Aihe: Teoriakirja
1 2
T-oidibus
27.06.2003 11:47:30
Tiedättekö onko kukaan tehnyt koskaan ns. kaiken kattavaa teoria kirjaa? Englannin kielinenkin käy. Näin kerran jonkun "Jazz Theory Book" nimisen kirjan ja se vaikutti ihan jees. En oo vain vielä ostanut. Ajattelin kysäistä, tiedättekö muita hyviä teoriakirjoja?
Basismia jo kymmenen vuoden kokemuksella
HCW
27.06.2003 23:21:45 (muokattu 27.06.2003 23:22:41)
Vähän vaikea kirjana,mutta "Improvisointi Pop/Jazz musiikissa"on pätevä kirjanen.Kirjoittajaa en tällä hetkellä saa päähäni, kirjastosta pitäisi löytyä.

Lisäksi,Musiikin Kieli jne.Onhan noita kun etsii.Riippuu myös paljon siitä millä tasolla teorian ymmärryksesi on.
Jos olen huomaamattani kuollut,keneltä kysyn kelloa?-Pablo Neruda.
Villa
28.06.2003 11:55:00
Vähän vaikea kirjana,mutta "Improvisointi Pop/Jazz musiikissa"on pätevä kirjanen.Kirjoittajaa en tällä hetkellä saa päähäni, kirjastosta pitäisi löytyä.

Kirjoittaja on Kaj Backlund.
T-oidibus
28.06.2003 13:26:31
Teoriasta oon suorittanut 2/3 ja sen jälkeen oon opetellut itse aina tarpeen mukaan. Olisi hyvä olla joku sellanen kirja, jossa on kok juttu samoissa kansissa. Perusasioita ei tarvii enää painottaa. Ne on hallussa ihan riittävästi
Basismia jo kymmenen vuoden kokemuksella
qfleax
30.06.2003 12:57:50
Teoriasta oon suorittanut 2/3 ja sen jälkeen oon opetellut itse aina tarpeen mukaan. Olisi hyvä olla joku sellanen kirja, jossa on kok juttu samoissa kansissa. Perusasioita ei tarvii enää painottaa. Ne on hallussa ihan riittävästi

En ole koskaan suorittanut noita virallisia teoriaopintoja, joten kiinnostaisi tietää mitä kirjaa noissa käytetään? Vai käytetäänkö vaan satunnaisia monistenippuja tms.?
Casse
01.07.2003 22:30:12

En ole koskaan suorittanut noita virallisia teoriaopintoja, joten kiinnostaisi tietää mitä kirjaa noissa käytetään? Vai käytetäänkö vaan satunnaisia monistenippuja tms.?

Ite olen käyttäny Kalevi Hampisen Musiikkia laulaen ja kirjoittaen. Olen pitäny tuota ihan hyvänä kirjana. Tuosta on siis erikseen 1/3, 2/3 ja 3/3 mutta muuten sama nimi. Musiikkiliikkeistä varmaan löytyy tuota ja mahd. kirjakaupasta.
Uli Con Carne
06.07.2003 13:44:38

Tuo Jazz Theory Book on pätevä, mutta ihan perusteita siinä ei käydä. Lähtee suurin piirtein modaalisuudesta liikkeelle. Hyvä kirja.
"I suppose you could tie a piano to your crotch, but would it be the same thing?" -Kim Thayil
ANTEMERIDIEM
BORN TO SHRED
Jucciz
23.07.2003 13:49:11
Pahimpaan nälkään kannattaa katsastaaa vaikka seuraava webbisaitti: http://www.outsideshore.com/primer/primer/
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
funkypick
02.08.2003 13:39:51
Tuo Jazz Theory Book on pätevä, mutta ihan perusteita siinä ei käydä. Lähtee suurin piirtein modaalisuudesta liikkeelle. Hyvä kirja.

