Kimmo72 04.01.2005 11:15:30 | |
---|
Itse olen käyttänyt WinAmpin kanssa Pacemaker -pluginia, jolla voi hidastaa tempoa biisin soidessa kuitenkin samassa sävelessä Windoussin Media Playerilla voi saman tehdä ilmaiseksi. Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan. |
Stone 04.01.2005 20:44:39 | |
---|
Mulla on 2 tapaa, kuinka opettelen sooloja: tabulatuureista aluksi hitaammin ja homman edetessä nopeammin tai...improvisoin blues-skaalan pohjalta ja yritän jäljitellä sitä alkuperäistä. Näin minä ja joku muu taas omalla tavallansa :) "It´s Only Rock´n´Roll (But I Like It)" |
Montte 04.01.2005 21:25:12 | |
---|
Metronomi on hyvä apuväline; selvitetään alkuperäinen tempo, että voidaan treenata yksin vähän hitaammin, ja sitten kahden pykälän välein nostetaan tempoa, kunnes saavutetaan alkuperäinen. Selittäkääs toi Metronomi. Onko se joku laite, jonka saa kaupasta ja sillä saa nauhoitettua kappaleen tai jotain ja sit sillä voi muuttaa sitä tempoa? Taisin ymmärtää väärin...=/ Vain Stratocasterilla On Merkitystä..... |
Montte 04.01.2005 21:25:53 | |
---|
Selittäkääs toi Metronomi. Onko se joku laite, jonka saa kaupasta ja sillä saa nauhoitettua kappaleen tai jotain ja sit sillä voi muuttaa sitä tempoa? Taisin ymmärtää väärin...=/ Siis sen kyllä tiedän että se on jonkinmoinen härveli. Vain Stratocasterilla On Merkitystä..... |
Montte 04.01.2005 21:32:42 | |
---|
Itse olen käyttänyt WinAmpin kanssa Pacemaker -pluginia, jolla voi hidastaa tempoa biisin soidessa kuitenkin samassa sävelessä. Ja onnistuu myös sävelen muuttaminenkin ilman että tempo muuttuu. On omiaan juuri soolojen treenauksessa, itsellä on keikkaa varten noin 20 coveria opeteltavana ja hermot olisi mennyt ilman. http://sky.prohosting.com/oparviai/pacemaker/ PS. Ohjelma on sharewarea ja rekisteröinti mitättömät 8€ Mistä tuon voi laittaa "päälle" ? Eli kun aukaisee winampin, niin mistä sieltä se aukeaa, jotta voi säätää tempoa yms...? Vain Stratocasterilla On Merkitystä..... |
Kimmo72 04.01.2005 23:40:13 | |
---|
Selittäkääs toi Metronomi. Onko se joku laite, jonka saa kaupasta ja sillä saa nauhoitettua kappaleen tai jotain ja sit sillä voi muuttaa sitä tempoa? Taisin ymmärtää väärin...=/ Siis sen kyllä tiedän että se on jonkinmoinen härveli. http://muusikoiden.net/keskustelu/threads.php?c=11 -----------------------------> metronomi = tahtimittari, tahdin antava laite. Naks naks naks naks........ Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan. |
Meisseli 05.01.2005 02:22:26 | |
---|
Jos vedätte sitten sitä omaa sooloa niin: 1.Ajatelkaa koko ajan mitä soitatte. 2.Pitäkää taukoja fraasien välissä. 3.Lopettakaa fraasit oikeaan ääneen. 4.Älkää soittako sitä mikä tulee ensimmäisenä mieleen. 5.Miettikää minne olette menossa. 6.Sooloa ei kannata välttämättä aloittaa täysillä, vaan kasvattaa sitä. Ei ole hyväksi soittaa kaikkia pahimpia lickejä heti, sillä kun ne on kuultu niin soolo menee hyvin pian mielenkiinnottomaksi ja tylsäksi. 7.Toisten kitaristien soolojen plokkaaminen kannattaa koska lähes poikkeuksetta aina löytyy joku hyvänkuuloinen juttu joka ei itselle olisi tullut mieleen, mutta joka kannattaa sinne painaa ja soveltaa ehkä jossain myöhemmässä jaksossa 8.Erityylisten soolojen kuuntelu kannattaa. Elämä on laiffia ja laiffi on shorttia.
