Aihe: Musiikin historia
1
baron
12.10.2007 23:20:24

En mä hirveästi musiikin historiaa ole lukenut, muutaman opuksen, mutta taas uusi luettavana.
Se mua särähtää, että ne kaikki on olleet säveltäjien historioita, kyllä kai joku merkitys on ollut työkaluillakin eli soittimilla ja soittajilla.
Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius)
John Titor
13.10.2007 02:29:36 (muokattu 13.10.2007 02:37:02)

En mä hirveästi musiikin historiaa ole lukenut, muutaman opuksen, mutta taas uusi luettavana.
Se mua särähtää, että ne kaikki on olleet säveltäjien historioita, kyllä kai joku merkitys on ollut työkaluillakin eli soittimilla ja soittajilla.

Et oo sitten pannut merkille, kuinka paksuja ne opukset on yleensä tollasinaankin? :D

Riippuu hirvittävän paljon näkökulmasta, ennen musiikki oli paljolti (niin kuin klassinen musiikki nyt sattuu olemaan jossain määrin, sattuneista syistä, edelleen) säveltäjäkeskeistä, vasta myöhemmin esittäjä alettiin nostaa esiin musiikin tulkitsijana. Kyllä noista soittimista ja soittajista yleensä jonkin verran puhutaan aiheen ympärillä, kuuluisimmat tyypit ja tärkeimmät soittimet nostetaan esiin.
Lisäksi täytyy muistaa se, että aiemmin muusikon homma oli erilaista kuin nykyään, se sisälsi kaikenlaista musiikkiin liittyvää. Parhaat säveltäjät olivat yleensä myös erinomaisia soittajia ja parhaat soittajat sävelsivät. Kun puhutaan kuitenkin musiikista yleisellä tasolla, on syytä nostaa esiin musiikilliset ansiot eikä kuulopuheisiin perustuva hehkutus jonkun soittajan kyvyistä. Nuotit ovat tallenne entisajan musiikista, soittajien kykyjä on vaikea todeta.
Vasta myöhemmällä ajalla soittajat ja säveltäjät alkoivat erikoistua omiin hommiinsa. Vertaapa vaan 1900-luvulla syntyneen kevyen musiikin historiaa, samanalaista kehitystä on havaittavissa siinäkin.

Myöskin se lopulta vaan kuitenkin on niin, että säveltäjähän sen musiikin tekee. Ei niistä soittimista paljon muuhun ole kuin silmäniloksi ja polttopuiksi, jos niillä ei soiteta jotain. Soittajakaan ei ole soittaja jos se ei soita jotain. Tarvitaan joku joka sen soitettavan musiikin tekee jotta sitä on ja siksi ne säveltäjät ovat merkittävässä roolissa, ne sen musiikin kehityskaaren kuitenkin ovat muodostaneet.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
baron
13.10.2007 07:08:34 (muokattu 13.10.2007 07:48:25)

Tarvitaan joku joka sen soitettavan musiikin tekee jotta sitä on ja siksi ne säveltäjät ovat merkittävässä roolissa, ne sen musiikin kehityskaaren kuitenkin ovat muodostaneet.

Mä nyt ajoin takaa, että vaikea on sinfoniaa säveltää, jollei sinfoniaorkesteria ole vielä olemassa.

Nää kirjat vain kertoo, että yhtäkkiä alettiin säveltää sinfonioita, mitä ei aikaisemmin tehty.
Jollain tavalla se sinfoniaorkesterikin on kehittynyt soittimineen ja soittajineen.

Ja vaikka ne entisajan säveltäjätähdet oli soittimensa virtuooseja, en ole löytänyt mainintaa että ne rakenteli tai muuten kehitteli niitä.

