Aihe: Arvostele mun sovitus
1
jorre
25.04.2012 23:03:41
Joskus olisi tarpeellista tai mukavaa linkittää joku sävellys tai sovitus kavereille tänne, mutta siihen ei oikein ole ollut sopivaa formaattia. Mahtaisikohan tämä ilmainen aijaa.com -palvelu, jossa voi jakaa ilmaiseksi kuvia, toimia tässä tarkoituksessa. Tätä palvelua voi käyttää vain valokuvapohjaisena. Otetaan siis valokuva nuottilehdestä, ladataan kuva aijaa.com palveluun ja linkki tänne, niin jokainen voi yhdellä klikkauksella käydä katsomassa.

Antakaapa kommentteja, että
a) onko tällainen jakamismahdollisuus ylipäätään tarpeellinen
b) soveltuuko tämä aijaa.com tähän tarkoitukseen
c) onko olemassa joku muu keino tällaisen toteuttamiseen

Samalla voit kommentoida sovitustani eräästä joululaulusta. Tuossa on vain sivu 1, jossa on kaksi ekaa säkeistöä. Toinen sivu on likipitäen samanlainen. Jätin sointumerkit näkyviin analyysin helpottamiseksi.

Linkki on tässä: http://aijaa.com/0055110078442
levesinet
26.04.2012 19:22:48
No onhan se ikävää, ettei muusikkofoorumille ja teoriapalstalle voi kirjoittaa nuotteja suoraan.

Minä jakaisin nuotteja PDF-dokumentteina, jolloin monta sivua saa kauniisti nippuun yhteen tiedostoon. PDF:ään saa nuotit joko tuollaisina valokuvamaisina kuvina pikseligrafiikkana tai suoraan jostain nuotinnusohjelmasta vektorigrafiikkana, mikä vie yleensä vähemmän tilaa ja näyttää laadukkaammalta.

Esimerkiksi IMSLP:ssä on paljon vanhoja nuotteja skannattu kuvatiedostoiksi ja kuvatiedostoista on tehty PDF:t.

Eilen illalla tuo aijaa.com ei suostunut näyttämään nuottejasi ollenkaan, joten ensivaikutelma palvelusta oli aika kehno. Joka tapauksessa noin se usein tehdään, jos halutaan kaikkien nähtäville linkki nuotteihin, niin sijoitetaan tiedostot jollekin HTTP-serverille, esimerkiksi omille kotisivuille, jos sellaiset sattuu olemaan. Yleensä ilmaisissa webbihotelleissa hyppii silmille hirveä määrä häiritseviä mainoksia.
baron
26.04.2012 20:10:46 (muokattu 26.04.2012 20:11:22)

Finalehan jakaa ilmaisia katsomisohjelmia Adobe Acrobat Readerin tapaisesti eli Finalella tehdyt nuotit voidaan jakaa kaikkien katsottaviksi.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
jorre
26.04.2012 21:21:28
baron: Finalehan jakaa ilmaisia katsomisohjelmia Adobe Acrobat Readerin tapaisesti eli Finalella tehdyt nuotit voidaan jakaa kaikkien katsottaviksi.

Itse käytän capella-nimistä ohjelmaa ja myös siitä on saatavissa ilmainen demoversio, jolla voi katsella, kuunnella ja muokata, mutta ei voi tallentaa. Tällainen ominaisuus taitaa olla lähes kaikissa nuotinnusohjelmissa. Ongelmaksi muodostuukin sitten se, että montako eri ohjelmaa kukin haluaa koneelleen pelkän katselemisen takia ladata. Ja sittenkin jää vielä kaikki käsin kirjoitetut systeemin ulkopuolelle.
Turpahöylääjä
26.04.2012 22:14:27
levesinet: Minä jakaisin nuotteja PDF-dokumentteina, jolloin monta sivua saa kauniisti nippuun yhteen tiedostoon. PDF:ään saa nuotit joko tuollaisina valokuvamaisina kuvina pikseligrafiikkana tai suoraan jostain nuotinnusohjelmasta vektorigrafiikkana, mikä vie yleensä vähemmän tilaa ja näyttää laadukkaammalta.

