Aihe: Teorian opetteleminen YKSIN
1
Mussiikkia
06.05.2012 16:51:26
Kuinka mahdollista on oppia musiikin teoria yksin. ilman minkäänlaista opetusta. Minulla on teoria kirjana Tohtori Toonika, jolla pitäisi pian alkaa itseäni kouluttamaan. Aikaisemmin en ole teoriasta ole kiinnostunut ja nyt en kerkeä enää aloittaa paikkakunnallani sen opiskelua sillä se on jaettu usealle vuodelle ja aijon muuttaa parin vuoden sisällä opiskelupaikkakunnalleni.
Sergei Fallinen
06.05.2012 17:38:25
Verrattavissa uuden kielen opetteluun yksinään. Toisille helppoa kuin mikä, toisilta ei onnistu sit millään. Kokeile.
hahuusko
06.05.2012 18:33:55
Itse ainakin onnistuin opettelemaan teorian perusteet yksin juurikin Tohtori Toonikan avulla. Myöhemmin kun lähdin opiskelemaan musiikkia kansanopistoon, niin menin suoraan teorian ja säveltapailun 3/3-kurssille ja ihan hyvin pärjäsinkin siellä.

Kannattaa vaan edetä tarpeeksi hitaasti ja tehdä kaikki tehtävät huolellisesti. Teorian itseopiskelussa suurin vaara lieneekin tuossa, että yrittää omaksua kerralla liian paljon. Tohtori Toonikakin sisältää sen verran paljon asiaa, että sen kunnolliseen omaksumiseen menee vähintäänkin useita kymmeniä tunteja. Mutta sivu kerrallaan vaan rauhallisesti eteenpäin niin kyllä se siitä.
Bitti-Hiisi
06.05.2012 19:39:23
Toisena kirjoittajana suosittelen itseopiskelijoita myös tarkistamaan vastauksensa: http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/87580

Tsemppiä! :)
By your command!
baron
06.05.2012 21:24:19

Bitti-Hiisi: Toisena kirjoittajana suosittelen itseopiskelijoita myös tarkistamaan vastauksensa: http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/87580

Tsemppiä! :)

Joo, kannatan! Mä itseopiskelin Toonikaa ja kuvittelin että täähän on helppoa mutta sitten sain vihiä open kirjasta ja kun aloin tarkastella vastauksiani huomasin että uusiksi:-)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Mussiikkia
06.05.2012 23:12:24
Siis mitä meinaat Baron että piti uudestaan opetella?
baron
07.05.2012 05:46:37

Mussiikkia: Siis mitä meinaat Baron että piti uudestaan opetella?

Sen verran virheitä että piti alkaa tehdä tehtäviä uudelleen.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
nisumaka
07.05.2012 11:11:46 (muokattu 08.05.2012 09:17:54)
Toonika on hieno kirja, jota itsekin olen käyttänyt paljon. Siinä on ainoana puutteena mielestäni korvan kehittäminen, ja tämä on vallan ymmärrettävää (please älkää kritisoiko). CD on hyvä, mutta luonnollisesti TEHTÄVIEN MÄÄRÄ kirja+Cd-toteutuksessa jää rajalliseksi, eli alkaa oppia aika nopeasti ulkoa. Tämän vuoksi suosittelen alkuperäiselle kirjoittajalle, että kokeilepa EarMaster5:sta, sen asiallinen kotiversio tosin maksaa 60e (voit ostaa sen verkosta), mutta tuolla pystyt harjoittamaan korvasi kuntoon. En kuolemakseni itse ymmärrä, miten muutoin yksinopiskelija saa tarpeeksi kuuntelutehtäväharjoituksia. Mutta joo, bänditoimintaa, harjoittelua, Tohtori Toonika, EarMaster5, niin tolla pystyy opiskelemaan vaikka ammattilaiseksi. Sitten tietysti Sibelius First (tulee nykyään Soundtools:in tarjouksena ilmaiseksi sellaisen 55 e "pikkukoskettimiston" kanssa). Tossa mun paketti, ja kyllä tolla kokonaisuutena on tehty ihan estraadiesityksiä, joita on soitettu jopa kansallisessa radiossamme ;-) Odotan innolla sitä päivää, kun ilmestyy Toonikan jatko-osa. Sitä odotellessa teen EarMasteriin itse (siinä on personal wizard configuration) aina lisäharjoitteita, jotka vastaavat sitä aluetta, mitä juuri Toonikassa treenaan (=kertaan, mikä on äärimmäisen tärkeää). Aivan ihana ja erinomainen sointujen, niiden käännösten ja sointukulkujen harjoittamisessa. Varsinkin kitaristi/basistille toi sointujen käännösten harjoittaminen erittäin hyvä. Ja vielä yksi plussa, tulee saman tein opittua musiikkiteorian englannin kieliset termit ;-)
Sax-pappa
07.05.2012 21:47:28
YLE:llä oli aikanaan ohjelma Virtasesta Vivaldiksi: http://yle.fi/elavaarkisto/artikkel … a_vivaldiksi_41137.html#media=41141

Muistelen, että radiossakin oli 1980-luvulla musiikinteorian kuntokoulu johon liittyi harjoituskirja. Tuo kirja lienee vielä tallella jossain.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)