Aihe: Mitkä mielestänne ovat tehokkaimmat sävelkorvan treenaus tavat?
1 2
cosmob83
05.07.2013 14:18:53 (muokattu 05.07.2013 14:24:28)
Tuossa otsikossa se olennainen tuli esille. Yritän tässä kehittää sävelkorvaani, ja mietinpä vain että mikäköhän leinee se tehokkain metodi. Tällä hetkellä teen niin, että otan jonkun biisin, laitan sen sekvensseriin ja rupean sieltä sitten blokkailemaan ensiksi sointuja, sitten melodioita ja lopuksi mahdollisuuksien mukaan muita instrumentteja.

Työlästä ja hidasta. En toki odottaisi korvan treenaamisen olevan muuta kuin työlästä, mutta mietin että tulisikohan teille mieleen jotain muita tapoja jotka voisivat tehostaa tuota treenaamista? Vai onko tuo se paras tapa? Toki tämäkin on yksilöllistä.

Edit: Tuossa biisien melodioiden kuuntelemisessa minua pikkasen aina mietityttää omat lopputulokset. Periaatteessa teen niin, että naputan ensiksi melodian rytmin sekvensseriin jollain perus piano soundille, sitten rupean etsimään niitä oikeita säveliä. Usein vain käy niin, että kun on tarpeeksi täyttä matskua (liidi melodia jonka ympärillä täysi sointumaailma + laulustemmat) niin en ole ihan varma että kuinka tarkasti transkriptioni on osunut oikeaan. Esim jos melodiaa lauletaan C-soinnun päälle, niin kyllä sen kuulee helposti jos se on joku "tension" ääni tai soinnun ulkopuolella oleva ääni, mutta sitten kun melodia menee esim G-E-G, niin voi olla vaikea välillä blokata sieltä stemmojen välistä, että onko se liidi nyt G-E-G vai E-C-E.
EP
05.07.2013 16:23:46 (muokattu 05.07.2013 16:24:44)
cosmob83: Tuossa otsikossa se olennainen tuli esille. Yritän tässä kehittää sävelkorvaani, ja mietinpä vain että mikäköhän leinee se tehokkain metodi. Tällä hetkellä teen niin, että otan jonkun biisin, laitan sen sekvensseriin ja rupean sieltä sitten blokkailemaan ensiksi sointuja, sitten melodioita ja lopuksi mahdollisuuksien mukaan muita instrumentteja.

Työlästä ja hidasta. En toki odottaisi korvan treenaamisen olevan muuta kuin työlästä, mutta mietin että tulisikohan teille mieleen jotain muita tapoja jotka voisivat tehostaa tuota treenaamista? Vai onko tuo se paras tapa? Toki tämäkin on yksilöllistä.

Itsellä se ainakin on lähes ainoa tapa ja kaikkein mielenkiintoisinkin!
Tosin käytän aika usein myös ihan paperia kirjoittamiseen ja siirrän vasta lähes valmiin tuotoksen koneelle.
Missä järjestyksessä melodia/ soinnut/ muu sovitus? ..vaihtelee biisin jaa mielialan mukaan.

Edit: Tuossa biisien melodioiden kuuntelemisessa minua pikkasen aina mietityttää omat lopputulokset. Periaatteessa teen niin, että naputan ensiksi melodian rytmin sekvensseriin jollain perus piano soundille, sitten rupean etsimään niitä oikeita säveliä. Usein vain käy niin, että kun on tarpeeksi täyttä matskua (liidi melodia jonka ympärillä täysi sointumaailma + laulustemmat) niin en ole ihan varma että kuinka tarkasti transkriptioni on osunut oikeaan. Esim jos melodiaa lauletaan C-soinnun päälle, niin kyllä sen kuulee helposti jos se on joku "tension" ääni tai soinnun ulkopuolella oleva ääni, mutta sitten kun melodia menee esim G-E-G, niin voi olla vaikea välillä blokata sieltä stemmojen välistä, että onko se liidi nyt G-E-G vai E-C-E.

Aina en edes hae ihan "yksyhteen" kaikkea vaan riippuu kenelle nuotin teen ja hänen toiveistaan, tietenkin jokin mielenkiintoinen sointu saattaa jäädä harmittamaan jollei sitä selvitä ja sen vuoksi se on melkein löydettävä.