Pdf on kätevä myös siinä, että esim. Cute pdf writer nimisellä ohjelmalla voi tulostaa nuotteja nuotinnusohjelmasta tai vaikka valokuvia nuoteista suoraan pdf:iksi, ja kaikilla yleensä on jonkinlainen pdf:ien katseluun tarkoitettu ohjelma.
Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on.
sellisti
10.08.2012 21:23:40
Yli 105 päivää vanha aihe on juu, mutta totesin että kukaan ei ole kommentoinut vielä itse sovitusta. Itse lukaisin läpi, ja ensimmäinen ajatus oli että ihan onnistunut sovitus on kyseessä. Tuttujen ja sinällään simppelien melodioiden kohdalla on usein riski että sovittaja heittäytyy vähän liian taiteelliseksi ja vetää soinnutuksen pikkuisen jo överiksi. Etenkin tällaisten tuttujen ja perinteisten joululaulujen kohdalla kuulija - ja varmaan esittäjäkin - kaipaa kuitenkin myös niitä tuttuja ja perinteisiä elementtejä. Tässä sovituksessa on paljon tuttua ja turvallista, mutta kuitenkin myös kivasti vähän kaikkein totutuimmasta poikkeavaa ideaa. A cappella -kuorosovittaminen ei ole ihan helppoa, kun soinnutuksen lisäksi pitää muistaa pitää huoli luontevasta äänenkuljetuksesta kussakin äänessä sekä toki myös sopivista äänialoista. Sanoisin tästä sovituksesta että hyvää työtä!
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
MrShaft
06.09.2012 05:01:13 (muokattu 07.09.2012 06:26:09)
jorre: - - Samalla voit kommentoida sovitustani eräästä joululaulusta. - - Linkki on tässä: http://aijaa.com/0055110078442

Saat ilmaiseksi kommenttia yhden iltaoluen kittaamisen kestävän ajan verran. Tai vähän enemmän koska täytyy samalla kirjoittaa:

1) Kuka tulee laulamaan?

Kirkkokuoron sääskiefektillä varustetut menopaussin ohittaneet mummut ei tule laulamaan alkutahtien unista vireessä. Jos timmimpi kuoro, niin ei ongelmaa.

Sama liittyy kakkosrivin tuplatekstiin, koska sen pitäisi tulla selkeästi ja kirkkaasti. Itse en ole näiden juttujen fani, tai jos käytän yritän kirjoittaa vielä selkeämmin eri rekistereihin.

2) Teksti

Tokarivin 2. tahdin vika isku (ATB): Luok-SE ei istu rytmiin jos lauletaan pitkäksi. Merkkaa hengitys tähän tai vaihda paremmin tekstiin sopiva pitkäksi laulettava vokaali. ATB -tekstistä muuten, mieti tekstiä paljon, jotta erilaistettu teksti toisi sisällöllistä lisäarvoa, esim. eri näkökulman sopraanon laulamaan tekstiin. Sellaiset löydöt on helmiä.

3) Satsi

Olet selvästi opiskellut perusharmoniaa, ei siltä puolelta mitään. Kyllä tää läpi menee. Tyylillisesti ollaan hiukan perinteisen satsin ja vähän popimman harmonian välimaastossa, mikä toimii perusiltamissa hienosti. Taiteellisesti voit vielä kehittää harmoniaasi tyylillisesti eheämmäksi, sillä silloin tällöin on vähän tyylillisiä loikkia jotka voisi liimata vähän vielä paremmin yhteen. Noin muuten, perusäänet bassossa on hyvä juttu harrastajavetoihin, jos et itse tylsisty.

Joitain ajatuksia: (Näitä voi miettiä läpi biisin...)

a) tahti kolme, haluat neliäänisen satsin. Millainen dynamiikka tähän. Mitä lisäarvoa rakennetaan sillä että rivin vikatahdin harmonia on tacettia? Painotetaanko sitä vai pitäisikö laittaa vaikka yksi pitkä pienen oktaavin ääni pianissimossa?

b) Tahti 5. toka isku. Miksi tässä on septimi, kun kyseessä ei ole vahva kadenssi? Nyt nimittäin kurvataan äkäisesti popimpaan suuntaan? Saisit pyöreämmän kasvun ilman seiskaa. Neljännellä iskulla, miksi tenorissa pieni F. Melodisesti ja yleisen tyylin kannalta voisin valita vaikkapa pienen Gn, joka olisi soinnillisesti vähän mielenkiintoisempi.

c) Tahti 7, alussa. Bassopuolen tritonus voi olla vaikea saada toimimaan. Kakkos iskun Gm7 on kyllä Bb6, koska bassossa kvintti. Jos haluat mollisävyä, joka olisi kyllä tyylikäs, niin pieni G tenoriin.

Kolmannen iskun Gm6 asettelu soi tässä sävellajissa todella hienosti (sekstit päällekkäin). Tää on rahat pois. Ongelma on siinä, että nyt ollaan yhtäkkiä taas hyvin perinteisessä päässä tyylillisesti. Viimeisellä iskulla haluaisitko vaihtaa basson ja tenorin (siis keskenään), koska kerran rakennat tosi perinteisen kadenssin?

d) Jos tätä ei laula ihan keltanokat, niin esim. tahdin 12. tenorissa väliääntä voisi viilata vähän mehukkaammaksi, niin että siitä saisi kaiken irti. Kuten suuret suomalaiset mestarit ovat todenneet, älä sävellä kuolleita nuotteja. Yhdenkin Bb-sävelen siirtäminen hiukan ylös tai alas (ja satsiin tarvittavat muutokset) voi tuoda paljon luonnetta satsiin, kunhan treeneissä pidät huolen että se helmi kaivetaan sitten kanssa esille.

Bisse meni, lopetan tähän...
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)