Aihe: Biisin opettelusta..
1 2 3 4
beatapple
02.12.2009 15:06:15
Jos kappaleistanne mahdollisesti löytyy lyriikoita, voi niitäkin hyödyntää kappaleen rakenteen hahmottamiseen ja sisäistämiseen.
...clearage...
hola gibson
02.12.2009 17:47:19
horo-ari:
Ja kyllä, voit kysyä bänditovereita näyttämään kädestä pitäen miten kappaleet menee, tai jopa pyytää tabulatuuria. Mutta onko siitä sitten tulevaisuuden kannalta hyötyä?

Empä usko. Mutta voi olla että näin joudun kuitenkin tässä vaiheessa tekemään. Kyllä se siitä vielä lähtee. Tuo lauluhomma on muuten ihan varteen otettava juttu, se olikin tiedossa.
BigPapa
02.12.2009 17:53:42 (muokattu 02.12.2009 17:54:40)

Jucciz: Jotkut on kuulemma joskus satoja vuosia sitten käyttäny esim. tämmöistä merkitsemistapaa:
http://www.saxuet.qc.ca/TheSaxyPage/Realbook%20C/So%20What.jpg

Kitaristeillehan tää ei toki sovi, kun missään ei lue, mistä kohtaa otelautaa pitäis painaa.

Aika kauan on olleet nämäkin käytössä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tablature

http://en.wikipedia.org/wiki/Tablature#Guitar_tablature

"The first known existence in Europe is around 1300. In Asia there exist much older tablature notations."
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Jucciz
02.12.2009 18:29:19
BigPapa: Aika kauan on olleet nämäkin käytössä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tablature

http://en.wikipedia.org/wiki/Tablature#Guitar_tablature

"The first known existence in Europe is around 1300. In Asia there exist much older tablature notations."

Joo, ja on se kumma, että vielä 2000-luvullakin se on niin käsittämättömän puutteellinen systeemi.
BigPapa
02.12.2009 18:31:20 (muokattu 02.12.2009 18:31:32)

Jucciz: Joo, ja on se kumma, että vielä 2000-luvullakin se on niin käsittämättömän puutteellinen systeemi.

Puutteellinen tai ei, mulle on ihan sama mistä kukin kattelee miten soittas, nuoteista tai tabulatuureista, mie en oo käännyttämässä ketään. Ristiretket oli joskus satoja vuosia sitten.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Jucciz
02.12.2009 18:33:21
BigPapa: Puutteellinen tai ei, mulle on ihan sama mistä kukin kattelee miten soittas, nuoteista tai tabulatuureista, mie en oo käännyttämässä ketään. Ristiretket oli joskus satoja vuosia sitten.

Sama meininki. En voi päättää kenenkään muun puolesta. Hyvä silti, että asioista ja niiden eduista ja haitoista keskustellaan.
Wallesmanni88
02.12.2009 20:39:33

Mitäs niitä nuotteja opettelemaan jos niillä ei tee mitään. Tosiasia on se, että netti on täynnä tabulatuureja. Jos nuotit joka biisiin löytyis netistä yhtä hyvin kun tabut, niin kyllä niitä sitten vois opetella. Biisejä ei tarvi kirjottaa ylös nuotteina, koska ne voi nauhottaa c-kasetille tai vaikkapa puhelimeen jos tykkää. Biisejä ei kannata kirjottaa ylös nuotteina jos bänditouhuihin niitä meinaa viedä, koska suurin osa muusikoista (ainakaan niistä ketä mä tiedän) ei osaa lukea niitä.
"In a closed society where everybody's guilty, the only crime is getting caught. In a world of thieves, the only final sin is stupidity."
Jucciz
02.12.2009 20:50:03
Wallesmanni88: Mitäs niitä nuotteja opettelemaan jos niillä ei tee mitään.

Niin, jos siis tilanne näin olisi: mitäs niitä opettelemaan, jos niillä ei tekisi, mutta kun monissa tilanteissa tekee vähän hitosti.

Tosiasia on se, että netti on täynnä tabulatuureja.

Jep. Niin on, ja aika moni onkin yhtä mieltä niiden tasosta.

Jos nuotit joka biisiin löytyis netistä yhtä hyvin kun tabut, niin kyllä niitä sitten vois opetella.

Ootko kuullut nuottikirjoista? Niitä on esim. kirjastot pullollaan, ja taatusti on enemmän oikein kirjoitettu kuin netistä löytyvät tabulatuurit. Nuottikirjoitus on aika paljon vanhempi keksintö kuin internet. Nuotteja löytyy helposti monenlaiseen musiikkiin.

Biisejä ei tarvi kirjottaa ylös nuotteina, koska ne voi nauhottaa c-kasetille tai vaikkapa puhelimeen jos tykkää.

Mites tämmönen toimii vaikka sinfoniaorkesterin tai big bandin kanssa? Tai oikeastaan minkä tahansa perusbändin? Nuotit on hyvä senkin takia, ettei kappaletta (tai vaikkapa viittäkymmentä kappaletta) ole tällöin pakko opetella ulkoa, vaan voi kattoa lapusta, miten asiat menevät ja soittaa. Kasetin/iPodin/whatever kelaaminen oikeaan kohtaan kesken treenien/keikan on vähän ongelmallista, nuotteja sen sijaan voi tsekata soittaessaankin.

Biisejä ei kannata kirjottaa ylös nuotteina jos bänditouhuihin niitä meinaa viedä, koska suurin osa muusikoista (ainakaan niistä ketä mä tiedän) ei osaa lukea niitä.

Sä oot vaan ollut väärissä bändeissä. Suurin osa niistä muusikoista, joiden kanssa mä olen säännöllisesti tekemisissä, osaa lukea nuotteja - vähintään kohtalaisesti, osa loistavasti: koskee ihan samalla lailla kitaristeja, basisteja, pianisteja, jousisoittajia, puhaltajia ja rumpaleita. Niillä on asian johdosta - ja usein nimenomaan siitä syystä - aika paljon enemmän keikkaa kuin niillä tyypeillä, jotka eivät nuotteja osaa.

Oma valinta toki: jos haluaa koko elämänsä jauhaa makuuhuoneessa kyhäämiään riffejä kellarihevibändin kanssa, ei nuoteilla välttämättä mitään teekään. Omista tavoitteistahan sen on lähdettävä.
wavelength
02.12.2009 20:51:24

Jucciz: Jotkut on kuulemma joskus satoja vuosia sitten käyttäny esim. tämmöistä merkitsemistapaa:
http://www.saxuet.qc.ca/TheSaxyPage/Realbook%20C/So%20What.jpg

Kitaristeillehan tää ei toki sovi, kun missään ei lue, mistä kohtaa otelautaa pitäis painaa.

Onneksi tuo sopii pianisteille, koska siinä lukee koko ajan, mistä kohtaa koskettimistoa pitää painaa.
Myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara.
BigPapa
02.12.2009 20:51:59

Oma valinta toki: jos haluaa koko elämänsä jauhaa makuuhuoneessa kyhäämiään riffejä kellarihevibändin kanssa, ei nuoteilla välttämättä mitään teekään. Omista tavoitteistahan sen on lähdettävä.

Ei se nyt ihan näin mustavalkoista ole kuitenkaan.
Vladi
02.12.2009 20:53:47
Wallesmanni88: Mitäs niitä nuotteja opettelemaan jos niillä ei tee mitään. Tosiasia on se, että netti on täynnä tabulatuureja. Jos nuotit joka biisiin löytyis netistä yhtä hyvin kun tabut, niin kyllä niitä sitten vois opetella. Biisejä ei tarvi kirjottaa ylös nuotteina, koska ne voi nauhottaa c-kasetille tai vaikkapa puhelimeen jos tykkää. Biisejä ei kannata kirjottaa ylös nuotteina jos bänditouhuihin niitä meinaa viedä, koska suurin osa muusikoista (ainakaan niistä ketä mä tiedän) ei osaa lukea niitä.

Sori, en tarkoita tätä mitenkään henkilökohtaisesti, mutta aika surkeat ovat nämä perustelut. Ketä nämä sun tuntemat muusikot sitten on? Soittavatko he ammatikseen tai tekevätkö hajakeikkoja eri kokoonpanoissa?

Koska homma menee nimittäin niin, että jos sulla on pienintäkään kiinnostusta keikkailla aina välillä ja kenties eri kokoonpanoissa, niin ainut tapa oppia biisit nopeasti on nuotit. Vaikka tabulatuureista näkisitkin, kuinka sun tuuraaman kitaristin lead-osuudet menee niin eipä se paljoa lohduta jos et tiedä niiden rytmityksestä mitään. Tabulatuurien suurin miinus kun on se, että ne eivät kerro rytmistä mitään, ainoastaa mitä säveltä painetaan. Mitä jos sua pyydetäänkin vetämään sama osuus oktaavia korkeampaa tai eri sävellajissa? Silloin olisi mielestäni todella tärkeää ymmärtää nuotteja ja hieman perusjuttuja niiden käytöstä kitaransoitossa.

Metalliin painottavana "muusikkona" tiedän varsin hyvin, että tällä musiikin "alalla" ei kauheasti teoriaa jakseta painottaa. On tabit, niihin tehdään riffit ja soitetaan niitä guitar prolla... Mutta itse ainakin tykkäisin todella paljon soitella vaikka tanssikeikkoja sitten 40vuotiaana kun ei enää metallihommissa jaksa heilua. Silloin olis hyvä osata nuo jutut. Nuorena vaan oppii niin paljon paremmin(ja näköjään ollaan sun kanssa samanikäisiä, mitä nimimerkistä päättelen). Eikä tämä rajoitu pelkästään humppamusiikkin.

Mietippä vaikka metallibändiä jossa on soolokitaristi ja kosketinsoittaja jotka haluavat soittaa jotain lead-juttua tuplattuna. Kuinka sä aiot selittää sille kitarasta mitään tietämättömälle kiipparistille, mitä säveliä sen pitää soittaa? Ah kuinka helppoa se onkaan pistää nuotille ja antaa se kaverilla.

Ei ole turha taito tuo nuottien luku, ei todellakaan. Itse en kovin hyvin sitä vielä kitaralla hallitse, pianolla taas on ihan eri juttu(8v pianisointia takana). Mutta aion ehdottomasti opetella. Käytän varmasti edelleen tabulatuurejakin, mutta itse ainakin haluan kehittyä muusikkona myös teoriapuolella, en vaan hypertilujen maailmassa.

Ystävällisenä neuvona ja motivaation herättäjänä tämän tekstin väsäsin. :)
Kyllä se siitä.
BigPapa
02.12.2009 21:00:56 (muokattu 02.12.2009 21:04:48)

Mutta itse ainakin tykkäisin todella paljon soitella vaikka tanssikeikkoja sitten 40vuotiaana

Oh my god....mulla vei virta aikoinaan ihan toisin päin...30v sitten.....ei jaksanu enää tanssimusaa. Ja onneks lopetin sen. No mulla onkin ollut sivuaineena aina vakituinen duuni missä on päässyt helposti järjestelemään vapaita keikkoja varten. Sitten toi nuottihomma on vähän siitä kiinni mitä soittaa ja missä soittaa. En mä ole tarvinnut sujuvaa nuotinlukutaitoa tehdäkseni keikkoja hyvien soittomiesten kanssa. Ei se todellakaan ole mikään absoluuttinen totuus, notta sitä tarvitsee, niinkuin täällä eräät tarjoilee.
Jucciz
02.12.2009 21:07:15
Onhan se tosi paljon genresidonnainen juttukin: esim. bluesmusiikin fraseeraus on monesti taimillisesti ja myös sävelkorkeuksien puolesta niin "elastista", että perinteinen nuottikirjoitus sen paremmin kuin tabulatuuritkaan eivät ole kauhean hyviä välineitä kuvaamaan, mitä vaikkapa siellä kitaristin tontilla oikeasti tapahtuu: varsinkin rytmitys on monesti niin vapaata, että nuottikirjoitusta käyttämällä jouduttaisiin turvautumaan todella hankalasti luettaviin ratkaisuihin. Blues onkin musiikkia, jota oppii parhaiten kuuntelemalla bluesia.

Kuitenkin just perus pop-, rock-, tanssimusa ja klassinen on erittäin näppärää kirjoittaa ylös nimenomaan nuoteiksi jo siitäkin syystä, että sitä sitä voivat soittaa (ja monesti soittavatkin) hyvin usean eri instrumentin taitajat ja ainut järkevä yhteinen kieli ja säveltaiteen "välitysmuoto" soittamisen lisäksi on nuottikirjoitus.
Vladi
02.12.2009 21:08:58
BigPapa: Oh my god....mulla vei virta aikoinaan ihan toisin päin...30v sitten.....ei jaksanu enää tanssimusaa. Ja onneks lopetin sen. No mulla onkin ollut sivuaineena aina vakituinen duuni missä on päässyt helposti järjestelemään vapaita keikkoja varten. Sitten toi nuottihomma on vähän siitä kiinni mitä soittaa ja missä soittaa. En mä ole tarvinnut sujuvaa nuotinlukutaitoa tehdäkseni keikkoja hyvien soittomiesten kanssa. Ei se todellakaan ole mikään absoluuttinen totuus, notta sitä tarvitsee, niinkuin täällä eräät tarjoilee.

Heh, en sitten todellakaan tarkoita että "ikäloppuna 40-vuotiaana". ;D Sillonhan on vasta elämästä vajaa puolet eletty. Ehkä se mitä sillon haluan soittaa, ei välttämättä oo tanssimusaa. Mistä sitä tietää, onko edes elossa huomenna. Mutta en usko että jaksan montaakymmentä vuotta pelkkää heviä veivata. :)

En mä väitä että ilman nuotteja ei voi soittaa(etkä sä väitä että mä väitän, enkä mä väitä että sä väität että mä....). Mutta se on mun mielestä niin julmetun hyvä taito. Parashan on se, että osasi sekä nuotit että tabulatuurit, tähän itse pyrin. Mun mielestä ei oo mitään järkeä tuollaista isoa musiikillista asiaa hylätä suoraan sen takia, että sitä ei mukamas tarvi. Sitä yritän tässä vaan tuode ilmi. :)
Kyllä se siitä.
Wallesmanni88
02.12.2009 21:16:56 (muokattu 02.12.2009 21:20:20)

'Jep. Niin on, ja aika moni onkin yhtä mieltä niiden tasosta.'

Kyllähän tuon sitte kuulee jos siellä vaikkapa yks tai kaks säveltä on vituillaan. Ihan tarpeeks hyviä on ollut tabut jota on tullut vastaan. Toki poikkeuksia löytyy aina.

"Ootko kuullut nuottikirjoista? Niitä on esim. kirjastot pullollaan, ja taatusti on enemmän oikein kirjoitettu kuin netistä löytyvät tabulatuurit. Nuottikirjoitus on aika paljon vanhempi keksintö kuin internet. Nuotteja löytyy helposti monenlaiseen musiikkiin."

Oon kuullut ja tiedän että niitä on kirjastot pullollaan. Netti on vaan aivan helvetisti kätevämpi, nopeempi ja vaivattomampi vaihtoehto (vaikka kirjasto onkin vanhempi keksintö).

"Mites tämmönen toimii vaikka sinfoniaorkesterin tai big bandin kanssa? Tai oikeastaan minkä tahansa perusbändin? Nuotit on hyvä senkin takia, ettei kappaletta (tai vaikkapa viittäkymmentä kappaletta) ole tällöin pakko opetella ulkoa, vaan voi kattoa lapusta, miten asiat menevät ja soittaa. Kasetin/iPodin/whatever kelaaminen oikeaan kohtaan kesken treenien/keikan on vähän ongelmallista, nuotteja sen sijaan voi tsekata soittaessaankin."

En soita enkä ole tulevaisuudessakaan soittamassa sinfoniaorkesterissa, big bandissa tai sellasessa bändissä jossa on kaikilla nuottitelineet nenän edessä. Ihan hyvin on pärjätty ilman nuotteja perusbändin kanssa.

"Sä oot vaan ollut väärissä bändeissä. Suurin osa niistä muusikoista, joiden kanssa mä olen säännöllisesti tekemisissä, osaa lukea nuotteja - vähintään kohtalaisesti, osa loistavasti: koskee ihan samalla lailla kitaristeja, basisteja, pianisteja, jousisoittajia, puhaltajia ja rumpaleita. Niillä on asian johdosta - ja usein nimenomaan siitä syystä - aika paljon enemmän keikkaa kuin niillä tyypeillä, jotka eivät nuotteja osaa."

No mutta sehän on sangen mukava asia että sä ja sun kaveris osaatte lukea nuotteja ja onnittelut myös siitä että keikkaa pukkaa :)

"Oma valinta toki: jos haluaa koko elämänsä jauhaa makuuhuoneessa kyhäämiään riffejä kellarihevibändin kanssa, ei nuoteilla välttämättä mitään teekään. Omista tavoitteistahan sen on lähdettävä."

Täytyy myöntää etten oottanut sulta mitään näin typerää.

Edit: Sä siis oikeesti väität että kaikki muusikot ketkä eivät osaa nuotteja eivät myöskään voi menestyä?
"In a closed society where everybody's guilty, the only crime is getting caught. In a world of thieves, the only final sin is stupidity."
Jucciz
02.12.2009 21:17:43
Mun mielestä tabulatuurit eivät ole edes toiseksiparas menetelmä vaikkapa biisien opetteluun. Esimerkiksi korvien käyttäminen on kiistatta hyödyllisempi taito, edellyttäen että opeteltavasta kappaleesta on olemassa sellainen tallenne, josta olennainen käy ilmi.
J_Mikkonen
02.12.2009 21:36:27
Mulle on kyllä aivan sama osaako joku nuotit vai ei, kunhan homma toimii. Mutta yleensäkin tyypit joiden kanssa olen soittanut ja joilla homma on toiminut, ovat myös hallinneet kyseisen taidon. Jos soittaja osaa nuotteja, hänellä on yleensä myös jonkinlainen perustietämys teoriasta ja se tavallaan auttaa koko musiikin ymmärtämisessä. Minun mielestä on typerää tehdä hommaa vaikeimman kautta, eli tabulatuureista.
BigPapa
02.12.2009 21:37:50 (muokattu 02.12.2009 21:42:38)

Se on sitten taas ihan totuus, notta jos haluaa tienata leipänsä studiomuusikkona ja soittelemassa isoissa orkestereissa ja vähän pienemmissäkin, niinkuin esmes Heinä, Björninen, Nikku yms., niin silloin nuotinlukutaito on ehdoton vaatimus. Se on keino jolla säveltäjät ja sovittajat välittävät tiedon teoksensa sisältämästä informaatiosta soittajille. Jos ei taitu niin siitten vaihdetaan miestä. Sitten on bändit jotka tekevät omaa musaa ja menestyvät jos menestyvät ja sen mukaan tekevät sitten keikkoja ja oman näköisiänsä levyjä. Tosin ei noissakaan kuvioissa noitten soittomiesten kanssa oikein pärjää jos ei ole esim kokemuksen tuomaa edes jonkin asteista osaamista ja tietoa perusasiosta ja vähän muistakin. Aika tyylisidonnaistakin toki, mut sehän on taas kunkin oma valinta. Mie esim. diggaan bluesista ja niin tekee aika moni niistä ukoista kenen kanssa olen soittanut. Coverkeikkojakin on tullut väännettyä näiden herrojen kanssa ja hyvin on toiminut. No joko ne nuotit haldaa tai sit ei. En kyllä oikein jaksa noita tabulatuurejakaan, kun korvalla on menty muutama vuosikymmen.
Thet
02.12.2009 21:37:51 (muokattu 02.12.2009 21:38:18)
Jucciz: Mun mielestä tabulatuurit eivät ole edes toiseksiparas menetelmä vaikkapa biisien opetteluun. Esimerkiksi korvien käyttäminen on kiistatta hyödyllisempi taito, edellyttäen että opeteltavasta kappaleesta on olemassa sellainen tallenne, josta olennainen käy ilmi.