E: Jotkuthan menee keikalle ja "blokkaa" siellä ihan lennosta.. : ))
cosmob83
05.07.2013 16:31:31
EP: Itsellä se ainakin on lähes ainoa tapa ja kaikkein mielenkiintoisinkin!
Tosin käytän aika usein myös ihan paperia kirjoittamiseen ja siirrän vasta lähes valmiin tuotoksen koneelle.
Missä järjestyksessä melodia/ soinnut/ muu sovitus? ..vaihtelee biisin jaa mielialan mukaan.

Aina en edes hae ihan "yksyhteen" kaikkea vaan riippuu kenelle nuotin teen ja hänen toiveistaan, tietenkin jokin mielenkiintoinen sointu saattaa jäädä harmittamaan jollei sitä selvitä ja sen vuoksi se on melkein löydettävä.

E: Jotkuthan menee keikalle ja "blokkaa" siellä ihan lennosta.. : ))

No mä yleensä tuppaan blokkaaman ne soinnut eka. Mikä saattaa johtaa "huijaamiseen" siinä melodian kuuntelussa. Kun vähän tuntee musiikin teoriaan (tosin rajoitetusti), niin sitä pystyy osaksi vähän arpomaan myös sitä miten ne melodiat menee suhteessa siihen sointuun. Mietin että olisikohan korvalle tehokkaampaa, ottaa puritistinen tapa käyttöön ja blokata pelkkä melodia ensiksi? Se vain on jotenkin helpompi kuulla se melodia kun sen suhteuttaa niihin sointuihin. Mutta periaatteessa: Soinnut, Melodia, Basso, Rummut + muut soittimet. Ja mä teen tätä ihan vain omaksi ilokseni. No myönnettäköön että taka-ajatuksen on hittibiisien analysoiminen, ja sitäkautta eläkesuunnitelman kehittäminen. ;)

Mä olen luonteeltani vain niin hiton anaali, että jos se mun "nuotinnos" ei ole yksi yhteen sen melodian kanssa, niin koen epäonnistuneeni ja sekös se vasta rupeaa veetuttamaan. Siksi mietinkin että miten tota treenaamista voisi tehostaa.
Janus
05.07.2013 16:43:19
cosmob83: Mä olen luonteeltani vain niin hiton anaali, että

luulisi enemmän häiritsevän "blokata"-verbin jatkuva käyttö väärässä yhteydessä. Se tarkoittaa estämistä tai torjumista, kuulonvarainen opettelu ja jäljittely taas on ruotsinkielestä johdetun alkusanansa (plocka = poimia) mukaan plokkaamista.

Näyttää itseasiassa kirjoitettuna kummassa muodossa tahansa aivan vitun tyhmältä, vaikka puhutussa kielessä asia tulee ymmärretyksi viimeistään kontekstista (eräänlaista ammattislangia).

Itse aiheeseen: joo, on hyviä vinkkejä ja paljon. Myöhemmin niistä, nyt pitää mennä jatkamaan duuneja. Dedikset paukkuu.
cosmob83
05.07.2013 16:56:08
Janus: luulisi enemmän häiritsevän ""-verbin jatkuva käyttö väärässä yhteydessä. Se tarkoittaa estämistä tai torjumista, kuulonvarainen opettelu ja jäljittely taas on ruotsinkielestä johdetun alkusanansa (plocka = poimia) mukaan .

Näyttää itseasiassa kirjoitettuna kummassa muodossa tahansa aivan vitun tyhmältä, vaikka puhutussa kielessä asia tulee ymmärretyksi viimeistään kontekstista (eräänlaista ammattislangia)..

Jahas, hyvä että tämäkin asia tuli selväksi.
Nelisormimangusti
05.07.2013 18:01:22 (muokattu 05.07.2013 18:05:12)

cosmob83: Jahas, hyvä että tämäkin asia tuli selväksi.

Niin todellakin on :) ja Janukselle valistustyöstä plussa.

Hatunnosto vaan, kun jaksat harrastaa. Ei siihen oppimiseen varmaan mitään oikotietä ole. Joku solfakurssi tai vastaava voisi olla avuksi.