Osta levy!
www.strangefruitband.net |
Apricot 05.01.2005 11:48:04 | |
---|
1.Ajatelkaa koko ajan mitä soitatte. Itse asiassa harva kitaramestari varsinaisesti ajattelee soittaessaan. Soitto on parhaimmillaan intuitiivista. On tietysti pidettävä huomio siinä, mitä tekee, mutta järkeilylle ei ole aikaa. 4.Älkää soittako sitä mikä tulee ensimmäisenä mieleen. Improvisoidessa tämä olisi kyllä yleensä lähtökohta. Jos ei tartu ensimmäiseen ideaan, niin se on myöhäistä sitten, se hetki oli ja meni. Ei ole aikaa käydä läpi vaihtoehtoja; niitä voi kehitellä soolon edistyessä. Tietenkin on eri asia, jos rakentelee valmiita sooloja; silloin kannattaa hioa soolot niin, että kaikki kliseet ei tulisi heti ensimmäisenä, tai että niitä olisi ripoteltu jotenkin tyylikkäästi. Pakonomaisten, mekaanisten juttujen jauhaminen on kyllä aloittelijalla herkässä, joten sitä kannattaa miettiä. No problemo! |
Sintti 05.01.2005 14:35:40 | |
---|
Kuinka muusikkoveljet opettelevat sooloja? Varsinkin tälläsiä vähän nopeempia sooloja? Väännättekö sooloa hitaammalla temmolla niin kauan että se nopeus pikkuhiljaa kohoaa tavoiteltuun tasoon? Oikeestaan aina tullu luriteltua omat soolot kaikkiin kovereihinkin. Jotain tärkeimpiä juttuja ottaa siitä alkuperäsestä, ja sitten improvisoi oman. Don't be stoopid now! |
Burn 06.01.2005 13:34:09 | |
---|
Itse pyrin soittamaan soolot aika lailla samalla tavalla miten ne oikeasti menee. Jos omiaan vetelee kappaleen päälle niin se kuulostaa omasta mielestäni vähän hölmöltä, vaikka soittaisikin samaa asteikkoa. Jos soolo on hidas niin yleensä otan sen ihan korvan kanssa, hajotan sen pieniin osiin ja jauhan jokaista osaa erikseen. Lopuksi sitten saatana ne osat yhteen. Sitten kun mennään nopeammaksi niin yritän hankkia nuotteja tai tabuja sooloon varmistaakseni että se menee varmasti oikein kun otan niitä ylös. Sitten taas soolo pienempiin osiin ja eikun harjoittelemaan, alhaisella tempolla tietty. War Ensemble |
Notatol 07.01.2005 06:33:05 | |
---|
Riippuu biisistä... Kandee kattoa vähän minkätasoinen soolo on omaan soittotaitoosi nähden (nopeita tiluja, vibraattoja yms..) Mutta esimerkiksi tunnetut soolot on hyvä osata jos biisiä aikoo esittää jossain.. Mutta Malmsteen, Vai, Satriani, Petrucci sooloja on aika turha opetella sillä äijjät vetävät pitkiä sooloja eivät useasti edes keikalla soita samalla tavalla... |
mega_deth 11.01.2005 16:43:31 | |
---|
esim eka soolo minkä opettelin oli joku megadethin symphony of destruction meitsi jako sen vähä niiku osiin ja opettelin vähä kerralla aina sillai et meni yks osa ja sit seuraava ni osas soittaa jo puolet soolosta ja muistan sen vieläki!(ihmeellistä) ?????? |
Spez 24.01.2005 21:26:28 | |
---|
esim eka soolo minkä opettelin oli joku megadethin symphony of destruction meitsi jako sen vähä niiku osiin ja opettelin vähä kerralla aina sillai et meni yks osa ja sit seuraava ni osas soittaa jo puolet soolosta ja muistan sen vieläki!(ihmeellistä) Nimenomaan. Opettele osissa. Ensin soittelet jotain osiota läpi uudestaan ja uudestaan kasvattaen tempoa, sitten seuraavaa, tämän jälkeen soitat ne putkeen jne. Jason Becker. |