Ja meneehän se symbioosi toisinkin päin: Aika turha on sävellys paperilla, jollei ole olemassa soittimia ja soittajia jotka sen toteuttavat.
Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius)
Klezberg
13.10.2007 11:10:30 (muokattu 13.10.2007 11:13:59)

Olen tässä Baronin kanssa samaa mieltä, musiikki on muutakin kuin säveltäjiä. Kannattaa katsella laajemmin ympärilleen tuota kirjallisuutta. Kun aloin soittaa klarinettia, tilasin aika umpimähkään vähän kirjallisuutta. Tuommoinen teos kuin The Cambridge Companion to the Clarinet käsittää aika lailla tuon soittimen historiaa muun aineiston lisäksi. Säveltäjiäkin katsotaan siitä näkökulmasta miten klarinetille sävelletty aineisto on kehittynyt. Ilmenee myös että soittimen ja sille sävelletyn aineiston kehittymisessä on eräänlaisilla soittaja-innovaattoreilla ollut iso rooli.

EDIT: En tiedä mitä tuosta voi yleisemmin päätellä, mutta tästä tapauksesta ainakin hahmottuu kuvio missä soitinrakentajat tekevät soittimen, soittajat keksivät miten sitä soitetaan ja säveltäjät ottavat sen käyttöön ja kirjoittavat sen rajoissa mitä soittajat pystyvät soittamaan.
a'tini al-nay...
John Titor
13.10.2007 13:02:06 (muokattu 13.10.2007 13:09:25)

Mä nyt ajoin takaa, että vaikea on sinfoniaa säveltää, jollei sinfoniaorkesteria ole vielä olemassa.

Nää kirjat vain kertoo, että yhtäkkiä alettiin säveltää sinfonioita, mitä ei aikaisemmin tehty.
Jollain tavalla se sinfoniaorkesterikin on kehittynyt soittimineen ja soittajineen.

Kyllä, mutta ei se sinfis ole itsellään kehittynyt, vaan täyttämään musiikin tarpeita. Tästä kerrotaan kyllä ainakin niissä opuksissa ja teksteissä joita minä olen lukenut.
Säveltäjät kirjoittavat musiikkia ja haluavat erota jollain tavalla edeltäjistään ja aikalaisistaan, yksi tapa on kirjoittaa erilaisille kokoonpanoille. Kun jostain teoksesta muodostuu hitti, muut jäljittelevät kokoonpanoa ja lisäävät siihen jotain uutta, lopulta muodostuu standardikokoonpano sen mukaan mitä säveltäjät haluavat kirjoittaa.
Bachkin olisi halunnut kirjoittaa varsin isoillekin kokoonpanoille, mutta soittajia ei ollut tarpeeksi saatavilla. Tästä saattaa muodostua harhakuvitelma siitä, että kokoonpanot keksittäisiin erikseen ja sitten säveltäjät kirjoittaisivat keksityille kokoonpanoille, kun pikemminkin homma menee toisinpäin, kokoonpanot syntyvät tarpeesta.

Joskus totta kai on saattanut olla niinkin, että jokin stemma on esim. sairastapauksen vuoksi siirretty toiselle soittimelle ja säveltäjä on saanut tästä uusia ideoita, mutta esim. ennen wieniläisklassismin aikaa tämä oli varsin yleistä varsinkin rinnakkaisäänialaisten soittimien kanssa eikä siitä ole jäänyt merkintöjä paperille.
Merkkaatko sä muistiin humppakeikalla kun kitaristi soittaakin soolon, eikä fonisti, joka ei krapulan takia päässyt paikalle?

Ja vaikka ne entisajan säveltäjätähdet oli soittimensa virtuooseja, en ole löytänyt mainintaa että ne rakenteli tai muuten kehitteli niitä.

Soitinrakennuksesta ja soittimien kehittymisestä on omat kirjansa ja aihetta sivutaan musiikin oppikirjoissakin. Musiikin historiassa puhutaan kuitenkin soivasta musiikista, eli kappaleista, eli sävellyksistä, josta aiheesta riittää itsessäänkin kirjoitettavaa valtavat määrät, on turha puhua toissijaisista asioista enempää kuin on tarpeen historian ymmärrettävyyden kannalta.

