silver123: Onko teillä hyviä vinkkejä, minkälaisia sormituksia käytätte yleensä pentatonisissa skaaloissa (pianossa)? Tarkoitan tällä kertaa pitkiä arpeggioita (useampi kuin vain yksi oktaavi). Ja molemmille käsille. Kiitos! Oikealle kädelle C-duuripentatoninen ylöspäin mennessä: 2-3-1-2-1-2 jne Sama idis muissakin. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
baron: Oikealle kädelle C-duuripentatoninen ylöspäin mennessä: 2-3-1-2-1-2 jne Sama idis muissakin. Ei nyt aivan. Toi järjestys on käyttökelvoton todella monessa asteikossa, jossa on mustia koskettimia (esim. A-, E-, D-, H-duuripentatoniset, sit lukuisa määrä mollipentatonisia ja itämaisia pentatonisia asteikkoja, esim. kumoi, in-sen). Oikeilla jäljillä sikäli, että kaikki pentatoniset asteikot on suht simppelisti soitettavissa 1-2-3 -sormilla niin, että järjestys on joka oktaavissa sama, pitää vain olla tarkkana minne peukalot sijoittaa. Jos pitää porata valon nopeudella edestakaisin, niin esim. C-, G-, ja F-duuripentatonisiin käy mun mielestä hienosti 1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4... järjestys, silloin vain peukalon paikka (nuotti) on eri joka oktaavissa. Noita voi soveltaa vähän tarkoituksen mukaan, mutta jokaiselle asteikolle tollainen "nopeampi versio" täytyy mun mielestä tutkia erikseen, sorry. |
levesinet: Pelkillä mustilla koskettimilla glissando saattaa olla vaivattomin. + Senkin... perfektionisti. Joo, mulle peukalon vienti pikkusormen alta on todella hidasta, mutta tietty toi 1-2-3-4-5 -järjestys toimii etenkin tiettyjen asteikkojen kohdalla lopussa mahtavasti, kun pitää vaihtaa suuntaa takaisin alaspäin. Ja oli pakko jopa testata, mikspä toi 1-5 ei jollekulle toimisikin oletusarvoisesti, mutta mä diggasin enemmän 1-3 ja 1-4 -sormiryhmien vuorottelusta. |