Aihe: Nuotinnusohjelmat ja säveltäminen
1
Herra-X
19.01.2006 18:23:19
Täällä on jo nuo kaksi nuotinnus ohjlema threadia (Sibelius+Finale), mutta ongelmani on niin yleisluontoinen, että avasin ihan uuden threadin.

Olen nyt kesästä saakka "säveltänyt nuotinnusohlemalla". Siis kirjoittanut nuotit suoraan tietokoneelle. Vasta viime aikoina olen huomannut ongelmakseni, että sävellän liikaa ohjelman ehdoilla. Ennemmin, kuin mietin mikä kuulostaa hyvältä kokeilen eri vaihtoehtoja midi playbackillä. Pelkään, että tämä vaikuttaa lopputulokseen liikaa. Tahtoisin mielummin säveltää päälläni kuin tietokoneella. Te jotka ohjelmia käytätte 'työksenne'. Kertokaa miten te ongelman olette ratkaisseet.
kalamies#39 >-)))>
wavelength
19.01.2006 19:05:25

Itse asiassa sävellät korvillasi, mikä on ainakin omasta mielestäni mielekkäämpää kuin silkka älynystyröiden käyttäminen. :)
En tiedä mistä puhun.
Herra-X
19.01.2006 20:45:53
Itse asiassa sävellät korvillasi, mikä on ainakin omasta mielestäni mielekkäämpää kuin silkka älynystyröiden käyttäminen. :)

Korvat vain rekisteröivät ilmanpaineen muutokset (tms.) ja muuttavat ne impulsseiksi, jotka aivot muuttavat ääniksi. Hymiö.
kalamies#39 >-)))>
EP
19.01.2006 20:57:03 (muokattu 19.01.2006 21:07:27)
Täällä on jo nuo kaksi nuotinnus ohjlema threadia (Sibelius+Finale), mutta ongelmani on niin yleisluontoinen, että avasin ihan uuden threadin.

Olen nyt kesästä saakka "säveltänyt nuotinnusohlemalla". Siis kirjoittanut nuotit suoraan tietokoneelle. Vasta viime aikoina olen huomannut ongelmakseni, että sävellän liikaa ohjelman ehdoilla. Ennemmin, kuin mietin mikä kuulostaa hyvältä kokeilen eri vaihtoehtoja midi playbackillä. Pelkään, että tämä vaikuttaa lopputulokseen liikaa. Tahtoisin mielummin säveltää päälläni kuin tietokoneella. Te jotka ohjelmia käytätte 'työksenne'. Kertokaa miten te ongelman olette ratkaisseet.

?? Minulla joskus joku melodianpätkä vaan alkaa soimaan päässä tai sitten kun soitan jotain soitinta niin tulee idea..
Mutta miksei sitä nuotittaessakin vois tulla joku idea, hmmm..
Yleensä kyllä kun tuota nuotinnusta tekee ei siinä kovin luovalla tuulella ole, kun se (Encore)per......le viä tekee kiusaa välillä..
Sharkman
20.01.2006 00:45:37
Pistä kone kiinni ja nuotinna käsin.
EP
20.01.2006 00:56:12
Pistä kone kiinni ja nuotinna käsin.

Minulla on ollut nuotinnus ohjelma PC:llä vasta n. viitisen vuotta ja sitä ennen kirjoitin kaiken käsin.
Meidän yhtyeenkin mapit: Kosketinsoittajalle,bassolle ja rumpalille..siinä sitä hommaa oli, enkä enää kyllä alkaisi vastaavaan ilman PC:tä.
Nykyäänkin kirjoitan paljon ihan paperille, mutta ajan ja vaivan säästämiseksi kannattaa ne tehdä koneella..
Neljä Ruuvia
20.01.2006 08:37:13

Nykyäänkin kirjoitan paljon ihan paperille, mutta ajan ja vaivan säästämiseksi kannattaa ne tehdä koneella..

Mulla on kyllä päin vastoin. Käsi toimii nopeammin kuin koneella mutta koneella mennään koska oma järjestyksenpito ja huolellisuus on mitä on.Koneeseen jää jotain talteen.
Sävis
20.01.2006 09:06:22
Minä teen usein niin, että luonnostelen ensin vanhalla kunnon kynä ja paperi -tekniikalla ja vasta sitten, kun alan kursia kappaletta kokoon, käytän nuotinnosohjelmaa. Usein kyllä kirjoitan myös luonnokset puhtaaksi koneella, koska silloin niitä on mukavampi esitellä opettajalle.
"Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu
"Sävis on semmoinen kiva pätkä." -Juoppohurtta
"Sävis on semmonen, jolla on IHQ ruskia tukka." -JCM
Musica Nova 2006
Dr Dominant
20.01.2006 10:45:14

Minä teen usein niin, että luonnostelen ensin vanhalla kunnon kynä ja paperi -tekniikalla

Sama täällä ... kirjoitan kynällä siihen asti että jäljellä on oikeastaan vaan partituurin puhtaaksikirjoitus. Kirjoittelen partsikan niiden luonnosten pohjalta. Kynällä tekisin kaikista mieluiten loppuun asti mutta kun sitten on aina se stemmojen teko...
"Dr Dominant, I Presume?!"
John Titor
20.01.2006 12:08:04

Eläpä huolestu, toi on ihan luonnollinen vaihe kun siirtyy nuotintamaan koneella. Jossain vaiheessa sua rupeaa vituttamaan se piipitys niin paljon että päätät tehdä asialle jotain (onko aika nyt tullut?). Vähän vinkkejä:

Funtsi biisiä mahdollisimman paljon valmiiksi päässäsi, niin että kuulet sen sellaisena kuin sen pitäisi lopullisessa versiossa oikeiden soittajien soittamana kuulua. Sitten opettele ymmärtämään ohjelmaa/midiä (esim. rumpuraidoissa ja kaikissa erikoisempien äänien tuottamisessa tämä on tosi, tosi tärkeää) ja käyttämään midikomentoja, jotta saat nuotinnetun midiversion kuulostamaan oikealta. Kun lisäät ~B 0,xxx -komennon (mato on vain komento joka piilottaa tekstin niin ettei se näy printatessa) nuotin päälle, pystyt kontrolloimaan pitch bendiä, ~Cx,xxx -komennoilla pystyt hallitsemaan erilaisia muita kontrollereja - ~C1,xxx käskee modulaatiopyörää, ~C7,xxx vaihtelee volumea, ~C10,xxx panorointia, ~C64,xxx pedaalia jne. Täydellisempi lista löytyy netistä, mutta noilla pääsee jo tosi pitkälle. Midikomentoja käyttämällä saat midisoiton kuulostamaan luonnollisemmalta etkä ole niin paljolti rajoitettu siihen mikä suoraan ohjelmaan kirjoitettuna kuulostaa hyvältä. Äläkä tingi ajasta jos haluat homman kuulostavan hyvältä. Siballa on mahdollista kirjoittaa tosi hyvää tekstiä jos vain jaksaa vähän nähdä vaivaa. Jos haluat niin lähetä pikaviestiä, voin pistää sulle pari näyte-midiä tai Sibelius-tiedostoa.

Lisäksi erilaiset samplekirjastot parantavat tilannetta huimasti. Tsekkaa mun musanäyte, siitä löytyy midinä kirjoitettu orkesteribiisi, jonka kirjoittamiseen vierähti sellainen 12h tai jotain. Riippuen siitä, mikä äänikortti sulla on, löytyy netistä paljon kaikkea kivaa jolla voi parantaa midisaundeja.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)