Kannattaa myös muistaa, että on vaikeaa kirjoittaa kiinnostavaa faktaa asioista, joista ei lähdemateriaalia ole saatavilla. Soitinrakentajat ja soittajat harvoin tajusivat keksintöjensä merkittävyyttä omana aikanaan eivätkä siksi kirjoittaneet niistä. Miettikää vaikka jotain Charlie Parkeria 1900-luvun soittajista. Tajusiko se itse miten se tulee vaikuttamaan myöhempien polvien soittoihanteisiin? Kirjoittiko se muistiin 2200-luvun historioitsijoille ajatuksiaan aiheesta? Säveltäjistäkin kirjoitetaan enemmän niiden säilyneiden partituurien perusteella kuin henkilöiden omien ajatusten.

Ja meneehän se symbioosi toisinkin päin: Aika turha on sävellys paperilla, jollei ole olemassa soittimia ja soittajia jotka sen toteuttavat.

Niin no, Bachillakin oli kappaleita, joita ei esitetty miehen elinaikana, esim. Brandenburgilaiset konsertot (tai ainakin niistä osa, en ole Bach-asiantuntija). Turhiako teoksia? Ehkä aikanaan.
Ymmärrän pointtisi kyllä, mutta kannattaa tajuta, että kun on soittaja joka tuottaa ääntä, on musiikkia, kun on soitin, jolla joku tuottaa äänen, on musiikkia, jonka joku on säveltänyt, automaattisesti. En halua erottaa säveltäjiä, soittajia ja soittimia, vaan kaikki ovat musiikkia tuottavia subjekteja. Nyt vaan sattuu olemaan niin, että materiaali, jota meillä on tallennettuna vanhemmasta musiikista on nuotteja paperilla, ei äänitallenteita soittajista tai spesifejä kertomuksia siitä, miksi joku läppä keksittiin johonkin puupuhaltimeen. Siksi historiaa on vaikea kirjoittaa muusta kuin niiden nuottien ylösmerkitsijöistä. Soittajista on olemassa korkeintaan aikalaiskertomuksia, eikä niiden takia ole syytä nostaa esiin jotain soittajaa enempää kuin kertoen että aikalaiset pitivät herra X:ää ylimaallisen hyvänä urkurina. Paganini ja Liszt, ehkä kaikkien aikojen tunnetuimmat virtuoosisoittajat ovat hekin tunnettuja juuri infernaalisten vaikeiden sävellystensä takia, eivät pelkkien aikalaiskertomusten.

Yhtä hyvin voitaisiin valittaa, että miksi historiaa ei kirjoiteta musiikin kuuntelijoista tai toisen luokan harrastelijasäveltäjistä jotka kirjoittivat pari biisiä eläessään? Ei ole tarpeeksi kiinnostavaa faktaa jonka pohjalta kirjoittaa, siitä yksinkertaisesta syystä, koska lopulta tullaan aina siihen, että ajan musiikista on olemassa luotettavana tutkimuskohteena ainoastaan nuotit ja siitä luonnollinen askel on tutkia säveltäjää.
Vaikka, niin kuin Klezberg sanoi, kyseessä olisi "kuvio missä soitinrakentajat tekevät soittimen, soittajat keksivät miten sitä soitetaan ja säveltäjät ottavat sen käyttöön ja kirjoittavat sen rajoissa mitä soittajat pystyvät soittamaan", se, missä innovaatiot ilmenevät nimenomaan musiikissa, ovat sävellykset. Yleensä kirjoissa kerrotaan sivulauseessa jonkin uuden läppäkikan keksimisestä puhaltimilla tai kosketinsoittimien vasarakoneiston keksimisestä, jos sillä on suuri merkitys ajan musiikissa.