Liian vähän tulee plokkailtua, kun on siinä niin surkea ja kateeksi käy kaverit joilta homma käy helposti. Itsellä saattaa olla vaikeuksia kuuntelemalla jopa tunnistaa mollibiisi duurista, mutta jos (huonokin) sointukartta löytyy, helpottuu homma noin 7 000 %. Silloinhan ei varmaan kyllä korva häävisti kehity, vaan sitä vaan arvailee teoriantuntemuksensa avulla valistuneesti.

Edit:

Janus: Itse aiheeseen: joo, on hyviä vinkkejä ja paljon. Myöhemmin niistä, nyt pitää mennä jatkamaan duuneja. Dedikset paukkuu.
Mielenkiinnolla odotellaan niitä vinkkejä.
sellisti
05.07.2013 23:32:58
Jep, tuppaa huvittamaan aina kun joku kertoo "blokkailevansa sointuja". Ei voi välttyä mielikuvalta jostain pelistä jossa sointuja hyökkäilee sisään ovista ja ikkunoista ja tyyppi huitoo niitä jollain tennismailalla takaisin pihalle... :D
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
Nelisormimangusti
06.07.2013 10:49:04

sellisti: Jep, tuppaa huvittamaan aina kun joku kertoo "blokkailevansa sointuja". Ei voi välttyä mielikuvalta jostain pelistä jossa sointuja hyökkäilee sisään ovista ja ikkunoista ja tyyppi huitoo niitä jollain tennismailalla takaisin pihalle... :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Block_chord
Epämuusikko
06.07.2013 11:32:51 (muokattu 06.07.2013 11:59:02)
Kylmät intervalliaiheiset treenit on hyviä, sekä sävelkulkujen laulaminen siten että äänen nimi lauletaan. Tsekkaa myös tuo http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=196893&o=0&#p9685234

Näin kahden sekunnin ajatelman pohjalta en omalle kohdalleni allekirjoittaisi mitään menetelmää jossa "koko ajan soi". Kun ajatellakin pitäisi ja sisäkorvaa käyttää ja ja ja.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
cosmob83
06.07.2013 15:17:45
Epämuusikko: Kylmät intervalliaiheiset treenit on hyviä, sekä sävelkulkujen laulaminen siten että äänen nimi lauletaan. Tsekkaa myös tuo http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=196893&o=0&#p9685234

Näin kahden sekunnin ajatelman pohjalta en omalle kohdalleni allekirjoittaisi mitään menetelmää jossa "koko ajan soi". Kun ajatellakin pitäisi ja sisäkorvaa käyttää ja ja ja.

Eli siis puhdas intervalli treenaaminen ainakin näin aluksi olisi tehokkaampaa?

Tarkoitatko että jos laulaa jotain melodian ääntä, niin laulaa kyseisen äänen nimen (esim C) vai, että laulaa (en nyt yritä käyttää tässä oikeaoppista terminologiaa, kun en sitä kuitenkaan hanskaa) äänen numeron (eli mones ääni se on asteikossa, esim G olisi 5 c-duuri asteikolla yms)? Menikö sekavaksi? Taisi mennä. :)
crestfall
06.07.2013 22:52:25

Janus: luulisi enemmän häiritsevän ""-verbin jatkuva käyttö väärässä yhteydessä. Se tarkoittaa estämistä tai torjumista, kuulonvarainen opettelu ja jäljittely taas on ruotsinkielestä johdetun alkusanansa (plocka = poimia) mukaan .

Kiitos tästä. Teki mieli itse avautua asiasta, mutta onneksi muu yhteisö oli ketterämpi. :)
"Tuntuu siltä, että oli aiheena vaikka pyöräkuormaajat niin pian tulee crestfall ja kertoo, että pyöräkuormaajalla ajelu on mukavaa, mutta ei millään bulkkivolvolla vaan kyllä Komatsulla nousee hiekan kuskailukin ihan uusiin sfääreihin." -Quru
cosmob83
07.07.2013 00:15:48
Hitto, täytyy kyllä jatkossa olla ton terminologian kanssa tarkempi. Näköjään väärien termien käyttäminen johtaa siihen, että alkuperäiseen kysymykseen ei tahdo saada vastausta, vaan keskustelu harhautuu aivan muille teille. Tosin kiitokset Epämuusikolle kun onnistui kämmäilystäni huolimatta vastaamaan itse kysymykseen. :)
Epämuusikko
07.07.2013 14:04:34 (muokattu 07.07.2013 14:13:55)
cosmob83: Eli siis puhdas intervalli treenaaminen ainakin näin aluksi olisi tehokkaampaa?