A Chromatic Approach to Jazz Harmony tai jotain. Siitä löytyy myös kaikenlaista mielenkiintoista. Mutta tuo Ulin mainitsema Jazz Theory Book on myös erittäin hyvä. Ja Varmasti saman kirjoittajan Jazz Piano Book on myös hyvä jos nyt pianoa sattuu soittamaan (tai miksei myö muiden soittimien kanssa leikkivät). Eli siis Mark Levine on tämä mies. ja tuon kromaattisen härvelin kirjoittaja on siis David Liebman.
You can play anything on any chord as long as you phr^H^H^H play it fast enough.
Boge
06.08.2003 17:24:34
no mikäs ois semmonen teoriakirja mikä lähtis ihan perusteista liikkelle?
silakka :/#/:
Nuages
06.08.2003 18:40:27
no mikäs ois semmonen teoriakirja mikä lähtis ihan perusteista liikkelle?

Kuinka perusteista? Oletko FAQit tsekannut jo?
Mikä laulaen tulee, se toiselle kuoppaa kaivaa pyy pivossa.
Boge
07.08.2003 08:00:12
siis aika perusteista, en tiedä yhtään että missä järjestyksessä teoriaopiskelut esim. musarissa lähtee liikkeelle kun en ole ollut mutta kummiskin ihan alusta pitäis lähtee liikkeelle. Itse en tiedä oikeen, ei taida hirveen hyvin luonnistua toi teorian opiskelu ilman kunnon ohjausta? Meinaan kun lukee jotain noita FAQeja niin ei tiedä yhtään mikä ois hyvä tahti niellä tota tietoa, ainakin yleensä käy niin että lukee jonkun määrän teoriaa ja sitten se unohtuu vähän ajan päästä, pitäisi varmaan pitää sitä teoriaa yllä ja sekottaa sitä itse käytäntöön että jäis paremmin mieleen?
silakka :/#/:
Sutela
14.08.2007 21:37:22
Itse olen käynyt musaopistossa teoriat 3/3seen asti + yl. musiikkititeto ja nyt olisin innostunut oppimaan lisää teoriaa. Eli oisko kattavaa nimenomaan suomenkielistä teoriakirjaa jossa olisi uutta asiaa 3/3sen tiedot omaaville? Englanninkielistä en mielellään ottaisi, mutta sekin käy hätätapauksessa ja siihen se Levinen jazz theory book lienee sopiva. Tiedän Tohtori Toonikan, mutta käsittääkseni se käsittää ainoastaan teoriat 1-3/3?
Bitti-Hiisi
14.08.2007 22:59:28
Eli oisko kattavaa nimenomaan suomenkielistä teoriakirjaa jossa olisi uutta asiaa 3/3sen tiedot omaaville? Englanninkielistä en mielellään ottaisi, mutta sekin käy hätätapauksessa ja siihen se Levinen jazz theory book lienee sopiva.

Esim. Max Tabell: Jazzmusiikin harmonia tai Kaj Backlund: Improvisointi pop/jazzmusiikissa

Tiedän Tohtori Toonikan, mutta käsittääkseni se käsittää ainoastaan teoriat 1-3/3?

Jep, tosin kurssin sisältöä on päivitetty hivenen perinteistä laajemmaksi. Mukana esim. swing-fraseeraus ja vaikkapa nelisoinnut, jotka eivät ole kaikille klassisen 3/3:n suorittaneille välttämättä tuttuja...

P.S. Hiirikäsi horjahti, ja laitoin sulle vahingossa plussan, ole hyvä! :)
By your command!
Schnowotski
15.08.2007 16:56:08 (muokattu 15.08.2007 16:57:12)
Esim. Max Tabell: Jazzmusiikin harmonia tai Kaj Backlund: Improvisointi pop/jazzmusiikissa

Minä kyllä suosittelisin ennemmin tuota Tabellin Jazzmusiikin harmoniaa, sillä mielestäni tuo Backlundin kirja ei sovellu 3/3-vihkomaisuudessaan kovinkaan hyvin itseopiskeluun, ellei asiat jo valmiiksi ole jonkin verran hanskassa tai ole opettajaa. Siinä liikutaan aivan käsittämättömän nopeasti niistä alun itsestäänselvyyksistä joihinkin laajoihin sointuihin - oikeasti: jos joku pystyy ne sointulaajennokset ynnä muut sellaiset kommervinkit tajuamaan siinä ajassa, niin uskon, että hänellä on ollut kyllä ne alkuteoriat sen verran hanskassa että hän skippaa ne suoraan yli ja sama sitten kääntäen: jos niitä alkuteorioita oikeasti tarvitsee, on melkoisessa liemessä sitten sen jatkon kanssa.