Ennen kuin jatkan määrättömiin tätä jauhamista, niin kerro nyt ihmeessä, Baron, mitä sä sitten haluaisit lukea musiikin historiasta? Katotaan jos joku tietäis jonkun sen tyylisen kirjan, joka sua kiinnostaa enemmän. Ja kerro myös, minkä epäkohdan sä tässä havaitset? Eikö kuitenkin MUSIIKIN historian ollessa kyseessä pitäisi puhua nimenomaan musiikista, eikä ilmiöistä jotka ovat siihen ehkä jollain tasolla yhteydessä?
baron
13.10.2007 22:46:22 (muokattu 13.10.2007 22:49:31)

No voisinko mä kysyä näin ja lopettaa nipottamisen: Tunnetteko teosta, joka valoittaisi niitä kysymyksiä jotka mua kiinnostaa:
Miksi sinfoniaorkesterissa on ne soittimet, jotka tällä hetkellä ovat??
Miksi ne soittimet, jotka niissä joskus on olleet on diskattu (en tiedä näin käyneen, onko?)

Kyllä mä luen kaikkia sivistyskieliä niin minkä tahansa kielinen kirja kelpaa.
Haluaisin ihan oikeesti tietää miten säveltäjän työkalut kehittyi.
John Titor
13.10.2007 23:37:02 (muokattu 13.10.2007 23:38:15)

No voisinko mä kysyä näin ja lopettaa nipottamisen: Tunnetteko teosta, joka valoittaisi niitä kysymyksiä jotka mua kiinnostaa:
Miksi sinfoniaorkesterissa on ne soittimet, jotka tällä hetkellä ovat??
Miksi ne soittimet, jotka niissä joskus on olleet on diskattu (en tiedä näin käyneen, onko?)

Kyllä mä luen kaikkia sivistyskieliä niin minkä tahansa kielinen kirja kelpaa.
Haluaisin ihan oikeesti tietää miten säveltäjän työkalut kehittyi.

Lue tosta lämpimiksesi alustus aiheeseen: http://en.wikipedia.org/wiki/Orchestra
ja sen jälkeen valkkaa vaikka noista:

http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_g … s=history+orchestra&x=0&y=0

Vaikuttaako oikeanlaisilta?
baron
14.10.2007 08:23:44

Lue tosta lämpimiksesi alustus aiheeseen: http://en.wikipedia.org/wiki/Orchestra
ja sen jälkeen valkkaa vaikka noista:

http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_g … s=history+orchestra&x=0&y=0

Vaikuttaako oikeanlaisilta?

Kiitti, ton tapaisia kaipasin.
-Olivia-
29.10.2007 16:10:25
Myös musiikin historian tutkimus on viime vuosikymmeninä muuttanut luonnettaan. Pitkälle 1900-luvulle se oli tosiaan säveltäjä- ja "nero"-keskeistä, jossa kaanon oli pyhä ja kaikki muu ei mitään (kärjistettynä), mutta nykyään näkökulmat ovat melkoisesti laajentuneet, niin että kun vain pitää silmänsä auki niihin kirjoihinkin törmää. Soittimien historiaa täällä onkin jo käsitelty melkoisen kattavasti, mistä tosiaan myös löytyy tietoa samoin kuin muusikon ammatista, joka ennen 1800-luvun nerokulttia olikin sellaista monipuolista "käsityöläisyyttä".

Etsikää ihmiset niitä lähteitä omatoimisesti! Tietysti keskustelu on kauhean hauskaa, mutta nykyään tiedon löytäminen on aivan tolkuttoman helppoa ja samalla voi harjoittaa lähdekritiikkiään.
What do you call one pretty good violinist, one better-than-average violinist, one failed violinist, and someone who hates violinists who are all together in the same room? A string quartet.
baron
29.10.2007 17:29:45

Mä löysin Sixten Nordströmin "Kaikki musiikista" ja se käsittelee asioita, joita kaipasin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)