No en tiedä "alusta", mutta onhan se aina ihan jees.

Tarkoitatko että jos laulaa jotain melodian ääntä, niin laulaa kyseisen äänen nimen (esim C) vai, että laulaa (en nyt yritä käyttää tässä oikeaoppista terminologiaa, kun en sitä kuitenkaan hanskaa) äänen numeron (eli mones ääni se on asteikossa, esim G olisi 5 c-duuri asteikolla yms)? Menikö sekavaksi? Taisi mennä. :)

Molemmat hyviä. + Itse en handlaa moduloivaa tai ylennyksiä/alennuksia sisältävää solmisaatiota, mutta jäi ala-asteen musiikintunneista jotain takkiin tuonkin taaplauksen suhteen.

seuraava esimerkki ei liity ala-asteeseen
Yksi suosikkitreenejäni on ns. Peppi Pitkätossu -treeni. Otetaan jonkinmittainen pätkä jostain biisistä ja sovitaan että esim. toisen ja kolmannen tahdin välissä tapahtuu. Tällöin toisen tahdin viimeinen ääni copypastettuu sävelkorkeudeltaan kolmannen tahdin ekaksi, kuitenkin krooman (sekö se sana oli) pysyessä samana. Näin ollen Pitkiksen tunnari in C (aluksi) menisi näin:

G CC E C D - F EDC * C EbC Ab C Db F!

*)C kopioituu kolmanteen tahtiin ja muuttuu johtosäveleksi koska seuraavan tahdin eka ääni olisi oikeasti H joka on C-duurin 7. sävel. Näin ollen hypätään duurisävellajiin jossa C on seitsemäs ääni eli Des-duuriin. Enharmonia-asiat notwithstanding, en tiedä tuliko tuossa virheitä :D

Vaikeaa muttei mahdotonta + älyttömän siistiä kun menee oikein. Saitko?

++++ oleellista on se, että mitä tahansa solfassa tehdään niin jos ei soi pään sisällä niin ei kannata soida pään ulkopuolellakaan. Ei arvailla, ei liu'uta. Kerralla oikein. Hitaasti.
Janus
07.07.2013 17:00:31
cosmob83: Hitto, täytyy kyllä jatkossa olla ton terminologian kanssa tarkempi. Näköjään väärien termien käyttäminen johtaa siihen, että alkuperäiseen kysymykseen ei tahdo saada vastausta

Plokkausharjoituksen voisi näköjään aloittaa tästä kappaleesta: http://www.youtube.com/watch?v=vRCZ … amp;feature=player_detailpage#t=13s

(Eiku. Ihan vakavissaan. Miten paljon elementtejä saat tuosta ylös koskematta yhteenkään instrumenttiin - duuri vai molli, tahtilaji/tyylilaji, tempolukema vaikka 10 BPM tarkkuudella, sointujen lukumäärä ja laadut vaikka tolppamerkintöinä tai sitten transponoituna "helppoon" C-duuri/A-molli-maastoon, rakenneosat, instrumenttien toistuvat rytmipatternit...?)
Tonski
08.07.2013 05:51:25

En oo lukenu sävelkorvan treenaukseen liittyvää pedagogiikkaa, mutta omakohtasista kokemuksista ainakin musateorian tunteminen on helpottanut plokkaus-/transkribointihommia todella paljon. Itse näen asian niin, että mitä enemmän musiikilliseen ainekseen liittyviä lainalaisuuksia sulla on ajukopassa tallennettuna ja yhdistettynä kuuloaistia hyödyntäen (esmes sulle voi olla intuitiivisesti päivänselvää I-IV-V-I-kadenssin kuullessasi, mistä on kyse), sitä helpompi siitä kaikesta on kaivaa yksityiskohtaista tietoa irti. Teoriaa tietämällä voi aika hyvin monesti tavallaan ennakoida sitä, mitä kappaleessa tulee tapahtumaan ja lisäksi arvioida sitä, onko korvilla musasta poimittu tieto mitenkään järkevää kontekstissaan(eli olenko mahdollisesti kuullut/tulkinnut väärin). Tämän lisäksi tulee laulettua paljon teoriaan liittyviä juttuja, itselläni on toiminu esmes nelisointujen soundin tunnistamisessa paremmin kuin pelkkä kuuntelu..
baron
08.07.2013 09:26:57

