molli..? Vai mikä RMM se nyt on. IV ja V aste. Pura äänenkuljetuksellisesti oikein Des, F, As, H -> C-duuriin(eli selitä joka sävelen kulkusuunta C-duurikolmisointuun). Des -> C, F -> E, As -> G, H -> C Loput jätän muille. :) "Remember my neighbour with the burns on 90% of her body? Well, she burned the other 10% now. She was lighting a fart and her bush caught fire." -George Carlin (1937-2008) |
Turpahöylääjä 06.10.2010 22:21:44 (muokattu 06.10.2010 22:22:46) | |
---|
Tonski: Missä asteikossa millä asteilla on dominanttiseptimisoinnut suuren sekunnin päässä toisistaan? Melodinen molli, IV & V Pura äänenkuljetuksellisesti oikein Des, F, As, H -> C-duuriin(eli selitä joka sävelen kulkusuunta C-duurikolmisointuun). Ehkä lähtisin siitä, että F-H on #4, joten se puretaan ulospäin. H on lisäksi johtosävel C:lle, eli: H ylöspäin -> C, F alas -> E. Loput sitten laittaisin lähimpiin, eli Db alas -> C ja Ab alas -> G. Tietyn asteikon tietyn moodin kohdalta suuri terssi ylöspäin löytyy moodi, jossa on suuri terssi, mutta toisaalta pieni seksti. Asteikko, moodi, minkälainen tilanne on kyseessä? Öyh.. Sanoisin, että asteikko on jälleen melodinen molli, jonka kolmannen moodin perussävelestä suuri terssi ylöspäin löytyy melodisen viides, eli mix.b6. Oliko tuo tilanne-juttu vielä oma kysymyksensä..? Jos kyllä, niin en tiedä? :P Kahden neliöjuuri, mikä intervalli? ...tääh? :D E: Juu, olikin jo näemmä kerinny Sellisti vastata osaan samalla ku typoilin omaani :) Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on. |
levesinet 06.10.2010 22:38:10 | |
---|
TRITONVS DIABOLVS IN MVSICA |
baron 06.10.2010 22:41:20 (muokattu 06.10.2010 23:21:47) | |
---|
Tonski: Kahden neliöjuuri, mikä intervalli? Onks tää kompa? Tritonus Edit: levesinet kiilasi! Edit2: Siis tietenkin tasavireinen! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
baron 06.10.2010 22:41:47 (muokattu 06.10.2010 22:43:02) | |
---|
Rep! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
sellisti 06.10.2010 23:05:59 | |
---|
Kahden neliöjuuri on n. 1,414. Minkä logiikan mukaan siitä saa tritonuksen..? "Remember my neighbour with the burns on 90% of her body? Well, she burned the other 10% now. She was lighting a fart and her bush caught fire." -George Carlin (1937-2008) |
baron 06.10.2010 23:15:52 (muokattu 06.10.2010 23:18:12) | |
---|
sellisti: Kahden neliöjuuri on n. 1,414. Minkä logiikan mukaan siitä saa tritonuksen..? Ota laskutikku tai taskulaskin. Laske mikä on taajuuksien suhde kahden tritonuksen päässä. (1,414 x 1,414) Jos osaat käyttää laskutikkua oikein saat tulokseksi noin kaksi. Mikähän intervalli tästä tulee? Aivan oikein: Oktaavi You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |