![]() 22.11.2003 15:01:46 | |
---|---|
Täydellinen soundi- onkohan sellaista olemassakaan? Soundi on aika subjektiivinen asia ja riippuu monesta eri tekijästä. Määränpäähän voi päästä useampaakin reittiä, joten soundi ei välttämättä ole sidottu mihinkään tiettyihin kamoihin tms. Omasta mielestäni hyvään lopputulokseen pääse usein melko yksinkertaisilla eväillä. Mielestäni hyviä soundeja on ollut esimerkiksi Stevie Ray Vaughanilla, Brian Maylla, Robben Fordilla ja Warren Haynesilla. | |
![]() 22.11.2003 18:00:43 | |
SRV, Jimmy Page, Gary Moore(ei aina), Kenny Wayne Shepherd. Eric Johnson. Noin muutama mainitakseni. Nuo miellyttvät korvaa ja kovasti käytän noita esikuvina, pyrkien kuitenkin saada aikaan jotain freshiä. Noin yleensä kunnon putkivahvistin ja hyvä kitara(mikä se nyt ikinä kenellekin lie) on hyvä lähtökohta etsiä soundia. Groooove is in heart! | |
![]() 25.11.2003 07:11:56 (muokattu 25.11.2003 07:12:57) | |
Mark Knopflerin soolosoundi (esim. Sultans of swing) on tosi vänkä. Jimi Hendrixillä on Fuzzeineen jossain paikoin aivan mahtava soundi (jossain tosin jopa melko paska). Funkadelicin Maggot Brainin soolosoundi on omalla tavallaan tosi kiva (ja sil on kiva ite soitella - latasin guitarporttiin, kuulostaa lähes samalta ku aito). Santanan Carloksella on kiva paksu soundi. Robben Fordilla on kiva soundi. In the woodsin Omnio-levyn kitarasoundista tykkään. ...no oho, ei löytynytkään ihan yhtä täydellistä vaan tuli lueteltua aika monia... Ja sit pitää ehdottomasti mainita.. harmony-centralin arvostelusta tähän törmäsin, tuonnäköisellä: http://w1.894.telia.com/~u89404043/bilder/Duke.JPG Ruokangas Duke Specialilla soitettuja sampleja: Many different tones available. The chambered body gives it more highs and lows than a solid body so it can sound 335ish or even stratish. By playing with tone control it can sound very much like a LesPaul but more open and ringing. The tone control actually works on this guitar. Duane Allman, early Clapton tones are threre and it can sound Robben Fordish as well. Here are some clips through a Skrydstrup OD 50 amp: Half dirty: http://www.ultimateguitargear.com/sounds/Anders/The_blue_Duke.mp3 More Dirty: http://www.ultimateguitargear.com/sounds/Anders/DirtyDuke.MP3 Another slighty cleaner: http://www.ultimateguitargear.com/sounds/Anders/Duke2.MP3 tuommosen kitaran kun sais... "Indeed." - Teal'c | |
![]() 25.11.2003 16:46:19 | |
Kyseisestä kitarasta on Ruokankaan sivuilla myös aika nätti kuva. Custom Galleryssa siinä ensimmäisten joukossa muistaakseni. Groooove is in heart! | |
![]() 27.11.2003 15:25:13 | |
Adrian Smithillä Iron Maidenista on täydellinen soundi. Tietysti siihen vaikuttaa kamat, mutta soittaja on tietysti tärkein | |
![]() 27.11.2003 21:33:33 | |
Tietysti siihen vaikuttaa kamat, mutta soittaja on tietysti tärkein Ja kahden metrin korkuinen räkkikasa. Eipä muuta. | |
![]() 28.11.2003 00:02:05 | |
Ja kahden metrin korkuinen räkkikasa. Eipä muuta. Räkin koko ja vilkkuvien valojen määrä on kääntäen verrannollinen soundin hyvyyteen. Look behind you, a three-necked guitar!
Sarjakuvaa? | |
![]() 28.11.2003 09:50:53 | |
Gary Moorella on kyllä minun tyylisuuntani paras lead-soundi. Gary Mooresta tuli mieleen, että herran Blues for Greeny -levyllä oli aivan käsittämättömän hieno kitarasoundi, vaikken itse levyä niin kaksisena pitänytkään. Mutta soundi oli silkkaa hunajaa. Kitara oli Peter Greenin vanha Les Paul, vahvistin luultavasti joku A-luokan pääteasteelle perustuva putkicombo sillai just siinä kunkkukohdassa puhtaan ja särön rajamailla, ja kuulosti siltä ettei Moore olisi käyttänyt plektraa vaan soittanut sormilla. - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! | |
![]() 28.11.2003 11:44:17 (muokattu 28.11.2003 11:45:39) | |
Brian Mayn soundi on omaperäinen ja tunnistettava, kaikin puolin pirun hieno. Suuresti ihailemani SRV:n soundi positiivisella tavalla ontto. Esa Pulliainen on saanut kitaran soimaan kauniimmin kuin kukaan: pumpulin pehmeä, mutta samanaikaisesti napakka sointi, ja uskomaton tilavaikutelma. Albert järvisen soitosta pidän aina, soundista mielialojen mukaan. Välillä ärsyttää helvetisti se auton moottorilta kuulostava "PORORORO" -murahtelu, välillä sen tunnustaa puhtaaksi voimaksi. Hevi on nopeutettua humppaa. | |
![]() 28.11.2003 13:21:22 | |
Räkin koko ja vilkkuvien valojen määrä on kääntäen verrannollinen soundin hyvyyteen. Tääkös on nyt sitä korkeampaa matikkaa? Musamatskuu? Hardwareyhtälöitä? Kertokaa tästä kaikki! | |
![]() 28.11.2003 14:08:42 | |
Brian Mayn soundi on omaperäinen ja tunnistettava, kaikin puolin pirun hieno. Suuresti ihailemani SRV:n soundi positiivisella tavalla ontto. Noniin, siinä ne jo tulivatkin. Tyylitaju nopeuden edelle! Ja se on tosi! | |
![]() 28.11.2003 14:09:47 | |
Räkin koko ja vilkkuvien valojen määrä on kääntäen verrannollinen soundin hyvyyteen. Kokeilin joskus kaverin räkkivehkeitä. Kuulostin sellaiselta, että en edes tunnistaisi itseäni niillä laitteilla;) Onko se sitt hyvä vai huono asia?! ...no ei vaineskaan;) | |
![]() 28.11.2003 14:23:09 (muokattu 28.11.2003 14:25:48) | |
Gary Moorella on kyllä minun tyylisuuntani paras lead-soundi. En kyllä vieläkään ole saanut täysin omaksuttua, millä säädöillä sen saa (kyllä se PODxt:sta pitäisi jotenkin tulla). EDIT: Pitäisi Les Paulin kaltainen hankkia... Hirveen paljon kuulee kehuttavan juuri tuota Mooren soundia. Muistan lukeneeni, että myös Kirk Hammett antoi Bob Rockille mm. Gary Mooren Still Got The Blues -levyn "malliksi" hakiessaan mustalle albumille kitarasoundia. Mun mielestä Mooren soundi on kuitenkin melko perinteinen Marshall Les Paul yhdistelmä höystettynä aika kovalla säröllä. Voihan siellä toki olla näitä ihmekytkentöjä ym. vetkuttimia, mutt kyllähän kun soittaa kunnon LP:llä, ni heti tulee sellanen "Mooremainen" fiilis;) Garyn soittotatsi tuntuu aika agressiiviselta välillä, että tälläkin tietysti on oma vaikutuksensa lopputulokseen. En oo ikinä ollut mikään hirvee LP -fani, joten ei toi Mooren soundi nyt sinänsä oo viehättänyt. Tokihan siinä kepissä oma soundinsa on...mutta kyllähän strato sen aina voittaa;) EDIT: Pitää hankkia Les Pauli, mikäli meinaat saada Gary Moore soundin;) ...no ei vaineskaan;) | |
![]() 28.11.2003 15:08:10 | |
Muistan lukeneeni, että myös Kirk Hammett antoi Bob Rockille mm. Gary Mooren Still Got The Blues -levyn "malliksi" hakiessaan mustalle albumille kitarasoundia. Tulos jäänyt selvästi hieman vajavaiseksi. :P Mun mielestä Mooren soundi on kuitenkin melko perinteinen Marshall Les Paul yhdistelmä höystettynä aika kovalla säröllä. Voihan siellä toki olla näitä ihmekytkentöjä ym. vetkuttimia, mutt kyllähän kun soittaa kunnon LP:llä, ni heti tulee sellanen "Mooremainen" fiilis;) Garyn soittotatsi tuntuu aika agressiiviselta välillä, että tälläkin tietysti on oma vaikutuksensa lopputulokseen. Tube Screamer siinä on myös höystämässä säröä. EDIT: Pitää hankkia Les Pauli, mikäli meinaat saada Gary Moore soundin;) Kyllä yhden Ibanezin kaulamikillä pitäisi päästä tarpeeksi lähelle. EQ-asetuksista olen vain hakoteillä, sillä tatsini on vähintään yhtä aggressiivinen, varsinkin näin koeviikon päätteeksi. Sinulla ei ole mitään kiirettä, ellet satu soitamaan kitaraa. | |
![]() 28.11.2003 15:36:19 | |
Tube Screamer siinä on myös höystämässä säröä. Tube Screamerhan on nimenomaan siitä tunnettu, että sen ei pitäis hirveesti muuttaa soundia, vaan ainoastaan boostata sitä...jos moore nyt käyttää sitä boosterina? Kyllä yhden Ibanezin kaulamikillä pitäisi päästä tarpeeksi lähelle. EQ-asetuksista olen vain hakoteillä, sillä tatsini on vähintään yhtä aggressiivinen, varsinkin näin koeviikon päätteeksi. Kyllähän LesPaulin soundin salaisuus piilee nimenomaan rakenteessa ja materiaalissa. Tottakai sekin vaikuttaa, millaiset mikit on, mutta kyllähän ylivoimaisesti merkittävin tekijä on nimenomaan nuo kaksi ensinmainittua. Mahoki runko ja leppä kansi antavat juuri sen Paulille tunnusomaisen lämpimän ja erittäin sustainrikkaan soundin. Jos ei sun kitarassa ole näitä tekijöitä, niin et sä tollasta soundia saa vaikka sulla ois mitkä mikit...tai EQ-asetukset. ...no ei vaineskaan;) | |
![]() 28.11.2003 16:01:14 | |
Mahoki runko ja leppä kansi antavat juuri sen Paulille tunnusomaisen lämpimän ja erittäin sustainrikkaan soundin. Öhm, vaahterakansi. :P Jos ei sun kitarassa ole näitä tekijöitä, niin et sä tollasta soundia saa vaikka sulla ois mitkä mikit...tai EQ-asetukset. Ja tarkoitus on edelleen päästä _lähelle_ sitä saundia. Jos olen saanut sen kuulostamaan jo valmiiksi Telecasterilta, Stratocasterilta ja Les Pauliltakin (suht koht Slash-saundi), ei sen pitäisi olla liian vaikeaa. Sinulla ei ole mitään kiirettä, ellet satu soitamaan kitaraa. | |
![]() 28.11.2003 16:56:06 | |
Öhm, vaahterakansi. :P Juu...sorry. Tasisin sotkee puut;) Ja tarkoitus on edelleen päästä _lähelle_ sitä saundia. Jos olen saanut sen kuulostamaan jo valmiiksi Telecasterilta, Stratocasterilta ja Les Pauliltakin (suht koht Slash-saundi), ei sen pitäisi olla liian vaikeaa. Mikä kitara se sellanen on? Mulla on itselläni PRS Custom ja vaikka se on materiaaleiltaan ihan samanlainen ku LP, niin silti on eroa ku yöllä ja päivällä. Tokiha se on samansuuntainen. Kannattaa kokeilla...ja oothan sä varmaan kokeillukkin Les Paulia, koska vasta silloin ymmärtää mistä siinä kitarassa on kyse;) ...no ei vaineskaan;) | |
![]() 28.11.2003 17:07:47 | |
Tokihan siinä kepissä oma soundinsa on...mutta kyllähän strato sen aina voittaa;) hahaa, täyttä asiaa. Stratot rulaa. Tyylitaju nopeuden edelle! Ja se on tosi! | |
![]() 28.11.2003 17:24:37 | |
Mikä kitara se sellanen on? Mulla on itselläni PRS Custom ja vaikka se on materiaaleiltaan ihan samanlainen ku LP, niin silti on eroa ku yöllä ja päivällä. Tokiha se on samansuuntainen. Ibanez RG1570. Ja täsmälleen samaa mieltä kanssani ovat Paul Gilbert ja Total Guitar -lehden arvostelija Rob Tribe. Kannattaa kokeilla...ja oothan sä varmaan kokeillukkin Les Paulia, koska vasta silloin ymmärtää mistä siinä kitarassa on kyse;) Tokai-Lespoja olen kokeillut aika äkkikähmäisyllä. Ylemmille nauhoille on ehkä hieman hankala päästä, mutta muuten ihan ok kitaroita. Voisi ehkä hankkiakin joskus... Sinulla ei ole mitään kiirettä, ellet satu soitamaan kitaraa. | |
![]() 28.11.2003 17:39:57 (muokattu 28.11.2003 17:48:39) | |
Ibanez RG1570. Ja täsmälleen samaa mieltä kanssani ovat Paul Gilbert ja Total Guitar -lehden arvostelija Rob Tribe. Mä uskallan olla hieman erimieltä. Se on tietysti suhteellista, miten autenttista soundia hakee. Kyllähän jotkut väittää, ett toi PRS:kin ois Strato ja LP samassa kitarassa, mutt kyllä mä oon sitä mieltä, ett aika kauas jäädään...varsinkin strato puolella. Otappas joskus se Ibanez kainaloon ja mene johonkin liikkeeseen vertaamaan sitä LP:n kanssa(siis ihan Gibsonin). Sillon huomaat "sen" eron parhaiten. ...no ei vaineskaan;) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)