Tonski: En oo lukenu sävelkorvan treenaukseen liittyvää pedagogiikkaa, mutta omakohtasista kokemuksista ainakin musateorian tunteminen on helpottanut plokkaus-/transkribointihommia todella paljon.

Mä allekirjoitan tuon. Kun itse plokkaan piisejä niin tieto siitä mitkä soinnut ovat todennäköisiä/mahdollisia kyllä helpottaa/nopeuttaa.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sticky fingers
08.07.2013 10:25:38
baron: Mä allekirjoitan tuon. Kun itse plokkaan piisejä niin tieto siitä mitkä soinnut ovat todennäköisiä/mahdollisia kyllä helpottaa/nopeuttaa.

Näin juuri. Itse en ole musiikin teoriaa opiskellut juuri 'reikäleipäkuvaa' pidemmälle mutta melko hyvin saa plokattua soinnut biisiin kuin biisiin vähintään silloin, kun pysytään duuri/molli/seiskat -osastolla. Tässä auttaa nimenomaan kuuntelun ja kokemuksen tuoma haju siitä, mitkä soinnut ovat todennäköisiä vaihtoehtoja...
...
nisumaka
08.07.2013 10:59:08
Täällä on mielestäni otettu kaikki oleellisin esille. Minä teen itse niin, että kuuntelen biisiä ja ensin yritän etsiä sointuasteet. Tämän jälkeen selvitän soinnut ja niiden käännökset, sekä bassokulun. Eli lähestyn kompin kautta biisiä.

Alkupeäiseen kysymykseen, mikä on hyvä tapa, niin itselleni ainakin keskeistä on ollut musiikin teoria ja sen sisäistäminen. Koska soittimeni ovat bassokitara (pääsoitin) ja sähkökitara (sivusoitin),niin sointujen käännösten kanssa oli korvan harjoittamisessa hieman ongelmia (töitä). Tätä varten ostin ohjelmiston nimeltään EarMaster 5. Nyt olen hankkinut pianon, ja otan sen toiseksi sivusoittimeksekseni ja jätän laulun pois. Laulua harjoittelin, jotta ylipäätään selviän solfasta.

Tällä hetkellä yritän harjoittaa korvaani ja ymmärrystäni jazzin saralla, eli miten funktionaalinen biisi (perustuu toonikaan, sävellajiin) ja modaalinen biisi (perustuu soinnilliseen keskukseen) "määritellään", hahmotellaan, opetellaan ....

Eli duunia vaan, kyllä se siitä, ja tietysti motiivia ja kiinnostusta. Kursseja kannattaa käydä ja muistaa, että opetuksesta 100 - 150 e (kirjoineen) on kuitenkin aika pikku raha. Mulla menee vuodessa noin 2.000 e musiikin harrastamiseen, ja tästä pääosa on siis erilaisia kurssi- ja lukukausimaksuja.
Epämuusikko
11.07.2013 12:36:16
Januksen ja Tonskin viimeisimmille viesteille komp.
Feline
24.07.2013 21:24:36
Mitenkäs kannattas opetella noitten ... ööh, komppauksien ja rytmien kuuntelun taitoa? Melodia, soinnut ja basso löytyy kyllä hyvin (sointulaajennoksia ja bassoa sovellan aina kulloisen fiiliksen mukaan, eli en pyri edes samanlaiseen versioon kuin ap...) korvakuulolla (karvalakkianalysoinnit sitten jälkeenpäin, jotta jatkossa tajuis jotain jo etukäteen :) ), mutta sen jälkeen kun pitäisi alkaa miettimään, että mitenkäs tätä sitten soittaisi, tulee ongelmat eteen. :( (soitin siis piano ja jotain vaparia kai tässä pääosin tulee soiteltua...)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)