Vähän aikaa sitten ostin kierrätyskeskuksesta 40 sentillä Erkki Salmenhaaran klassikon "Sointuanalyysi" kertaillakseni tolppa I -teoriaa, kun aikoinaan tuli vähän nuoruuden kiireisinä vuosina oltua selkärangaton tehtävien kanssa ja se, että oli ehtinyt aukaista likööripullon oikeutti pitämään vapaaillan. Jonkun verran kirjaa selailleena - koko kirjasen olen silmäillyt läpi ja tehnyt noin puolet tehtävistä, hieman hyppien yli kertaavia asioita - ja täytyy todeta, että tämä on loistava! Ja nimenomaan itseopiskelemista varten.

Joitain sellaisia asioita, joita aiemmin lukemassani Jorma Kontulan "Musiikin kieli I" -kirjassessa käydään - kuten muotoanalyysia - jää pois, mutta toisaalta esimerksi muunnesoinnut on tässä ansiokkaammin käyty läpi. Koko ajan lukiessa pitää pitää mielessä myöskin se, että termit ovat välillä eri kirjoittajilla erilaisia. Reaalisointumerkintöjä ei Salmenhaaran kirjassa käydä niin oleellisesti läpi kuin Kontulan kirjassa, mutta reaalisointuanalyysia varten kannattakin lukea esimerkiksi tuo Tabellin kirja, kun se on paremmin siihen maailmaan sukeltava.

Täytyy lainata tuosta Sointuanalyysista lainata tällainen hauska pätkä koskien maj7-sointua toonikana tai subdominanttina:

"Selvä tonaalinen teho on vain V ja VII asteen septimisoinuilla. Muiden asteen septimisointujen tonaalisen tehon epämääräisyys johtuu siitä, etteivät subdominantti- ja varsinkaan toonikatehoa voi edustaa riitasoinnut (lisäsekstisointua lukukunottamatta), joiksi vastaavien asteiden kolmisoinnut luonnollisesti muuttuvat kun niihin liitetään septimi"

Niinpä, :-D. Melkoinen hyppäys siitä, että jazzteoriassa yleensä nelisointu on soinnun pienin muoto. Todettakoon vielä vielä, että en minä Salmenhaaraa idiootiksi luule, kyllä hän riitasointuisatkin harmoniat on tuntenut tuota kirjoittaessaan, mutta hän on niin varovainen tuossa, kun ei halua sekoittaa pienten teoriaoppilaiden päitä.

Jälkikirjoitus: Ai niin. Tuossa Tabellin kirjassa ei sitten ole tehtäviä kuten Backlundin kirjassa, mikä on ehkä heikkous, mikäli kaipaa tehtäviä. Joutuu vähän itse pähkäilemään.
Onko jossain lisää mustikkaa.
Sutela
15.08.2007 17:16:38
Nyt laitoin varauksen kirjastoon tuosta Tabellin kirjasta.

P.S. Hiirikäsi horjahti, ja laitoin sulle vahingossa plussan, ole hyvä! :)

Kiitos! Sekä sinulle että kokarekille myös plussa selvennyksistä.
Jorbagha
16.08.2007 13:32:26
Max Tabell: Jazzmusiikin harmonia
Tämä.
Kaj Backlund: Improvisointi pop/jazzmusiikissa
Ei tämä.
Oonpa aika körny.
kondensaattori
19.08.2007 13:42:51
Minusta Tohtori Toonikassa on kaikki oleellinen suht järkevässä paketissa. Sointuteoriaa ei nyt hirveesti mutta kyllä sillä alkuun pääsee.
Sertzo S
20.08.2007 08:59:58 (muokattu 24.08.2007 07:39:21)
The Professional Arranger Composter

L.Carcia

Mulla on tuo suomennettuna, mutta en ole mikään huippumuusikko vaikka tuota olenkin hieman tutkaillut. Tosi kattava teos tanssipändin ja muun teorian, kuten jazz-musan opiskeluun ja arraamiseen.
baron
28.08.2007 16:07:54

Löysin tänään kirjastosta Seppo Hovin "Vapaa säestys 2" opuksen ja vaikutti sen verran mielenkiintoiselta että pistin tilaukseen ykkösosankin, ehkä mukavampi aloittaa alusta.
Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)