Mun mielestä tabulatuurien käytössä on pakko käyttää myös korvaa. Tai muussa tapauksessa voi mennä aika pieleen. Korvakuulon ja tabien yhdistäminen ei oo mun mielestä mikään huono juttu, eikä tabit yksinkään. En ala julistamaan mitään yhtäoikeaa totuutta niinkuin sinä, mutta mun mielestä tabeillakin pääsee jo pitkälle ja samalla se korvakin toivottavasti kehittyy. Ammattimaisessa käytössä nuotit on kyllä varmaan melko hyödyllistä hallita, mutta jossain rokkibändeissä pärjää hyvin ilmankin. Tyhmää tälläinen äärimmilleen vastakkainasettelu.
"After the break i'm going to soak my hand in kerosene, light it up, and fistfuck a goat!" - Jon Lajoie
Wallesmanni88
02.12.2009 21:40:18 (muokattu 02.12.2009 21:42:37)

Vladi: Sori, en tarkoita tätä mitenkään henkilökohtaisesti, mutta aika surkeat ovat nämä perustelut. Ketä nämä sun tuntemat muusikot sitten on? Soittavatko he ammatikseen tai tekevätkö hajakeikkoja eri kokoonpanoissa?

Koska homma menee nimittäin niin, että jos sulla on pienintäkään kiinnostusta keikkailla aina välillä ja kenties eri kokoonpanoissa, niin ainut tapa oppia biisit nopeasti on nuotit. Vaikka tabulatuureista näkisitkin, kuinka sun tuuraaman kitaristin lead-osuudet menee niin eipä se paljoa lohduta jos et tiedä niiden rytmityksestä mitään. Tabulatuurien suurin miinus kun on se, että ne eivät kerro rytmistä mitään, ainoastaa mitä säveltä painetaan. Mitä jos sua pyydetäänkin vetämään sama osuus oktaavia korkeampaa tai eri sävellajissa? Silloin olisi mielestäni todella tärkeää ymmärtää nuotteja ja hieman perusjuttuja niiden käytöstä kitaransoitossa.

Metalliin painottavana "muusikkona" tiedän varsin hyvin, että tällä musiikin "alalla" ei kauheasti teoriaa jakseta painottaa. On tabit, niihin tehdään riffit ja soitetaan niitä guitar prolla... Mutta itse ainakin tykkäisin todella paljon soitella vaikka tanssikeikkoja sitten 40vuotiaana kun ei enää metallihommissa jaksa heilua. Silloin olis hyvä osata nuo jutut. Nuorena vaan oppii niin paljon paremmin(ja näköjään ollaan sun kanssa samanikäisiä, mitä nimimerkistä päättelen). Eikä tämä rajoitu pelkästään humppamusiikkin.

Mietippä vaikka metallibändiä jossa on soolokitaristi ja kosketinsoittaja jotka haluavat soittaa jotain lead-juttua tuplattuna. Kuinka sä aiot selittää sille kitarasta mitään tietämättömälle kiipparistille, mitä säveliä sen pitää soittaa? Ah kuinka helppoa se onkaan pistää nuotille ja antaa se kaverilla.

Ei ole turha taito tuo nuottien luku, ei todellakaan. Itse en kovin hyvin sitä vielä kitaralla hallitse, pianolla taas on ihan eri juttu(8v pianisointia takana). Mutta aion ehdottomasti opetella. Käytän varmasti edelleen tabulatuurejakin, mutta itse ainakin haluan kehittyä muusikkona myös teoriapuolella, en vaan hypertilujen maailmassa.

Ystävällisenä neuvona ja motivaation herättäjänä tämän tekstin väsäsin. :)

Joo siis nää mun tuntemat muusikot on vaan tyyppejä ketä kiinnostaa soitella bändissä, tehdä keikkoja ja ehkä tehdä jopa levykin joskus. Jos pyydetään vetämään oktaavia korkeemmalta niin vedän oktaavia korkeemmalta ja jos pyydetään vetämään eri sävellajissa niin vedän eri sävellajissa. Kyllä mä sen verran vielä ymmärrän =)

En tietenkään pahakseni pistäisi vaikka nuotit osaisinkin mut en nää sitä niin tärkeenä juttuna että näkisin paljon vaivaa opetellakseni niitä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)