Krice 21.10.2012 20:00:06 (muokattu 21.10.2012 20:00:31) | |
---|
Olen huomannut, että viritän korvakuulolla hieman erilaiseen vireeseen kuin mittarilla. Kaipa se johtuu siitäkin miten on oppinut virittämään, esimerkiksi jonkun soinnun mukaan tietystä kohdasta otelautaa. Ilmeisesti en siis saa kitaraa vireeseen siinä mielessä kuin mitä viritysmittarit ehdottavat, mutta ei se mittarin virekään toisaalta kuulosta erityisen "epävireiseltä". |
baron 21.10.2012 22:15:55 (muokattu 21.10.2012 22:16:46) | |
---|
Krice: Olen huomannut, että viritän korvakuulolla hieman erilaiseen vireeseen kuin mittarilla. Kaipa se johtuu siitäkin miten on oppinut virittämään, esimerkiksi jonkun soinnun mukaan tietystä kohdasta otelautaa. Ilmeisesti en siis saa kitaraa vireeseen siinä mielessä kuin mitä viritysmittarit ehdottavat, mutta ei se mittarin virekään toisaalta kuulosta erityisen "epävireiseltä". Jos kitaran haluaa tasavireiseksi (equal temperament) niin pitää käyttää mittaria. Jos virittää korvakuulolla (eli kielet ovat keskenään vireessä) niin paikoitellen puhdasvireisiä (pure temperament) ja paikoitellen sitten "hirveitä". Jos on tosi kova jätkä niin pystyy korvallakin vetämään sen verran pieleen että saa tasavireisyyden aikaiseksi. Nimimerkki "Ei kitaristi!" You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Demo Harrison 22.10.2012 00:04:27 | |
---|
Mä!
Virhe! Tyhmä ja liian lyhyt kirjoitus! "Näitä laulan joita tiiän..." |
Tonski 22.10.2012 10:49:06 | |
---|
Tähän aiheeseen liittyen tulee kipeet arvet esiin.. Kerran tänä syksynä oltiin kaverilla nauhottelee erästä biisiä laina-akkarilla, kämpille tullessani nappasin muistitikulta wavit koneelle ja kuuntelin millasta jälkeä tuli, mistä vasta älysin että ala-E oli vähän löysällä.. Kyllä hävetti:D |
SpeedGovernor 22.10.2012 18:31:14 | |
---|
Vähän offtopsu, mutta ostin viimeviikolla polytunen KUNNON virittimen. Kolmisen vuotta menty milloin milläkin zoommultiefe, vahvistimen oheisvirittimellä tai korgin halvimmalla taskumallilla. Tuli sellainen: "Ensin mä olin et ei vittu, mut sitte mä olinki et ei saatana!!" -fiilis. Kyllä kannatti hankkia. |
baron 24.10.2012 01:34:14 | |
---|
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Tonski 24.10.2012 02:01:29 | |
---|
baron: Näköjään mun ei sallita kirjoittaa tänne mutta jos joku on luullut että kitaran virittäminen on helppoa niin voisi vilkaista tuonne: http://www.guyguitars.com/eng/handbook/Tuning/tuning.html Et varmaan ole koskaan kirjoittanut yhtään viestiä tälle alueelle siten, ettet mainitsisi siinä ettet ole kitaristi. |
Zeeboo 24.10.2012 17:53:18 | |
---|
Näköjään joitain kirjoituksia on poistettu. Mielenkiintoista... White men can't Monk |
Räkkipeli 24.10.2012 19:38:05 | |
---|
Zeeboo: Näköjään joitain kirjoituksia on poistettu. Mielenkiintoista... Täälläkin valtaa naiivi sensuuri ikävä kyllä. |
baron 24.10.2012 22:42:47 (muokattu 24.10.2012 23:02:38) | |
---|
Zeeboo: Näköjään joitain kirjoituksia on poistettu. Mielenkiintoista... Musta olisi ollut mielenkiintoista laajentaa/jatkaa keskustelua temperamentteihin/viritysjärjestelmiin mutta moderaattorin mielestä meidän pitää pysyä yksittäisissä kitaristeissa. Olisiko lyhyempi lista kuka kitaristi saa kitaransa vireeseen? Edit: Ihan oikeesti: Haluaako kitaranrakentaja ja kitaristi että soitin soi hyvin joissain sävellajeissa vai kaikissa? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
THE RIPPER 24.10.2012 23:28:09 | |
---|
pianisteja jotka eivät saa pianoansa vireeseen. ööh 99% hehjuum takki --> |
baron 25.10.2012 00:39:17 | |
---|
THE RIPPER: pianisteja jotka eivät saa pianoansa vireeseen. ööh 99% hehjuum takki --> Oot ihan oikealla asialla, ihan samantapaiset ongelmat pianossakin on mutta ehkä niistä keskusteltaisiin kiipparipalstalla? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Karipiirto 25.10.2012 00:58:38 | |
---|
baron: Oot ihan oikealla asialla, ihan samantapaiset ongelmat pianossakin on mutta ehkä niistä keskusteltaisiin kiipparipalstalla? Eikös siellä puhuta lähinnä syntikoista ja siitä kannattaako moinen ostaa? Mutta en kyllä muista että olisin koskaan kuullut kenenkään nimekkäämmän soittajan vääntävän epävireisillä kitaroilla. Epävireisiä kitaristeja kyllä tiedän. Karl Logan on ainakin yksi, jolla ei oikein koskaan tunnu hienot ideat menevän kohilleen lavalla. "If you're going to be crazy, you have to get paid for it or else you're going to be locked up."
Hunter S. Thompson |
Zeeboo 25.10.2012 05:59:14 | |
---|
baron: ...moderaattorin mielestä meidän pitää pysyä yksittäisissä kitaristeissa. Hän on siinä aivan oikeasa. Ketjuja, joissa voi luetella kuuluisia, kaikkien tuntemia kitaristeja ei ole koskaan liikaa. Edit: Ihan oikeesti: Haluaako kitaranrakentaja ja kitaristi että soitin soi hyvin joissain sävellajeissa vai kaikissa? Kaikissa tietennii. Saahan sitä toki mahdottomiakin toivoa ;) White men can't Monk |
Alfons Åberg 25.10.2012 09:35:42 (muokattu 25.10.2012 09:35:53) | |
---|
Viime viikonlopun John Lennon -dokkarissa mainittiin, että Lennon jätti aina D-kielen hieman alavireeseen. Tapa oli perua ekojen demojen ajoilta, kun piti sukulaisille näyttää että "tossa mä soitan". Heidän kanssaan olen tehnyt kauppaa onnistuneesti:
Chronic, penahoo, tgeton, marktark, arinuutinen, Osi, imk, Ba-sisti, Stain, Janlappa, chilli, kaiken tallettaa, kangasa-r |
Vetehinen 25.10.2012 23:12:37 | |
---|
THE RIPPER: pianisteja jotka eivät saa pianoansa vireeseen. ööh 99% hehjuum takki --> Näinpä, pianistit kun turvautuvat ammattivirittäjien apuun yleensä. Täydellinen on hyvän pahin vihollinen. -Voltaire |
baron 25.10.2012 23:17:09 | |
---|
beliel: Näinpä, pianistit kun turvautuvat ammattivirittäjien apuun yleensä. Pitäisikö kitaristienkin alkaa turvautua ammattivirittäjiin? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Zeeboo 25.10.2012 23:34:19 | |
---|
baron: Pitäisikö kitaristienkin alkaa turvautua ammattivirittäjiin? Stara-kategorian pelimanneilla tämä on vallitseva käytäntö. White men can't Monk |
baron 25.10.2012 23:44:53 | |
---|
Zeeboo: Stara-kategorian pelimanneilla tämä on vallitseva käytäntö. Ilman muuta jos tehdasvireeseen ei ole tyytyväinen. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
LamaAjanElvis 26.10.2012 18:43:11 | |
---|
IntriguingMan: Viime viikonlopun John Lennon -dokkarissa mainittiin, että Lennon jätti aina D-kielen hieman alavireeseen. Tapa oli perua ekojen demojen ajoilta, kun piti sukulaisille näyttää että "tossa mä soitan". Eräällä Mark Chapmanilla oli sanomista tuon d-kielen takia. Public enema 1 |